Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Anekdote: Scherm Central Station doet het niet meer, schik !!!

Gestart door wissels maandag 23 augustus 2010, 23:23:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Anekdote: Scherm Central Station doet het niet meer, schik !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Anekdote: Scherm Central Station doet het niet meer, schik !!!
Hallo Allen,

zondagmorgen op een vroeg tijdstip rustig aan het draden strippen op de treinenkamer, Na een aantal nieuwe plaatjes en de nieuwste firmware met succes op het CS gezet. CS staat nog aan, maar de treinen staan stil. Gegeven moment beland er een stukje isolatie op het scherm van het CS, deze rolt naar beneden naar de onderkant van het scherm. Met veel moeite kreeg ik na even bezig geweest te zijn het stukje met een pincet weg. Ook zag ik in een ander hoekje nog een stukje kurk van de railbedding liggen. Tevens zie ik dat mijn nog geen jaar oude Lange Heinrich verplaatst is, hier had ik juist een nieuw plaatje voor geinstalleerd. Loc gereset doet geheel niks meer, loc gewist, dan zou hij zich opnieuw aan moeten melden, nou mooi niet dus.

Vervolgens kom ik er achter dat alle knoppen op het CS wel werken, maar het display niet meer op aanrakingen reageert, kortom loc doet het niet, display doet het niet. Ik maak een backup en geef het CS een reset. Na de reset geen sjoege van het CS en ook niet van de BR44. Baal 2x garantie kwestie had ik al in gedachten.

Dus alle snoeren van het CS los, Cs uit de houder, en zie in het hoekje tussen het scherm en de grijze rand het stukje kurk zitten. Met een speld voorzichtig het kurk wat eigenlijk best stevig vast zat er tussenuit gewurmd. Cs toch meer weer onder stroom gezet en zowaar het display werkt weer. Dus oorzaak vuil wat tussen de rand is terecht gekomen.  In ieder geval 1 groot probleem uit de wereld en de schik is weg.

Alle draden van de  baan aangesloten en de backup die ik ervoor gemaakt had teruggezet. Alle locs staan weer in het Display incl. alle Mfx locs, behalve de BR44 die ik voor de backup al gewist had. Wel zie ik het Mfx symbool in beeld, en zie dat alle Mfx locs opnieuw ingelezen worden, toch gaat het fout de Eld6409 komt mij toch echt niet bekend voor. Achteraf blijkt dit mengnaam te zijn van de Koploper en de 6409 dus beide locs gewist en de 6409 van de baan gehaald. De koploper leest zichzelf in, en de 6409 na terugplaatsen ook, wel zie ik in software Koploper dat de Id adressen van de Br05,NS6409 en Koploper elkaar verwisseld hebben. Dit los ik nog wel op maar vandaag even niet was mijn gedachten. De 1211 met Mfx decoder staat als enige van mijn Mfx locs niet op de baan. Alle andere Mfx locs laten zich normaal bedienen. Goed ik denk ik zet de BR44 vandaag nog op de baan voordat deze naar Keuterman mag, zie geen Mfx symbool dus loc wordt niet geactiveerd. Ik loop als laatste controlle na of alle Mfx locs normaal werken en met het bedienen van de 1211 zie ik onverwachts toch de BR44 gaan rijden. Goed de loc op bewerken gezet, geef decoder een reset en zie onverwachts de BR44 weer terugkomen, terwijl de NS1211 in het geheugen van de CS is blijven bestaan. Ook dit probleem uit de wereld. En hoeft de op 24 augustus excact 1 jaar oude loc niet naar Keuterman,

De koploperdatabase weer synchroniseren met de locs is van laatste belang, dit moet nog gebeuren. Iets wat mij afgelopen jaren al 2 keer weer gelukt is.

Soms zit het tegen, maar soms valt het ook echt wel weer mee.

met vriendelijke groet,

Walter


Re:Anekdote: Scherm Central Station doet het niet meer, schik !!!
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Anekdote: Scherm Central Station doet het niet meer, schik !!!
Fijn voor je dat alles weer werkt. Nog even de koploper database en hij kan weer.
Onlangs kocht 'n kennis ( alweer 4 maanden geleden ) 'n Ecos 1 in Houten.
Het scherm zat er niet goed in maar werkte wel, de eigenaar had eerder op de avond de Ecos al open gemaakt. En toen was het met de display over uit en sluiten. Dus wij dat ding open gemaakt............... enz enz, 1,5 uur verder zat het scherm weer op zijn juiste plaats en werkte het weer, inclusief de Ecos update's. De meeste vertraging werd veroorzaakt omdat de lint kabels aan beide zijde van het display los waren gekomen tijdens het openmaken en zodoende het scherm niet meer aanstuurde.

Ook hier viel het uiteindelijk ook weer mee.