Dag Ton.
Bij mijn eerste baan had ik netjes een ringleiding aangelegd
met 2,5qmm. Aftakkingen gesoldeerd met 1,0qmm, (wat een
rotklus is als je dat onder de baan moet doen!) en verdeeld
met miniatuur/zwakstroom steeklasdopjes.
Toen ik mijn tweede en huidige modelbaan ging bouwen heb
ik het anders aangepakt: i.p.v. een ringleiding heb ik gekozen
voor ster-bekabeling. D.w.z. elke aangesloten draad wordt
aan de onderzijde van de baan voorzien van een kroonsteen
en dan naar een klemmenstrook op het centraal schakelbord
bedraad. Dit kost relatief veel draad en vergt ruime draad- en
kabelwegen, inclusief nauwkeurige administratie. Het voordeel
van deze bedradingswijze is eenvoudig een eventuele storing
opzoeken, maar zeker ook in een later stadium bepalen hoe
het e.e.a. aangestuurd wordt. Bovendien, als de bekabeling
eenmaal gelegd is, hoef ik nauwelijks meer onder de baan.
Voor alle rail aansluitingen heb ik 1,0qmm gebruikt, maar voor
sturingen van wissels, ontkoppelrails en contactrails gebruik ik
telefoonkabel van 4+1x0,5qmm. Voorheen deed ik dat met UTP
kabel, maar ik vind dit minder bedrijfszeker (als de kabel knikt
of geknikt is geweest, kan er een kortsluiting ontstaan)
Alle verbindingen van draad naar draad of van draad naar kabel
zijn uitgevoerd met kroonstenen .
Elke kabel en draad wordt met een fineliner-permanentmarker
gecodeerd. De draden van de telefoonkabel hebben een kleur-
codering. Al deze coderingen worden vastgelegd in klemmen-
lijsten in XP.
Ik hoop dat je iets aan bovenstaande informatie hebt.
Deze wijze van bedraden ben ik echter hier op het forum (nog)
niet tegengekomen.
Mocht je hierover vragen hebben, dan hoor ik het wel . . . .
Groeten,
Erik