wow.... al weer een poosje geleden zie ik.... Maar, intussen ook al weer een beetje verder met m'n kopstationnetje. Het spoorplan is overigens van Schwarzenbach/W, het einde van een zijlijntje afkomstig uit Naila. De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het bouwen van het stationsgebouw. Het model is Oberscheden van Vampisol. Die modellen zijn uit speciaal gips gegoten, en wordt met een redelijke met foto's toegelichte bouwbeschrijving geleverd. Zo'n bouwpakket heb ik nog niet eerder geprobeerd..... Er zit veel echt handarbeid in, zo zijn bv alle dakgoten gebogen uit heel dun alu blik (eigenlijk dikke alufolie), voorzien van ophangbeugels uit hetzelfde materiaal (1/2 mm breed). ook de afdekkingen van de trapgevel en de naadafdichtingen van de daken en schoorstenen zijn van dit materiaal. De begane grond heb ik voorzien van een beetje inrichting, in de vorm van kaartverkoop, binnendeuren en een paar banken en wat personen. Ook is binnenverlichting aangebracht in de hal en de wachtruimte. Al met al ben ik er een paar weken mee bezig geweest. Het is me zo goed bevallen dat ik ook het veel grotere en zojuist verschenen station Ottersberg (zie ook oa miba 9/11), dat zal gaan dienen als station in mij nog te bouwen stadje. Hieronder wat foto's:
de brug (van Bavaria) nu met rails en een BR 18
het station
start van de bouw van het stationsgebouw. Alle wanden zijn eerst voorzien van een basis weathering met een dun soepje van bruin groenige verf
de eerste wanden staan
proefopstelling van de wachtruimte
een paar dakgoten.... wat een gepriegel. Vooral de eindstukken is wat lastig. De kop van de goot dippen in een druppeltje secondenlijm, dat op een heel klein stukje alufolie drukken, ff vasthouden, en dan aan de binnenkant van de goot nog een druppie lijm laten lopen. Met een beetje geluk blijft het dan zitten. Ik denk dat ik ieder eindstukje minstens twee keer heb verlijmd
de binneninrichting
binnenverlichting hal met een stukje ledstrip
het eindresultaat, spoorzijde. De naambordjes zijn zelfgemaakt met een laserprinter op fotopapier. Het vlak voor het gebouw lopende spoor zal worden ingekort, zodat het stopt ter hoogte van de goederen loods. Het tweede spoor wordt het hoofdspoor voor personentreinen, maar niet groter dan bv een schienenbus of een accutriebwagen. Ook m'n Brekina SchiStraBus zal het station aandoen
En de straatzijde. De buitenverlichting is na deze foto inmiddels ook een beetje geweatherd. Het zijn N lampje van Viessmann, en ze lijken nog erg groot!
De volgende stap is het bouwen van de lokloods. Dit is ook een finescale model, maar van een heel andere constructie, namelijk compleet van messing. Het is van Schiffer Design, Lokschuppen Klutz. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!
Walter