Hallo
een kleine update maar weer. Omdat we niet zoveel weten (voor ons is ook alles nieuw) en we heel veel aan dit forum hebben, proberen we iets uit te leggen waarvan wij denken dat we het wel weten, zodat jullie er misschien wat aan hebben.
Hoewel dit weekend voornamelijk in het teken stond van de bouw van twee kasten om een grote staande kast te vervangen en daarmee de uitbreiding van onze baan mogelijk te maken, heb ik vanavond toch weer wat aan de rivier en waterval gedaan wat ik jullie wilde laten zien.
Overigens waren de kasten ook wel grappig: we moesten er twee precies dezelfde bouwen. Ik heb de ene gedaan en de twee meiden de andere (ik een plankje, zij een plankje, enzovoort.
zoals gezged, eerst even een foto van het skelet van de berg met daarop het hardschuim. de bedoeling is dat hier bovenop de houtzagerij van faller, en dus ook een rivier komt. vandaar dat we met hardschuim zijn gaan werken, omdat daar de rivier makkelijk in uit te hakken is. Daarvanaf moet aan de voorkant van de baan een waterval komen. Dit moet een beetje de blikvanger van de baan worden, en zit recht vooraan bij het bediengspaneel. De brug waar de rivier onderdoor gaat en de bouw daarvan hebben we hiervoor beschreven, nu is het tijd voor de rotswand en de waterval.
Ik heb heel veel gezien dat de meesten eerst in gips gedrenkt keukenpapier, of gipsverband op het gaas leggen en daarover weer een laag gips aanbrengen. Wij doen dit niet. we gebruiken gewoon aluminium horregaas op spanten en smeren dit in met knauf. waar rotsen moeten komen, plakken we eerst met wat hotmelt gegoten rotsblokken die we later met gips integreren. Ook plakken we wat kleinere stukken gewoon rechtstreeks in het gips. We gebruiken gewoon rotband van een tientje per 20 kg. Ik wil zeker niet zeggen dat andere methodes fout zijn, maar wij doen het gewoon zo, en tot nu toe bevalt het ons goed en zien we geen reden dit te veranderen.
Dit moest toch even gebeuren, want Peter (degeluidsman) Sander (seinwezen) en Maikel (vanB) komen dinsdagavond op de koffie, en de meiden wilden even hun verftechnieken demonstreren. Ik weet alleen niet of het dan al droog is.... (waarschijnlijk niet)
eerst de berg in skelet:
dan horregaas en een aantal mooie gegoten rotsstukken er met hotmelt tegen aan
Dan de rivierbedding mooi glad strijken en er wat gegoten rotsstukjes in aanbrengen (later strijken we de grond eromheen met een penseel met water glad, waardoor het gips vanzelf tussen de voegen loopt.)
Dan de rotswand en de waterval met bovenloop voegen met gips. Alles is nu nog ruig, maar dat komt goed. Wij maken altijd een combo van gras en rotspartijen. Alles wat gras moet worden strijken we glad, de rotspartijen laten we wat ruwer. Niet te ruw, dat ziet er onnatuurlijk uit. Later kun je hier met een pennetje weer rotsen in krassen. Heb je geen gipsmallen en wil je rotsen maken, breng dan nadat de boel droog is grote klonten gips aan en modeleer ze in de vorm van rotsblokken. deze kun je later dan ook weer met een kraspen of schroevendraaiertje modeleren.
Als dat allemaal klaar is, met een natte penseel (beetje een grote) alles glad strijken wat geen rots wordt en goed het vloeiende gips tussen de voegen en kieren vegen, zodat het 1 geheel wordt en de rotsten in de grond zitten, en niet erop liggen:
Dan verder met de zijwand. Het tunneltje wordt een autotunneltje met een verkeerslicht omdat er maar 1 auto tegelijk doorheen kan (heb dit gezien in kroatie en vond het wel grappig dit op de baan na te maken.) op het stuk grond ervoor komt later een kleine goederen loods.
ruw:
en glad:
Het tunnelportaaltje is gemaakt van een simpel stukje architecten karton, waar we gips overheen smeren. later schuren we het licht op, en krassen we de steentjes erin.
En tot slot nog even een foto van bovenaf voor het eindresultaat (nou ja, eind
)
en voor de liefhebbers nog wat sfeer plaatjes (kan helaas niet zo goed fotograferen, en opruimen ook niet zie ik op de foto's
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!
Groeten
Roland