Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wij bouwen een (messing) brug

Gestart door Kroko14253 zondag 15 augustus 2010, 21:43:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wij bouwen een (messing) brug
Hallo,

De bedoelde brug is verkrijgbaar bij Hassler. Het is zgn. kastbrug,De brug heeft een basislengte van 175 mm. Er zijn 7 "elementen" in deze brug. Je kunt afwijkende lengtes bestellen, zolang ze maar een veelvoud zijn van 25.
De bouwset bestaat uit messing onderdelen. Deze onderdelen zaten in een zakje. De zijplaten en enkele lange profielen lagen los in het doosje. Bij de bouwset zit een beschrijving, in het Duits. Hier staat ook een lijstje met onderdelen en hun nummers bij. Dit lijstje heb ik gebruikt om de onderdelen te identificeren. In het doosje heb ik met smalle stripjes karton (uit een stevige doos gesneden) en plakband een vakkenindeling gemaakt, en hierin de nummers geschreven en de onderdelen erin gedaan. Kijk maar eens op deze foto:



Wat heb je verder nog nodig?

- soldeer (hier kom ik zo nog even op terug)
- soldeerstation met regelbare temperatuur, met standaard en sponsje. Een spitse punt is aanbevolen.
- enkele naaldvijltjes
- pincet
- "vaste hand", en
- veel geduld

Over het soldeer:
Ik heb eerst geprobeerd, om met normaal soldeer een verbinding te maken. Dat was niet zo'n succes.Het soldeer wilde niet zo goed vloeien als gewenst. Deels zal dat, denk ik, te wijten zijn aan te weinig warmte voor de onderdelen (ze zijn lang en leiden de warmte dus makkelijk weg) Het zal niet zo zeer aan de bout liggen. (In mijn geval, eentje van 60 W). Hassler beveelt aan, om hun soldeer te gebruiken, in combinatie met een vloeimiddel. Dit bracht mij op het idee, om ook vloeimiddel te gaan gebruiken. Alleen heb ik hier soldeer met een lager smeltpunt bij. Het vloeimiddel, dat ik heb, bevat echter een zuur. Dat maakt, dat ik na elke sessie, het objekt goed moet schoon maken. Het vloeimiddel zorgt er wel voor, dat het soldeer in de verbinding verdwijnt. Voor het schoonmaakwerk gebruik ik CIF schuurmiddel, dat ik met een zachte kwast over het model verspreid. Dan goed afspoelen en laten drogen. Als het model klaar is, ga ik het zandstralen. Op de foto zie je, links naast het flesje vloeimiddel, een bakje, waarin het soldeer in zeer kleine stukjes zit. Dat heb ik zelf in hele kleine stukjes gesneden. Rechts naast het flesje staat een doseerstiftje van messing. Het heeft een spitse punt, ik kan het vloeimiddel dus vrij nauwkeurig op de te solderen verbinding aanbrengen. Draag een veiligheidsbril als je met vloeimiddel werkt.

Nog 1 ding: mijn brug is ingekort tot 125 mm lengte. dat was voor mij genoeg. Voor deze brug heb ik 5 elementen, en 6 raampjes nodig. Bij de normale lengte heb je 7 elementen, en 8 raampjes.



Als eerst subonderdeel ga ik dit raampje maken. Dit onderdeel komt straks tussen de zijplaten te zitten. De onderdelen, die je nodig hebt, leg je overzichtelijk voor je neer. Ik heb eerst 2 L-vormige delen gemaakt (op de foto zien jullie er maar 1) met 2 hoekplaatjes. Deze hoekplaatjes (onderdeel 5) soldeer je elk einde van onderdeel 6. Je zet het onderdeel in de sleuf in deel 6 en soldeert het vast. Vervolgens soldeer je een onderdeel 3 aan het hoekplaatje. Dan heb je het l-vormpje, dat op de liniaal ligt. Heb je 2 van deze L-vormpjes, kun je die samenvoegen tot een raampje. Let op, dat je volkomen rechte hoeken maakt. In het raampje kun je dan van de ene hoek naar de andere hoek een hoekprofiel (onderdeel 11). Draai het raampje om, soldeer een plaatje (5) in het midden, op de reeds aangebrachte onderdeel 11, en soldeer kruislings over de andere, nog een onderdeel 11. Dan heb je het volledige raampje, onder de liniaal.

Vervolgens soldeer je een lange T-profiel (2) onder en bovenaan een zijplaat. Zorg ervoor, dat de plaat in de sleuf zit. Hierna kun je aan èèn plaat, de gemaakte raampjes solderen. Soldeer eerst een raampje, gelijk met het einde van een zijplaat. Vervolgens zet je de overige raampjes op een onderlinge afstand van 25 mm (hart-op-hart). Heb je dit klaar, kun je de andere zijkant aan de raampjes solderen. En dan heb je dit voor je liggen:



Tot zover het eerste deel van de bouw van deze brug.

Groetjes

Harry
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hoi Harry,

Ziet er netjes uit wat je tot nu toe in elkaar hebt gesoldeerd.
Is zo te zien zeker een heel secuur werk.
Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.
Succes ermee.

Groeten,
Ton.
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hoi Harry zoals al gezegt is maar ik wil het nog eens zeggen ziet er mooi uit.

Gr, Maarten
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hallo Harry,

Jij durft ook zelf een brug maken, ziet er wel leuk uit zo.
Pas wel op met verbrande van je vingers, messing geleid goed de warmte  :shock:

Suxxes er mee  :D

Gr Einte
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Weer een spannend project van Harry! :D
Is een gassoldeerbout dan niet iets voor zo'n project?
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hallo,

Citaat van: Kappa op maandag 16 augustus 2010, 21:04:33
Is een gassoldeerbout dan niet iets voor zo'n project?

Zou kunnen. Ik heb zelf geen ervaring met deze manier.

Citaat van: Einte op maandag 16 augustus 2010, 19:16:41
Hallo Harry,

Pas wel op met verbrande van je vingers, messing geleid goed de warmte  :shock:

Gr Einte

Einte,

Ik heb onderhand zoveel messing gesoldeerd, ook op de kleine ruimte, dat mijn vingers nu al het èèn en ander qua temperatuur gewend zijn. Het komt regelmatig voor, dat na een soldeersessie met kleine onderdelen, diens vorm in mijn vingers staat.

OK. Pakken we de draad weer op.

We pakken de resterende onderdelen 4 en 5 erbij. Deze onderdelen komen boven resp. onder de ingesoldeerde raampjes. Ze passen precies in de vrije ruimte tussen de T-profielen en een raampje. De korte onderdelen (5) komen aan brugeinde; nummers 4 komen boven elk tussenliggend raampje. Op de foto onder, zie je, hoe ik dat gedaan heb. Een onderdeeltje 4 is op zijn plaats gebraht en wordt met een pincet op zijn plaats gehouden. Beetje vloeimiddel erbij doen en dan vast solderen. Let erop, dat deze onderdelen ook RECHT komen te zitten.



Nu kunnen de onderdelen (7) aangebracht worden. Deze onderdelen worden kruislings tussen de raampjes en aan de onderdelen 4 en 5 gesoldeerd. Van de helft van het benodigde aantal delen (7) vijl je ongeveer 3 mm van het "beentje" van het T-profiel vlak. Anders kun je het onderdeel niet op zijn plaats aanbrengen. Het is het makkelijkst, als je a.h.w. door de brug heen werkt. Leg een onderdeel (7) met vlakke einden op de plaatjes 4 resp. 5, en soldeer deze vast. Als je de brug nu in de lengte voor je legt, werk je steeds van linksboven naar rechtsonder, dan van rechtsboven naar linksonder, dan weer van linksboven naar rechtsonder enz. Werk eerst een kant af, en doe later de andere kant. Vervolgens ga je de overige delen (7) kruisend over de anderen heen aanbrengen. Zet deze eerst in het midden vast en dan kun je de einden vast zetten.



We gaan nu de zijsteunen voor het looppad maken. Dat is een lastig karweitje. De onderdelen, die je hiervoor nodig hebt zijn de onderdelen 10. Let even op, want je hebt 4 verschillende onderdelen. Ik heb ze even als 10 a, b, c en d genummerd.



Bovenaan ligt deel 10 d; daaronder links 10 b; daarnaast ligt 10 c en onderaan 10 a. 10 d is een hoekprofiel; de overige zijn U-profielen. In de beschrijving staat een andere vormgeving en klopt dus niet met de beschrijving. Om de onderdelen in de getoonde vorm te maken, bedacht ik deze volgorde:
Leg beide U-profielen nrs. 10 b en c op het hoekprofiel in de getoonde vorm, alleen leg je ze OP het hoekprofiel. Doe er een beetje vloeimiddel op en soldeer deze onderdelen vast.



Vervolgens kun je nu onderdeel 10 a tegen de vlakke kanten van de delen b en c solderen. Aan de brug, tegen de zijplaten en steeds ter hoogte van een raampje, soldeer je een klinknagelstrip ( 8 )



Nu wordt het een kwestie van snel handelen. De volgende soldeerhandeling moet in 1 keer goed gaan. Doe wat vloeimiddel tussen de klinknagels. pik een beetje soldeer op met je bout en soldeer de steun aan de strip vast. Houd daarbij de steun met een pincet op zijn plaats tussen de klinknagels.



Heb je 1 kant gehad, leg je de brug op zijn kant, op 2 voldoende hoge latjes, zodat de reeds aangebrachte steunen vrij boven de bodem liggen. Nu kun je de andere steunen aanbrengen.





Dan heb je de brug zoals op bovenstaande foto.

Nou, tot zover dit deel van debouw van deze brug.

Groetjes

Harry
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hallo Harry,

Een woord heel mooi  :shock: :shock: :shock:

Gr Einte
Re:Wij bouwen een (messing) brug
bij mij is net het iedee ontstaan om een messing peiler te gaan maken voor mijn dubbele boogbrug dus dit draadje is meer dan welkom.
Je werk ziet er trouwens tot zover goed uit, met watvoor soldeerbout soldeer je dat messing? en watvoor tin gebruik je?

Groeten Jan Willem
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Heel mooi 8).
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Citaat van: Janvis op woensdag 18 augustus 2010, 12:36:21
bij mij is net het iedee ontstaan om een messing peiler te gaan maken voor mijn dubbele boogbrug dus dit draadje is meer dan welkom.
Je werk ziet er trouwens tot zover goed uit, met watvoor soldeerbout soldeer je dat messing? en watvoor tin gebruik je?

Groeten Jan Willem

Hallo,

Ik heb zelf een regelbare soldeer bout van Antex, max. 60 W. Normaal gebruik ik gewone harskernsoldeer, 1 mm doorsnede. Voor dit projekt heb ik andere soldeer gebruikt, met vloeimiddel.
Indien je de peiler uit rpofielen gaat bouwen, kijt mij een 60-80 W exemplaar voldoende. Het is afhankelijk, van de profielen die je gaat gebruiken. Als het wat dikke profielen zijn, mag je wel een bout hebben met een groter vermogen. Ik denk, dat gewone harskernsoldeer ook bij je peiler zal werken.

Groetjes

Harry
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hey Harry

Bedankt voor de uitleg, ik denk dat je binnenkort wel ergens een topic van me gaat tegen komen i.v.m. de peiler, ik het dit draadje in de gaten succes met de brug.

Groeten Jan Willem
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Dat ziet er mooi uit  :D

groeten van Rob
Re:Wij bouwen een (messing) brug
ha die haha (handige harry)

dat ziet er supper mooi uit man zo begind het bij mij ook steeds meer te kriebelen om aan de biedschtalbrucke te beginnen maar eerst het houtwerk voor de berg af maken.
dit brugentje kan dat ook voor voet en auto verkeer ik zoek eigenlijk zoiets voor bij het dalstation van de kabelbaan.
heb je het verder wel eens met een klein gas brandertje (hobby) gebrobeert ik heb zo vroeger een hele gewas wagen een verticale kraan zemaar gemaakt werkt goed met een beetje s 39 wie heeft dat nog in zijn schuur

groetjes bas
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Mark verheulen
gast

Re:Wij bouwen een (messing) brug
Zeer netjes gedaan!

Mvg, Mark
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hallo,

Hier volgen de laatste stappen in de bouw van deze brug.

Nu kunnen we de 4 lange profielen voor de handrails aanbrengen. Let op: er zijn 2 hoekprofielen en 2 U-profielen. Het U-profiel komt ongeveer halverwege de handrailsteunen, het hoekprofiel komt bovenaan. Op de foto bij de beschrijving staat een iets andere vorm, maar naar mijn idee is dit makkelijker. Het is niet zo erg, als de handrails niet helemaal recht zitten. Bedenk, dat na verloop van tijd de handrails in het echt ook verbuigen.



De handrails zitten hier al allemaal aan de steunen. Het makkelijkst is, als je eerst het U-profiel in het midden vast zet. Daarna kun je de rail aan de andere steunen solderen. Als deze goed zit, kun je het andere profiel op de steunen solderen, ook weer vanuit het midden. De foto geeft ook een mooi zicht op de constructie van de brug.
Nu zijn de bruglagers aan de beurt. Aan de ene kant is een vast lager, aan de andere kant is een beweeglijk lager. Het vaste lager bestaat uit dik profiel strips, die je op elkaar soldeert. Maak er 2. Het beweeglijke lager bestaat uit een plaatje met 2 draadstukken. Ook hier maak je er 2. Op de onderstaande foto, op het balkje, eerst 2 beweeglijke lagers en daarnaast, 2 vaste lagers. De bovenkant van elk lager had ik al (ook op de foto te zien) op elke hoek van de brug gelijmd. Waarom lijmen? Nou, zou ik het solderen, dan is de mogelijkheid zeer groot, dat andere delen weer los raken, en dat is nou niet de bedoeling.





Bovenstaand, een foto van het complete, beweeglijke lager (het is natuurlijk niet echt beweeglijk bij het model).
Jullie zien hier ook, dat ik een extra balkje hout onder het lager heb gelegd, om het brugdek ongeveer gelijk met de bovenkant van de bruggehoofden te krijgen. Als jullie goed kijken, kunnen jullie zien, dat de brug (in mijn geval) in een helling ligt.



Een foto van de gebouwde brug op de bruggehoofden. De bruggehoofden kun je meteen met de brug, bij Hassler bestellen. Ze komen van iemand in Duitsland en zien er fraai uit. Ze komen overigens wel ongeschilderd bij je aan, Ik heb ze al geschilderd. Voor een goede, nette afwerking ga je de brug eerst even zandstralen. Ik heb daarvoor een compressor met een aparte "airbrush". Deze heeft alleen een eenvoudige spuitpistool, speciaal voor dit doel. Dan zet je de brug in de grondverf en kun je hem, na het drogen, in een ijzerkleur spuiten. Voor de finishing touch kun je er ook nog weathering op toepassen.



Jullie zien hier, dat ik zelf bruggehoofden heb gemaakt. Dat heeft te maken met de verandering van de plannen en het maken van de rotswand.

Zo, dat was het dan. Ik hoop, dat jullie er je voordeel mee kunnen doen. Heb je vragen, dan stel ze. Probeer ik een antwoord te geven.

Groetjes

Harry
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hallo Harry,

Vragen heb ik niet, wel een opmerking.... Erg mooi bruggetje geworden! 8)

Groet, Patrick
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Hallo Harry,

Wat een mooie brug is dat geworden. Is dat makkelijk messing solderen? Erg veelzijdig spul als ik het zo zie.

Groeten Ronald  :D
Re:Wij bouwen een (messing) brug
Citaat van: Varekamp op zaterdag 21 augustus 2010, 23:42:28
Hallo Harry,

Wat een mooie brug is dat geworden. Is dat makkelijk messing solderen? Erg veelzijdig spul als ik het zo zie.

Groeten Ronald  :D

Ronald,

Messing solderen is eigenlijk wel makkelijk. (Ja ik weet het........ik heb makkelijk praten) Je moet de juiste bout voor het juiste werk hebben. Voor deze brug heb wel ervaring nodig, hoor. Deze brug is meer voor de gevorderden. Zoals met zoveel dingen: probeer eerst iets kleins, of probeer gewoon wat met messing profielen. Voor dat werk is een 60 W bout meestal voldoende. Heb je te maken met dikkere profielen en staven, dan moet je voor een groter vermogen bout gaan. Kom je naar de gastendag, 27 november?? Kom dan naar mij en ik kan je wat meer info geven.

Groetjes

Harry
Re:Wij bouwen een (messing) brug
vakwerk
Re:Wij bouwen een (messing) brug
netjes gesoldeerd!  :shock:

mooie brug ook...veel succes verder


Gr.max