Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loc rijd niet.

Gestart door André (Märklinfan) woensdag 10 februari 2010, 16:55:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Loc rijd niet.
Hallo medehobbyïsten.

Mijn Mä-loc 37901 (Br 290) rijd niet meer.
De MFX decoder is in rook opgegaan door een overspanning (rijrichting verandering in annoloog bedrijf) met een oude Mä-trafo.
Inmiddels ben ik in het bezit van een Uhlenbrock IB.
Ik heb een nieuwe ESU M4 gekocht en erin geprikt maar de loc rijd niet.
De front- en sluitseinen doen het, decoder komt ook in de programmeermodus en kan geprogrammeerd worden, na einde programmeren wil loc niet rijden.
Daarna heb ik de M4 in de ESU-profi decodertester geprikt en alles werkt perfect.
Nu heb ik het vermoeden dat de aanstuurelektronica (Leiterplatte) defect is.

Mijn vraag is: Hoe weet ik zeker dat de print defect is, kan ik dat testen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de info.
Met een vriendelijke groet.
                                                André.
Re:Loc rijd niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc rijd niet.
De 37901 heeft een softdrive C-sinus motor, of iig de voorloper ervan, de kompact C-sinus.
Je moet de lastregeling van de decoder permanent uitschakelen, want deze wordt door de stuurelektronica geregeld.
Ook moet AUX4 permanent geactiveerd zijn, om de stuurelektronica van 5 Volt spanning te voorzien.
Als je dit hebt ingesteld zou de lok moeten rijden.
Re:Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Re:Loc rijd niet.
Hoi Ad.

Ik heb een Nederlandse inbouw- en gebruiksaanwijzing voor een LokPilot mfx van ESU uitgeprint, daarin wordt een aantal CV's genoemd.
In 53, 54 en 55 zitten de lastregelingen, die moeten dus op 0.
Die AUX4 in welke CV zit hij?
Als het een CV boven de 80 is kan ik die niet programmeren in de IB in het Motorola-format.

André.
Re:Loc rijd niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc rijd niet.
Hoi André,

Met de IB kun je de AUX4 van de M4 lokpilot niet benaderen.
Je zult dit echt met een lokprogrammer of met een CS/ECOS moeten doen.
Misschien kan je dealer je helpen, of iemand van het forum.

Je kunt eens proberen de volgende waarden naar onderstaande CV's te programmeren:
CV 129:  32
CV 132:  32
CV 135:  32
CV 138:  32

Maar of dit werkt weet ik niet.
Het zijn namelijk de CV's van een DCC decoder, maar het zal me niets verbazen als deze ook bij een M4 werken.
Deze vier CV's geven namelijk aan welke licht of functie uitgang actief moet zijn tijdens één van de vier toestanden van de lok, namelijk:

CV 129: Stop vooruit
CV 132: Stop achteruit
CV 135: Rijden vooruit
CV 138: Rijden achteruit

En de waarde 32 activeert AUX4.
Re:Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Re:Loc rijd niet.
Hoi Ad.

Dank voor je reactie.
Volgens de ESU-gebruiksaanwijzing kan een M4 niet in het DCC-format geprogrammeerd worden.
Laat ik maar naar een dealer stappen om te programmeren, ik ben al een lange tijd aan het stoeien geweest en het wil niet lukken.
De dealer kan dan gelijk zien of de aanstuurelektronica nog goed functioneert, lijkt mij.

André.
Re:Loc rijd niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc rijd niet.
André, had je beter voor een DCC decoder gekozen, omdat je met de IB rijdt.
Daar kun je namelijk ook dit truukje mee doen, maar dan had je het zelf via de IB kunnen programmeren.
Maar ja achteraf kijk je koe in z'n kont....... :lol: :lol: :lol:
Re:Loc rijd niet.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc rijd niet.
Hallo allemaal,

Ik blijf nog steeds bij mijn voorkeur voor de ESU 52610 decoder !
Geen MFX, maar dat is geen gemis, er is verder wel alles wat in mijn ogen WEL belangrijk is:
Een goede decoder, alle treinen (en echt niet alleen M*treinen) waar zo'n decoder in zit rijden prima !
Multiprotocol-decoder; werkt dus op Motorola (Märklin) maar ook op DCC.
Re:Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Re:Loc rijd niet.
Hallo medehobbyisten,

Even een update.

Inmiddels heb ik een ESU 52614 (= 21 MTC) decoder geplaatst, lok wil nog steeds niet rijden.
Alle beschreven CV's in de gebruiksaanwijzing die voor een C-sinusmotor van toepassing zijn gewijzigd, front- en sluitseinen branden wisselend met de rijrichting.
Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat de aanstuurelectronicaprint (leiterplatte) defect moet zijn.
Heb bij Keuterman een nieuwe print besteld.
Laat t.z.t. weten wat het resultaat is.

Met een vriendelijke groet.
                                             André.
Re:Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Re:Loc rijd niet.
Hallo medehobbyisten,

Zoals lang geleden beloofd, een update.
Ik heb in mei een nieuwe aanstuurelectronicaprint via Keuterman uit Borne ontvangen en heb deze nu pas in mijn loc gemonteerd.
Deze nieuwe print is langer als de oude print en er zitten ook een aantal componenten meer op, het oude printnummer is ZI050709F, nieuwe printnummer is ZI050709G, maar het past wel op de houder.
Van de decoder had ik al m.b.v. ESU decodertester de CV's aangepast, ik wilde nog meer CV's aanpassen, echter kreeg ik telkens de melding "fout" in het display van mijn IB.
Tijdens het uitlezen van het decoderadres in zowel DCC- als MM-format wederom de melding "fout", heel vreemd.
Decoder maar uitgenomen en geplaatst in de decodertester, echter de motor van de tester ging als een ongecontroleerde op volle toeren draaien.
Vermoedelijk is tijdens het uitlezen van de decoder in de loc de CV veranderd waardoor deze in een analoge status geprogrammeerd is.
Maar weer de desbetreffende CV's opnieuw gewijzigd, decoder in de loc gedaan en loc reageert perfect, echter de front- en sluitseinen bij achteruitrijden branden feller als bij vooruitrijden.
Ik heb de helderheid van die seinen verlaagd tot een aanvaardbare helderheid.
Het was al met al een tijdrovende klus, het programmeren van de CV's bedoel ik dan, maar ik ben wel tevreden met het resultaat en dat het ook nog eens goed gelukt is.
Tot zover mijn verslag.

Met een vriendelijke groet,
                                                 André.



Re:Loc rijd niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc rijd niet.
Beste André,

Als de aanstuurprint kapot was, dan kan het zijn dat de originele decoder nog goed is.
Al met al was het zeker nog een prijzige reparatie?
Re:Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Re:Loc rijd niet.
Hoi Ad,

Inderdaad was de reparatie niet goedkoop maar nog altijd goedkoper dan een nieuwe loc.
De oude decoder was in rook opgegaan en dat was ook te zien en te ruiken.
Kosten reparatie? Ongeveer ? 80. voor de leiterplatte en de decoder.
Bovendien had ik aan de loc een aantal constructiewijzigingen doorgevoerd, o.a. het verlagen van de draaistellen t.o.v. van de vloerplaat.
Met een vriendelijke groet.
                                             André.
Re:Loc rijd niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc rijd niet.
Citaat van: André (Märklinfan) op maandag 08 november 2010, 23:01:47
Bovendien had ik aan de loc een aantal constructiewijzigingen doorgevoerd, o.a. het verlagen van de draaistellen t.o.v. van de vloerplaat.
Was dat een eenvoudig klusje?
Re:Loc rijd niet.
André (Märklinfan)
gast

Re:Loc rijd niet.
Ad,

Nee, dit was en is geen eenvoudig klusje, er moeten aardig wat onderdelen verwijderd worden om bij de draaistellen te komen. En hoe de draaistellen verlaagd moeten worden staat beschreven in Eisenbahn Kurier 7-2006.
André.