Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  Stichting 3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?  (gelezen 9168 keer)

blauweengel

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
« Gepost op: maandag 23 augustus 2010, 22:36:49 »

Zou iemand me kunnen vertellen waarvoor koolborstels in een loc voor een functie hebben.
In de nieuwere loc's zitten ze tegenwoordig ook niet.
Ik heb me het dikwijls afgevraagd.
Tony :P :lol:
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 augustus 2010, 23:18:41 »

Dat is een gemakkelijke:

er zijn 2 borstels die 2 draden - verbindingen - overbrengen van het stilstaande naar het draaiende gedeelte van een motor.

Het stroom verbruikende deel zit dus in het draaiende (rotor) gedeelte.

Nou hoef je het je niet meer af te vragen  :mrgreen:
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:waarvoor dienen koolborstels eigenlijk?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 augustus 2010, 23:34:08 »

Zou iemand me kunnen vertellen waarvoor koolborstels in een loc voor een functie hebben.
In de nieuwere loc's zitten ze tegenwoordig ook niet.
Een gelijkstroommotor heeft een anker of rotor (draaiend gedeelte) dat een aantal spoelen heeft die beurt voor beurt, als er stroom doorheen loopt, zich als een magneet naar de stator trekken en zo het anker doen ronddraaien.
Nu kun je geen vaste draad naar de ankerspoelen maken, want dan zou deze zich vastwikkelen in z'n eigen aansluitdraden.
Dus wordt de stroomvoorziening naar het anker, via de koolborstels naar de collectorsegmenten (communatoren) geleid, die op hun beurt weer met de draden van de ankerspoelen zijn verbonden.
En als een spoel zich naar de stator trekt, draait deze het anker en dus ook de collector mee.
Zo draait de collector langs de koolborstels en wordt er steeds een volgende ankerspoel bekrachtigd.

Bij moderne motoren, lees draaistroommotoren, zitten de ankerspoelen aan de buitenkant en draait de magneet binnenin (rotor).
Door de toegevoegde elektronica wordt telkens een spoel of groep van spoelen zo na elkaar bekrachtigd, dat deze een ronddraaiend magnetisch veld in de motor creƫert.
En omdat de magneet in de rotor dit veld graag volgt, gaat deze ook draaien.
Nou ja, zoiets dus. :D
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.03 seconden met 24 queries.