Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Sanne en Femke's papa: stalen brug krijgt vorm

Gestart door bluey dinsdag 31 augustus 2010, 01:37:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Sanne en Femke's papa: stalen brug krijgt vorm
Hallo allemaal! Nadat ik op mijn 15e l mijn treintjes heb weggedaan, en ik op mijn 30e mijn eerste dochter kreeg en op mijn 33e mijn tweede dochter, dacht ik dat het met treintjes wel nooit meer wat zou worden. Groot was mijn verbazing toen we het spoorwegmuseum bezochten (op verzoek van mijn dochters!) tijdens de modelbanen tentoonstelling in maart, en mijn oudste dochter zei " dat wil ik ook wel pap"�  de beslissing was snel genomen, dat zult U begrijpen ;-)

Om niet tijdelijk het zakgeld te hoeven verhogen naar 100 eruro per week, hebben we afgesproken dat ik de treinen en de rails zou doen, en zij de scenery en huisjes van hun zakgeld. Uitgangspunt was dat het een baan moest worden waar we vooral veel aan landschapsbouw konden doen, en waar we zoveel mogelijk zelf zouden maken (scheelt geld en is leuk)

Ik had het geluk van een vriend een aantal startsets over te kunnen nemen, die zijn vader hem had nagelaten en nog nieuw in doos zaten (29820, 29830,29533 en 29524 voor en schappelijke prijs. dit gaf ons meteen 5 locs en 2 mobile stations (eigenlijk 4, maar de rest ging op marktplaats. inmiddels hebben we dit een beetje uitgebreid en na ons laatste bezoek aan houten zijn het er inmiddels 10 en is de loclijst vol :-)

Op zolder hebben we een ruimte vrijgemaakt van 2,50 meter bij 180, en zijn we aan het stoeien gegaan met een banenplan in wintrack. we hadden uit de startsets al aardig wat crails, dus daar zijn we vanuit gegaan (het eerste punt war ik inmiddels spijt van heb.


Op de beurs hebben we zaterdag Albert Jan, Ronald en ng een aantal leden ontmoet, en nadat ik wat foto's heb laten zien, kwam al snel de opmerking dat ik dit op het forum moest zetten.

Omdat ik als beginner (of herintreder) een aantal fouten heb gemaakt, hoop ik dat er nog mensen zijn die er iets aan hebben. dus bij deze!

Als uitgangspunt vond ik op het internet een winnend banenplan op een oppervlakte van 120 bij 200�  met zes wissels. Ik vond dat een heel aardig uitgangspunt en heb het overgenomen en aangepast naar ons formaat. Ook heb ik er nog een bergbaantje aan toegevoegd. Omdat voor ons de landschapsbouw het belangrijkste was (in elk geval destijds) hebben we gekozen voor de spantenbouw.

In een later stadium (de baan was toen al voor een groot deel klaar) hebben we er nog een keerlus met een dubbel " paradespoortje" aan toegevoegd. Dit is echt hel grappig, omdat hij zowel als keerlus of als extensie van de gewone baan te gebruiken is. In totaal hebben we nu 35 meter spoor. We rijden met 2 x MS en bedienen alle wissels en seintjes analoog. Koploper, en alles digitaal is leuk, maar het moest betaalbaar blijven en begrijpelijk zijn voor mijn dochters van 8 en 11.

In de tekeningen is nog een spiraal links te zien die een idee is om bij een toekomstig schaduwstation te komen en dus nog niet aanwezig is. Het stukje rechtsvoor met het bergstationnetje is momenteel nog even een kast die ik nog weg moet praten ;-)

In elk geval hebben we er samen veel lol in!

als eerste een 3d (sorry voor de slechte kwaliteit)





Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
en dan voor de liefhebber wat banenplannen

1) het " nul" niveau: het staion met wat rageerspoortjes, en een mooi recht spoor voorlangs. Alle lichtgekleurde tracks zijn tunnelsporen.


2) dan het -10 niveau met de keerlus en het dubbele spoor


3) dan het +10 niveau, het bergbaantje. Het stationnetje aan het eind is momenteel nog eventjes de kast, en ik het banenplan is nog maar een beginnetje.


4) en dan tenslotte het totaal (voor wie er nog wijs uit wordt;-)


5) En alleen de zichtbare sporen voor wie er geen wijs meer uit wordt  :D


Oeps! ik zie dat ik in het bergbaantje nog een stukje tunnel ben vergeten weg te halen  :oops:

Het is naar ons idee een leuke baan geworden, waar we veel plezier van hebben. toch in het volgend berichtje een aantal dingen die ik volgende keer anders zou doen!




Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
de vouten ;-)

1) Nadat de rails geled zijn en we met horrengaas ( nooit bij de modelwinkel kopen maar gewoon bij de ijzerwaren zaak!) en knauf aan de gang zijn gegaan, blijk dat de crails toch niet zo echt is als we dachten. Omdat het uitgangspunt is dat alles er echt uit moet zien, gaan we alles opvullen en opnieuw van schotter voorzien. ook vind ik de bochten en wissels van crails niet super. Conclusie: moet je nu nog beginnen en wil je het er zo echt mogelijk uit laten zien, neem dan krails

2) Mijdt bochtwissels als de spreekwoordelijke pest! als een treintje (vooral de oude wagonnetjes) ergens sluiting maken of hele treinstellen uit de rails lopen, dan is het op die dingen. De oplettende lezer heeft gezien dat ik vier startsets had en dus op zijn minst 8 bochtwissels in mijn baan heb liggen. Dit zou ik nu echt nooit meer doen! ( daarbij zijn ze ook niet echt mooi en heb ik van mijn treinenfreak collega begrepen dat ze in het echt niet eens bestaan)

3) Ik heb teveel 130 bochten (R1) in het zicht gelegd. Vooral de hele bochtenhandel bij de ingang van het station stoort me wat. Helaas ontkom je er niet aan als je iets spannends wilt maken op 250 bij 180, maar probeer ze zoveel mogelijk uit het zicht te leggen. Denk ook niet dat 230 (R2) er een stuk beter uitzien, want dat is echt niet zo. Pas vanaf 430 wordt het te pruimen, en eigenlijk zou je alleen maar 912 moeten gebruiken, maar ja, dan heb je 20 meter baan nodig lijkt me. Uiteraard slechts mijn mening, maar toch!

4) ik heb 5% hellingen gebruikt. Dit is nodig om op deze baan onder het staion door te kunnen komen. Niet ideaal, maar je gaat op een baan als deze (nevenbaan) toch niet met treinen van 2 meter rijden. elke loc trekt dit makkelijk, met uitzondering van de T3 die ik net heb gekocht en er zelfs met drie tweeassige wagonnetjes moeite meeheeft. Dus A) geen kleine lokjes kopen of B) de hellingen verzachten naar max 3%

5) denk veel na over het banenplan, dit scheelt je later een hoop ellende. Het is vaak gezegd, maar ik heb de keerlus later op mijn rug liggend onder de baan uit de spanten moeten hakken, en dat is geen pretje!

6) maak gaten onder de wissels om de aandrijvingen te kunnen vervangen (en wees zuinig met houtlijm voor het schotteren :-( Ook dit is overal te vinden, maar helaas vond ik het te laat. Resultaat: 1 ka[otte aandrijving waar ik niet meer bijkan  :?

7) koop alleen armsein bouwpakketjes van Viessmann als je 1) super stresss bestendig bent 2) vingers van een halve centimeter dik hebt 3) de ogen van een arend ( of dito bril) en 4) ze in een afgesloten, zachte, fijne ruimte in elkaar kan zetten, waar je niets of niemand kunt bezeren
Voldoe je niet aan al deze voorwaarden, koop ze dan niet, maar geef ze kado aan iemand die je echt niet mag!
(hetzelfde geldt overigens voor de bouwpakketten " paardebloemen"  van bush. Mijn dochter kreeg ze voor haar verjaardag. Die krengen bestaan uit 3 onderdelen en het zijn er nog 120 ook!)

Punt 7 was denk ik mijn beste advies  :mrgreen:

Ik hoop dat iemand hier nog wat aan heeft!
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
gelukkig hebben we de foto's nog !  :P(sorry voor de kwaliteit, want ik neem ze altijd met mijn mobiele telefoontje want die past overal tussen)

1) De baan na het eertse weekend



2) onderzijde met frame en poten met wieltjes


3) het door sanne als project aangenomen station benediktbeuern met eigengemaakte perrons en overkapping (we maken trouwens ook alles vies ;-))


4) vanuit een andere hoek met gipsen stationsplein


5) de boerderij van Femke


6) kolenbunker van Sanne


7) bergje


8) wegrestaurant  :P


9 Weiland van Femke (met die $%*&^paardenbloemen!)


10) bos van sanne


11) TEE Ram project wat nog niet lukt van papa


12) en de dames zelf nadat we het gips eraf geschrobt hadden ;-)



We kopen vooral treintjes uit periode 3, zijn niet super stijlzuiver, en proberen het landschap zo echt mogelijk te maken. We maken alles van vliegengaas, knauf rotband en gegoten muurtjes en panelen. We moeten vooral nog heel veel doen (gelukkig ;-)

We hopen dat iemand wat aan onze tips heeft (zoals we heel veel van jullie tips geleerd hebben) en wellicht tot ziens op de volgende beurs!


Groetjes

Sanne, Femke en Roland Bakker, Amersfoort
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Complimenten hoor,en voor al aan de jonge dames.
Creativiteit zit hen waarschijnlijk in het bloed.
Echt schitterende plaatjes,smaakt gewoon naar meer.
Echt top.
Hoop dat ze zo door gaan.

Mvg: Alex
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hoi Sanne, Femke en Roland.
Wat leuk en zeker al héél snel, dat het ontwerp, baanbouw, (met hele goede tips!) en de bijzonder leuk gebouwde scenery, al zo snel op ons forum te bewonderen zijn.
Nadat ik jullie al in Houten, op de overvolle eerste beurs na de vakantie, al heb mogen ontmoeten, volgde op zondag nog een vervolg bij ons op de (paarden)boerderij. (jaja, paardjes zijn ook wel erg leuk hè, vooral die met die stippels! :wink:)

Het is altijd bijzonder leuk om zo'n enthousiast modelspoorgezin te mogen begroeten.
Veel plezier en succes met de verdere aankleding van deze bijzonder leuke baan! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Wat een geweldige baan!! En wat leuk om te lezen dat er ook voor mij nog hoop is, als vader van twee dochters. Toen ik in het spoorwegmuseum met ze was wilde ze wel zo'n draaischijf (1:1) in de tuin (die 7 bij 9 is), dus daar ben ik toen maar niet meteen aan begonnen.

Maar wat een vakwerk.  Tegen de tijd dat ik toe ben aan de scenery zijn mijn dochters (nu 4 en 6 jaar) net zo oud als jullie, Sanne en Femke, dan hoop ik dat ze op mijn (dan onze) baan ook zulke mooie niet van echt te onderscheiden scenery maken.

Ga zo door en ik kijk al uit naar de volgende up date!!!

P.S. Ik vind de bochtwissels (van de m-rails) juist handig, dat bespaart mij een hoop ruimte.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Supermooi!!
Complimenten!! :D

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Wauw prachtige baan!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
CiteerMaar wat een vakwerk.  Tegen de tijd dat ik toe ben aan de scenery zijn mijn dochters (nu 4 en 6 jaar) net zo oud als jullie, Sanne en Femke, dan hoop ik dat ze op mijn (dan onze) baan ook zulke mooie niet van echt te onderscheiden scenery maken.

Hallo Veer! Even een papa tip voor je: als je enthousiast wilt maken/houden ga dan vast wat scenery met ze knutselen, ook al kan het eigenlijk nog niet op de baan! De favorieten van mijn dochters: 1) alles met gips (je kunt vast muurtjes in mallen gieten en er vast een paar beschilderen. 2) huisjes bouwen (als je ze helpt gaat dat prima) 3) boompjes maken. 4) wagonladinkjes zelf maken van van alles en nog wat. Laat ze een huisje maken en bouw het samen met de scenery (gras ed) op een plaatje wat je tijdelijk bij je baan kunt zetten. Altijd leuk en als het stuk gaat, wat dan nog ? Je zult er vertselt van staan hoe handig kinderen tegenwoordig zijn. Het enige is dat ze niet weten hoe ze iets moeten doen. Dat zul jij ze moeten laten zien. 6 is zeker niet te jong, maar je moet proberen ervoor te zorgen dat het ook hun baan wordt en niet dat ze af en toe met papa mee mogen kijken. De interesse duurt overigens op die leeftijd (voor alles) niet langer dan 1 uur. Bij mij mogen ze ook zelf met de treinen rijden. Als er 1 stuk gaat is dat jammer!

Onthoud 1 ding: voorbereidend werk, rails uitleggen, plankjes opmeten en afzagen, elektronika aansluiten e.d  vinden kinderen STOM. Ze zien niet (zoals jij wel hopelijk :P) wat het moet gaan worden en vervelen zich stierlijk. Dat moet je dus doen als ze buitenspelen. Ook het maken van het geraamte van de berg, vastzetten van gaas en zo doet ze helemaal niks. Ze willen pas binnenkomen om het gips aan te mengen (wat ze overigens al volledig zelfstandig kunnen, ze gaan binnekort ons plafond opnieuw stuccen denk ik ;-)

Veel succes! er zijn niet zoveel dingen die je met je kinderen kunt doen die je echt allebei leuk vindt, (tenzij je gek bent op tropische zwemparadijzen, nintendo's en pretparken ;-)) dus het is de moeite van het proberen waard.

Roland

PS: ik denk dat de bochtwissels van Mrails anders geconstrueerd zijn. Ik heb vooral problemen met oude wagentjes op crail bochtwissels (sluiting door de wielflensjes) dat ze plaatsbesparend zijn is duidelijk, anders gebruikte niemand ze immers!
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Zo wat een mooie baan :D En dat door een paar jonge meester bouwsters :lol:
Serieus mijn complimenten :D

ps. Het valt toch niet te hopen dat de dochters dit draadje vannacht hebben gemaakt :shock: :lol:
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Citeerps. Het valt toch niet te hopen dat de dochters dit draadje vannacht hebben gemaakt 


Thx Wijbe. Nee dat zullen we nog maar niet doen gezien de cito testen er weer aan komen  :mrgreen:
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Citaat van: bluey op dinsdag 31 augustus 2010, 11:32:01
Citeerps. Het valt toch niet te hopen dat de dochters dit draadje vannacht hebben gemaakt 


Thx Wijbe. Nee dat zullen we nog maar niet doen gezien de cito testen er weer aan komen  :mrgreen:

Zeer goed idee :lol: ligt de pappa er zo lang wakker van dat hij maar in de nacht besluit een draadje te maken? :lol:
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hoi  Roland, Femke en Sanne,

Jullie hebben een mooie baan hoor!
Ziet er allemaal goed uit zo!
Ik heb in mijn baan ook fouten gemaakt.
Maar daar moet ik nog een topic over maken.

Mvg. Falco
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
CiteerZeer goed idee  ligt de pappa er zo lang wakker van dat hij maar in de nacht besluit een draadje te maken?

:P Ja zo lijkt het. Ik maak graag dingen af. Daarnaast valt het naast een baan als exportmanager met veel buitenlandse reizen, een gezin en spelen in een band niet mee om ergens tijd voor te vinden en is de oplossing doorgaans dat je wat minder slaapt! ;-)

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Aha, goed ding dat je graag dingen af maakt, maar een goed uitgerust mens is ook belangrijk :lol:
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Dit vind ik nou een leuke baan, je komt er niet uit hoe de treinen rijden  :?

Nou nog foto's die wat groter zijn en nog meer laten zien  :lol:

Gr Einte
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hoi  Roland, Femke en Sanne,

Jullie baan ziet er al mooi uit. En ja wat al gezegd is, fouten (of eigenlijk onvolkomenheden) worden snel gemaakt. Ik heb mijn eerste baan alweer moeten afbreken omdat ik niet aan de achterzijde van de baan kon komen om het landschap te gaan maken. En dat was een teleurstelling.
Nu ben ik bezig met een nieuwe baan, waarvan ik nog een draadje hier ga starten.

Veel succes en heel veel knutsel plezier met jullie baan.

Groet, Andre
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hallo daar,

Had al wat foto's gezien toen jullie hier waren.
Maar nu zijn ze beter te zien. Echt top wat jullie maken.
Ga zo door.

Maikel
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
hallo allemaal,


wellicht kunnen jullie me wat helpen met een stukje verandering aan de baan. Zoals jullie kunnen zien woekeren we met ruimte en proberen we het zo spannend mogelijk te houden. Vandaar dat er ook nog een berglijntje is toegevoegd (zie het rode spoortje) we waren van plan om bij het omloopspoortje een halte te maken. Het is helaas wat kort, zodat je er met 3 tweeassige wagonnetjes net kunt omlopen. Ook heb ik beneden bij het staion wat weinig opstelruimte. Ik ben van plan om de kast naast de baan weg te halen, waardoor ik een stuk van 80 x 50 cm aan kan bouwen op dat niveau. Houdt in ruimte ook nog niet over natuurlijk, maar is helaas alles wat we hebben  :(

het omloopspoortje zou dus kunnen vervallen, maar ik zit wel aan die maten vast ( van de bochtwissel672 na de brug tot aan de 330 die er nu getekend zijn, omdat we daar al berglandschap gebouwd hebben. Eventueel kan ik de 330 vervangen door een bochtwissel en vandaar uit met twee sporen verder gaan achter de berg langs.

Een vereiste is dus dat we twee sporen krijgen met een omloopmogelijkheid voor kleine locs en dat we eventueel 1 of 2 opstelspoortjes kwijtkunnen met wellicht een klein loodje voor de T3 (zou leuk zijn, maar hoeft niet persé). Bij ons staat het "er leuk uitzien" voorop, maar het moet ook practisch blijven in dit geval.

We rijden met korte treintjes: overgave goederentreintjes met 3 of 4 wagentjes en kleine boemeltjes. Zelfs beneden op de hoofdbaan rijden we met maximaal 3 rijtuigen om het er realistisch uit te laten zien.

Als iemand een origineel idee heeft hoor ik het graag.

Voor de duidelijkheid: het stukje met het wisselstraatje wat nu aan het rode stuk getekend is ligt er nog niet, en is al het 80 x 50 stukje wat we aan kunnen bouwen. het gaat dus om het stuk vanaf de 330 bocht, waarbij het stuk tussen de 330 en de bochtwissel anders gelegd zou kunnen worden mits op dezelfde ruimte.


Ik ben benieuwd naar jullie ideeen!


Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hoi Roland, Sanne en Femke,

Allereerst nog bedankt voor je vaderschaps tip! Ga ik, als ik zover kom, zeker proberen.

Maar misschien is het handig als je in het rode spoor even aangeeft welk spoor er nu is en welk spoor er nog niet is. Zodat duidelijk vanaf welke rails je een oplossing zoekt, want het is mij nog niet helemaal duidelijk. En dat maakt meedenken wat lastig.

Succes,

Tim
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
hoi veer


zoals gezegd het ligt er nu t/m bocht 330 en ik zoek wat voor erna. ik zet tzt nog wel even een banenplan van wat er precies ligt neer.


roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hallo Roland,

Net even snel door jou draadje heen gegaan, je maakt hele mooie dingen en hebt steun van alle vrouwen in huis  :D

Ook ik heb 2 dochters maar die willen niets van treinen weten  :( gelukkig vind mijn vrouw scenery erg leuk dus dat gedeelte doen we samen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
kijk :) er is nog toekomst voor mijn dochter :D Ik kan met een gerust hart gaan bouwen ;)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - nieuw bruggetje
nou, ook maar eens een update dan.

Ken je dat, de baan al klaar, toch moet er nog een keerlus in. Hakken en breken, stof in je haar, maar uiteindelijk gelukt. De keerlus gaat echter wel onder de baan waar je origineel geen tunnel of brug voorzien had. Dat vraagt dus om wat creativiteit. " pap d'r moet wel ook nog een waterval bij". Ok, ook dat nog. En die krengen lopen ook nog altijd ergens NAARTOE! meestal het laagste punt trouwens, waar, u raadt het al, precies een dubbel spoor met twee wissels in de weg ligt. Hmm.

Heb je netjes op je baan een plek bedacht voor je brug, dan is dit topic niks voor jou, en kun je in de draadjes van M.user, einte of Erik keurig zien hoe je zelf een brug kan bouwen met geweldig resultaat en hem daarna netjes op je baan plaatst.

Moet je echter net zoals ik je brug bouwen met de hele treinenbaan eraan vast, dan heb je hier wellicht wat aan.


De foto's zijn niet best, maar zeggen genoeg denk ik, en anders hoor ik het wel.

Het uitgangspunt:


Je ziet het: de plaat hout (MDF) op nul niveau, en rechts de twee sporen op -10 die eronder gaan en links daarvan moet het riviertje komen. Beetje krap allemaal, dus ik heb er lang over na moeten denken hoe we het gingen doen.
Links heb ik al van een buigzaam plaatje triplex een brugfacade gemaakt (oorspronkelijk wilden we een hele stenen brug, maar dat werd wat saai, dus besloten we boven het spoor zo'n duits spoorviaduct te bouwen (meestal beton met staal en altijd vies groen)


Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Daarna de plaatjes triplex ingesmeerd met houtlijm, en er een laagje (dun) modelbouwgips van bush overheen gezet (wat buigzamer dan de knauf rotband die we normaal gebruiken, en een keer of 20 zo duur ;-)

Vervolgens met een pennetje krassen, en een dun latje erop als richel, afgedekt door een plat balsa latje als bovenste betonplaat.

voila!


en rechts
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Dan de groene brug maken van twee plaatjes 1,5 mm balsa en de staanders van lucifershoutjes . Let op: het is dus een facade (nepbrug) die tegen de plaat mdf van de treintafel gelijmd wordt! Wil je alles super realistisch, zoek dan een ander topic. Wil je dat het er gewoon goed uit gaat zien en heb je een creatieve oplossing nodig, lees dan gerust verder.

Bruggetje:



Het idee is dat ik later achterin een tunnelingang (gewoon zwart) maak, zodat het net lijkt of de trein eerst onder een brug rijdt en erna de tunnel pas in. Tevens de steentjes ook wat uitgekrast in de twee (eveneens triplex + gips) zijwandjes, zodat het lijkt of er wat pleisterkalk is uitgevallen. Voor het vastzetten van de buigbare plaatsjes triplex zoals muurtjes, gebruik ik houtlijm, en sla ik er een paar spijkertjes naast, zodat het muurtje in de vorm wordt gehouden. Daarna " kit"  ik ze vast met hotmelt.

`ook meteen de boel in de basiskleur gezet.

De totale brug:


Met dank aan Albert Jan voor de ledstripjes (avondje prutsen en de " bamberger" geeft licht (ook cabineverlichting in de V80 en een lampje in de cnducteursruimte van het bagage rijtuig incl sluitverlichting. Leuk. Maar we dwalen af ;-)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Hallo Roland,

Het is altijd leuk om te zien dat je dochter(s) zich met modeltreinen bezighouden.
Allen een beetje opletten dat het niet te ver doorschiet. :lol:

Hier de onze:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20201.msg408505#msg408505
en
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20201.msg408562#msg408562


Mvg,
Peter
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
Uiteraard wordt later de boel zwart, wit donkergrijs, bruin, groen roest en vooral vies gemaakt, maar dat doen we nadat we de bedding voor het riviertje hebben gemaakt en dat ook in de gips hebben gezet.


Het toeval wil dat iemand (Femke) op het onzalige idee is gekomen op het kleine stukje land links boven het riviertje, een boerderij, met paardenstal (daar komt ie dan Albert Jan ;-)!) en pikkende kippetjes van Viessmann (ze is vandaag jarig idd) te bouwen. Daar moet uiteraard ook een paadje naartoe en dat gaat uiteraard ook weer ergens heen (met een brug over het riviertje dusss.

Ik heb gelezen dat het 2 componeneten water erg dun is, dus moet er een soort van afdichting onder de rivier komen die redelijk tot goed dicht is. Nu is alles daar open, dus eerst met wat MDF wat gaten gedicht een steunen gemaakt, en daarna van hardschuim (architekten karton) van 5 mm de bedding gelegd.

zoiets dus:


En de plaatjes waar straks de rotsen tegenaan komen, met het paadje naar de rivier waar het houten bruggetje nog voor gemaakt moet worden. Rotsen vanavond al even gegoten, het gaat een steile kloof worden:



En dan tenslotte nog even een luchtfoto:


en de jarige keurmeester in kwestie ;-)



Nou, dat is het wel voor vandaag, hoop dat iemand er iets aan heeft. Van het weekend waarschijnlijk de boel in het gips zetten en rotsen integreren, dus als er behoefte aan is zal ik daarna wel weer even een update plaatsen.

Kan wel even duren, want moet volgende week naar moskou en met de sapsan naar St Petersburg

Grtz

Roland, Sanne en Femke




Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-))
CiteerHet is altijd leuk om te zien dat je dochter(s) zich met modeltreinen bezighouden.
Allen een beetje opletten dat het niet te ver doorschiet.


Hoi Peter,


ach, wat is te ver. Ik schiet verder door. Zij zijn er meestal na een uurtje wel mee klaar, maar het blijft leuk om dit soort dingen samen te doen.

Mooie baan heb je trouwens, zeg!

Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
redelijk dicht is niet voldoende voor giethars hoor..... echt dicht dicht, gaat net. dat spul kruipt werkelijk overal tussen. mijn methode voor het afdichten van de rand: plaat dik plexiglas met aan de waterzijde alufolie erover  met lijmklemmen vastzetten, en de naad dichtgieten met een beetje kaarsvet. Kaarsvet kruip ook overal tussen, maar stolt erg vlug.

Als het gaat lekken heb je echt een enorme klerezooi, dus als het even kan alles eronder goed afdekken met plasticfolie, en de vloer eronder ook beschermen!

Walter
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetj
Bedankt walter.

Ik had al zoiets begrepen

roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Of er behoefte is aan een up date?
Natuurlijk is er behoefte aan een up date!  :D
Geweldig om de vorderingen te zien!

En Femke nog GEFELICITEERD

Ik wacht in spanning de up date af.
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Femke,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

De update weer met spanning bekeken en gelezen.

Groet, Andre
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Leuk man, ik kijk uit naar de volgende update 8)

Mvg, Chopper
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetj
Vandaag ziek thuis. Nu gaat het wel weer dus heb even de boel in de knauf gezet. Zal vanavond nog even proberen wat foto's te plaatsen. Bedankt voor de leuke reacties!

Roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - nieuw bruggetje
Citaat van: bluey op woensdag 15 september 2010, 23:44:00

Heb je netjes op je baan een plek bedacht voor je brug, dan is dit topic niks voor jou, en kun je in de draadjes van M.user, einte of Erik keurig zien hoe je zelf een brug kan bouwen met geweldig resultaat en hem daarna netjes op je baan plaatst.


Leuk om ook hier mijn naam te horen op een van de leukere banen die ik aan het volgen ben, ga zo door, probeer ook wel eens klei te gebruiken  :mrgreen:

Gr Einte
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Hoi Roland.

Gefeliciteerd met jouw dochter!

Die brug met rivier is een mooi stukje scenery aan het worden.

Groeten,

Erik
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Citeerprobeer ook wel eens klei te gebruiken 



Bedankt Ente, en graag reclame voor je gemaakt, maar het kleien laten we voorlopig aan de meester over (we hebben al genoeg moeite met knauf ;-))

@ Erik: Thanks!
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
hallo sanne femke,en ook de papa niet vergeten;

jullie baan ziet er wel heel mooi uit,kijk al uit naar verder afwerking en ontwikeling van jullie baan.

groeten peter(ke33)
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
echt strak gedaan. Ben zeer benieuwt naar eindresultaal

mvg
Reinder
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Beterschap, of gaat het al weer?
Had je de griep te pakken :cry:

Mvg, Chopper
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Hoi Roland,

Ziet er weer top uit.
Gefeliciteerd met je dochter.
Is te hopen dat je optijd beter bent voor je reis.
Ben benieuwd naar de volgende update.

Maikel
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetj
Bedankt maikel en chopper. Heb vandaag het voorste stuk vam de rivier voorzien vam gips en rotsen. Wordt wel wat. Heb nu ff geen puf meer om nog fotos te maken dus dat komt van het weekend wel. Tevrns plaat op maat gemaakt voor de berg aan de linkrrkant zodat we de waterval straks ook kunnen maken.

Enneh op tijd beter voor de reis zal wel moeten ! Paracetamol en ik zijn een goed team zulleb we maar zeggen ;-)

roland
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Geen dank Bluey. Oh okee das mooi.

Mvg, Chopper
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
Citaat van: bluey op vrijdag 17 september 2010, 00:21:21

Enneh op tijd beter voor de reis zal wel moeten ! Paracetamol en ik zijn een goed team zulleb we maar zeggen ;-)

roland

Anders werkt wodka ook goed heb ik gehoord. :lol: :lol:

Maikel
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - een nieuw bruggetje
ok. zoals beloofd. Woensdag heb ik het voorste gedeelte van het riviertje (de kloof0 van gips en rotsen voorzien. de platte rotsplaten komen uit gipsmallen van woodlands. Verder gewoon knauf rotband en smeren maar. In tegenstelling tot wat ik vaak lees, brengen wij het rotband gewoon direct op het horregaas aan, zonde eers? gipsverband of keukenpapier enhebben daar tot nu toe nog geen slechte ervaringen mee.

eerst een fotootje van het gips (het stuk rots naast de brug is al grijs, want femke was al aan het inkleuren begonnen voor ik de camera had gepakt ;-)



dan heeft Femke met ongeveer 1 op 8 verdund donkergrijs de rotswanden geschilderd. Voor alles wat rots blijft, gebruiken we tamiya met echte verdunner ipv water. Voor de rest gebruiken we gewoon grijze muurverf, verdund. De bodem van de rivier met een mengsel van grijs, zwart en bruin geschilderd om een mooie diepe basis te krijgen voor rotsen en zand die later volgen.



Daarna inwassen met 1:16 verdund zwart, en direct weer afvegen met een keukensponsje wat telkens in een emmer water gespoeld wordt. Op deze foto hebben we daarna ook nog wat ingeschilderd (en geveegd) met bruin voor de kleuraccenten. Aansluitend (na drogen) drybrushen met wit (neem witte matte verf, en veeg je (zachte) penseel net zolang over een kartonnetje tot er geen verf meer afkomt. veeg dan voorzichtig over de uitstekende punten van rotsen, waarna ze pas echt tot leven komen. De brug hebben we intussen met zwart en groen pigment poeder verweerd (ook eerst met verdund zwart ingewassen)


en alvast een eerste laagje gras op de oever. sorry weer voor de kleuren, het groen op de brug is een pigmentpeoder wat door de flits enorm wordt overdreven. Zie nu trouwens wel dat ik de spoorbrug nog een klein randje groen moet bijwerken (normaal lig je er niet op je buik bij ;-))


en gelijk ook even de spoorbrug verouderd en roestig gemaakt. Sorry albert jan, voor het paard wat recht omhoog in de lucht hangt, maar fenke vond dat hij in de weg stond! dat heb je soms met paarden ;-)



Dat was het weer voor nu. Inmiddels ben ik alvast begonnen met de berg linksachter op de baan. Ik wil de bovenplaat uitneembaar maken, zodat we de scenery gewoon aan tafel kunnen afmaken. Ik zal morgen wel weer wat foto's maken (betere dit keer hoop ik :-( )

Groeten, Roland en Femke









Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hallo Roland, en kinderen,

Mooie update  :D

Het idee van een uitneembare plaat voor de scenery is een goed idee, heb ik ook gedaan.
Kijk maar in mijn draadje veel succes er mee.

Gr Einte
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
Hallo,

Wat een mooie baan en wat het snel met de opbouw :O.
Ben benieuwd wat de scenery gaat worden!
Re:Baan van Sanne en Femke (en ook een beetje van Papa ;-)) - mini update
hallo ronald en kids,

jullie zijn goed beezig,vind het al een knappe tafel aant worden.die brug vind ik zeer geslaagd,ben benieuwd naar het volgende.


groeten en succes;peter(ke33)