Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Sanne en Femke's papa: stalen brug krijgt vorm

Gestart door bluey dinsdag 31 augustus 2010, 01:37:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hallo daar,

Wat prachtig weer.
Ik kom snel een keer kijken bij jullie.

Maikel
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
w00t mooie foto's joh, leuk gemaakt.

Ik wil meer zien!! :oops:

Mvg, Chopper
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hallo Rolanden Femke,

Wat een mooie scenery zijn jullie aan het bouwen  :D.

Ook grappig dat jij ook samen met je vrouw aan de baan werkt, wij hebben vandaag ook weer fijn geknutseld maar halen jullie kwaliteit helaas ( nog ) niet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hoi peter

mijn vrouw interesseert het helaas geen moer :-( ik bouw samen met mijn twee dochters ; Sanne (11) en Femke (8) .

Hoezo kwaliteit? Wij prutsen ook maar wat hoor! Gewoon leuk om te doen. Ik koop wel heel veel bladen waar tips in staan. Een hele leuke ( ook voor jou ) is de special van eisenbahn journal : bahn im neckartal. Daar staat exact in uitgelegd met fotos en materiaal beschrijving hoe een komplete showbaan wordt aangelegd. Oa ook het kleuren van de rotsen ed, het blad kost iets van 15 euro en is zeker nog te bestellen. Een aanrader voor je vrouw! Echt!

Ik vind overigens jouw berg ook erg goed worden. Ik zou hem alleen zelf nog een heel stuk groener maken . Zulke kale rotsstukken kom ik alleen op 2500 meter plus tegen. Lage bergen zoals op onze banen zijn echt niet snel te groen. Wat onwijs leuk is om te proberen en makkelijk te verwijderen zijn die foliage matjes van heki ( dacht ik) het kleinste stukje maakt al een onwijs verschol en je kunt het heel makkelijk tyssen rotsspleetjes duwen of ervan af laten hangen

bedankt voor je complimenten

roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Citaat van: bluey op zondag 19 september 2010, 23:58:38
Hoi peter

mijn vrouw interesseert het helaas geen moer :-( ik bouw samen met mijn twee dochters ; Sanne (11) en Femke (8) .

Hoezo kwaliteit? Wij prutsen ook maar wat hoor! Gewoon leuk om te doen. Ik koop wel heel veel bladen waar tips in staan. Een hele leuke ( ook voor jou ) is de special van eisenbahn journal : bahn im neckartal. Daar staat exact in uitgelegd met fotos en materiaal beschrijving hoe een komplete showbaan wordt aangelegd. Oa ook het kleuren van de rotsen ed, het blad kost iets van 15 euro en is zeker nog te bestellen. Een aanrader voor je vrouw! Echt!

Ik vind overigens jouw berg ook erg goed worden. Ik zou hem alleen zelf nog een heel stuk groener maken . Zulke kale rotsstukken kom ik alleen op 2500 meter plus tegen. Lage bergen zoals op onze banen zijn echt niet snel te groen. Wat onwijs leuk is om te proberen en makkelijk te verwijderen zijn die foliage matjes van heki ( dacht ik) het kleinste stukje maakt al een onwijs verschol en je kunt het heel makkelijk tyssen rotsspleetjes duwen of ervan af laten hangen

bedankt voor je complimenten

roland

Hallo Roland,

Bij mij is het net anders om, mijn dochters vinden er geen ree.... aan en Saskia gelukkig wel.

Ook ik heb diversen bladen waar we tips uithalen en we hebben ons ingeschreven voor een cursus scenery bouw.

Ik zal straks even nieuwe foto's plaatsen van mijn berg zoals hij nu is, het pad is veranderd en er zit meer groen op.

Ik hoor graag van jou wat je er van vind.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hallo peter

laat maar komen die foto's! Ben benieuwd

zit nu in moskou. Vanmiddag met de airport expres geweest naar belorusky vokzal en wat foto's genomen. Woensdag met de sapsan naar st petersburg ( what's in a name !;-)) en zal dan ook wat fotos nemen due ik vam het weekend zal plaatsen voor de liefhebbers. Heb wel eens gehoord dat er in st petersburg nog ergens een vergeten rangeerterreinoet zijn vol met afgedanktee soviet stoomloks. Mijn maatjes proberen dat nu even uit te zoeken

privjed od moskvy

roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Peter

als saskia dat blad een keer wil lenen kan ik hem wel even een keer bij je langsbrengen? Wijk ligt op mijn motorroute ( we drinken altijd koffie bik die tent op de muur naast de molen , die overigens nog van mij bet overgrootvader of zoiets geweest schijnt te zijn )

heb er vandaag op schiphol weer een paar bij gekocht

laat maar weten

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Citaat van: bluey op maandag 20 september 2010, 19:18:38
Peter

als saskia dat blad een keer wil lenen kan ik hem wel even een keer bij je langsbrengen? Wijk ligt op mijn motorroute ( we drinken altijd koffie bik die tent op de muur naast de molen , die overigens nog van mij bet overgrootvader of zoiets geweest schijnt te zijn )

heb er vandaag op schiphol weer een paar bij gekocht

laat maar weten



Altijd leuk om te lezen je leert er altijd weer iets van.

Ik rij ook motor  :D :D

Ik zou ook wel eens bij jou willen kijken, ben erg nieuwschierig naar je baan en scenery.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
....en ik heb heb nog wat hulp nodig met seinen! ik ben van het weekend weer thuis en dan spreken we snel wat af!


Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Citaat van: bluey op maandag 20 september 2010, 21:21:42
....en ik heb heb nog wat hulp nodig met seinen! ik ben van het weekend weer thuis en dan spreken we snel wat af!


Roland

Dat lijkt me een leuk idee, we wonen niet zover bij elkaar vandaan  :D :D.

Ik ben wel erg druk op dit moment maar we kijken wel wanneer we iets kunnen afspreken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hoi


Dit weekend zijn we bezig geweest een gallerij te bouwen en hebben we het frame en 1 rotswand voor "de grote berg"gebouwd. Het gallerijtje komt links achter op de baan met rotsen erop. We hebben hem gemaakt van architekten karton, gegoten gipsmuurtjes en veel verf. Hij is weer goed vies geworden ;-)





geintegreerd in de rotswand (beetje donker dus slechte kwaliteit :-( )


en de schilderes zelf :-)




Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hallo allemaal hier  :lol:

Dat ziet er weer heel oud en goor uit klasse  :D :D

Ga zo door  :D

Gr Einte
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Dat ziet er prima uit Roland,

En je hebt hulp-troepen voor het schilderwerk  :D.

Ik bel je nog even voor een afspraak op korte termijn  :) :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Roland,

Je hebt een talent in huis. Een mooie portaal. Jammer van die laatste wazige foto.

Groet, Andre
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Dag Roland.

Jullie hebben een mooie gallerij gemaakt!  8)
Ik ben zeer gecharmeerd van de kroonlijsten
en de afgebrokkelde pleisterlaag, erg mooi!

Groeten,

Erik.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Mooi gemaakt hoor. Zien wij hier een toekomstige concurrente van Einte aan het werk?

Roy
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Citaat van: RoWi op maandag 27 september 2010, 19:42:22
Mooi gemaakt hoor. Zien wij hier een toekomstige concurrente van Einte aan het werk?

Roy

Ik hoop het niet, maar dit is wel weer erg mooi, dit brengt mij ook weer op ideen  :mrgreen:
Dus eigenlijk ben ik hier wel blij mee  :lol: :lol:

Gr Einte
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Bedankt allemaal! enneh, bellen hé peter! ;-)

hier nog een foto op de VSM stoomdagen

De loc kon er niet meer helemaal op ;-)

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hoi Roland,

Dat ziet er weer mooi gemaakt uit.
Ik zou bijna zeggen dat het echt de werkelijkheid is, dus dat is goed gelukt!

Mvg. Falco
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Hallo Allemaal

Omdat dit onze eerste baan is, hebben we zoals gezegd toch een aantal dingen over het hoofd gezien, of beter gezegd een aantal dingen weggelaten die we wel hadden moeten hebben. In tegenstelling tot wat ik vaak lees, zijn wij wel een voorstander van een aantal treinen die tegelijkertijd "rondjes rijden" . Prachtig hoe ze die tunnels induiken en ergens anders weer te voorschijn komen. Achteraf hadden we meer aandacht moeten besteden aan de seintrajecten en afremsecties en de digitalisering ervan, maar daar is het nu waarschijnlijk te laat voor (Peter de Geluidsman komt binnenkort langs, dus wellicht valt er nog wat aan te doen).

Het grootste gemis is echter een schaduwstation en een relatief groot tweede station. Dat is natuurlijk op een baan met onze afmetingen moeilijk te realiseren. Ik heb me suf zitten denken hoe we dit op konden lossen. Een mogelijkheid was een spiraal buiten de baan en een schaduwstation eronder, maar dan kan ik niet meer bij de rest (onze baan is door het schuine dak al erg laag) Uiteindelijk werd dit ook niks.

Nu hebben we nog een erg mooi stukje ongebruikte ruimte recht tegenover de baan boven de trap. Dit stuk is 2,30 meter lang en 45 cm breed. Hier zouden we dus een station kunnen maken met eronder een schaduwstation. Het station is dan ook helel goed zichtbaar vanaf de bedieningsplek. Uitgangspunt is dat de treinen langs het perron moeten staan met 3 tot 4 rijtuigen, en dat de stoomlocs omgedraaid moeten kunnen worden (anders moet ik helemaal terug naar de oude baan om daar een keerlus in te gaan rijden) dus er moet iets van een draaischijf in (waarschijnlijk zelf bouw want die krengen van marklin zijn onbetaalbaar :-(

We rangeren niet zoveel. We vinden het mooier om de treinen door ons gebouwde landschap te zien rijden. Vandaar dat ik er 1 opstelspoor voor goederentreinen heb gemaakt en 1 samenstel spoor (of hoe je dat dan ook noemt.

Onder dhet station komt een schaduwstation met 5 opstelsporen waar de treinen (nadat ze het station verlaten hebben) via een wissel achterwaarts ingereden worden zodat ze klaar staan voor vertrek. Hierdoor is het niet echt een schaduwstation om treinen langere tijd van de baan te laten verdwijnen, maar meer een "parkeerplek" zodat we de treinen niet elke keer van de baan hoeven te halen.

Omdat ik de glooiende bochten in de grotere modelbanen, en dan met name de stationsporen ) zo fraai vind, en ik toch een beetje teleurgesteld ben in de geometrie van crails, heb ik beslotebn om vanaf het rode bergbaantje op de oude bergbaan met Krails verder te gaan (en dan met name flexrails. Het spoor naar beneden en dan met name het scvahduwstation wil ik van Mrails maken, omdat een vriend van me hiervan nog een stuk of 8 verhuisdozen vol heeft staan, en dit toch al genoeg gaat kosten. Graag zou ik weten of er echt een geode reden is om dit niet te doen?

De nieuwe baan begint vanaf de slanke wissel op de oude baan in het rode bergbaantje. de bedoeling is dat daar een mdoule van 80 bij 50 cm aankomt, met daarop een fabireksspoortje. Dan volgt er een uitneembare tweesporige brug van 1 meter om de deur vnaar de studio nog bruikbaar te houden ;-) en vervolgens gat het dubbele spoor een kast in waar het doorgaande spoor iets stijgt (3% ) en het aftakkende sppor naar het schaduwstation daalt (ongeveer 5% wat met onze relatief korte treinlengtes goed te doen is. ) zoals gezegd komt de trein weer uit de wandkast bij het wisselstraatje (groen ) in het nieuwe station.



hier liggen het groene station en het paarse schaduwstation door elkaar heen.

hier is het schaduwstation weggelaten:


Het gaat me een hele tijd duren om dit te bouwen (ik ga waarschijnlijk beginnen met de brug en het schaduwstation. We zijn natuurliijk ontzettend benieuwd wat jullie ervan vinden, en horen erg graag kritiek!

Heeft er ook iemand ervaring met de verbinding tussen krail en crail? moeten daar echt van die achterlijke overgangsrails tussen, of kan het gewoon "koud"tegen elkaar gelegd worden met een soldeerverbinding (net als in de modulebouw? heb ik voor flexrails nog bepaald gereedschap nodig omde bochten te "fixeren" vorordat ik ze af ga zagen?

We zijn benieuwd....:-)


Roland, Sanne en Femke
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Hoi Roland,

Dat is een hele uitbereiding.
Daar krijg je zeker geen spijt van. Bij mijn volgende baan komt ook zeker een schaduwstation. Om meer te kunnen doen met het digitale gebeuren, moet je toch wat loshalen ben ik bang. Weet niet hoeveel werk dat is en wat je wiklt uiteraard. Peter kan je daar genoeg over vertellen.
Zou van de week mijn agenda er eens bij pakken en ook eens langs komen. Zit nu even in wat rustiger vaarwater. Wil julie prachtig werk wel eens in het echt zien.

Kijk wel of de m rails nog goed is. Je komt er moeilijk meer bij straks natuurlijk.


Maikel

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
R,S&F,

(het zou de afkorting kunnen zijn van een Amerikaanse spoorwegmaatschappij  :lol:)

Wat een plannen weer hebben jullie. Prima idee om de boel uit te breiden, dan krijgen wij ook weer allemaal leuke verhalen te lezen!

Wel even een paar opmerkingen en/of suggesties.
Een draaischijf aan het einde van een station is niet erg gebruikelijk. Als je van tenderlokos gebruikmaakt, kun je die ook laten 'omlopen', dus ipv de draaischijf een wissel aan het eind met een kort stukje spoor, zodat je de lok kunt afkoppelen na aankomst, en over het andere spoor naar de andere kant van de trein kunt laten rijden. Da's een stuk minder duur, en wat realistischer. Nadeel is wel dat dat niet (goed) gaat met stoomloks met een aparte tender.
Een schaduwstation als kopstation uitvoeren beperkt je mogelijkheden nogal, maar met de ruimte die je hebt is het mogelijk het enige alternatief. Je zit dan wel met hetzelfde probleem als je kopstation erboven, hoe laat je de loks keren?
M-rails voor je schaduwstation.... heb ik ook gehad in m'n vorige baan, en dat ging redelijk. M rails ligt wat minder nauwkeurig dan C rail, is wat lawaaiiger en vergt meer onderhoud. Dus eigenlijk iets minder geschikt dan C (of K) voor een schaduwstation. Aan de andere kant, als je het voor (bijna ) niets kunt krijgen..... gewoon doen. Er zijn hier zat mensen die alleen maar m rails gebruiken.
K-rails aan C rails is al vaker wat over geschreven. Het gaat zonder overgangsrail, maar er is wel een klein hoogteverschil in de rail profielen van beide types. C is code 83 rail (dwz 83/100 van 1/10 inch hoog), ongeveer 2,1 mm en K rails is code 100 rails (dwz 100/100 van 1/10 inch) en dus ca 2,5 mm hoog. Je krijgt dus een sprongetje van 0,4 mm. Als je dat wilt wegwerken, kun je evt met een dremel iets wegslijpen op de overgang.
Voor het leggen van flexrails bestaan de zg 'krause klammer' oa te koop bij Fohrmann in Duitsland (www.fohrmann.com), ik heb ze in NL geloof ik wel eens gezien bij 'de Wapstad' in Rijswijk, en in Houten kun je ze ook vast wel vinden. Pas op, ze zijn niet goedkoop, en om goed een S bocht te leggen heb je een setje van 4 nodig. K flexrails is vrij weerbarstig, en heeft dit echt nodig, want het blijft anders niet mooi liggen.

Veel succes bij de uitbreiding, ik wacht in spanning af!

Walter
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
CiteerZou van de week mijn agenda er eens bij pakken en ook eens langs komen. Zit nu even in wat rustiger vaarwater. Wil julie prachtig werk wel eens in het echt zien.

Kijk wel of de m rails nog goed is. Je komt er moeilijk meer bij straks natuurlijk.

Hoi Maikel,


Altijd welkom uiteraard! Ik kan er wel bij, want die fout maak ik niet nog eens ;-) we gaan de hele boel als modules inbouwen die er in geval van nood uitkunnen.

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
CiteerEen draaischijf aan het einde van een station is niet erg gebruikelijk. Als je van tenderlokos gebruikmaakt, kun je die ook laten 'omlopen', dus ipv de draaischijf een wissel aan het eind met een kort stukje spoor, zodat je de lok kunt afkoppelen na aankomst, en over het andere spoor naar de andere kant van de trein kunt laten rijden. Da's een stuk minder duur, en wat realistischer. Nadeel is wel dat dat niet (goed) gaat met stoomloks met een aparte tender.
Een schaduwstation als kopstation uitvoeren beperkt je mogelijkheden nogal, maar met de ruimte die je hebt is het mogelijk het enige alternatief. Je zit dan wel met hetzelfde probleem als je kopstation erboven, hoe laat je de loks keren?
]

Hallo Walter,


Bedankt voor de nuttige opmerkingen. Ik heb idd met dit probleem gestoeid. We hebben op dit moemt een Br03, 50 en 18, en er komen ervast nog wel een paar bij, dus dat is geen optie. Ik wil de draaischijf zelf bouwen en uitvoeren als "omkeer schijf" Dit zag je vooral in tijdperk 2 wel vaker bij kopstationnetjes heb ik in de bladen gelezen, dus zo heel gek is het ook nog niet. En hoe realistisch het is? ach, in het echt bouwen ze ook geen baan boven de trap ;-) verder zijn ook de stationssporen te kort, de bochten te krap, etc etc. We hebben gewoon niet zoveel ruimte, en ik vind het dan belangrijker om de loc te kunnen keren, omdat anders elke keer een andere loc voorgekopeld moet worden.

Heb je verder nog ideeen voor verbeteringen, of wellicht wat totaal anders wat mooier zou worden? ik sta overal open voor!

Met het schaduwstation heb ik dit probleem niet, want de bedoeling is de treinen nadat ze het kopstation verlaten hebben (en de loc dus al is gekeerd) achteruit in te parkeren, waardoor ze klaar staan voor de volgende rit.

Bedankt voor de tips voor Krail. Ik zal in houten eens kijken of ik die dingen kan krijgen, en als ze errug duur zijn kan ik wellicht wat andes verzinnen of ze eens van iemand lenen.

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Strak plan zo!

Een paar tips:
- In de boog voor het schaduwstation kun je al beginnen met aftakken (boogwissels), dan hou je langere opstelsporen over. Misschien passen dan zelfs 2 treinen achter elkaar op 1 spoor?
- In het schaduwstation kun je 1 spoor als omloopspoor leggen (dus een wisselverbinding met het spoor ernaast, aan het einde). Je weet nooit waar het goed voor is..
- Gebruik voor krappe bogen de standaard rails, dat is een stuk makkelijker te leggen, en minder kans op fouten of problemen (bv in de dubbelsporige boog naar het station).

Succes ermee!
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
bedankt voor de tips. Eerder aftakken gaat niet want daar staat nog een kast wand tussen ;-) twee treinen op 1 spoor snap ik niet heel goed hoe ik dat zou moeten doen (dan moet ik volgens mij met koploper gaan rijden nietwaar? ) en een omloopspoor in het schaduw station zal ik eens over denken. Ik heb inderdaad gedacht om de bogen naar het station met gewone rails te leggen. bedankt dat je bevestigt dat dit beter is (heb geen ervaring met krails).

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Citaat van: bluey op vrijdag 01 oktober 2010, 13:32:28
twee treinen op 1 spoor snap ik niet heel goed hoe ik dat zou moeten doen (dan moet ik volgens mij met koploper gaan rijden nietwaar? )

Gewoon: 2 treinen achter elkaar op hetzelfde spoor. De voorste kan dan (tijdelijk) niet weg, maar dat hoeft niet erg te zijn. Je zou dat met Koploper (of andere software) kunnen automatiseren, maar het kan ook gewoon met de hand, zowel digitaal (gewoon snelheid op 0) of analoog (stroomloos schakelen van een deel van de rails).
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Roland,

zou je in die 'kast' plek hebben voor een keer driehoek????

zoiets:


Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
En dan? 

Een omloopspoor in het station, de loc keren in de kast en weer voor de trein zetten?

Ik had ook al zitten kijken of een keer driehoek past i.p.v. de draaischijf, maar helaas dat past niet.

Die driehoek in de kast is wel een idee!

Wat ook een idee is, is die kast weghalen en daar "gewoon" een baan aanleggen. Of stuit dat op veel bezwaren. (Mijn vrouw vond het ook niet goed dat ik de cv-ketel wilde omhangen!)

Enne... leuk deze uitbreidingsplannen. Ook leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die alles vol wil bouwen met rails!
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
daar heb ik ook al naar zitten kijken en wellicht een idee. De kast wegbreken :-) Die heb ik net gemaakt om mijn gitaar en studiospullen in op te slaan, dus dat is niet zon goed idee. Daarbij komt de baan al op een "kastplank"te liggen die wat mij betreft zo groot zou mogen zijn als de kast zelf, dus veel ruimte win je er niet mee. Die driehoek is wel een goed idee, maar het zou een probleem kunnen zijn met de hoogtes (er loopt natuurlijk ook nog een spoor naar beneden naar het schaduwstation)


BEdankt voor het meedenken.

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
een ander nadeel is als je dat in de kast doet, je de keerdriehoek niet ziet, dus is wat lastig met de besturing denk ik zo ;-)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Mij lijkt een omloopspoor het best, maar als jij een draaischijf kunt bouwen dan doe je dat!
Voor de rest ziet het er goed uit, en ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.

Ik blijf je volgen 8) 8)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
@chopper: een omloopspoor draait geen stoomlocs om hoor ;-)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Citaat van: bluey op vrijdag 01 oktober 2010, 15:05:05
Die driehoek is wel een goed idee, maar het zou een probleem kunnen zijn met de hoogtes (er loopt natuurlijk ook nog een spoor naar beneden naar het schaduwstation)


Als je het dalende spoor in de binnenbocht maakt dan heb je geen last van de driehoek. Dan is het alleen kijken of je genoeg lengte hebt om te kunnen dalen.

Maar als je gaat dalen moet je toch door je plank van de kast? Heb je daar rekening mee gehouden?

Groeten,

Tim
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
hallo tim,

het wordt geen "plank" maar een houten tracee dus geen probleem. dalen in de binnen bocht gaat niet want dan kan ik niet achteruit insteken (althans niet eenvoudig) want we gaan natuurlijk rechts rijden. daarbij moet ik dan ook onder de andere baan door, dus het brengt niet veel. Ik ga van het weekend nog wel even puzzelen in wintrack ;-)

roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Roland,

ik heb ff zitten hobbyen...... gaat erg moeilijk worden met een driehoek, maar misschien is het wat:

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Walter! Enorm bedankt voor de moeite maar er kleven mijns inziens teveel nadelen aan dit plan. Ten eerste ben ik het dubbele spoor naar het station kwijt. Geen groot nadeel maar toch... Ten tweede denk ik dat ik niet meer uitkom met de daling omdat je de lengte van een kruiswissel later begint. Verder is de kast maar 75 cm breed dus ik denk niet dat dit past en het grootste nadeel: je kunt het niet zien dus hoe weet je dat je de lok moet schakelen ? Wij rijden nl niet met koploper! Ik zou eens kunnen vogelen of ik de draaischijf ipv het kleine industriegebiedje aan de andere kant van de brug kan inpassen of eventueel in het scaduwstation .
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Je kan natuurlijk altijd het engels wissel een rechte rail opschuiven, dan kan je op tijd gaan dalen. Maar het niet kunnen zien is een lastiger probleem. Je kan natuurlijk altijd nog een webcam in de kast inbouwen met een monitor bij je tranformatoren.  :)

De draaischijf in je schaduwstation vind ik wel een goed idee. Dan kan je het station echt station maken met die geweldige scenery van jullie! En je kan toch de locs draaien.

Ik ben weer benieuwd naar de baanplannen.


Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Hoi

als ik het engels wissel een rechte rail opschuif ligt hij denk ik op de brug :-) en een webcam ? Tja. Die scenery kan je ook prima in dit station bouwen hoor, dat zit al in mijn hoofd. Gewoon geen stationsgebouw erbij zetten, dat staat namelijk net buiten de baan en is van de trap gelazerd :-) dan kun je de rest geweldug aankleden en het ziet er toch realistisch uit omdat je gewoon weet dat het stations gebouw iets verder opstaat, net zoals het niet vreemd is om maar een stuk van een berg te zien omdat je gewoon weet dat de rest eraan vast zit ;-)

ik ben wel erg blij met jullie meedenken dus hou vooral niet op als je het niet vervelend vindt. Het hele stationsplan is sowieso niet in beton gegoten en mag ook totaal anders. Dit geeft alleen aan wat wij belangrijk vinden. We rikden vnl tijdperk 3 met treinlengtes van max 1,20. We hebben een voorliefde voor stoomlocs en ouwe diesellocs het liefst met sound ( welke toeter zit op deze pap? :-))

roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Roland,

Je bent heel wat van plan. Een behoorlijke uitbreiding van jullie baan. Ik volg de vorderingen met spanning.

Groet, Andre
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Ik ook andre ;-)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Hoi Roland.
Wat een ontzettend leuk uitbreiding! 8)
Wanneer je dit kunt realiseren heb je een enorme uitbreiding van rij mogelijkheden.
Wel zal het keren van de locs (waarschijnlijk) alleen maar d.m.v. een draaischijf kunnen, misschien zou je hier een handdraaischijf voor kunnen gebruiken, deze zie je best vaak op tentoonstellingsbanen en werken prima. (wel zelf maken dan)

Ook de galerij ziet er erg leuk uit en Sanne heeft duidelijk plezier in het verven! :lol:

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))nieuwe plannen
Hallo Roland,

Ik moet zeggen dat het er allemaal erg netjes uit ziet zo!
En zoals Albert-Jan zegt: "Leuk zo'n uitbreiding!"
Ik zie vanzelf je verslagje wel!

Mvg. Falco
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Hallo

een kleine update maar weer. Omdat we niet zoveel weten (voor ons is ook alles nieuw) en we heel veel aan dit forum hebben, proberen we iets uit te leggen waarvan wij denken dat we het wel weten, zodat jullie er misschien wat aan hebben.

Hoewel dit weekend voornamelijk in het teken stond van de bouw van twee kasten om een grote staande kast te vervangen en daarmee de uitbreiding van onze baan mogelijk te maken, heb ik vanavond toch weer wat aan de rivier en waterval gedaan wat ik jullie wilde laten zien.
Overigens waren de kasten ook wel grappig: we moesten er twee precies dezelfde bouwen. Ik heb de ene gedaan en de twee meiden de andere (ik een plankje, zij een plankje, enzovoort.

zoals gezged, eerst even een foto van het skelet van de berg met daarop het hardschuim. de bedoeling is dat hier bovenop de houtzagerij van faller, en dus ook een rivier komt. vandaar dat we met hardschuim zijn gaan werken, omdat daar de rivier makkelijk in uit te hakken is. Daarvanaf moet aan de voorkant van de baan een waterval komen. Dit moet een beetje de blikvanger van de baan worden, en zit recht vooraan bij het bediengspaneel. De brug waar de rivier onderdoor gaat en de bouw daarvan hebben we hiervoor beschreven, nu is het tijd voor de rotswand en de waterval.

Ik heb heel veel gezien dat de meesten eerst in gips gedrenkt keukenpapier, of gipsverband op het gaas leggen en daarover weer een laag gips aanbrengen. Wij doen dit niet. we gebruiken gewoon aluminium horregaas op spanten en smeren dit in met knauf. waar rotsen moeten komen, plakken we eerst met wat hotmelt gegoten rotsblokken die we later met gips integreren. Ook plakken we wat kleinere stukken gewoon rechtstreeks in het gips. We gebruiken gewoon rotband van een tientje per 20 kg. Ik wil zeker niet zeggen dat andere methodes fout zijn, maar wij doen het gewoon zo, en tot nu toe bevalt het ons goed en zien we geen reden dit te veranderen.

Dit moest toch even gebeuren, want Peter (degeluidsman) Sander (seinwezen) en Maikel (vanB) komen dinsdagavond op de koffie, en de meiden wilden even hun verftechnieken demonstreren. Ik weet alleen niet of het dan al droog is.... (waarschijnlijk niet)

eerst de berg in skelet:


dan horregaas en een aantal mooie gegoten rotsstukken er met hotmelt tegen aan


Dan de rivierbedding mooi glad strijken en er wat gegoten rotsstukjes in aanbrengen (later strijken we de grond eromheen met een penseel met water glad, waardoor het gips vanzelf tussen de voegen loopt.)


Dan de rotswand en de waterval met bovenloop voegen met gips. Alles is nu nog ruig, maar dat komt goed. Wij maken altijd een combo van gras en rotspartijen. Alles wat gras moet worden strijken we glad, de rotspartijen laten we wat ruwer. Niet te ruw, dat ziet er onnatuurlijk uit. Later kun je hier met een pennetje weer rotsen in krassen. Heb je geen gipsmallen en wil je rotsen maken, breng dan nadat de boel droog is grote klonten gips aan en modeleer ze in de vorm van rotsblokken. deze kun je later dan ook weer met een kraspen of schroevendraaiertje modeleren.


Als dat allemaal klaar is, met een natte penseel (beetje een grote) alles glad strijken wat geen rots wordt en goed het vloeiende gips tussen de voegen en kieren vegen, zodat het 1 geheel wordt en de rotsten in de grond zitten, en niet erop liggen:


Dan verder met de zijwand. Het tunneltje wordt een autotunneltje met een verkeerslicht omdat er maar 1 auto tegelijk doorheen kan (heb dit gezien in kroatie en vond het wel grappig dit op de baan na te maken.) op het stuk grond ervoor komt later een kleine goederen loods.
ruw:


en glad:

Het tunnelportaaltje is gemaakt van een simpel stukje architecten karton, waar we gips overheen smeren. later schuren we het licht op, en krassen we de steentjes erin.

En tot slot nog even een foto van bovenaf voor het eindresultaat (nou ja, eind ;-))


en voor de liefhebbers nog wat sfeer plaatjes (kan helaas niet zo goed fotograferen, en opruimen ook niet zie ik op de foto's ;-)



Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!

Groeten

Roland

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Hallo Ronald,

wat een geluk heb jij dat je niet EEN maar TWEE keer steun krijgt voor onze modelhobby. Mij is dit toendertijd niet gelukt met mijn inmiddels 20 jarige dochter.
Ga zo door met je mooie baan en veel plezier samen !!

Erik
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Hallo Roland,

Ik heb hier niet direct iets gelezen hoe je die waterval wil maken. Ik heb hier echter al foto's van "watervallen" gezien die er alles behalve als een waterval uitzien. Jij hebt een mooie wand gemaakt, dus het zou zonde zijn deze te verprutsen.
Ik heb heel veel dingen opgezocht en destijds bekeken en ook geprobeerd, het beste resultaat kreeg ik met "watereffect" van Noch of Woodland Scenic.
De gebruiksaanwijzing kun je bij her product vinden (ook op internet). Belangrijk is dat je het in een aantal lagen (droogtijd minstens 24u / laag) aanbrengt.
Je moet maar eens kijken desnoods naar mijn waterval (nu nog onder test guy)


Guy
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Hallo Guy,

Bedankt. Dat wilde ik inderdaad gaan gebruiken en zaterdag even op de beurs kopen. Wat heb jij voor het water zelf gebruikt? het spul van woodlands en noch is zo duur (die 30 euro valt wel mee, maar ze vergeten erbij te vertellen dat je al snel een verpakking of 2-3 nodig hebt voor een beetje riviertje. De droogtijd van jachtlak maakt dat ik dat niet ga gebruiken, maar ik heb gedacht aan gewone epoxy hars.

overigens schijn je hetzelfde effect ook met houtlijm te kunnen krijgen (watereffects bedoel ik)

zie http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/het-maken-van-een-waterval-in-model.html

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Hoi Roland,

Da's een behoorlijke bergwand voor een mooie waterval. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Groet, Andre
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Roland,

Je kunt houtlijm proberen, maar ik denk dat watereffects toch nog een tikkelttje meer te bieden heeft.
Voor mijn water heb ik de waterdrops gebruikt van Noch (die dus die je moet smelten op 180*). Niet vergeten je bbq handschoenen aan te doen hé, is bijzonder heet. En wel eerst de bodem schilderen, keitjes der in, paar takjes (omgevallen bomen).
Voor de kleinere waterstroken heb ik me beperkt tot de seefolie van busch.
Verder hou ik de slogan aan: het moet inderdaad geen stukken van mensen kosten, maar zie niet op de laatste 5 euro en ga voor een goed werkbaar product als je kan (ipv met soms goedkope brol te zitten sukkelen)

Guy
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))bouw waterval
Hallo daar,

Pfff moet ik echt nog 1 dag wachten om dit alles te kunnen zien. :( :(
Ziet er weer veel belovend uit. En allemaal super ideeen die ik zeker in miojn achterhoofd houd voor de toekomst.
Ik zie jullie morgen.


Maikel