Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?

Gestart door blauweengel maandag 23 augustus 2010, 22:36:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
Zou iemand me kunnen vertellen waarvoor koolborstels in een loc voor een functie hebben.
In de nieuwere loc's zitten ze tegenwoordig ook niet.
Ik heb me het dikwijls afgevraagd.
Tony :P :lol:
Re:waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
Dat is een gemakkelijke:

er zijn 2 borstels die 2 draden - verbindingen - overbrengen van het stilstaande naar het draaiende gedeelte van een motor.

Het stroom verbruikende deel zit dus in het draaiende (rotor) gedeelte.

Nou hoef je het je niet meer af te vragen  :mrgreen:
Re:waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
Citaat van: blauweengel op maandag 23 augustus 2010, 22:36:49
Zou iemand me kunnen vertellen waarvoor koolborstels in een loc voor een functie hebben.
In de nieuwere loc's zitten ze tegenwoordig ook niet.
Een gelijkstroommotor heeft een anker of rotor (draaiend gedeelte) dat een aantal spoelen heeft die beurt voor beurt, als er stroom doorheen loopt, zich als een magneet naar de stator trekken en zo het anker doen ronddraaien.
Nu kun je geen vaste draad naar de ankerspoelen maken, want dan zou deze zich vastwikkelen in z'n eigen aansluitdraden.
Dus wordt de stroomvoorziening naar het anker, via de koolborstels naar de collectorsegmenten (communatoren) geleid, die op hun beurt weer met de draden van de ankerspoelen zijn verbonden.
En als een spoel zich naar de stator trekt, draait deze het anker en dus ook de collector mee.
Zo draait de collector langs de koolborstels en wordt er steeds een volgende ankerspoel bekrachtigd.

Bij moderne motoren, lees draaistroommotoren, zitten de ankerspoelen aan de buitenkant en draait de magneet binnenin (rotor).
Door de toegevoegde elektronica wordt telkens een spoel of groep van spoelen zo na elkaar bekrachtigd, dat deze een ronddraaiend magnetisch veld in de motor creƫert.
En omdat de magneet in de rotor dit veld graag volgt, gaat deze ook draaien.
Nou ja, zoiets dus. :D