Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - "Vivat Austria II" - 29/01/19
Marc,

Dat zijn zeker twee mooie krachtpatsers en prachtig op de foto gezet. :) :thumbup:
En wat een mooi gebaar van je broer dat je de ÖBB-loc niet hoefde in te pakken maar dat hij als cadeau bij je mocht blijven. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid van een loc.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Vivat Austria II" - 29/01/19
Hoi Marc,

Dat is weer een mooi cadeau van je broer. Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
De collectie Oostenrijkse locs groeit aardig inmiddels.
Veel plezier ermee.
Re: De modelbaan van '10103' - "Br 74" - 01/02/19
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Br 74" - 01/02/19
Al een tijdje heb ik hier op de baan ook nog een gekregen Br 74 van Märklin staan. In het geweld van alle mooie, nieuwe E-locs sneeuwde het kleine tenderlocje een beetje onder. Hoog tijd voor wat extra aandacht!
Omdat de decoder kapot was gegaan, kreeg hij een nieuwe Esu lokpilot V4 waardoor de rijeigenschappen er meteen een stukje op vooruit gingen. Er was altijd al een raar tikje te horen tijdens het rijden, maar na wat voorzichtig 'rommelen' met de drijfstangen is dat bijna in zijn geheel verdwenen. Toen ook maar meteen een machinist geplaatst en wat ruitjes pasklaar geknipt voor in de cabine. Dat laatste vermindert mooi een beetje het "hobby-uiterlijk" van de loc.  :)









Groet, Marc

Ps. De ruitjes zijn overigens gemaakt van het "venstertje" van een Roco onderdelendoosje. Dat is lekker dun en flexibel materiaal dat goed op maat te knippen en te vouwen is. Met een drupje houtlijm kun je het makkelijk vastmaken aan de binnenzijde van de cabine. Je moet alleen natuurlijk geen lijm op het zichtbare deel van het 'raam' smeren.
Re: De modelbaan van '10103' - "Br 74" - 01/02/19
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Br 74" - 01/02/19
Had je topic nog niet ontdekt, maar ga deze zeker nu volgen. Qua tijdperk en machines vindt ik het heel leuk, beter dan wat taurissen op de baan.
Ga zo door. 
De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Deze zomer besloot Photofuckit Photobucket plotseling om al mijn foto's ook maar eens op "wazig" te zetten. Uiteraard met als doel om me een betaal-abonnement door de strot te duwen. Aangezien dat niet mijn idee van klantenbinding is, moest er een nieuwe oplossing komen om alle plaatjes ergens veilig op te slaan. In een nieuw avontuur met een 'foto-opslagsite' had ik eerlijk gezegd weinig zin.

De oplossing kwam van een mede-stamtafelgast (Steven, :thumbup:), die me adviseerde de foto's op een eigen domein op te slaan en me daarbij ook meteen goed op weg hielp. De eerste foto's hebben intussen hun nieuwe plekje gevonden, waardoor de eerste en laatste pagina van dit topic sinds vanavond weer normaal te bekijken zijn. De andere pagina's van dit topic zullen de komende tijd volgen. Ook de foto's van de model- en boekbesprekingen zijn inmiddels weer zichtbaar. :)
Ik weet niet of het gaat lukken om al mijn foto's die hier op het forum staan te gaan vervangen, maar we gaan een poging wagen.

Groet, Marc

Ps. Inmiddels is dit hele topic al voorzien van nieuwe foto-linkjes en zijn al mijn plaatjes weer te zien. :)
Re: De modelbaan van '10103' - "E50 - Rh 1110" - 12/09/19
Vandaag hebben twee zes-assers wat extra aandacht gekregen. Alweer een tijdje was rijden met mijn E50 van Märklin geen leuke bezigheid meer. Nadat de loc een aantal jaren netjes had gereden, begon de motor van de ene op de andere dag behoorlijke rumoerig te worden en een wat ratelig geluid te produceren. Van alles geprobeerd om dit te verhelpen maar zonder succes. In de tussentijd had ik meerdere Märklin-locs met hetzelfde probleem gekregen, maar deze waren spiksplinternieuw! Omdat het probleem toch echt in de motor leek te liggen, heb ik maar eens vervangingsmotor bij Märklin zelf besteld. En zie daar, na inbouw snort de E50 ineens weer als een tevreden kat over de rails. Ik ben blij dat de E50 nu weer normaal kan rijden, maar ik durf toch wel vraagtekens te plaatsen bij de kwaliteit van sommige motoren die Märklin (de afgelopen jaren heeft) gebruikt.

Nu de winter bijna voor de deur staat, heeft daarnaast de Rh 1110 van Roco een grote sneeuwschuiver aan de voorkant gekregen. Een onderdeeltje van de Rh 1010 dat ook prima op de 1110 past. :)



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Marc,

Jammer om te lezen dat de E50 keuren ging vertonen en dat daarna andere (nieuwe) loc de zelfde keuren kregen. :(
Mooi om te lezen dat de E50 weer soepel ging rijden naar het inbouwen van een vervangingsmotor  :thumbup: ga je nu alle locs die keuren vertonen ook de motor bij vervangen zodat ze weer lekker gaan rijden ?
En zoals altijd is je foto weer van grote schoonheid uiteraard mede door het prachtige station wat er staat. :)

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Dank je wel Michel! :)

De E50 was de eerste met deze kuren, daar zit dus nu een vervangingsmotor in van Märklin. Mijn E10 'Rheingold' vertoonde dezelfde problemen, daar heb ik een klokankermotor van SB-Modellbau in geplaatst. De Railbus met fietsaanhanger maakt ook een ratelend geluid. Ook daar lijkt het aan de motor te liggen, maar hier ben ik nog mee aan het experimenteren. Mijn Br 64 is - ondanks de SDS-motor - ook niet de stilste, ook hier weer een duidelijk lopende motor. Deze week had ik een nieuwe loc gekocht, die meteen teruggestuurd is naar de treinenzaak vanwege een te luidruchtige motor. Alle locs waren uiteraard goed gesmeerd (en ook netjes ingereden).

Ik rij met K-rails op een dikke kurkbedding in een rustige kamer waardoor rumoerige motoren en ratelende locs meteen opvallen. Bij C-rails ontstaat vanzelf al meer herrie waardoor dat soort geluiden een beetje wegvallen. Desondanks lijkt het soms of de eindcontrole-dames bij Märklin stokdoof zijn. Ik kan anders niet verklaren hoe sommige locs toch de fabriek mogen verlaten. :(

Gelukkig rijden mijn andere Märklin-locs wel mooi stil en ook over mijn laatste Roco-aanwinsten ben ik in dat opzicht erg tevreden. :)

Groet, Marc     
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Citaat van: 10103 op vrijdag 13 september 2019, 00:21:13
Deze zomer besloot Photofuckit Photobucket plotseling om al mijn foto's ook maar eens op "wazig" te zetten. Uiteraard met als doel om me een betaal-abonnement door de strot te duwen.
En het koste nix.eu?

Nu begrijp ik waarom de foto's van MadMenno uit 2010-2013 ineens wazig worden afgebeeld.
En dat is spijtig, want hij heeft op dit forum veel loc verbouwdraadjes staan, en de bouw van een hosentrager in k-rails met een afstand van 57 mm hart op hart. En alle foto's zijn nu wazig. MadMenno is nog af en toe actief op dit forum.

En dat geldt ook voor de foto's van Kroko14253 (Harry Sipkes) van Grischwald ; allemaal wazig; en dat is spijtig.
Want Harry bouwde locs om, bouwde een stuurstandrijtuig, soldeerde Zwitserse bovenleiding (de oudere H-standaard in plaats van de nieuwere R-standaard die Sommerfeldt levert) en wist bijzonder veel k-wissels (onderhoud, montage). Harry is niet meer actief op dit forum.
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Inmiddels heb ik een eigen website waarop ik alle foto's kan plaatsen. Dat kost uiteraard ook geld, maar dat vind ik niet erg. Ik wil best betalen voor een veilig foto-opslagplekje, maar dan wel vrijwillig en niet met het mes van Photobucket op mijn keel. De chantagepraktijken van Photobucket zijn echt heel triest. Mijn meeste foto's heb ik op mijn eigen computer opgeslagen, maar helaas niet alle. Die foto's staan alleen bij Photobucket en daar kan ik ze helaas niet meer bereiken. Ik kan ze dus ook niet downloaden om ze op mijn eigen website te zetten. Ik vrees dat een aantal foto's die ik hier op het forum heb geplaatst voorgoed verloren zijn.  :(

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Hoe bedoel je, dat je ze niet meer kunt bereiken? Komt dat soms doordat de site alleen je laatste 100 foto's laat zien oid.? Ik heb dat meegemaakt bij Ipernity, en ik kon het toen oplossen door een aantal van mijn nieuwste foto's te verwijderen, waarna de oude weer "in beeld" kwamen!
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Hoi Erik,

Afgelopen donderdag heb ik heel veel foto's (die ik nog op een andere plek had staan) verwijderd bij Photobucket. Ik heb het net even gecheckt en inmiddels kan ik inderdaad weer bij alle overgebleven foto's daar. Ik ga ze nu snel opslaan en dan mijn PB-account de prullenbak in.

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Mooi zo, ik ben blij dat die truc voor jou ook gewerkt heeft.  :-)
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-wagons" - 10/11/19
Gisteren heb ik een leuk setje goederwagons van Märklin gevonden. Erik Baas had me hier deze week via een foto in het aanwinsten-topic opmerkzaam op gemaakt en aangezien ik graag met Pelikan-vulpennen schrijf, was dit natuurlijk een setje die ik moest hebben. In Houten kwam ik het setje (48783) ook meteen tegen dus dat was snel geregeld.

Een leuk detail aan de set is het bijgeleverde blaadje van Märklin. Het is een herdruk van een reclamefolder uit 1952 die blijkbaar door de Berlijnse Deutsche Eisenbahn-Güterwagen-Reklame Kommandit-Gesellschaft van Fr. Albert Jetzsch gemaakt is. In de folder wordt uiteraard het adverteren door middel van wagons aangeprezen, waarbij echter vooral de extra informatie interessant is. Zo blijkt uit de bijgevoegde foto's in de folder dat de wagons ook echt zo bestaan hebben (net als de twee wagons uit het bijbehorende setje 48782). De foto's werden namelijk als voorbeeld voor een reclamewagon in de folder opgenomen. Voor in totaal DM 2100,- kon je een jaar lang een wagon met jouw reclame-afbeelding laten rondrijden. Voor die prijs kreeg je dan ook nog een foto van jouw wagon erbij. Volgens de folder werden alleen nieuwe G-wagons gebruikt die door heel Duitsland zouden rondrijden (ook in afgelegen gebieden waar amper reclame gemaakt werd) en niet op een zijspoor mochten worden gezet. In een goederentrein mochten ook maar maximaal twee tot drie van deze reclamewagons meerijden. Verder zouden maar hoogstens 3000 G-wagons in totaal van reclame worden voorzien.
Ik denk dat ik ze maar ga verdelen over een drietal goederentreinen, dat lijkt me leuker dan ze zo achter elkaar te laten rijden in een trein. :)









Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
 8) Toch zo met zijn drietjes en de mooie lok ervoor is het ook een in het oog springende combi. :thumbup: B)
En een leuk aanvullend verhaal. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Marc,

Wat een prachtig setje met de reclame van Pelikan is er bij je binnen gereden. :) :thumbup:
De loc past er perfect voor en maakt er een mooi sleepje van het geheel.
Ook leuk de informatie die je erbij geschreven hebt weer wat geleerd mijn dank hiervoor.
Heel veel rijplezier toegewenst met je fraai aanwinst.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Graag gedaan!
De Pelikan-wagon is met die DR- en Brit-Us-Zone opschriften echt zo'n periode IIIa wagon. Daar hoorde dan ook een een periode IIIa-locje bij. ;)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Dat zijn fraaie karretjes, Marc  :thumbup:

En inderdaad, zo hier en daar in een sleep zijn die extra leuk om te zien  ;)
Ik heb er ook zo een paar en laat ze af en toe eens meerijden.

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Foto's vernieuwd" - 12/09/19
Citaat van: 10103 op vrijdag 04 oktober 2019, 22:11:39
De chantagepraktijken van Photobucket zijn echt heel triest.
Ik zit (al 20 jaar) bij xs4all. Is overgenomen door kpn. Die gaat de hele zwik opheffen, zodra het hen uitkomt (in 2021). Ik dacht het niet, maar daarna zit ik ook met een chantageprobleem. Al mijn links op dit forum wijzen naar xs4all, en moeten dus gewijzigd worden zodra ik de stekker er uit trek (dit jaar?), of de kpn dat doet (volgend jaar).
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Oei, dat is balen. :(
In jouw oude foto-linkjes staat inderdaad "xs4all" vermeld. Als dat verdwijnt dan ben je ook nog wel even bezig om al die linkjes te herstellen hier.
Ik kan je ook alleen maar een eigen website aanraden, dan speelt dat probleem een volgende keer in elk geval niet meer.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Reclame-Wagons" - 10/11/19
Jan22: Wacht even af of het wel doorgaat voordat je de stekker eruit trekt, het is m.i. pas zeker als XS4All het zegt. Intussen kun je "founding member" worden van de vervanger, https://freedom.nl/ . E-mail werkt al, eigen domein zonder bijbetaling, etc.
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
Gister en vandaag eindelijk weer eens zin en tijd gehad om lekker met de treinen bezig te zijn. Eerst maar eens twee locs aangepakt die wat 'moeilijk' deden. Een beetje aandacht en een aai over de panto's hielp gelukkig voldoende waardoor ze nu weer vrolijk rondrijden. :)
Toen ook maar meteen de kurkrol tevoorschijn gehaald en begonnen met een laatste grote klus: er zijn nog steeds een groot aantal stukken baan die bloot op het hout liggen, zonder een zacht kurken bedje dus. Hier ook maar eens een begin mee gemaakt om dit eindelijk af te ronden.



 

 



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
Beste Marc,

Zie ik t goed dat jij het kurk met aan twee zijden plakkend tape bevestigt?
Lijm jij vervolgens de rails op het kurk?
Hoor t wel.
Vast dank.

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
Hoi Peter,

Klopt, de kurken laag heb ik met Tesa dubbelzijdige tape vastgemaakt. De rails ligt nog steeds los daarop, maar zal uiteindelijk vastgelijmd of ook met dubbelzijdige tape (als er ook nog ballast op komt) vastgemaakt worden.

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
Hoi Marc,

Het kan geen kwaadst sommige loc?s even wat extra aandacht te geven ze moeten toch vele kilometers maken op je baan.

Ik zag dat jij je kurk met dubbelzijdige tape vast maakte, dat zou voor mij ook handig geweest zijn, de leverancier van het kurk rade mij waterkit aan, dat heb ik gebruikt maar is veel meer werk dan de door jou gebruikte tape.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
Hoi Peter,

Met die dubbelzijdige tape gaat het inderdaad prima. Het enige nadeel is dat die tape nogal plakt. :D
Je kunt dus niet nog even schuiven met het kurk als je het al op de tape hebt gelegd. In de meeste gevallen hecht het zich meteen zo goed, dat je dan alleen de kurk uit elkaar trekt.
Bij baangedeeltes die niet tegen een muur aan zitten (zie bijvoorbeeld het smalle rechte stuk vooraan op de derde foto hierboven), leg je gewoon een iets groter stuk kurk erop en snijdt dan de overtollige randjes aan beide zijdes weg.
Bij de muurstukken moet je iets voorzichtiger en nauwkeuriger werken: De tape op het hout plakken, de kurk op maat uitsnijden, uittesten, dan pas het bovenste laagje van de tape er afhalen en vervolgens de kurk meteen goed tegen de muur aanleggen. De randjes aan de open kant kun je dan weer wegsnijden.

Groet, Marc   

Edit 30 juni: Na de hitte van de afgelopen weken merkte ik dat de dubbelzijdige tape toch wat moeite heeft om de kurk 'vast te houden'. Het idee van Michel/Ramdani om boekbinderslijm te gebruiken ga ik de volgende keer toch maar eens uittesten.
Re: De modelbaan van '10103' - "Kurk opnieuw" - 15/02/20
ik heb mijn kurk vastgeplakt met boekbinderslijm,kan je nog iets corrigeren,
maar iedereen heeft zo zijn eigen methode ;) ;


mvg,
Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuw projectje" - 27/02/20
Het fraaie weer van de afgelopen dagen (...) zorgt er mooi voor dat er weer meer aandacht is voor de modelbaan. Zo ben ik eindelijk eens begonnen aan de bouw van een huisje, dat al een tijdje in de kast stond.

Het betreft hier een modelbouwpakket van Kibri dat gebaseerd is op een huisje in het Spreewald. Nu is me dat een tikje te Oost-Duits voor mijn baantje, dus dat moest wat aangepast worden. De rode bakstenen werden wit geschilderd en zoveel mogelijk dicht gepleisterd, waardoor je van een afstandje de baksteenvorm niet meer ziet. Hierdoor ontstaat er een normaler, wit vakwerkhuisje. Helaas waren de muren en het houten vakwerkframe niet twee losse onderdelen. Het werd dus nogal een priegelwerkje om die vakjes allemaal wit te schilderen.
Tussendoor heb ik een dunne plaat op maat gezaagd, die als ondergrond moet dienen. Het huisje kan dan straks makkelijk in zijn geheel op de baan geplaatst worden.


De bouwdoos


De muren die een geheel vormen


De plaat waarop het huisje een plekje gaat krijgen.




En een eerste testopstelling

Het huisje moet nu nog voorzien gaan worden van regenpijpen, bloembakken en verlichting. Verder moet het hekwerk nog afgeschilderd gaan worden en de verdere aankleding van het geheel nog gedaan worden. Wordt dus vervolgd. :)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuw projectje" - 27/02/20
Marc,

tof huisje zo in het witte kalkwerk. Ziet er nu West-Duits uit ;)

mvrgr

Luc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Gisteravond en vandaag nog verder geknutseld aan het huisje en inmiddels is het zo goed als klaar! :)


Eerst de bodem verven met een ondergrondje waarna het gras gezaaid kan worden.


Daarna wordt het grind gestort en het hek geplaatst.


En dan staat het huisje op zijn plek, zijn de bewoners al ingetrokken en ook de bomen al volgroeid.
De Mercedes is intussen ingeruild voor een Peugeot 403 cabriolet.





Zoals het nog hoorde in de jaren zestig: vader wordt na een dag hard werken bij de Bundesbahn thuis vrolijk opgewacht en begroet door het hele gezin. ;)



Voor mevrouw ben ik nog op zoek naar een mooi bankje, dan kan ze daarop rustig naast de voordeur zitten. De kleine moet nog een schommel krijgen waarvoor een plekje in de tuin is gereserveerd.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Mooi gemaakt.

Echter mis ik wel een pad naar de voordeur. Zelfs in de jaren 60 hadden ze dat. Met grind kwam ook voor, maar ik dacht veel minder.
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Ha Tony,

Bedankt!
Ja, voor het huis had ik ook klinkertjes kunnen leggen, dat had misschien beter gepast. Maar het moest ook weer geen al te deftig huis worden.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Mooi stukje scenery Marc  :thumbup: :thumbup:

Viessmann heeft een bewegende wip, leuk om hier de kleine meid een plezier mee te doen  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Hoi Peter,

Bedankt, ook voor de tip! De kleine heeft inmiddels al een schommel gekregen, die ook beweegt (als ik maar hard genoeg blaas). :D



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
 @citaat Om de draden van de schommel te strekken: Gewichtje aan plankje (tijdelijk) bevestigen en daarna de draden instrijken met zwaar verdunde houtlijm. Na droging het gewicht verwijderen.  :idea:
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Hoi Wim,

Dat werkt inderdaad prima! De touwen van de schommel hangen inmiddels mooi strak. :thumbup:

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Marc,

Prachtig stukje scenery laat je ons zien. :) :thumbup:
Zoals van veel scenery kunstenaars op dit forum leer ik veel dus van jouw scenery handelingen leer ik ook en kijk ik graag de boel af hopen dat het in de toekomst net zo mooi wordt bij mij als bij jouw/jullie.

Groet Michel

Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Hoi Michel,

Bedankt voor het compliment, maar dat is teveel eer. Ik zou me zelf - zonder valse bescheidenheid - echt geen scenery-kunstenaar willen noemen. Eerder iemand die ook veel afkijkt en vervolgens probeert hetzelfde te bereiken. ;)

Ik merk wel, dat ik het erg leuk vind om met de 'scenery' bezig te zijn. Een eigen wereldje creëren en lekker knutselen. Het kost alleen veel tijd en je hebt er ook echt rust in je hoofd voor nodig. De kleine projectjes die ik tot nu toe heb gemaakt, zijn dan ook vooral in vakanties tot stand gekomen. Het zijn voor mij tegelijkertijd oefeningen voor het echte werk later als ik ooit nog eens een echt grote baan ga maken. Dan zal de 'scenery' - het landschap vooral - en het railplan toch meer één geheel moeten gaan vormen. Ik zit daar nu al regelmatig over te fantaseren, hoe die grote baan er uit moeten komen te zien.   

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Citaat van: 10103 op zondag 01 maart 2020, 12:04:06
Het kost alleen veel tijd en je hebt er ook echt rust in je hoofd voor nodig.
Heel herkenbaar dit. en die rust is er na een dag werken lang niet altijd. Het is dus dubbel genieten als je ineens wel de rust in je donder kan vinden om een stukje op te pakken.

Ik had je topic ook nog niet gezien. Dat ziet er leuk uit. Ik ga je vorderingen volgen.
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Het knutselen gaat je anders aardig af, Marc  :thumbup:

En hoe meer ervaring je opdoet en handigheid je er in krijgt, hoe meer rust het gaat opleveren  ;)
Bedenk ook, dat tijd (nemen) een belangrijk "gereedschap" van het knutselen en onze hobby is.

Dat dromen over de volgende -uiteraard grotere- baan is heeel herkenbaar  :D

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Dag Marc.

De schommel is een mooie afsluiting van het project - nu nog een foto :wink: :roll:
Een goed geslaagd project, zeker nu het voorzien is van nette details, wat een zeer complete scene oplevert :thumbup:
Met name het plamuren van de bakstenen muren heeft een positieve bijdrage geleverd aan de uitstraling van het huis!

Groeten,

Erik.
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje afgerond" - 28/02/20
Bedankt Erik!
Ik zal vanavond nog even een foto maken van het huisje met de schommel.
Bij deze!



Groet, Marc
De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Nu ik ook bijna de hele dag binnen zit, is er naast het thuiswerken ook nog tijd voor andere zaken. Zo is het huis inmiddels alweer een stukje opgeruimder dan twee weken geleden...  :D
Bij dat opruimen kwam ik vorige week ook weer die kartonnen doos tegen met daarin allerlei bewaarde spullen uit mijn eerste modelbaanperiode. Eind jaren zeventig/begin jaren tachtig hadden mijn oudere broer en ik namelijk een uitgebreide Märklin-baan. Mijn broer was daarmee begonnen en had een mooie stad met groot station. Mijn stukje bestond uit een daaraan gekoppeld tafeltje met twee ovaaltjes. Op mijn baan geen stad, maar vooral veel bos met een klein stationnetje, een paar huisjes en een meertje. Toen we beide ouder werden, kregen andere interesses de overhand (in mijn geval motoren), de baan werd afgebroken en alle modeltreinspullen werden opgeborgen. Inmiddels zijn we meer dan tien jaar geleden beide weer begonnen aan een nieuwe baan!

In de kartonnen doos lag ook nog de trots van mijn oude baan: een houtzagerij van Faller! Hoewel stoffig is het gebouwtje nog in redelijke goede staat en bijna alle onderdelen zijn aanwezig! Bij deze zagerij hoorde een waterrad, die met een motortje aangedreven werd en tegelijkertijd ook een zaag liet bewegen. Tot mijn verbazing begon het motortje meteen te lopen toen ik de draadjes eventjes met een trafo verbond! :)
Het lijkt me leuk om de komende weken de zagerij te gaan opknappen en weer op mijn baan te gaan plaatsen. Daarvoor zal ik eerst alles moeten gaan ontstoffen en uit elkaar halen. Dan verven, een nieuwe bodemplaat maken en weer aan elkaar lijmen. Het motortje maakte altijd al best veel herrie, dus daar moet ook nog iets op bedacht worden. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken!







Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Wat een leuke watermolen  :thumbup:
Als ik me goed herinner word de motor met 16 volt wisselspanning gevoed toch? Je zou kunnen proberen de motor met de rijspanning te voeden, knop zo ver open draaien dat de motor goed loopt. Dat trucje doe ik ook met mijn blikken draaischijf en scheelt aanzienlijk in lawaai (hoewel nog steeds prominent aanwezig, maar dat heeft wel zo z'n charme  :) ).
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Citaat van: 10103 op vrijdag 03 april 2020, 14:39:08
Het motortje maakte altijd al best veel herrie, dus daar moet ook nog iets op bedacht worden.
Hoi Marc, is het het motortje of is er ook een aangedreven zaag?
Ik heb de moderne versie van de zagerij van Faller en daar is het de zaag die lawaai maakt, zie filmpje;
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.msg1070553#msg1070553
En als het wel het motortje is zit die in de zagerij die waarschijnlijk als klankkast fungeert, misschien een beetje isoleren met schuimrubber of zo. :roll:

:) Wel een leuk bouwprojectje, suc6 en veel plezier ermee. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Deze motortjes van Faller zijn een categorie apart. Er valt met de stroom heel weinig te regelen qua snelheid en lawaai. Het motortje heeft 16v nodig om te draaien en doet dat vervolgens eindeloos. Naar mijn ervaring doet het nog niks bij minder stroom en (definitief) niet meer bij meer stroom.

Niettemin veel succes met een renovatie van de zaagmolen!

Groet,

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Bedankt voor de tips! :)
Het motortje drijft aan de voorzijde het waterrad aan en aan de achterzijde een balkje dat de zaag op en neer laat bewegen. De herrie zou inderdaad ook van het geklapper van het balkje en de zaag kunnen komen. Dat goed afstellen zal misschien ook veel schelen. Ik heb het motortje maar even aangezet en er nog niet verder naar gekeken. Maar ik wist meteen weer, waarom ik vroeger ook niet altijd de zagerij de hele tijd aan had staan. :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Corona-projectje" 03/04/20
Inmiddels is de zagerij met wat voorzichtig grof geweld helemaal uit elkaar gehaald. De schilder kan nu aan de slag. :)



Toen ik met mijn broer over de zagerij sprak, kwam hij ineens met oude foto's aanzetten. Op de plaatjes hieronder is mijn oude baantje te zien - met de toen nog nieuwe Märklin DHG 500 en boven in het midden de zagerij! De foto's zijn qua kwaliteit niet om over naar huis te schrijven, maar goed. Dit was in september 1982. Oef....







Kijkend naar de bovenste foto realiseer ik me ineens dat er een deel ontbreekt aan de huidige zagerij. Het meest linker gedeelte - een soort opslagzoldertje - heb ik nu niet meer in zijn geheel terug kunnen vinden, alleen wat losse stukjes (een muurtje en een deel van het dak). Daar moet dus nog een creatieve oplossing voor komen.... Hmmm....  :roll:

Groet, Marc
De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Vandaag helaas een minder leuk berichtje gekregen. Mijn E69 05 van Fleischmann zal niet meer rijden op mijn baantje.  :-(
Afgelopen januari had ik hem afgegeven bij de treinenzaak omdat de loc af en toe stil bleef staan en ander raar gedrag begon te vertonen. Het locje werd opgestuurd naar Fleischmann en daar hebben ze nu moeten constateren dat hij niet meer gerepareerd kan worden. Hij is onherstelbaar beschadigd en de benodigde vervangingsonderdelen zijn er niet meer en worden ook niet meer gemaakt. Dat zal natuurlijk samenhangen met het afstoten van het H0-assortiment door Fleischmann, maar het is wel zuur.
Ik baal er best van, want deze E69 was een van mijn lievelingen. Het locje reed zo mooi stil en soepel en ook de geluiden waren echt goed voor elkaar. De loc was nog wel in de garantie dus het volledige aankoopbedrag zal worden teruggestort.

   

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "E69 05 is niet meer" 10/04/20
Dat zijn mindere berichten Marc, kan er geen andere motor of decoder in?


Mvg,

Peter Degeluidsman