Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Hallo Marc,

Dat ziet er mooi uit.

Ook mooi köffje hebje.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Hoi Marc, hoewel een duotje Zwitserse kroko's op jouw baan natuurlijk niet misstaan, 



om een 'zware' trein te trekken, zou ik gaan voor een 194.



Op jouw baan mag die natuurlijk niet ontbreken!



Maar Zwitserse krokodillen kunnen uiteraard ook!  ;)

(edit: plaatje van de 194 toegevoegd)
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Mark en Marc, bedankt voor jullie reacties! :)

Frank, over Günthers voorstel om met dubbeltractie te gaan rijden ben ik nog steeds aan het nadenken. Twee V200's achter elkaar zou wel een fraai gezicht zijn. Maar twee E94's zou natuurlijk ook kunnen. Ik weet echter nog steeds niet of ik die loc nu fraai vind of niet. Vooral met die drie smalle voorruitjes van de oorspronkelijke DB-versie heb ik wat moeite. De Oostenrijkse 1020 is echter in een korte periode helemaal 'goed' geweest. Vanaf 1967 kregen ze blijkbaar al nieuwe dubbele voorruiten, maar behielden nog wel een tijdje de oorspronkelijke groene kleur. Aangezien die 1020's ook nog wel eens in München opdoken (ik wilde de baan eigenlijk zoveel mogelijk Duits houden), zou die versie misschien nog wel eens iets kunnen zijn voor mij.

De Zwitserse Krokodil zou inderdaad prima op zijn plek zijn op al die hellingen van mijn baantje. Maar of hij past tussen al dat DB-spul van me?

Groet, Marc     
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Hoi Marc,

in de jaren 70 werd er volgens mij niet zoveel in dubbeltractie gereden, er zullen vast forumleden zijn die kunnen vertellen met welke lokseries dat mogelijk was (ivm besturing van de tweede lok uit de eerste lok). Als in beide loks een machinist zat kan je vrijwel alles koppelen, idem voor loks in opzending. Kijk maar bij Nico Spilt over dit onderwerp.
http://www.nicospilt.com/index_dubbeltractie.htm

Als je zoekt naar plaatjes van dubbeltractie bij de DB kom je bij de moderne elokseries of bijvoorbeeld bij de 140, voor ertstreinen.
http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/4335163097

Ik denk dat dubbeltractie met oudere eloks of dieselloks niet erg gebruikelijk was, maar we hebben het natuurlijk wel over een modelspoorhobby en wie houdt je tegen als je 2 V200 in dubbeltractie wilt laten rijden?  ;) ;)

Vrgr

Frank

NB de 194 modellen die Marklin heeft gemaakt zijn hier te zien:
http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_E194.html
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Mooie update.

Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Citaat van: frank-103 op woensdag 31 oktober 2012, 12:54:59
Ik denk dat dubbeltractie met oudere eloks of dieselloks niet erg gebruikelijk was, maar we hebben het natuurlijk wel over een modelspoorhobby en wie houdt je tegen als je 2 V200 in dubbeltractie wilt laten rijden?  ;) ;)

Een tijdje geleden ben ik al begonnen om foto's van het net te bewaren, waarop "aparte" treinen te zien zijn. Denk bijvoorbeeld aan een BR 103 voor een goederentrein, twee BR 141's in dubbeltractie voor een goederentrein of twee BR 111's in dubbeltractie voor een passagierstrein. Dit soort treinen zullen inderdaad niet vaak te zien zijn geweest, maar waren dus wel mogelijk! En hoewel mijn baan natuurlijk absoluut niet realistisch te noemen is, vind ik het leuk om het treinmateriaal nog wel enigszins 'passend' te houden. Als het dus op een foto staat, mag het ook bij mij de baan op. :D

Citaat van: blauweengel op woensdag 31 oktober 2012, 13:19:58
Mooie update.
Tony, bedankt voor je reactie!

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Weer wat plaatjes van de laatste vorderingen. Dit is een stukje van de route die omlaag voert richting het schaduwstation.









De Railbus was deze keer het haasje om het nieuwe gedeelte te testen:


En nog een overzichtsplaatje:


Zoals je ziet, hoeft er nog maar een klein stukje gedaan worden en dan is ook de hoofdroute helemaal klaar. Alleen de middenovaal met het stationsgedeelte moet er dan nog bovenop bijkomen.

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Het word een mooie baan mark.

Tony :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Citaat van: blauweengel op dinsdag 06 november 2012, 22:46:47
Het word een mooie baan mark.

Tony :thumbup:

Bedankt Tony!


Vandaag nog wat zitten knutselen aan de baan en de helling omlaag is nu ook klaar!




En dat betekent dat er nu helemaal rond gereden kan worden: vanaf het schaduwstation omhoog naar de zichtverdieping en vervolgens weer de hele route omlaag. Meteen maar eens uitgetest met een aantal locs:









Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
een geweldig gevoel is dat toch hee, als je laatste stukjes er in liggen en de eerste volledige ronde wordt gereden...

Pluim op de hoed !
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Het is nu al een mooie baan :thumbup:
Gr mark
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Citaat van: mark99 op donderdag 08 november 2012, 11:36:46
Het is nu al een mooie baan :thumbup:
Gr mark

Citaat van: dani op donderdag 08 november 2012, 08:32:44
een geweldig gevoel is dat toch hee, als je laatste stukjes er in liggen en de eerste volledige ronde wordt gereden...

Pluim op de hoed !

Bedankt weer voor jullie reacties! Het is inderdaad geweldig om de locs eindelijk hun rondjes te zien rijden. Gisteravond met zes treinen tegelijkertijd gereden en dat ging prima. Straks kan daar nog een zevende bij komen, dus dan wordt het helemaal lekker druk! :)

Bij deze nog wat plaatjes van gisteren en vandaag.

















Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Hallo Marc,

Het duizeld me soms al die treinen door elkaar heen.
Het lijkt wel een achtbaan.
Maar het is wel een mooi gezicht al die sporen door elkaar heen. :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Hoi Marc

Leuk gezicht al die treinen zo te zien rijden.

Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
hoe zit het eigenlijk met de "dalende" stukken in je  trein-rollercoaster ? Hebben je loks allemaal lastregeling of versnellen ze gewoon bij het naar beneden rijden op de helling ?  Ik weet dat bij mijn baad, sommige loks met goedkope decodertjes (bvb Tams, zonder lastregeling) ineens een stukje sneller gaan rijden, zeker als ze een sleep achter zich aan hebben.

PS:  ik bedoel het rollercoaster niet negatief of als kritiek, ik vind het er gewoon sterk op lijken, het is in mijn ogen een machtig bouwwerk, waar ik zelf veel bewondering voor heb.
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Ik vindt het er erg goed uitzien.
Ga je de baan nog aankleden?

Ruud
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine update 29/10
Bedankt weer allemaal voor jullie reacties! :)

Tsja, het lijkt niet alleen op een achtbaan, het is er volgens mij ook eentje. :D 
Zeker in de huidige staat heeft het eigenlijk weinig met een normale modelbaan te maken. En het wordt nog erger, als de laatste ovaal er nog bovenop komt!

Maar goed, om even op jullie vragen terug te komen. Met de aankleding van de baan in gedachten, gaat het er straks heel anders uitzien. Daar waar de op- en afrit vlak naast elkaar lopen ter hoogte ongeveer van de zichtverdieping, komt een tunnel waar ze beide in verdwijnen. Alles wat daar onder zit, zie je dus straks niet meer. Je houdt dus dan eigenlijk een grote ovaal over, een kleinere in het midden met een stationnetje en daartussen/onder lopen de op- en afrit. Ik vond het leuk om er nu een paar foto's van te maken - het levert inderdaad van die gekke, "duizelingwekkende" plaatjes op - want straks kan dat niet meer. 

De hellingen zijn zo gemaakt dat ik nergens over de 3% heen ga. Het merendeel ligt zelfs eerder op 2 à 2,5%. De locs trekken het allemaal makkelijk met een sleepje erachter omhoog en ook de dalingen leveren geen problemen op. De locs blijven gewoon in hetzelfde tempo rijden. Het zijn allemaal MFX-locs met een SDS-motor (op de E69 en Köf na).

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Na al die tijd alleen maar aan de opbouw van mijn baan gewerkt te hebben, kreeg ik eigenlijk wel zin om eens een stukje aankleding onder handen te nemen. Ik heb daarvoor een klein hoekje uitgekozen waar een Bahnwärterhäuschen moet komen. Na wat speuren op het net en in de plaatselijke modelbouwzaak heb ik uiteindelijk voor een huisje van Vollmer (5730) gekozen. Het in elkaar zetten was wel weer even wennen, ik geloof dat ik zoiets voor het laatst 28 jaar geleden heb gedaan. Het huisje is op sommige plekken lichtjes verweerd, maar dat is misschien niet zo goed zichtbaar op de foto.



De plek op de baan waar het huisje gaat komen:


Het leek me slim om zoveel mogelijk 'scenery' verplaatsbaar te maken. Daarom komt dit gedeelte op een losse plaat te staan met als bijkomend voordeel dat er ook meteen een hoogteverschil ontstaat ten opzichte van de rails:


Vervolgens de plaat beschilderd met wat verf, zodat je straks geen meer hout ziet tussen het gras of het grind:


Ook een klein stukje kurk geplaatst om iets meer reliëf te krijgen:


En wat kartonnen "steentjes" (Faller 222562) geplaatst tegen de rand. De onderzijde is niet helemaal bedekt, maar omdat daar straks nog ballast tegenaan komt is dat geen probleem:


Dan is het tijd om gras te zaaien en grind te storten. Voor het gras heb ik een mengsel gebruikt van twee soorten Busch grasvezels en wat Busch bloemvlokken. Voor het grind rondom het huisje nam ik 'medium gray ballast' van Woodland en voor het paadje 'deko zand donkerbruin' van Heki:




Tenslotte de boel verder aankleden met wat boompjes, een tweetal Preisers, een VW Käfer van Herpa, een Duits fietsje van Artitec, twee bloembakken van Noch en het huisje zelf uiteraard:








Het huisje moet nog wat verder afgewerkt worden. Op de foto's zie ik namelijk nog wat 'verfplekjes', de regenpijp moet toch een ander kleurtje krijgen, nog wat extra grind op enkele plaatsen, er komen nog bloembakken op de plank bij de serre en uiteraard nog een lampje in het huisje. Daarvoor zullen er misschien ook nog wat gordijnen moeten komen. Ook een houten hekje rondom het geheel met een poortje ligt nog in de planning.
Al met al ben ik zelf zeker niet ontevreden met dit eerste stukje en ik heb er ook weer veel van geleerd voor de volgende projectjes.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Ik vind het er geslaagd uit zien
Een stukje waar je trots op kan zijn ;)

Mvg Danny
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
He Marc,

Je heb dit wel mooi gemaakt.
Dat wordt duidelijk een mooi hoekje op de baan. :thumbup:

vr.gr. Günther
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Ziet er erg mooi uit.

Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Bedankt voor jullie reacties mannen. :)
Inmiddels hangen de eerste bloembakken en zijn ook de regenpijpen opnieuw geschilderd. In een oude houtzagerij van mijn allereerste baan heb ik nog een werkend lampje gevonden. Even aangesloten in het huisje, maar dat is me toch iets te fel. Dat wordt dus waarschijnlijk een ledje monteren.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Marc

Dat ziet er super uit ,ga door zou ik zeggen.

Ruud
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Grappig huisje. As je er verlichting inbouwt, zul je aan de binnenkant voorzieningen moeten treffen om doorschijnen te voorkomen. Als ik het goed zie sluit de voorkant niet helemaal goed aan op de zijkant, zal ongetwijfeld ook doorschijnen.
Succes met de verdere uitwerking.
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Citaat van: ribliek op zondag 16 december 2012, 21:00:57
Dat ziet er super uit ,ga door zou ik zeggen.

Bedankt Ruud. :)

Citaat van: pab op zondag 16 december 2012, 21:21:43
Grappig huisje. As je er verlichting inbouwt, zul je aan de binnenkant voorzieningen moeten treffen om doorschijnen te voorkomen. Als ik het goed zie sluit de voorkant niet helemaal goed aan op de zijkant, zal ongetwijfeld ook doorschijnen.
Succes met de verdere uitwerking.

Vier ogen zien duidelijk meer dan twee! Ik moest even goed kijken, maar je hebt helemaal gelijk Piet. Er zit inderdaad een klein kiertje tussen de voor- en zijkant. Ook schijnt het lampje inderdaad wat door. Ik had de binnenzijde weliswaar al zwart geverfd, maar dat helpt niet genoeg. Dan zullen er nog wat stukjes karton tegenaan moeten komen.

Groet, Marc

Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Hallo,

Zeer mooi stukje natuur heb jij daar gemaakt  :thumbup:

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
Ja, dat vind ik ook.

vr.gr. Günther.
Re: De modelbaan van '10103' - Update 16/12
een heel mooi stukje afwerking, hoor !
Heel proper en netjes gedaan , het lijkt zo uit een reclamefoldertje te komen
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 10/01/13
Een beetje laat ..... maar Marc, Günther en Dani nog bedankt voor jullie reacties!

Vanavond weer een kleine mijlpaal bereikt met mijn baantje. Het binnenste ovaaltje ligt er nu namelijk nu ook en dat betekent dat vrijwel alle rails er nu liggen! Alleen een zijspoortje naar een goederenloods bij het ovaaltje moet nog een stukje verder doorgetrokken worden. Maar omdat die waarschijnlijk meteen ingebed gaat worden in de scenery hoeft dat nog niet meteen af.

De binnenovaal:




En zo ziet het er allemaal van boven uit. Als het je een beetje duizelt van al die rails, dan kan dat kloppen. :D


Zo, nu eerst maar eens een beetje gaan stofzuigen rond de baan en dan rijden! :)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 10/01/13
Hoi Marc

Wel een indrukwekkende foto als je er zo boven op kijkt.

Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 10/01/13
Zeker indrukwekkend en ik zie al de straks een sparing in het maaiveld verschijnen voor een luik als Tilly  ;)
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Wel heren, het indrukwekkende gaat er een beetje af vanaf nu. ;)

Tussen het bekijken van de Märklin nieuwigheden 2013 door heb ik nog een beetje aan de baan zitten werken. Het was altijd al de bedoeling om een groot deel van de baan van bovenaf toe te dekken. Daar ben ik dus maar eens mee begonnen.

Eerst maar eens wat steunpunten fabriceren:




En dan kan de plaat er al op. Die moet nog verder op maat gezaagd worden aan de achterkant, maar ik laat het voorlopig maar even zo. Eraf kan altijd nog, erbij daarentegen...


De plaat ligt los op de steunpunten en dat blijft ook zo. In geval van nood kan ik dan nog altijd bij de rails onder de plaat. Bovendien gaat het maken van het landschap op de plaat ook makkelijker als je hem gewoon kan meenemen en op je bureau kan leggen.
Zoals je ziet lijkt de plaat links niet geheel vlak te liggen. Dat komt echter omdat de rails vooraan in een hellend vlak liggen (nodig om genoeg hoogte te winnen voor de tunnel onder de plaat.) Als ik precies weet hoe het kopspoortje helemaal links naar de goederenloods gaat lopen, kan ik de plaat daar een stukje uitzagen. Dat stuk komt dan onder de rails vast te liggen en de rest van de plaat er los omheen.

Meteen maar eens een proefopstelling gemaakt met mijn allereerste stationnetje, dat ik nog steeds in een doos had liggen. Dat gebouwtje heb ik meer dan 30 jaar geleden een keer in elkaar gezet en is grappig genoeg nog steeds te krijgen van Faller!




Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Hoi Marc,

leuk baantje. Zal ik zeker gaan volgen.

Groeten
Roel
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
complex baanplan. Geinig wel. Mooie bogen. Niet rechttoe rechtaan, dat vind ik altijd erg mooi. Je werkt ook erg netjes. Mooi wark dus! Ik ga vaker bij je kijken. :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Mooi lokaal station.

vr.gr. Günther
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Bedankt weer voor de reacties! :)
Het stationnetje staat er echter maar tijdelijk. Als het goed is, gaat daar binnenkort iets heel anders (en veel mooiers) voor in de plaats komen!

Groet, Marc

Ps. Deze week nog een plaatje gemaakt van het schaduwstation. Ik vond het er zo wel apart uitzien met dat labyrint van paaltjes.

Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Marc, het is toch een schaduwstation.

vr.gr. Günther
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Wow Marc, wat een prachtige foto 8o Wat mij betreft laat je je baan zo en maak je meer van dit soort foto's >:-D :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Citaat van: Günther op zaterdag 19 januari 2013, 14:16:59
Marc, het is toch een schaduwstation.

vr.gr. Günther

Hai Günther,

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je laatste reactie.
De laatste foto is inderdaad van het schaduwstation, de foto daarboven is van het tijdelijke station op de zichtverdieping.

Groet, Marc

Ps. Of vind je het misschien te licht in het schaduwstation...? :D

Edit: Ps.2  Bedankt Brian! :)
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Nou, dan is het toch niet erg dat je die palen ziet.

grt. Günther.
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Ah, dat bedoel je! Bij een schaduwstation mag je inderdaad wel wat paaltjes of draadeind zien volgens mij. Het was meer dat ik het er wel bijzonder vond uitzien zo met al die paaltjes rondom de locs en wagons.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
dit blijft toch een interessante baan om te volgen, en ik ben het er helemaal mee eens dat je in een schaduwstation best wat paaltjes of steunen mag zien...  dat maakt het fijn...
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Citaat van: C-Brian op zaterdag 19 januari 2013, 14:29:38
Wat mij betreft laat je je baan zo en maak je meer van dit soort foto's >:-D :thumbup:

Nou vooruit dan, speciaal voor jou Brian. ;)  :)
















Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Moooooooooi :thumbup: :)
Wat voor verlichting heb jij daar? Ziet er heel natuurlijk uit!
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Thanks, Brian.
In mijn treinenkamertje brandt een normaal peertje aan het plafond en verder komt er wat licht door het rolgordijntje naar binnen (die ik altijd gesloten heb). Verder is het vooral veel uitproberen met het fototoestel - een eenvoudige compact Canon - qua sluitertijd, iso-waarde, diafragma en nog een speciale instellingsmogelijkheid voor het soort licht (zon, bewolkt, gloeilamp, TL...etc.) Oh ja, en veel foto's maken. Dan zit er meestal wel iets redelijks tussen. :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Hoi Marc
Bedankt voor je uitleg! Ik heb hier ook vrij normale verlichting (halogeentje meen ik), maar de zijn wat geler dan jouw peertje :D
Ik heb zelf ook een Canon compact camera, zitten veel te veel functies op 8o :-). Welke heb jij?

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag!
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Brian, het is een zes jaar oude Canon Power Shot A630. Een handig ding om modelbaanfoto's mee te maken, aangezien hij niet te groot is qua afmetingen en een zwenkbaar schermpje heeft. Daardoor kun je nog steeds goed zien wat je fotografeert, ook al heb je de camera in een rare houding vast of ergens op een "onhandige" plek neergezet.



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
De afgelopen dagen het 'Stellwerk' voor mijn baan in elkaar geknutseld. Dat was weer een leuk klusje om te doen. Voor het baanpersoneel is nu een tweede behuizing gereed. :)
De gemaakte foto's zijn overigens behoorlijk genadeloos; alle foutjes en niet geheel passende onderdelen komen zo duidelijk aan het licht. Maar van een normale afstand zie je er met het blote oog gelukkig weinig van terug.





Gisteravond ben ik voornamelijk nog bezig geweest met het zoeken van het juiste lettertype voor het stationsnaambordje. Dat bleek nog niet zo eenvoudig. In de zestiger jaren zijn verschillende types door elkaar gebruikt, maar ik wilde graag degene hebben op onderstaande foto. Als ik het goed heb, gaat het officieel om lettertype 'DIN 1451 Engschrift'. Hiervan kun je weliswaar 'fonts' vinden op het net, maar die zijn toch net even anders. Uiteindelijk een linkje gevonden naar het type 'Bahnhofs Futura' dat er nog het meeste op lijkt (het bovenste oogje van de 'B' is bijvoorbeeld al anders, net als de breedte van de 'N'). Ik heb er een testprintje van gemaakt en die maar eens geplaatst op het seinhuisje. Eens kijken hoe dat bevalt.


Foto: Rainer Güttler (bewerkt)

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - 'Stellwerk", 21/02/13
Hallo Marc,

Leuk gebouwtje, hierin kan je je boterhammetje wel in op eten.
Ik zou het letter type de helft groter maken.

vr.gr. Günther.
Re: De modelbaan van '10103' - 'Stellwerk", 21/02/13
was ik een Preisertje ik kwam meteen solliciteren voor een baantje in dat huis !

Helaas ben ik iets groter (zo'n 87 keer) en wat te zwaar om permanent op je baan te komen wonen.