Vandaag eindelijk eens weer de tijd gehad om wat kleine dingen aan de baan te doen. Nou ja, aan de baan.... Het bouwen ligt stil en dat zal misschien voorlopig ook wel zo blijven, maar aan het materiaal is wel wat gesleuteld.
Bijna alle wagonnetjes en loks hebben een kleine poetsbeurt gehad, waarbij vooral aandacht uitging naar de onderkant. Ongelooflijk wat een troep er vanaf komt als je met een wattenstaafje en wat wasbenzine voorzichtig de wielen schoonmaakt! Vervolgens ook de rails maar meegepakt - daar hetzelfde verhaal - met als gevolg dat het onlangs gekochte doosje met staafjes nu alweer bijna leeg is.
De railbus heeft een beurtje van binnen gekregen: oud vet verwijderd, schoongemaakt en nieuw vet op de tandwieltjes gedaan. Meteen maar even de doorzichtige ruitenwissers een (metaalkleurig) likje verf gegeven. Je moet weliswaar drie kijken om het zien, maar het is gebeurd. Omdat de railbus bij een wissel steeds bleef hangen, heb ik die wissel nog eens goed bekeken. Daar bleek niets mee aan de hand te zijn. Omdat de railbus wel eens vaker moeite heeft met wissels, heb ik ook de sleper maar eens aan een inspectie onderworpen. Om de sleper zit een zwart plastic omhulsel dat waarschijnlijk de sleepgeluiden moet dempen. Dat omhulsel verdacht ik er al langer van soms de stroomafname te hinderen. De stoute schoenen dus maar aangetrokken en de zaak verwijderd. Wat blijkt: de railbus gaat nu zelfs kruipend zonder problemen over alle wissels. Zonder dat er overigens sprake is van meer herrie nu.
Ook de kap van E50 is nog verwijderd. Het lekken van de frontlichten (naar de sluitseinen) had ik al eens eerder aangepakt, maar het resultaat was nog steeds niet geweldig. Dus daar nog maar eens een keer goed voor gaan zitten. Twee dunne stukjes zwart papier op maat geknipt, rond een dunne schroevendraaier gewikkeld en vervolgens vast gemaakt met een klein strookje zwarte tape. De zwarte 'hulsjes' zijn daarna om de rode lichtgeleiders heen geplaatst. Met het resultaat ben ik tevreden. Het linker sluitsein lekt nog een heel klein beetje, maar dat valt amper op. Vergelijk onderstaande foto maar eens met de foto van E50
hierboven.
Kortom, het is een nuttige zondag geweest!
Groet, Marc