Hallo allemaal. Vandaag was voor mij een heugelijke dag. Na ruim acht jaar heb ik eindelijk een nieuwe start kunnen maken met de bouw van een baan. Segmenten van m'n oude baan hebben al die tijd opgeslagen gestaan in een garagebox. Ik ben er qua ruimte enorm op achteruit gegaan, waar ik in het verleden ruim 36m2 in een L vorm had, heb ik nu amper 15 m2. Na veel puzzelen, passen en meten ben ik tot een baanplan gekomen waarbij ik slechts vier van de wel 20 beschikbare segmenten kan hergebruiken. het baanplan stond al in een ander
draadje , maar heeft toch nog een paar wijzigingen ondergaan:
Het wordt een baan met twee zichtbare niveaus. Het eerst op ca 95 cm en het tweede ca 1m50 boven de grond. Ook komen er twee schaduwstations op 50 en 70 cm, met ieder 7 sporen van minimaal 5 meter en maximaal 7,5 meter, zodat ik lekker veel treinen kwijt kan.
Vandaag was het dan eindelijk zo ver, en heb ik twee bruikbare segmenten opgehaald. Het is het BW deel, waar ik in het verleden veel tijd in heb gestoken en waarvan de rails en alle infra modellen ingebed liggen in fijn zand met lijm. Een onmogelijke opgave om daar nog iets heel uit te krijgen, en bovendien spreekt de indeling me nog steeds aan.
Na gisteravond en vanochtend nog een eindschot in de ruimte te hebben geplaatst, konden na een autorit van ruim een uur de eerste segmenten in hun nieuwe onderkomen worden gebracht.
Eerst de boel maar eens van dichtbij bekeken en van het ergste stof ontdaan, maar wat een triestigheid, zoveel schade er toch aan de diverse details is ontstaan, daar gaat nog heel veel werk in zitten om het weer toonbaar te maken.
Natuurlijk jeukten m'n vingers om te kijken hoe het zou passen, dus na wat meetwerk steunlatjes aan het eindschot en de muur aangebracht, en vervolgens het ringloods segment geplaats.
Dat zag er weer fijn uit, het is zoveel beter om een echt stuk te zien dan om alleen maar naar plannen in wintrack te staren
. Ik kon het dus niet laten om ook het volgende segment provisorisch te plaatsen
Uiteraard moet er nog een achtergrond worden aangebracht voor beide zichtbare niveaus. Ik wil hierbij de hoeken uitronden. Ik heb in Tilly's draadje gezien hoe mooi dat kan zijn, maar kan me niet de ruimte veroorloven om die rondingen te stuc'en. Ik overweeg dan ook om een dunne hardboard, mdf of triplex achterwand aan te brengen. Heeft iemand ervaring met het buigen van zul hout, of een ander voorstel cq ervaring??? Ik ben benieuwd naar wat tips.
Hierna volgen nog wat detail opnames, oa van schade aan rails en kolenbunker
kolenopslag
Ik ben van plan met enige regelmaat dit draadje bij te houden, zodra er wat nieuws te melden is. Ik zit nu van een biertje te genieten, en na te denken over de volgorde van de volgende stappen. Zo gaat de draaischijf worden voorzien van een eigen decoder, moeten alle opstel sporen worden voorzien van bezetmelding, moet de reparatieloods zelf hoognodig worden hersteld, en waarschijnlijk van een zelfde putzlaag worden voorzien als de ringloods, of misschien wel helemaal worden vervangen. Aan de voorzijn van het tweede segment moet een hoek worden verwijderd (de bestrating is toch al zwaar beschadigd, dus dat maakt niet meer uit) en moeten alle lampen worden gericht. Ook heb ik nog geen idee of de wissels nog werken, gelukkig schakelen ze met de hand nog wel, dus dat geft hoop. Mogelijk worden de aandrijvingen vervangen door servo's, zodat die lelijke stukken blik aan de zijkant weg kunnen.... en dan moeten voor een definitieve bevestiging de scahduwstations worden gebouwd en en en en en en en
geweldig wat een hoop leuke klussen heb ik weer voor de boeg !
Walter