Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14

Gestart door Wasmi vrijdag 20 augustus 2010, 00:17:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Hoi Walter

De loc ziet er geweldig uit zo.
Wat op de andere foto s staat is ook prachtig. :thumbup:

Tony
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Walter, ondanks dat je foto's niet zo scherp zijn vind ik het wel wat hebben. Vooral de foto van het meisje in de schommel komt echt over. Kan ook een voordeel zijn mindere kwaliteit van je foto's ;)
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Dank u dank u! Zal toch eens investeren in een camera, maar ja.... da's weer een lok minder  >:-D
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Wat nou I-pad en daardoor mindere foto's

Wat er op de foto's staat daar gaat het om uiteindelijk en dat ziet er goed uit

GZD  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Goed gesproken Cees, het is hier geen fotoforum. :D

Mooie tafereeltjes Walter met de nodige sfeer. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Hoi Walter,

dat heb je allemaal prachtig gemaakt en die lok ziet er ook toppie uit :thumbup:

Groetjes, John
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Zojuist een volgend stapje gezet, het op één na laatste segment van de zijlijn is teruggehangen en vastgezet, en het laatste segment van de muur gehaald om daar een steengroeve te gaan bouwen.


Hetzelfde hoekje als het desolate stuk van de vorige update


Een overzicht richting de boerderij.
De achtergrond is dus weer niet lekker verlijmd. Bij droger weer zit het vrij strak, als het wat vochtiger wordt komen de bobbels weer  :-(  :-( . De overgangen tussen de segmenten moeten nog worden nabehandeld, en er moeten nog een zooi bomen worden geplant, maar dat kan het beste gebeuren met het segment op z'n definitieve plek


En het volgende segment in ruwbouw.
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Fraai :important:
Vooral het bos vind ik bijzonder goed geslaagd. :thumbup:
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Walter, weet je niet dat je behang moet insmeren (en dicht vouwen) en dan een kwartiertje met rust moet laten alvorens te gaan behangen ?
Het papier wordt door de vochtigheid een stuk groter en krimpt langzaam op zijn plek als het droogt.......

grv Huub
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Ik moet zeggen dat ik het er allemaal erg mooi vind uitzien. Super. Gebruik jij ook de grasmaster? Prachtige baan.

Gr henk
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 27-09-13
Huub,

Dat weet ik, maar dat had ik al eens geprobeerd. Dit zijn achtergronden van Auhagen, en die zijn niet echt op behangwaardig papier gedrukt. De eerste set was zo slecht dat dat weer is verwijderd, ca 2 jaar geleden. Ik dacht het nu handiger te doen, en aan de andere kant van de ruimte is dat ook best wel aardig gelukt, door het gebruik van Bison spuitlijm, enkelzijdig aangebracht. Het blijft echter werken. Van de zomer zat het goed strak, en nu is het weer zo. Ik moet voor een niveau lager nog een achtergrond bestellen, en zit serieus een Jowi achtergrond te overwegen. Dat is alleen een factor 10 duurder dan dit spul, en gezien mijn 'plak kunsten' maak ik me daar wel wat zorgen over. Ik heb ook ergens gelezen over achtergronden op kunststof folie, die veel strakker blijven, dat is voor mij waarschijnlijk een betere optie.....

Henk,

Ik gebruik een eigenbouw grasmaster, die staat beschreven in DIT draadje
Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Hallo Walter,


Dat ziet er weer erg fraai uit. Wat mij betreft is het spoor perfect gelegd zo. Wat die achterwand van folie betreft: vraag me dat over een maand maar eens, wellicht kan ik je helpen ;-)

Over de steengroeve: Ik heb onlangs de eisenbahn journal special: bauen wie brandl Teil 2 gekocht, en daar staat een fantastische steengroeve in. Aan je landschapsbouw en steil van sporen te zien ben je net zo'n brandl fan als ik, dus....
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Ha, kijk eens aan, da's goed nieuws, ik hou je in de gaten!  :D :D :D. Die EJ uitgave heb ik geloof ik ook, zal eens even kijken! En inderdaad, Brandl vind ik geweldig. Het idee voor de waterkrachtcentrale achter de brug komt daar ook vandaan.

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Ziet er goed uit Walter de verschillende kleuren groen van het bos geven een rustgevend gevoel bij de foto's. :thumbup:
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
CiteerHet idee voor de waterkrachtcentrale achter de brug komt daar ook vandaan.


Ah ja, Immenfeld. Toen wist ik zeker dat ik op de hoofdbaan van schaduwstation naar schaduwstation over dubbelspoor wilde rijden en er een kopstation bij wilde hebben. Het idee van mijn doorgangstation komt uit magistrale im spessart. Ik vind het fantastisch hoe hij de verleiding kan weerstaan om een grote baan te vol met spoor te kwakken. Juist daardoor wordt het realistisch.
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Jep die..... Prachtige banen maakt die man.

Het bos is gemaakt van gedroogde stengels van ehhhhhh.... Hoe heet die plant ook al weer?? Maar daar slechts een (drie) dubbele rij takjes van gebruikt. Verder naar achter heb in zwart gespoten en uit elkaar getrokken staalwol gebruikt, en dat bekleed met Hekiflor in 3 kleuren groen (nrs 1550, 51 en 52).

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Vandaag begonnen met het steengroeve segment. Eerst het smalspoor voor de groeve gelegd, terugmeldsecties gemaakt, wisselpolarisatie voorbereid, servo gemonteerd, en de rails vastgelijmd. Daarna aan de slag met het landschap. Het was me al eerder opgevallen dat hardschuimplaten een mooie ruwe structuur hebben die wel wat op rots lijkt als je ze breekt. Groeves worden vaak in lagen afgebouwd. Ik probeer beide kenmerken na te bootsen, en gebruik 2 cm dikke platen. De vorm heb ik met de hand uitgebroken. Ik ben benieuwd of het wat wordt:



Morgen maar verder met de linkerkant en het volbouwen tot bovenaan.

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Walter,

Goed idee om de "lagen structuur' zo te imiteren. Alleen zijn de lagen in het echt niet zo precies even dik, en wellicht ook niet even horizontaal. Is daar iets op te verzinnen? Bijvoorbeeld hier en daar iets er tussen de platen drukken zodat ze wat scheef lopen of een hobbel maken? Ik heb het antwoord ook niet  :?
Maar ter geruststelling: Het wordt zeker wat  :thumbup:

Waar heb je die hardschuim platen vandaan? Ik ben er ook wel eens naar op zoek geweest, maar niet kunnen vinden (tegen een normale prijs).

Enne...., wisselpolarisatie?!? Afscheid van de puko?
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), nieuwe foto's 09-10-2013
Arjen,

Dat was een idee geweest, maar de lagen zijn al verlijmd. Ik ben van plan de kanten te breken door her en der stukken uit te breken.
Hardschuim haal ik bij Hornbach in m'n woonplaats, ze hebben het in 2,3 en 5 cm. In het verleden heb ik ook dikkere platen gebruikt, hier was 3 cm mogelijk ook handig geweest, maar dezelfde dikte werkt wel prettig. 5 cm is me te dik.
Wisselpolarisatie is voor het smalspoor, kan ik alvast wennen ;-) ( evt Weinert 'mein gleis' of zelfs spoor I....)

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), steengroeve en bergje bouwen
Gister en vandaag na wat langer voorbereidend werk voor dit niveau voor het laatst met gips geknoeid. Het deel waar de 'schotter' gewonnen wordt met hele dunne modelgips bestreken (met een kwast) en de rest van het terrein met rotband. Van het rechter gedeelte is de bovenste helft afneembaar om nog bij het eronder gelegen smalspoor te kunnen ivm de aansluiting met het naastliggende segment. Daar heb ik met zwarte en donkerbruine mengverf een kleurtje aan toegevoegd, zodat eventuele beschadigingen door het uitnemen niet zo opvallen. Voor de tunnelmond ook nog even de buis gemaakt uit styrodur en m'n hete draad, de ingang op de buis gelijmd en wat later de binnenzijde met bruin-zwarte verf met wat gips erdoor ingesmeerd. het geheel in de berg gelijmd, en de voorzijde afgeplakt, zodat er geen gipsresten opkomen (was me nog nooit gebeurd...  :lol: :lol: ). Nog even laten aantrekken en dan met een spons en water alles gladstrijken en dan een paar dagen wachten tot het is gedroogd.



Holle ruimtes opvullen met styrodur snippers


De afbouw wand


Tunnelbuis


Bij normaal licht is het lang niet zo donker....


En een overzicht


Terwijl de boel droogt door met andere klusjes, zoals het maken van voertuigen voor m'n militaire treinen. Dat is ook wat uit de hand gelopen :D, waar ik eerst een enkele trein met een grijze BR 44 en wat tiger 2's op SSyms Köln wagons (zesassers), loopt dat uit op een complete panzerkompanie, met 14 tigers ( en dus 14 SSyms's) en de stab- und stabs kompanie met een hele riedel aan vrachtwagens, motoren en lichte voertuigen, die op een stel Rs Stuttgart en andere platte wagons worden geplaatst die achter een donkergrijze BR52 kriegslok komen te hangen (komt eind van de week binnen, nr 3793). Mogelijk moeten in die trein ook enkele tigers mee, omdat 14 misschien wel erg zwaar wordt (in het echt kan het wel, tiger is 66 ton per stuk, en een wagon die zelf ook bijna 24t weegt, wordt dus ca 1260 ton aan de haak). Het resultaat laat ik later wel zien  ;)

Walter

Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen
Kon het toch niet laten... Wat plaatjes van de 44 met SSyms'en. Indrukwekkend geheel al zeg ik het zelf.....



De eerste 4 wagons zijn ook geweatherd en omgenummerd,  de rest moet nog. Ook moet de lading nog correct worden vast gezet. Blijft nog een gevoelig puntje over, de tiger had speciale tracks voor trein transport, die smaller waren. Dat is helaas een nogal ingrijpende mod op de modellen (artitec), en ik voel er eigenlijk niet veel voor om dat te doen.







En een deel van het nog te verladen spul:





Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 10-11
Hallo Walter, dat ziet er indrukwekkend uit.

Prachtig die trein zo op de paradestrecke.  :arrow: :thumbup:

Succes verder.
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 10-11
Hallo Walter,
Wat ben jij een fantastische baan aan het bouwen, wat een inspiratiebron met mooie details en mooie toegepaste kleuren. Prachtig die lok met een sleep aan tanks.

Succes met het bouwen,
Wim
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 10-11
Dank u, dank u!  :)
De afgelopen tijd bezig geweest met het bedraden van dit segment. Er liggen 3 wissels in waarvan 1 met servo aandrijving in het smalspoorbaantje. Verder wordt het inrijsein en het bijbehorende voorsein van twee segmenten verderop hiervandaan aangestuurd. Dit gebeurd met een switchpilot van ESU, die naast 4 magneetartikelen ook  2 servo's kan aansturen. Terugmelding in het hoofdspoor is massadetectie, voor her smalspoor stroomdetectie, dus naast een S88N ook een stroomdetectieprint aangebracht. Ik probeer terugmelding zoveel mogelijk van de overige bedrading te scheiden.



Het werk aan de onderzijde gaf ook de tijd voor het gips om goed uit te harden. Gisteren de boel weer rechtop gezet en begonnen aan het verven van de steengroeve. Straks verder met de eerste laag groen.



Eerst en laag basaltgrijs van Heki, daarna met de luchtkwast wat gebroken wit, beige, bruin, groen en grijs aangebracht, vervolgens een wash van Heki lasur aangebracht. Drybrushen en poederen volgt na het aanbrengen van de begroeiing. Ik moet ook nog nadenken over het product van de groeve, het ballast.



Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 10-11
Mooie baan ben je aan het bouwen Walter. De trein met tanks is inderdaad indrukwekkend, maar mag dan ook mooi glooiend door
het prachtige landschap rijden ;), vr gr Arie
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 01-12
Dank je Arie, ik kijk regelmatig bij je af  ;) en omdat wit zo wit is....





Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 01-12
hallo ,

Wat een knap stukje .
Echt mooie gedaan met die brug.
veronderstel dat het een van hack is.
I am watching.

Grtz
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk en bergje bouwen 01-12
Nope, de brug is van Bavaria, ge-etst messing. Helaas heeft Bavaria de crisis niet overleefd, ze hadden prachtige modellen.

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
Vandaag de laatste hand gelegd aan het "Schotterwerk", en dit segment zojuist gekoppeld aan de rest van de baan. De naden tussen de segmenten moeten nu worden gecamoufleerd met begroeiing en dan moet het geheel nog elektrisch met elkaar worden verbonden, maar dan is het eindelijk zover dat er gereden kan gaan worden op dit stukje zijlijn. Een schilderbeurt voor de zijkanten van de nu gereed zijnde segmenten staat voor morgen op het programma. Vervolgens zijn de schaduwstations aan de beurt, maar dat zal nog wel heel even duren. Nu maar weer wat plaatjes met eindelijk een fatsoenlijke camera.

De tunnelingang van het steengroeve spoortje



laadstation. Dit is een redelijk aangepast model van Vollmer, met een nieuwe zijwand en nieuwe daken



begroeiing aan het einde van het laadspoor





overzicht



en op z'n plek


Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
Hallo Walter.
Nu vond ik al dat jij prachtige stukjes scenery liet zien maar de (hoek)berg laat zien dat het blijkbaar nog mooier kan! 8o
Het ziet er werkelijk prachtig en bijzonder natuurgetrouw uit, alleen de stenen tunnelingang mag nog wat verweerder worden en het plaatje is helemaal perfect! :thumbup:

Veel plezier en succes met de verdere aankleding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
Hallo Walter,

Mooi hoekje geworden  :)
Bij de derde foto, zie ik nog een overgang van het gips,
misschien komen daar nog struiken?

Gr Einte
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
Hoi Einte en AJ,

Dank je.... En jaaah betrapt! Wat zijn foto's toch een goed middel om je eigen fouten aan het licht te brengen. Die overgang komt inderdaad nog wat overheen te hangen. De tunnelingang staat ook nog op het to do lijstje voor wat meer weathering en roet.

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
 Walter,

WOW! Mooi! Weer eens een bewijs dat eenvoud en rust de mooiste plaatjes maken. Minder is meer en dergelijke...

Enige dat ik een beetje mis is los grind en stenen. Er wordt daar een stuk berg afgebroken en vermalen. Je zou verwachten dat er dan her en der hopen stenen en grind liggen. Maar verder niets dan lof  :thumbup:
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
wat een prachtige baan en landschap :)

groeten niels
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
mooie baan! Man, wat een bouwtempo heb jij!
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
Dank dank... Arjen, die hoop stenen enzo zal ik zeker overwegen. Ook een graafmachine en wat personeel moet er nog bij. De snelheid valt erg mee hoor, ik ben in 2010 weer begonnen.... De laatste maanden is het wat vlotter gegaan, maar het gaat met horten en stoten. Ik wil het nu zo goed mogelijk doen, en ook eens wat afmaken, en daarvoor zijn segmenten ideaal. Kleinere projecten op zich, met een redelijk kans op voltooiing binnen afzienbare tijd.

Walter
Re: De wederopstanding (290x454, C en K rails), schotterwerk klaar 12-01-14
De schaarse tijd in de laatste maanden is besteed aan nog resterend werk aan de bedrading van het bovenste niveau. Vandaag heb ik daar de laatste hand aan gelegd, relevante draadjes voorzien van labels en de documentatie bijgewerkt. Ondanks dat het meeste per segment al was aangebracht, moest ik de segment overgangen nog bedraden, en de energievoorziening in orde brengen. Er hangen nu geen losse draden meer onder de baan, morgen maar eens voorzichtig de spanning erop zetten. Per segment wel te verstaan, en ze dan één voor één aankoppelen. Als er tijd overblijft de verschillende servo's inregelen en controleren, en dan alle bezetmelders en en en pffff nog veel te doen.... Omdat aan de bedrading weinig spannends te zien is, vandaag maar geen foto's

Walter