de vouten
1) Nadat de rails geled zijn en we met horrengaas ( nooit bij de modelwinkel kopen maar gewoon bij de ijzerwaren zaak!) en knauf aan de gang zijn gegaan, blijk dat de crails toch niet zo echt is als we dachten. Omdat het uitgangspunt is dat alles er echt uit moet zien, gaan we alles opvullen en opnieuw van schotter voorzien. ook vind ik de bochten en wissels van crails niet super. Conclusie: moet je nu nog beginnen en wil je het er zo echt mogelijk uit laten zien, neem dan krails
2) Mijdt bochtwissels als de spreekwoordelijke pest! als een treintje (vooral de oude wagonnetjes) ergens sluiting maken of hele treinstellen uit de rails lopen, dan is het op die dingen. De oplettende lezer heeft gezien dat ik vier startsets had en dus op zijn minst 8 bochtwissels in mijn baan heb liggen. Dit zou ik nu echt nooit meer doen! ( daarbij zijn ze ook niet echt mooi en heb ik van mijn treinenfreak collega begrepen dat ze in het echt niet eens bestaan)
3) Ik heb teveel 130 bochten (R1) in het zicht gelegd. Vooral de hele bochtenhandel bij de ingang van het station stoort me wat. Helaas ontkom je er niet aan als je iets spannends wilt maken op 250 bij 180, maar probeer ze zoveel mogelijk uit het zicht te leggen. Denk ook niet dat 230 (R2) er een stuk beter uitzien, want dat is echt niet zo. Pas vanaf 430 wordt het te pruimen, en eigenlijk zou je alleen maar 912 moeten gebruiken, maar ja, dan heb je 20 meter baan nodig lijkt me. Uiteraard slechts mijn mening, maar toch!
4) ik heb 5% hellingen gebruikt. Dit is nodig om op deze baan onder het staion door te kunnen komen. Niet ideaal, maar je gaat op een baan als deze (nevenbaan) toch niet met treinen van 2 meter rijden. elke loc trekt dit makkelijk, met uitzondering van de T3 die ik net heb gekocht en er zelfs met drie tweeassige wagonnetjes moeite meeheeft. Dus A) geen kleine lokjes kopen of
de hellingen verzachten naar max 3%
5) denk veel na over het banenplan, dit scheelt je later een hoop ellende. Het is vaak gezegd, maar ik heb de keerlus later op mijn rug liggend onder de baan uit de spanten moeten hakken, en dat is geen pretje!
6) maak gaten onder de wissels om de aandrijvingen te kunnen vervangen (en wees zuinig met houtlijm voor het schotteren
Ook dit is overal te vinden, maar helaas vond ik het te laat. Resultaat: 1 ka[otte aandrijving waar ik niet meer bijkan
7) koop alleen armsein bouwpakketjes van Viessmann als je 1) super stresss bestendig bent 2) vingers van een halve centimeter dik hebt 3) de ogen van een arend ( of dito bril) en 4) ze in een afgesloten, zachte, fijne ruimte in elkaar kan zetten, waar je niets of niemand kunt bezeren
Voldoe je niet aan al deze voorwaarden, koop ze dan niet, maar geef ze kado aan iemand die je echt niet mag!
(hetzelfde geldt overigens voor de bouwpakketten " paardebloemen" van bush. Mijn dochter kreeg ze voor haar verjaardag. Die krengen bestaan uit 3 onderdelen en het zijn er nog 120 ook!)
Punt 7 was denk ik mijn beste advies
Ik hoop dat iemand hier nog wat aan heeft!