Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Plaat matrialen

Gestart door AnalogDriver zaterdag 28 augustus 2010, 10:24:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plaat matrialen
AnalogDriver
gast

Plaat matrialen
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 28 augustus 2010, 05:02:50
Mijn beperkte ervaring op slepermontage gebied:

Bij wagons die voorbereid zin met 'holle' as voor die insteekslepers is dat natuurlijk de manier, maar kost wat meer.

Anders heb ik al een paar keer met stukjes van dat witte plastic plaat wat makkelijk te verwerken is (poly..., ben naam even kwijt) een steuntje op maat gemaakt zodat assen vrij blijven. Beetje lijmen, likje zwarte verf of zwarte viltstift, met gellijm de -goedkope basis- sleper en onder plakken, klaar.

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 28 augustus 2010, 06:46:46
polycarbonaat bedoel je denk ik.
of perplex (doorzichtig)
lexaan
zijn kunstoffen die je voor dit soort klusjes kunt gebruiken.
Is vaak in verschillende dikte's van heel dun tot dik te verkrijgen.
Meestal worden dit soort materialen vaak gebruikt in de reclame wereld.
Waar vaak heel veel van word weggegooid (afval) wat in principe voor de hobbyist zeer bruikbaar kan zijn.

Wat ook makkelijk voor de hobby is komacel, in dikte van 1 mm tot 1 cm.
En is zeer geschikt voor bv perrons en opvulling tussen rails,het maken van modelletjes  etc etc.
Dit materiaal is stevig maar toch ook soepel en in stroken zeer buigzaam.
Ik gebruik dit voor zijwand van mijn viaduct. Heb er een sleuf van 5 mm (gebruik 1 cm dikte) in gefreest voor montage haaks op horizontale ondergrond. Boord - schroeft - zaagt enorm makkelijk door het zachte materiaal kunstof.


Mvg: Alex


OK, i.p.v. even stevig off-topic maar even een nieuw draadje dan  :P

Polycarbonaat, wit, inderdaad, da's wat ik in huis heb in 2 diktes.

Mooi als je aan dat restmatriaal kunt komen  :shock: 
Wie kent iemand in die industrie die berg  reststukjes kan doorschuiven?

Alex,

Dat komacel, in dikte van 1 mm tot 1 cm. Dat klinkt ook goed.
Zoeiets zoek ik al een tijdje.

Waar heb je dit vandaan?

Hajo
Re:Plaat matrialen
Spoorman
gast

Re:Plaat matrialen
Ik denk dat het hier gaat om Polystyreen oftewel plastic. O.a. verkrijgbaar in de modelbouwwinkel van Evergreen.

klik

Gr, Ben.

edit: link toegevoegd
Re:Plaat matrialen
marklin1992
gast

Re:Plaat matrialen
kijk een bij pipoos
Re:Plaat matrialen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Plaat matrialen
Ter info:
Komacel, of eigenlijk Kömacel, is een geschuimde PVC plaat met volle PVC buitenplaat, oa te vinden op de website van Vink kunststoffen. Google maar eens op de merknaam dan komen er zat van sites voorbij die dit materiaal beschrijven.

mvg, Corné
Re:Plaat matrialen
bluey
gast

Re:Plaat matrialen
Hallo Hajo,


Kijk eens in je paspoort.. Die datapage met chip erin en je foto erop is polycarbonaat. Ik doe wereldwijd zaken met paspoortproducenten. De grootste leverancier van creditcards en cipinlays voor paspoorten zit in Bangkok. Ik zal eens navragen wie het spul levert en dan wat testmateriaal ;-) opvragen. Is dat de juiste dikte?


Roland
Re:Plaat matrialen
bluey
gast

Re:Plaat matrialen
Kunnen jullie trouwens aangeven wat jullie met de plaatmaterialen willen doen? Wellicht kan ik nog meer regelen. Ik heb ook uitgevonden dat een ander vriendje van me bij Moorman in Weesp de leverancier voor nederland is van Kapabel architektuur karton. Hij levert 3mm, 5mm en 10 mm. Ik krijg binnenkort wat platen 100x70 van hem. Als je het van hem koopt per doos is het net zo duur als op internet. Als je 10 dozen koopt wordt het een stuk goedkoper. Ik weet alleen niet of er veel interesse is voor dit product op het forum. Ga het eerst zelf eens bekijken.

Ter verduidelijking: ik werk voor de grootste producent van PVC gecoat papier voor technische toespassingen. We maken ook een hoop gecoat textiel. Grootste toepassingen zijn boekbind covers, behang en schuurlinnen, dus daar kunnen we in de modelbouw niet zoveel mee denk ik ;-)

Roland
Re:Plaat matrialen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Plaat matrialen
Zou je tzt wat voorbeelden kunnen en willen laten zien? het klinkt namelijk wel interessant
Re:Plaat matrialen
bluey
gast

Re:Plaat matrialen
uuhm eigenlijk vraag ik juist aan jullie om voorbeelden. Wij produceren ongeveer 2000 verschillende referenties, dus voorbeelden laten zien wordt een tikkie lastig! Daarnaast heb ik nog vriij veel connecties in de grafische wereld waar ik misschien de benodigde materialen vandaan zou kunnen halen, maar dan moet ik wel weten wat

Roland
Re:Plaat matrialen
AnalogDriver
gast

Re:Plaat matrialen
Waarvoor te gebruiken? Goede en zinnege vraag denk ik  :P

Waarom ik het draadje gestart was is een goedkope (want 'afval' ) bron van plastic plaat stukjes te gebruiken voor modelbouw:
frame voor sleper onder wagon
plaatjes om een messing contactstrip op te plakken, tevens isolatie
dat soort dingen heb ik het al voor gebruikt, ik weet eigenlijk al niet eens meer precies, maar sinds ik die 2 plaatjes heb, heb ik er al 10x stukjes van afgeknipt.

Andere denkbare toepassingen:
anti-valstroken voor aan de randen en klimspiralen
eigen-modelbouw huisjes maken
bedieningspaneel bovenkant
Maar er zijn ook mensen die er hele wagons mee maken.


Daarnaast, maar da's een heel ander soort matriaal, zoek ik nog steeds het perfecte en goedkope 7-11 mm dik foam/schuim plaatmatriaal, makkelijk te snijden, om op maat en schuin afgesneden plaatselijk tussen railbeddingen te leggen. Denk aan BW, rangeerterrein, station.
Dus als opvulling, waarop eventueel een dun laagje zand imitatie is te strooien.


Maar primair ging het mij dus om hergebruik voor modelbouw van diverse diktes plastic afval plaatmatriaal. Diktes: zeg 0,5-3mm
Zonde als het weggaat wat menig modelbouwer kan gebruiken.

Hajo