Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN

Gestart door RMW donderdag 19 augustus 2010, 12:35:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Citaat van: Freak op donderdag 05 mei 2011, 23:44:24
Hallo Maikel,

Voor armseinen, spoorbomen e.d. gebruik je servo's met servo decoders.
Voor nog geen 60 Euro heb je al een servodecoder voor 32 servo's.
Ook analoog (middels schakelaars) kun je servo's bedienen.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Kun je dan misschien een voorbeeld geven van een Servo-decoder voor 32 servo's, die je met een CS-2 of met schakelaars kunt bedienen?


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Hallo Maikel,

Aangezien Peter hier niet reageert zal ik je maar even op weg helpen: Dit is waarschijnlijk de servo-decoder voor 32 servo-wissels (of andere zaken die je wil schakelen): de OC32 van Leon van Perlo. Je kan deze op drie manieren aansturen waaronder via de Seriële poort en het DCC-protocol. Dus voor een MS-2 en CS-2 moet dat lukken. Het enige nadeel van deze oplossing is dat je voor 32 servo's draden naar 1 plek moet trekken. Je krijgt dan een hele kabelboom naar alle uithoeken van je baan. Bij mijn baan heb ik decoders met 8 aansluitingen, daar gaan al hele bomen naar toe...

Succes met je keuze!

Groeten Ronald.
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Hallo Ronald,

Citaat van: ronaldk op zaterdag 07 mei 2011, 20:44:03
Het enige nadeel van deze oplossing is dat je voor 32 servo's draden naar 1 plek moet trekken. Je krijgt dan een hele kabelboom naar alle uithoeken van je baan. Bij mijn baan heb ik decoders met 8 aansluitingen, daar gaan al hele bomen naar toe...
Volgens mij valt dat wel mee. Heb o.a. een OC32.

Hallo Maikel,

Citaat van: RMW op vrijdag 06 mei 2011, 13:42:06
Kun je dan misschien een voorbeeld geven van een Servo-decoder voor 32 servo's, die je met een CS-2 of met schakelaars kunt bedienen?
Ja dat kan, de OC32. Zelf gebruik ik een decoder naar het ontwerp van een kennis. Deze heeft dezelfde mogelijkheden als de OC32 maar verschilt in aansturen. De module heeft n.l. 2 aansluitingen, 1 voor MM / DCC en 1 voor LocoNet. Keuze van aansturen kan vast maar ook automatisch, d.w.z. de module kijkt zelf met welk protocol hij aangestuurd wordt en dus zéér geschikt voor modulebanen. Verder worden van ieder adres de laatste 5 toestanden onthouden.


Mvg,
Peter
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Bedankt voor de tips. Ik zal er eens naar gaan kijken.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Nederlandse seinen & overwegen
Ik had het in dit topic nog niet gemeld, maar inmiddels heb ik twee NZH-lichtseinen (hoofdsein en dwergsein). Deze worden aangestuurd door middel van een NSparts-seinmodule en een door mijn vader gebouwd schakelpaneel met drukknopjes. Voor de NS-seinen maak ik per sein gebruik van één rode duurknop (rood langdurig), één gele pulsknop (eerst rood, na acht seconden geel) en één groene pulsknop (groen). Ook is er één blauwe pulsknop aanwezig (1x = geel knipper / 2x = groen knipper).

Hieronder wat foto's van het schakelpaneel voor mijn kleine baantje. Rechts zie je de verlichte knoppen van de NS-seinen. De sporen worden er later nog een keer op afgebeeld:
Re:NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Beste mensen,

Ik heb een aantal seinen van NSParts. Nu ik dit draadje lees, twijfel ik ook over de Henckens seinen met de cijferbak eronder: mooi!
Mijn vraag gaat over de aansturing met CS2. Ik heb de module NS653A erbij gekocht. Volgens mijn Märklin Shop moet ik nu ook nog een Viessmann 5213 ertussen zetten om de seinen te kunnen schakelen met de CS2. Rene Kolmel van NSParts beweert van niet, maar ik krijg ook geen antwoord hoe ik zijn module NS653A aan de CS2 kan koppelen. Ik wil naar een situatie dat de seinen met CS2 (en later automatisch met iTrain) te bedienen zijn. In combinatie met bezetmelders en automatische wisselomzetting.
Ik zie nu door de bomen het bos niet meer met alle informatie over Kuehn WD10, Digirails DR425, de Viessmannen en Marklin K84 decoders etc. etc.
Wie schept licht in de duisternis (aan het eind van de tunnel)?

Vriendelijke groeten,

Ferdi
Re:NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
ik heb een marklin hoofdsein van de db ns-rood geschilderd, en de paal zwart-wit, ziet er goed uit voor look alike ns kb!
3 kertversieringledjes rood-geel-groen met lijmpistool aan elkaar gelijmd in een 3-hoek: een dwergsein!
3 boven elkaar, stukje karton erom: hoofdseintje! Nog even de bovenkant zwart maken bij wijze van zonnebril.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Zo, ik heb 6 seinen besteld van NS-Parts, met 2 van die aansturingen.
Nu maar hopen dat die aansturing makkelijk werkt... :P

Hopelijk heb ik ze snel binnen, ben benieuwd!

Groetjes Daniël
NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN. --> VRAAG
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN. --> VRAAG
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels al een hele tijd de NSParts seinen! Wauw, wat een mooie dingen! :)
Ik heb er 2 aansturingen bij besteld, waarbij wordt aangegeven om het 'automatisch' te laten werken.
Alleen dat gaat bij mij niet helemaal goed, de draden krijg ik niet goed in de rails voor de detectie. Nu ben ik gaan proberen
om de seinen handmatig te laten werken. In het filmpje van NSParts (KLIK)
wordt het ook handmatig gedaan. Alleen kom daar ik ook niet helemaal uit. Ik heb het zo aangesloten als in het filmpje,
maar nu krijg ik de seinen niet van beeld gewisseld. Er wordt in het filmpje een schroevendraaien gebruikt. Moet dat een
speciale zijn? Bij mij reageert het sein namelijk niet...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :D

Groetjes Daniël

NB: de Handleiding van de seinbesturing: http://nsparts.nl/index_bestanden/HandleidingNS653A.pdf
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Wat je in het filmpje ziet is naar mijn idee geen schroevendraaier.
Eerder iets van een meetpen of zoiets waarmee kort een verbinding wordt gemaakt.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 15 september 2012, 15:22:04
Wat je in het filmpje ziet is naar mijn idee geen schroevendraaier.
Eerder iets van een meetpen of zoiets waarmee kort een verbinding wordt gemaakt.

Is er iets anders (bij voorkeur huis-tuin-keuken) dat ik hier ook voor zou kunnen gebruiken? Of iets dat goedkoop en makkelijk te halen is?

Alvast bedankt! :)

Groetjes Daniël
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Je ziet in het filmpje een meet pen, waar deze op aangesloten is kun je niet zien.

Ik zou de leverancier om uitleg vragen voordat je de boel kapot maakt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Daniel,

Je kan een draadje gebruiken om contact te maken tussen de onderste voedingsdraad en de terugmeldcontacten.
Dus de draad van de railstaaf waar de contacten tussen zijn gezet.
Je doet dan met het draadje wat de wielen op de baan gaan doen.(doet de beste man uit het filmpje met die meetpen)

Robin
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Aha! dus ik moet een draadje "koppelen" aan het draad dat naar de rails gaat (onderste van de voeding op de aansturing?)
En die draad op die schroef leggen die ervoor moet zorgen dat het sein schakelt.

Thanks Robin! :)

Groetjes Daniël
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Niet leggen , maar liefst heel even contact maken is al ruim voldoende.

Mvg: Alex
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
net als in het filmpje, even aan tikken is voldoende.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Al een tijdje geen aanvullingen meer voorbij zien komen in dit topic.

Hoe staat het met de seinen van Henckens en NZH zijn die nog goed verkrijgbaar?

Op mijn zoektocht kwam ik ook nog seinpalen tegen bij Trein en Miniatuur (klik). Heeft iemand misschien ervaring met die seinpalen?
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
NZH staat normaal gesproken in Houten op de beurs, volgens mij verkoopt de decodershop ze ook.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Beste mensen,
Ik heb een hoofdsein met cijferbak (8) van modeltreinonline.nl ontvangen. Prachtig uitgevoerd!
Ik heb een speciale bestelling gedaan van de seinen die boven de rails hangen, ook met cijferbak.
Zodra ze binnen zijn zal ik een paar foto's posten.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
@Ferdi: Dat zijn ook best mooie seintjes zo te zien op de site. Handig ook met dat stekkertje eraan. Kan je een seinpaal makkelijk(er) verwijderen bij werkzaamheden of transport. Alleen de levertijd op bestelling 4-6 weken? Dat is best lang.

@Peter: Altijd mooi om te weten dat die seinen op meerdere plaatsen worden verkocht.

Alleen vraag ik me af hoe goed de verschillende merken seinen leverbaar blijven. Het zou leuk zijn als ze over 10 jaar ook nog leverbaar zijn zodat ik niet een aantal verschillende door elkaar heb staan.

Heeft er iemand misschien nog een duidelijke foto van het NS Parts vertreksein? Wanneer ik op de site van Ns Parts kijk lijkt het alsof de aansluitdraden van de LED rond de paal naar beneden lopen, is dat zo ook? Zou wel jammer zijn.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Hallo allemaal,
Leuk onderwerp. Sta op het punt 10 NS seinen te kopen. Ik was een beetje voorbarig toen ik met plannen rondliep om een Nederlandse baan te gaan bouwen. Wist dus niet dat er ook Nederlandse seinen zijn. Eerst sparen. Toen kocht ik op voorraad wat Marklin seinen zodat ik bij de aanleg van de baan vooruit zou kunnen en de zaak niet telkens zou moeten opbreken. Maar ja, die zijn wel Duits. En niet alleen dat, ik vind de aansluiting buitengewoon ingewikkeld. Nu lees ik veel over Nederlandse seinen. Dus Marklin moet denk ik naar op marktplaats verhuizen. Wel spijtig want het zijn wel mooie en vooral dure seinen.
Maar goed. Il lees in dit topic veel over NZH seinen. NZH verkoopt niet meer en verwijs naar Henckes. Henckes zegt al een heel lange tijd dat ze in de markt zijn maar in feite verkopen ze niets. Al maanden verkopen ze "uitverköcht".
Blijft dus over NS parts. Ik lees in dit topic eigenlijk alleen maar goede berichten over deze seinen. Helaas hebben zij geen winkel aan huis. Dus het blijft een sprong in het diepe.
Mijn vraag aan jullie: als ik de NS parts seinen aansluit (ik heb cs2) zoals aangegeven zoet er dan wel of geen weerstand bij.
2de vraag; als ik ze zo heb aangesloten moete er dan veel veranderd worden als ik met itrain wil gaan treinen of kan ik alles gewoon laten zoals het is?
Ik ben benieuwd.
Groetjes
HubertLeonard.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Ik wist niet dat NZH ermee gestopt was, erg jammer want het zijn erg mooie en betaalbare seinen, op de site staat wel vermeld dat je ze nog kunt bestellen.

Deze seinen werken met leds en hebben een weerstand nodig, afhankelijk welke decoder je gebruikt zal je in Itrain het een en ander in moeten stellen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Van de NZH website kopieer ik:
Seinen

Sinds begin 2013 kunt u bij de NZHhobbyclub geen ns-seinen meer kopen. Ze worden nog wel gemaakt, maar niet meer onder onze naam. U kunt voor de seinen terecht bij Ton (tschuite {at} hotmail.com).

Helaas is er verder niets bekend van Ton en de wijze waarop hij de seinenbusiness heeft overgenomen, kwaliteit daarvan, aansluitingsaanwijzingen enz. enz.

Zoals gezegd: in dit topic  lees ik eigenlijk geen kritiek op de kwaliteit van de NS parts seinen. Is iedereen het er over eens dat die kwaliteit, natuurgetrouwheid en aansluitgemak prima is?
HubertLeonard
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Peter heeft aangeven dat de NZH seinen nog te koop zijn bij de decodershop, nu kon ik daar niet direct NZH seinen vinden.
Maar vond via Google wel een topic op het beneluxspoor forum waarin staat dat NZH seinen van naam zijn gewijzigd naar "NS Collection'. En die zijn inderdaad te vinden bij de decodershop, directe link: klik.

Zijn dit inderdaad dezelfde seinen als de NZH seinen? Naar mijn idee zijn ze toch net wat mooier dan de NS Parts seinen.

Zelf ben ik nog aan het zoeken welke type en hoeveel van elk type seinen ik nodig heb voor mijn baan. Dus nog geen bestelling gedaan.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Hoi Johan,

Fijn dat deze producten leverbaar blijven, ik ken de ahob ook van hun en dat is een geweldig stukje techniek.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Beste mensen,
Vandaag de portaalseinen van Robert Modderman http://www.modelspoorseinen.nl ontvangen.
Zien er fantastisch uit. Speciale bestelling mét en zonder cijferbak 8. De nummers van de seinen komen overeen met de nummers op het grootspoor. Nu eens gaan experimenteren met aansluiten. De stekkertjes gaan door de plaat (afgesloten met de plug) en de print wordt onder de baan gemonteerd.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: NEDERLANDSE SEINEN & OVERWEGEN
Citaat van: Hubertleonard op donderdag 09 mei 2013, 23:45:44
Zoals gezegd: in dit topic  lees ik eigenlijk geen kritiek op de kwaliteit van de NS parts seinen. Is iedereen het er over eens dat die kwaliteit, natuurgetrouwheid en aansluitgemak prima is?
HubertLeonard

Hoi Hubert, zelf heb ik ook de NS Parts seinen. 'T zijn erg mooie seinen en inderdaad van goeie kwaliteit en erg natuurgetrouw. Ik ben zelf niet erg handig met het aansluiten van de seinen, dit is bij mij ook al n keer fout gegaan (weerstanden etc). Enige jammer is, is dat NS Parts (nog?) geen seinen met cijferbord hebben. Ik hoop dat die er nog wel komen. :) Maar vooral de 'hang'seinen en de dwergseinen vind ik super mooi en gedetailleerd.

Hoop dat ik je zo voldoende heb geinformeerd! :)

Groetjes Daniël