Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14

Gestart door Wasmi vrijdag 20 augustus 2010, 00:17:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
Hallo allemaal. Vandaag was voor mij een heugelijke dag. Na ruim acht jaar heb ik eindelijk een nieuwe start kunnen maken met de bouw van een baan. Segmenten van m'n oude baan hebben al die tijd opgeslagen gestaan in een garagebox. Ik ben er qua ruimte enorm op achteruit gegaan, waar ik in het verleden ruim 36m2 in een L vorm had, heb ik nu amper 15 m2. Na veel puzzelen, passen en meten ben ik tot een baanplan gekomen waarbij ik slechts vier van de wel 20 beschikbare segmenten kan hergebruiken. het baanplan stond al in een ander  draadje , maar heeft toch nog een paar wijzigingen ondergaan:



Het wordt een baan met twee zichtbare niveaus. Het eerst op ca 95 cm en het tweede ca 1m50 boven de grond. Ook komen er twee schaduwstations op 50 en 70 cm, met ieder 7 sporen van minimaal 5 meter en maximaal 7,5 meter, zodat ik lekker veel treinen kwijt kan.

Vandaag was het dan eindelijk zo ver, en heb ik twee bruikbare segmenten opgehaald. Het is het BW deel, waar ik in het verleden veel tijd in heb gestoken en waarvan de rails en alle infra modellen ingebed liggen in fijn zand met lijm. Een onmogelijke opgave om daar nog iets heel uit te krijgen, en bovendien spreekt de indeling me nog steeds aan.

Na gisteravond en vanochtend nog een eindschot in de ruimte te hebben geplaatst, konden na een autorit van ruim een uur de eerste segmenten in hun nieuwe onderkomen worden gebracht.





Eerst de boel maar eens van dichtbij bekeken en van het ergste stof ontdaan, maar wat een triestigheid, zoveel schade er toch aan de diverse details is ontstaan, daar gaat nog heel veel werk in zitten om het weer toonbaar te maken.

Natuurlijk jeukten m'n vingers om te kijken hoe het zou passen, dus na wat meetwerk steunlatjes aan het eindschot en de muur aangebracht, en vervolgens het ringloods segment geplaats.



Dat zag er weer fijn uit, het is zoveel beter om een echt stuk te zien dan om alleen maar naar plannen in wintrack te staren :-). Ik kon het dus niet laten om ook het volgende segment provisorisch te plaatsen



Uiteraard moet er nog een achtergrond worden aangebracht voor beide zichtbare niveaus. Ik wil hierbij de hoeken uitronden. Ik heb in Tilly's draadje gezien hoe mooi dat kan zijn, maar kan me niet de ruimte veroorloven om die rondingen te stuc'en. Ik overweeg dan ook om een dunne hardboard, mdf  of triplex achterwand aan te brengen. Heeft iemand ervaring met het buigen van zul hout, of een ander voorstel cq ervaring??? Ik ben benieuwd naar wat tips.

Hierna volgen nog wat detail opnames, oa van schade aan rails en kolenbunker :shock: :shock:






kolenopslag



Ik ben van plan met enige regelmaat dit draadje bij te houden, zodra er wat nieuws te melden is. Ik zit nu van een biertje te genieten, en na te denken over de volgorde van de volgende stappen. Zo gaat de draaischijf worden voorzien van een eigen decoder, moeten alle opstel sporen worden voorzien van bezetmelding, moet de reparatieloods zelf hoognodig worden hersteld, en waarschijnlijk van een zelfde putzlaag worden voorzien als de ringloods, of misschien wel helemaal worden vervangen. Aan de voorzijn van het tweede segment moet een hoek worden verwijderd (de bestrating is toch al zwaar beschadigd, dus dat maakt niet meer uit) en moeten alle lampen worden gericht. Ook heb ik nog geen idee of de wissels nog werken, gelukkig schakelen ze met de hand nog wel, dus dat geft hoop. Mogelijk worden de aandrijvingen vervangen door servo's, zodat die lelijke stukken blik aan de zijkant weg kunnen.... en dan moeten voor een definitieve bevestiging de scahduwstations worden gebouwd en en en en en en en  :lol: :lol: :lol: geweldig wat een hoop leuke klussen heb ik weer voor de boeg !

Walter



Re:De wederopstanding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De wederopstanding
Hoi Walter.
Wat geweldig en heerlijk moet dat zijn om na zoveel jaar eindelijk weer een gedeelte van je oude baan op te kunnen bouwen! 8)
Al is het enigszins gehavend uit de "strijd" tevoorschijn gekomen, het ziet er evengoed nog prachtig uit en deze delen laten al heel goed zien wat een prachtige (en grote) baan dit geweest is en ondanks dat de nieuwe baan kleiner wordt, zal de nieuwe baan zeker de oude gaan overtreffen.

Veel succes met de bouw en je "nieuwe" toekomst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De wederopstanding
djoser
gast

Re:De wederopstanding
Walter,

Dat ziet er goed uit, zeg! Het depot is mooi opgezet. Jammer van de schade en ik hoop dat je het kunt fixen. ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!

Succes,

Dick
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De wederopstanding
Ondanks dat ik iets zeg ben ik er toch stil van.
Ziet er gaaf uit, ik blijf het volgen
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De wederopstanding
mooi zo dat er weer gebouwd kan worden :D
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

online
Re:De wederopstanding
Dat is toch een fantastisch gevoel, als je na zovele jaren, alles terug kan tevoorschijn toveren hé. (ik leef met je mee, heb het ook meegemaakt)
die locdepot en verzorgingsterrein zien er eigenlijk goed uit, desondanks de beschadigingen :-)

Je baanplan ziet er leuk uit, je kan echt niet zien dat je consessies hebt moeten maken, ziet eruit als een héél natuurlijk (nieuw) plan.
Ik ga dit draadje zeker volgen, en ben benieuwd naar je vorderingen.


succes nog,
Kris

Re:De wederopstanding
Jongens, bedankt voor de komplimenten, ik ben nog steeds helemaal blij :-) :-) (en nu gauw weer aan de slag)

Walter
Re:De wederopstanding
Hallo Walter,

Mooi hoor en erg leuk dat je het weer kan opbouwen  :)

Wat ik niet goed op de foto kan zijn maar wel erg benieuwd naar ben, hoe rijdt de locomotief over dat stukje bij de kolenbunker/ onderhoudskuil :?: ik zie geen middenrail  :?

Groetjes Fulco
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De wederopstanding
Hallo Walter,

Mooi baanplan wordt dit  :shock:  volgens mij moest dit een heel grote baan zijn geweest  :shock:

Alleen jammer dat er zo veel schade aan de baan is, normaal wil je dat het er oud uit ziet  :mrgreen:

Ik ga dit draadje volgen  :D

Gr Einte
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De wederopstanding
Dag Walter,

ik wens je veel plezier met de bouw
van jouw baan! Proost!  :wink:

Groeten,

Erik
Re:De wederopstanding
Hallo Walter,

Ik ben blij voor je dat je naar al die jaren weer kunt beginnen met je modelbaan.

Je baanplan ziet er goed uit, je module met de ringloods vind ik geweldig.

Succes met bouwen, en blijf ons op de hoogte houden met update's :lol:.

Ik blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:De wederopstanding
EKdesign
gast

Re:De wederopstanding
Hoi Walter,

Ik kan alleen zeggen dat ik me aansluit met wat de andere modelspoorkiefhebbers hierboven al schreven, mooi plan....
Tijd om wat te renoveren her en der maar ook dat hoort erbij na zoveel jaar.
Blijf dit draadje wel volgen, suc6 Walter.
Re:De wederopstanding
Citaat van: FV op vrijdag 20 augustus 2010, 14:32:24Wat ik niet goed op de foto kan zijn maar wel erg benieuwd naar ben, hoe rijdt de locomotief over dat stukje bij de kolenbunker/ onderhoudskuil :?: ik zie geen middenrail  :?

Fulco, De kolen voorraad en de 'losche grube' zijn uit het voormalige Bochmann & Kochendörfer programma. in het midden zie je die 'stokjes' omhoog steken, dat zijn pennen van een hele harde bronslegering. Het ziet er redelijk goed uit, zeker in vergelijking met die lappen blik van Faller, maar het maakt een enorme pestherrie (luidkeels piepen) als je eroverheen rijdt. Ik overweeg om een andere oplossing in de vorm van een heel dun gespannen draad te gaan uitproberen.

Citaat van: Einte op vrijdag 20 augustus 2010, 18:57:08
:shock:  volgens mij moest dit een heel grote baan zijn geweest  :shock:

Einte,

dat kan je wel zeggen ja:



dit was het, de ruimte was 6 x 8 meter.......
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:De wederopstanding
Zeer mooie ronde lokloods.

Jammer, dat je de ruimte hebt moeten opgeven. Leuk gebruik van de ruimte.

Succes met de opbouw,
Bert
Re:De wederopstanding
jeroen511
gast

Re:De wederopstanding
Hoi Walter

Je hebt een erg mooi baanplan.
Ik ben er jaloers op. :lol:
Ik ga dit draadje zeker blijven volgen.
Is verenstaal een oplossing voor boven je putten?
Nog veel bouwplezier en laat de updates maar komen :D

Gr Jeroen

Re:De wederopstanding
@ Jeroen

Verenstaal zou zo maar kunnen :-), heb je een adresje??? Ik heb zelf zitten denken aan dunne gitaar snaren, die blijven hier in huis nog wel eens over :-)

@ Bert

Je kent het gezegde... scheiden doet lijden :-) (maar het is er voor mij uiteindelijk wel beter op geworden)

Walter
Re:De wederopstanding
Vandaag een segment aangepast aan de nieuwe situatie....

voor:



na



de hoeveelheid werk viel eigenlijk wel mee, een beetje bedrading omleggen...





De zaag erin...



en nieuwe rand eraan



en nog een sfeer plaatje....



brrrr roest op de behuizing van de wisselaandrijving.... gelukkig werken ze nog wel. Ik ben wel aan het overwegen de aandrijvingen te vervangen door servo's

dat was het voor vandaag  8)

Walter
Re:De wederopstanding
Henk K
gast

Re:De wederopstanding
Die laatste foto is zwaar bizar. Het lijkt net alsof de achtergrond (huizen, muurtje) onderdeel zijn van het geheel en dat trekt het idee van de schaal nogal omhoog. Ik moest echt even knipperen, en was een paar seconden in de veronderstelling dat het een veel grotere schaal dan H0 was. Totdat ik de puko's zag. :)
Re:De wederopstanding
ja dat had ik nou ook...... puur toeval, heb het toestel opo de baan gelegd en afgdrukt!

Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2008

offline
Re:De wederopstanding
Walter,

Dit ziet er allemaal veelbelovend uit. Ik vond het leuk je gisteren op de M&G gesproken te hebben en blijf je topic zeker volgen!

Je had het over wisselstraten van Weichen Walter. Waar ben je van plan die in te gaan zetten? Ik kon ze zo snel niet terugvinden in je baanplan.

Als je verenstaal zoekt: even zoeken op de Conrad site op "Verenstaaldraad"; je krijgt dan alle diktes die ze hebben. Ikzelf gebruik de 0,8 mm versie voor het bedienen van wissels d.m.v. servo's. Ook heb ik het gebruikt om hier en daar bovenleidingen te maken in tunneldelen waar iets te weinig vrije ruimte was voor de pantograaf. Je kunt het solderen (met voldoende hitte en een beetje soldeervloeistof)
Re:De wederopstanding
Hey Arjan,

Dank voor het compliment. Het was inderdaad leuk om face to face kennis te maken! De wisselstraten van m'n station (het oranje deel) bevatten aan de linker zijde 3 gebogen wissels R4/R5, en een EKW (2272 en 2273 in elkaar), die EKW vind je ook nog een keer aan de rechterkant. Verder zit links nog een hosenträger met 2x 2275's een 2272 en een 2273 (of de versie met vast hartstuk), die overweeg ik zelf te bouwen, zoals Menno (KLIK) dat heeft gedaan. Zoals je gister al zei, 'gewoon durven' brrrrrrr  :shock: 8) :lol:
Overigens, m'n servo decoder zit al in elkaar, en werkt naar behoren. Vanavond maar eens proberen een wissel in m'n BW om te bouwen. Ik heb gelukkig m'n bovenleidingdraad an Sommerfeldt weer gevonden, dat is denk ik stevig (en verend) genoeg voor de servo's, en kun je prima solderen

Walter
Re:De wederopstanding
jeroen511
gast

Re:De wederopstanding
Hoi Walter

Verenstaal heb ik gehaald bij een bekende speelgoedwinkel die een modelbouw afdeling heeft.
Ik denk dat je het ook bij je lokale ijzerboer kunt kopen of misschien wel bij conrad.
Sorry voor de late reactie.
Nog veel plezier met de opbouw.Ik blijf je volgen.

Gr jeroen
Re:De wederopstanding
Dat ziet er prachtig uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2007

offline
Re:De wederopstanding
Citaat van: Wasmi op vrijdag 20 augustus 2010, 00:17:35
Uiteraard moet er nog een achtergrond worden aangebracht voor beide zichtbare niveaus. Ik wil hierbij de hoeken uitronden. Ik heb in Tilly's draadje gezien hoe mooi dat kan zijn, maar kan me niet de ruimte veroorloven om die rondingen te stuc'en. Ik overweeg dan ook om een dunne hardboard, mdf  of triplex achterwand aan te brengen. Heeft iemand ervaring met het buigen van zul hout, of een ander voorstel cq ervaring??? Ik ben benieuwd naar wat tips.


Walter

Walter,


3 mm Berken triplex laat zich in één richting makkelijk buigen. Indien je het van te voren goed nat maakt kun je een nog scherpere buiging maken.

Verder bestaat er "Buig of Vorm" MDF. deze plaat is aan de achterzijde voorzien van vele zaagsnede,s dicht naast elkaar waardoor je de plaat goed kunt buigen.

Succes verder met je bouw! Ook ik heb reeds lang delen van mijn vroegere baan opgeslagen liggen waaronder ook een groet BW. Als ik dit zo lees kriebelt het behoorlijk.



Re:De wederopstanding
Hansje
gast

Re:De wederopstanding
Hoi Walter...prachtig plan !!

Fijn voor je dat je nu eindelijk kan beginnen met je eigen baan  8)

Veel succes en ik blijf je volgen  :)

SUCCES !!

Groeten,

Hans.

PS: Nogmaals dank voor je hulp die je mij in het verleden hebt gegeven ;)
Re:De wederopstanding
gents,

allemaal bedankt voor de tips en de vriendelijke woorden! verenstaaldraad inmiddels besteld bij Conrad, samen met nog wat andere handige zaken om servo's te installeren (met dank aan ArjanM). De achtergrond zit ik nog over na te denken, zou goed buig MDF kunnen worden, dat is alleen 9 mm dik heb ik gezien. Berkentriplex is mogelijk net weer te dun. Ik ga eens experimenteren.

Walter

ps Hans, graag gedaan hoor! Mooie foto's trouwens :-)
Re:De wederopstanding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De wederopstanding
Gaaf zo'n oude verstofte baan weer helemaal oplappen.
Ik zie dat je nog K-rail met holprofielrail hebt gebruikt, dan is je baan zeker al 30 jaar oud?!
Die WB is erg mooi en ruim opgezet, daar zit veel speelplezier in. :D
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2007

offline
Re:De wederopstanding
Citaat van: Wasmi op maandag 30 augustus 2010, 23:24:12
gents,

MDF kunnen worden, dat is alleen 9 mm dik heb ik gezien. Berkentriplex is mogelijk net weer te dun. Ik ga eens experimenteren.

Walter

Walter,

Je kunt 2 of meerdere lagen Berken triplex met witte houtlijm op elkaar plakken. Na drogen blijft het dan ook in deze vorm staan.
Re:De wederopstanding
hallo walter


Mooie baan, en dat met die ruimte valt nog wel mee hoor! ;-)

goed idee van die gitaar snaren. Ze zijn onverwoestbaar (behalve bij mij op het podium waar ze altijd lijken te breken) ik zou echter nooit oude snaren gebruiken omdat deze door vuil van vingers en metaal verwering (soort roest) broos en ruw worden. Op zijn best slijt je slepertje er enorm hard van en op zijn slechts--- breekt het (net als op een gitaar!) bedenk wel dat ze niet roestvast zijn, dus je moet het wellicht een keer vervangen, maar dat is met evrenstaal niet anders lijkt me.

Ik weet niet wat er stuk is aan die dubbele locloods, maar ik heb er hier nog net zo een  staan, waar geen spanten inzitten geloof ik en de deurtjes van verdwenen zijn. Voor de rest dacht ik wel compleet .Als je hem wilt hebben zeg je het maar!

Die ronde hoeken moet ik eens over denken. Ik werk voor een bedrijf waar we oa behang produceren. Wij kunnen op large format (1,30 hoog) foto's uitprinten op afschrobbaar vinyl behang op elke lengte en breedte die je maar wilt. Ik zit hier voor mijn eigen baan ook aan te denken. volgens mij zit hem de truc in de gevormde spantjes die je in de hoek gaat maken. Wat je dan verder als rondingsmateriaal gebruikt hoeft niet dik te zijn en maakt niet veel uit. Gewioon dun triplex moet zonder probleem lukken (denk aan bootjes). Ik heb in mijn studio (andere hobby) geluidspanelen gemaakt van latten frames met steenwol erin en een mooie open stof eroverheen gespannen (ookd at maken we ;-) wellicht is dat een idee om eens uit te werken?

Succes verder!

Roland

Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2009

offline
Re:De wederopstanding
Hoi Walter

Succes met de nieuwe plannen. Leuke ideeen zijn er in verwerkt.
Wat je hebt laten zien, ziet er toch nog wel aardig uit. Een aantal jaren opslag laat uiteraard zijn sporen na.
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De wederopstanding
Walter,

ik ben al een poosje naar je baanplan aan het kijken, maar ik kom er niet helemaal uit. Het enkele spoor aan de onderzijde, dat gaat via een spiraal omhoog, en loopt dan dwars over je bw weer terug?

Roy
Re:De wederopstanding
Citaat van: Wasmi op vrijdag 20 augustus 2010, 00:17:35
Het wordt een baan met twee zichtbare niveaus. Het eerst op ca 95 cm en het tweede ca 1m50 boven de grond.

Dus inderdaad, das spoor komt boven het BW, maar dan wel een heel stuk hoger op zijn eigen "bodem".
Dus niet op een bruggetje of dijkje :)
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De wederopstanding
Vreemd idee, zo´n zwevend spoor in het niets. (en dat terwijl de rest juist zo realitisch is aangelegd.)
Roy
Re:De wederopstanding
Het idee heb ik van een grote Amerikaanse baan. Het hoogte verschil tussen de twee delen is zodanig dat je voor het BW en station moet zitten, dit komt op ca 90 cm boven de vloer, en voor het zijspoortje moet staan om het goed te kunnen zien (hoogte ca 1,5 meter). Het is dus optisch echt gescheiden. Onder het zijspoortje wordt ook verlichting weggewerkt voor het deel eronder. Verder is de baan aan de uiteinden afgesloten met een wandje, zodat het inderdaad lijkt op twee banen boven elkaar. Door de langere tunnel bij het 'begin' van het zijlijntje kan ook onafhankelijk van de hoofdbaan worden gereden met een pendeltreintje. Misschien dat ik nog 1 of 2 opstelsporen toevoeg in de tunnel.

Walter
Re:De wederopstanding
hallo Walter,

ik heb nog even bij jou gekeken, naar aanleiding van mijn eigen plan om Krail te gaan gebruiken. Wat is het verschil tussen oude en nieuwe Krail precies? Ik zie ook dat er wissels bestaan met vaste bovenvloerse aandrijving, is dat een nadeel (buiten het feit dat het in het zicht blijft zitten? ) ze zijn een stuk goedkoper te krijgen namelijk. Heb ook begrepen dat die wissels met beweegbaar puntstuk niet echt betrouwbaar waren? klopt dat?


Thx

Roland
Re:De wederopstanding
Poeh..... ehhhhh....

ok daar gaan we

Krail was er eerst in de 2100 serie. Dat was dezelfde bielzen als nu, maar dan met het holle profiel van M rails. Een stuk minder duurzaam, en minder mooi. Dat is maar een paar jaar in productie geweest. De huidige K rails is de 2200 serie, dat is ook de enige die ik in gebruik heb.  De wissels met vaste bovenvloerse aandrijving stammen uit midden 80 begin 90. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Deze hebben allemaal een vast puntstuk. Miden jaren 90 (?) is M overgegaan op de losse aandrijvingen zoals ook al bij de slanke wissels werede gebruikt. Mooier weg te werken, maar ik vind de betrouwbaarheid minder. Slanke wissels (2272, 2273) met beweegbaar puntstuk zijn gevoelig voor vuil en juiste vlakke montage. De aandrijving is nogal complex, omdat zowel de wisseltong als het puntstuk worden bewogen via hefboompjes. De nieuwere met vast puntstuk zijn daarom beter (22715, 22716).

W
Re:De wederopstanding
Bedankt Walter. Dat was toch niet zo moeilijk ?;-) en precies de info die ik zocht!


bedankt voor het heldere antwoord

Roland
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De wederopstanding
De 2100 serie is daarnaast gemaakt van een ander materiaal als de 2200 serie. Hierdoor gaan de spoorstaven oxideren (soort roest), waardoor de stroomafname minder goed kan worden.

Roy
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2008

offline
Re:De wederopstanding
En mijn aanvulling:

Omdat de betrouwbaarheid van de losse wisselaandrijving nogal laag is heb ik dat allemaal vervangen door servo's, je kunt ook wisselmotoren gebruiken, eigenlijk is alles beter dat de spoelen van marklin. Het grappige is dat ik nog een paar oude 2100 wissels heb liggen met een vaste aandrijving, en die doen hun werk zonder haperen. Dus qua betrouwbaarheid kun je die prima hebben!

De oude slanke wissels met puntstuk heb ik allemaal aangepast. Het puntstuk gefixeerd en een paar van die contra rails aangebracht om de boel in goede banen te leiden. Bovendien zitten die dingen er in het echt ook op en het was niet modelgetrouw dat Marklin ze weg gelaten had.
Re:De wederopstanding (slopen en een beetje bouwen)
De afgelopen weken ben ik voornamelijk bezig geweest met het slopen van segmenten van m'n vorige baan. Deze pasten echt niet in de huidige ruimte, jammer maar helaas!

zo was het...



zo werd het...



en zo nog een keer of 15. Maar, niet gerouwd, er komt iets moois voor in de plaats. De basisplaat voor één van de spiralen, afgetekend met Rowi's tool:





Verder bezig met de bevestiging voor de foto achtergronden voor beide zichtbare niveau's. het eerste zichtbare niveau krijg een 12 mm MDF plaat tegen de muur, uitgerond in de hoeken. Deze plaat draagt tevens de segmentkasten van het bovenste zichtbare niveau. Voor het bovenste niveau is de hoek niet uitgerond, want daar komt een berg die tot bovenaan het plafond komt. De plaat tegen de muur voor dat niveau is 3 mm triplex, de segmentkast bestaat uit 9mm multiplex, zodat de totale dikte precies 12mm is. Op die manier kan ik de fotoachtegrond plakken zonder iets af te hoeven knippen, de segmenten worden er later tegenaan geplaatst. Voor het bovenste niveau heb ik wolken achtergronden van Auhagen, zodat de bosrijke omgeving mooi rustig blift. Voor het eerste niveau wordt dat een serie van Jowi, passend bij diverse stukken scenery (industrie en stad)





Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De wederopstanding
Hallo Walter,

Het eerste hout en de eerste zaag sneden, het begin is er  :lol:

Jammer dat je de boel moet slopen  :shock:

Zag er goed uit  :D

Gr Einte
Re:De wederopstanding
Ach, na 7 jaar was het niet meer zo als het ooit was :-), maar een beetje jammer is het wel.
Re:De wederopstanding
hey walter


ziet er goed uit!

had je nou die locloods nog van me nodig? (had ik heirboven al eens geschreven) hij is bij mij niet compleet, maar wellicht zitten de onderdelen er nog in die je nodig hebt? je mag hem zo hebben als je wilt.

ik ga trouwens ook aan de gang met krails. heb wat tips van ben gekregen. ben nog een beetje angstig met de flexrails, met name de stopsecties inbouwen en het solderen :-) toch morgen maar eens een begin gaan maken denk ik....


roland
Re:De wederopstanding
ha Roland,

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb besloten dat die loods vervangen gaat worden door een loods van Pola van hetzelfde type als de ringloods. Probleempje is dat het ding niet meer wordt gemaakt en erg moeilijk te vinden is, maar dat lukt vast wel een keer.

flex rails is niet zo eng hoor, solderen aan de raillassen en de koperen middenrail contacten (niet de lipjes zelf, maar in het midden is een klein stukje zichtbaar, is groot genoeg). Het buigen is soms wat spannender, en zeker het in de juiste vorm houden, het is soms wat weerbarstig :-)

Walter
Re:De wederopstanding
Hansje
gast

Re:De wederopstanding
Is weer eens wat anders...een verslag van een baan die gesloopt wordt  :lol:
geintje hoor mijn beste Walter ;)

Succes met je spiralen en andere werkzaamheden...komt vast goed  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:De wederopstanding
Heb je van die pola loods een catalogusnummer?
Re:De wederopstanding
Lid sinds: 2008

offline
Re:De wederopstanding
Walter,

Er begint al aardig vooruitgang te komen. Slim dat je nu gelijk alle voorzieningen treft voor de achtergrond. Later kun je er niet meer bij en een mooie achtergrond doet echt wonderen.

Citaat van: Wasmi op dinsdag 12 oktober 2010, 08:44:46
Het buigen is soms wat spannender, en zeker het in de juiste vorm houden, het is soms wat weerbarstig :-)

Als je het leggen van flexrail iets makkelijker wil maken gebruik dan hulpjes om ze te fixeren. (Conrad 217733) Dan is het echt een fluitje van een cent.
Re:De wederopstanding
chopper
gast

Re:De wederopstanding
Beste Walter,

Het ziet er goed uit man. Je bent lekker bezig met de nieuwe baan.
Vooral jou bw vind ik erg mooi, met al die kolenbakken :oops:

Blijf zo doorgaan, tot de volgende update.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:De wederopstanding
Arjan,

ik gebruik zelf 'Krause Klammer' in een setje van 4. Te koop via Fohrmann.com. Werkt inderdaad heel erg goed, maar niet iedereen heeft die dingen. Wel een hele goede investering als je met flexrails werkt.


Johnnytrein: dat is Pola 674 wagenbauhalle Freilassing

Chopper: danke je :-)

Hans,

die spiralen die je ziet passen ook niet meer :-( zijn originele Laggies gleiswendel, die nu door Noch worden verkocht. Ze zijn R1 (dus voor K rails 2221 en M rails 5100), en dat wil ik echt niet meer gebruiken op m'n nieuwe baan. Jammergenoeg zijn de steunen nog van MDF, en dat is na een aantal jaren redelijk kwetsbaar geworden. Mocht iemand interesse hebben..... voor een zacht prijsje mogen ze weg.

Walter
Re:De wederopstanding
Hansje
gast

Re:De wederopstanding
Wat ga je gebruiken...R2 (spiraal)  ??

R1 is inderdaad verre van ideaal.

Groeten,

Hans  :)