Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ringleiding

Gestart door Mens woensdag 25 augustus 2010, 14:28:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ringleiding
Mens
gast

Ringleiding
Ik heb er al iets over gelezen op het forum, maar kan het nu niet terugvinden.
In principe kan ik dus van alle transformatoren (3 stuks voor loks en een lichttrafo) alle massa aansluitingen ( Bruine aansluitingen) op dezelfde massa ringleiding aansluiten en alle gele aansluitingen op de stroomvoerende gele ringleiding aansluiten?
Dat is wel makkelijk voor het aansluiten van de diverse stroomverbruikers.
De rijstroomdraden laat ik allemaal naar het bedieningspaneel komen ivm met het schakelen van de diverse rijstroomkringen.
Klopt dit? Kun je transformatoren ongestraft allemaal op dezelfde ringleidingen schakelen?

groetjes,

Ton
Re:Ringleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ringleiding
Ton,

Zeker niet doen (althans dat is ook wat M afraadt).
De bruine aansluitingen = ok, maar de gele mogen niet in ringleiding aan meerdere trafo's aangesloten. Dus de ringleiding kan voor geel, maar dan enkel aan één trafo aansluiten.

Guy
Re:Ringleiding
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Ringleiding
Hallo Ton,

Als je de trafo's paralel schakeld dan heb je het gevaar als een van de stekkers uit het stopkontakt wordt getrokken dat er 230 volt op die stekker staat  :shock: :shock: :shock:

Levens gevaarlijk

Je kan wel de bruine draad doorlussen en de gele bv. verdelen in secties drie dus bij jou.

Gr Einte
Re:Ringleiding
de Hoeve
gast

Re:Ringleiding
naast dat het gevaarlijk kan zijn, is het technisch ook niet handig:
gebruik bij drie trafo's ook drie gescheiden ringleidingen. anders zou je mogelijk de voordelen van de ringleiding weer teniet doen.

Hessel
Re:Ringleiding
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ringleiding
Lijkt me niet hoor...
Massa kun je wel aan elkaar hangen maar de plussen (om het zo maar te stellen) absoluut niet... Gaat waarschijnlijk al direct roken en natuurlijk wat bovenstaand staat als je een van de trafoos uit de stroom trekt dan gaat het andersom immers om het secundaire circuit staat een wisselspanning die door de trafo netje naar 220V omhoog wordt gebracht en dus staat er op de pennen van de stekker een best wel harde 220V waar je inderdaad een doodklap van kan krijgen.... gewoon niet doen dus....
rob
Re:Ringleiding
Mens
gast

Re:Ringleiding
Tja, dat is dus geen goed idee. Massa kan met een ringleiding, echter de stroomvoerende gele draad met een ringleiding per trafo. maar voor een wissellampje bijv. maakt het niets uit op welke trafo hij zijn spanning haalt. En voor sein en wisselbediening ook niet.
Ik moet er nog eens over nadenken, hoe ik het ga oplossen.
Want het moet er onder de tafels ook netjes uitzien. De draden bossen van vroeger, waren toen al (35 jaar geleden)  een doorn in mijn oog.
Ik lees nu met enige jaloezie de verhalen op dit forum over de zeer planmatige opbouw van banen met kabelgoten e.d.

Gr.

Ton
Re:Ringleiding
Wil Tweeendrie
gast

Re:Ringleiding
Dag Mens Ton,

Voor de bekabeling gebruik ik de kabelgoot K25 van Attema, iedere bouwmarkt heeft die.
De goot bij steunen e.d. gewoon doorzagen en verder leggen. Het deksel in stukken zagen van pakweg 4 cm en om de 8 à 10 cm een stukje deksel op de goot.
Geen gebruik maken van hoekstukjes e.d., te kostbaar, te ingewikkeld.

Zo is iedere kabel overal op te pakken/af te takken.


Groetjes uit de klei

Wil Tweeendrie

Re:Ringleiding
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Ringleiding
Dag Ton.

Bij mijn eerste baan had ik netjes een ringleiding aangelegd
met 2,5qmm. Aftakkingen gesoldeerd met 1,0qmm, (wat een
rotklus is als je dat onder de baan moet doen!) en verdeeld
met miniatuur/zwakstroom steeklasdopjes.

Toen ik mijn tweede en huidige modelbaan ging bouwen heb
ik het anders aangepakt: i.p.v. een ringleiding heb ik gekozen
voor ster-bekabeling. D.w.z. elke aangesloten draad wordt
aan de onderzijde van de baan voorzien van een kroonsteen
en dan naar een klemmenstrook op het centraal schakelbord
bedraad. Dit kost relatief veel draad en vergt ruime draad- en
kabelwegen, inclusief nauwkeurige administratie. Het voordeel
van deze bedradingswijze is eenvoudig een eventuele storing
opzoeken, maar zeker ook in een later stadium bepalen hoe
het e.e.a. aangestuurd wordt. Bovendien, als de bekabeling
eenmaal gelegd is, hoef ik nauwelijks meer onder de baan.

Voor alle rail aansluitingen heb ik 1,0qmm gebruikt, maar voor
sturingen van wissels, ontkoppelrails en contactrails gebruik ik
telefoonkabel van 4+1x0,5qmm. Voorheen deed ik dat met UTP
kabel, maar ik vind dit minder bedrijfszeker (als de kabel knikt
of geknikt is geweest, kan er een kortsluiting ontstaan)
Alle verbindingen van draad naar draad of van draad naar kabel
zijn uitgevoerd met kroonstenen .
Elke kabel en draad wordt met een fineliner-permanentmarker
gecodeerd. De draden van de telefoonkabel hebben een kleur-
codering. Al deze coderingen worden vastgelegd in klemmen-
lijsten in XP.

Ik hoop dat je iets aan bovenstaande informatie hebt.
Deze wijze van bedraden ben ik echter hier op het forum (nog)
niet tegengekomen.
Mocht je hierover vragen hebben, dan hoor ik het wel . . . .  :wink:

Groeten,

Erik

Re:Ringleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Ringleiding
Hallo Allemaal,

Ik heb ook even een (kleine) vraag over ringleiding.

Moet je je ringleiding echt in een ring laten lopen, of moet je die ringleiding aan het eind gewoon laten stoppen?

Groet, Lesley
Re:Ringleiding
Wasmi
gast

Re:Ringleiding
Vooral niet echt in een ring laten lopen, maar aan het einde gewoon ophouden, en geen (GEEN!!!!) lus maken.
Walter
Re:Ringleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Ringleiding
Oke dan ben ik daar ook weer uit. :D

Bedankt voor de snelle reactie!

Groet, Lesley