Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Kleine Update 15/01/13
Citaat van: 10103 op donderdag 21 februari 2013, 12:58:22
Gisteravond ben ik voornamelijk nog bezig geweest met het zoeken van het juiste lettertype voor het stationsnaambordje. Dat bleek nog niet zo eenvoudig. In de zestiger jaren zijn verschillende types door elkaar gebruikt, maar ik wilde graag degene hebben op onderstaande foto. Als ik het goed heb, gaat het officieel om lettertype 'DIN 1451 Engschrift'. Hiervan kun je weliswaar 'fonts' vinden op het net, maar die zijn toch net even anders. Uiteindelijk een linkje gevonden naar het type 'Bahnhofs Futura' dat er nog het meeste op lijkt (het bovenste oogje van de 'B' is bijvoorbeeld al anders, net als de breedte van de 'N'). Ik heb er een testprintje van gemaakt en die maar eens geplaatst op het seinhuisje. Eens kijken hoe dat bevalt.


Foto: Rainer Güttler (bewerkt)

Groet, Marc   

Hallo Marc,

Het lettertype welke gebruikt wordt door de DB is 1451 Mittelschrift, 1451 Mittelschrift alt en 1451 Mittelschrift DB. Deze zijn op internet te vinden. Leuk trouwens om de br 150 (mijn) lok nog op jou baan te zien rijden.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2017
De afgelopen weken is er het een en ander aan materiaal binnengekomen, dat nog even voorgesteld moet worden. Ter ere van mijn verjaardag had ik namelijk een paar hele leuke cadeautjes voor de modelbaan gekregen.

We beginnen met een mooi Preiser-setje. Dit groepje gaat een plekje krijgen op een nieuw projectje waarmee ik momenteel bezig ben:




Dan een tweetal fraaie auto's van Starmada/Brekina: een Hanomag-Henschel bestelbus van de DB en een Rover V8. Allebei zijn ze echt heel fraai afgewerkt:




Eveneens van Brekina is deze prachtige Setra bus, die ook in dienst is van de Bundesbahn:




En alsof deze drie schitterende modelvoertuigen nog niet genoeg waren, kwam mijn broer met nog een leuk verjaardagscadeau aanzetten....  8o



De Insider Railbus met aanhanger (39952). Wat een cadeau! Ik was helemaal sprakeloos.


Om het feest helemaal compleet te maken kwam deze week ook nog een eigen bestelling binnen. Een handig apparaatje om de locs mee te besturen. :D




Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Netjes gestreken" - 11/12/2017
Marc,

Het zijn allemaal schitterende aanwinsten die je gekregen en gekocht hebt. :thumbup:
Heel veel plezier toegewenst en ik ben benieuwd naar het projectje waar de paarden met berijders voor gebruikt gaan worden.
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
Hoi Marc,

Gefeliciteerd met de zeer mooie aanwinsten.
Met stamtafel had er al een aantal gezien.
Past allemaal goed bij elkaar. De Setra bus is heel erg mooi.

Veel plezier met je aanwinsten.
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
Die railbus 39952 kreeg ik ook van mij eigen zelve ook voor vorige verjaardag.
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 B) Dat zijn mooie cadeaus en aanwinsten. :thumbup:
Die van je broer is ook een schitterende railbus. B)
Eén nadeeltje, als je broer jarig is kan je niet meer aankomen met een doossie chocolade. :-)

Dirk-Jan
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 @citaat Hangt er van af hoe groot de doos chocolade is ;)
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 @citaat
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
Wat een mooie doos chocolaatjes jammie, oeps is weer slecht voor diabetici jammer maar helaas jammer.  :-(
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
Bedankt weer voor alle reacties. Ik ben ook erg blij met alle aanwinsten. :)

Afgelopen weekend ben ik trouwens in Brussel geweest en daar heb ik gezien, dat je toch ook wel erg veel geld aan chocola kan uitgeven. Ongelooflijk, wat een hoeveelheid chocola- en bonbons-winkels heb je daar in het centrum. Bij enkele van die zaken, ben je ook zo een kleine loc kwijt aan chocola qua aanschafprijs.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 @citaat Dat wordt je broer een keer meenemen naar Brussel :D
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 @citaat De 3railforum gastendag naar MSG in Den Bosch is ook een mogelijkheid. Karrevrachten chocolade worden daar naartoe getransporteerd  :D

Edit: "gasten" tussengevoegd
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 @citaat Bossche Bollen zeker :D
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinsten" - 22/02/2018
 @citaat Nee, echte Belgische pralines  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68303.msg1202019#msg1202019  ;) de echte Bossche bollen maken ze niet in België  :D >:-D :mrgreen:
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Er is deze week weer een pakketje binnengekomen met iets leuks voor de modelbaan. :)
Een prima geneesmiddel na eerdere ergernissen met een aantal M-locs.

Voor mij is het een dubbele 'vreemde' aanwinst: het is mijn eerste Roco-loc namelijk en dan ook nog eentje van de ÖBB in plaats van een DB-loc. Ik moet zeggen dat dit naar meer smaakt. De loc ziet er prima uit en rijdt ook heel netjes. Vooral als de loc op normaal tempo rijdt, hoor je bijna niets meer van de aandrijving. Erg fijn!



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Ziet er goed uit. Wel TPIII neem ik aan?
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Bedankt Bas!
Roco zelf heeft de loc als een periode III/IV model ingeschaald. Qua uiterlijk is het helemaal periode III, maar ze hebben in Oostenrijk ook nog na 1970 zo rondgereden (vandaar ook periode IV). Ik heb nog niet naar een revisiedatum op de loc gekeken wat daar op staat, maar dat zou dan uiterlijk 1970 moeten zijn. Voor mij volstaat het zo als een periode III-loc.

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Mooie lok Marc!
Weet uit ervaring dat de Roco locs lekker stil lopen (zeker vergeleken met diverse Marklin locs)
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Marc,

Prachtige aanwinst deze ÖBB loc. :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst maar dat zal wel lukken denk ik.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe aanwinst" - 24/05/2018
Bedankt Ragoem en Michel!

Als het een beetje lukt qua tijd dit weekend, dan ga ik nog wat extra plaatjes schieten om de loc beter voor te stellen in een testverslagje. Ook maar eens verder nadenken over wat ik er in de toekomst precies achter ga hangen. Er zal in elk geval wat ÖBB-spul ingeslagen moeten worden. ;)

Groet, Marc

Ps. Het testverslagje is klaar: Klik!
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen"
De zoektocht naar wat geschikt materieel voor achter de 4061 loopt inmiddels, maar het lijkt er op dat sommige wagens niet meer nieuw te krijgen zijn. Dat wordt dus weer een rondje goed zoeken in Houten eind deze maand.
Voorlopig gaat de 4061 dan maar met wat goederenspul rondrijden en daar is gelukkig wel wat te vinden. Zoals deze hele mooie Schwerlastwagen van Artitec die deze week binnen kwam. Bij dit model worden eigenlijk geen rongen geleverd, blijkbaar horen die er niet bij. Maar toen ik aan Artitec vroeg of ik die misschien toch geleverd konden worden, kreeg ik meteen bericht dat ze wel een setje zouden opsturen. Nog geen dag later lagen ze al in de bus. Een super service van Artitec! :thumbup:


De wagon heeft inmiddels ook een houtlading gekregen: staafjes balsahout die ik licht verweerd heb.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Hoi Marc

Wat een top service van Artitec om je die rongen op te sturen  :thumbup:
Het hout ziet er goed uit, mss nog beetje donkerder bruin maken  :help:
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Marc,

Mooie wagon van de ÖBB.
De licht geweerde lading ziet er goed uit.
Ga je de lading nog vastzetten met een draadje of iets dergelijks of houden de rongen ze op hun plaats ?

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Zo, jullie waren er vroeg bij vanochtend! :D

Peter, de foto heb ik gisteravond gemaakt waardoor de kleur een beetje apart uitvalt. Maar het hout heeft een mooi bruin/grijze tint gekregen.

Michel, de lading zit vastgeklemd tussen de rongen en is ook nog eens met dubbelzijdige tape vastgezet. Voor het oog heb ik inmiddels ook nog een draadje om het hout gespannen, maar ik ga nog op zoek naar hele dunne kettinkjes die de zaak 'vastsnoeren'.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Marc,

Leuk gedaan. Geen idee hoeveel je waarde hecht aan maatschappij ÖBB maar Roco heeft NL setjes tpIV in de aanbieding:

67133: ?42,50


76159: ?70


"Staal" is los geleverd en kun je uiteraard vervangen door hout. Bij het bovenste setje zijn ook rongen bijgeleverd.

Gr, Ben.
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Bedankt voor de tip Ben! Het zijn mooie wagons, maar in dit geval moet het inderdaad van de ÖBB (en periode III) zijn. Het wordt namelijk achter een Oostenrijkse loc gehangen (voorlopig achter de 4061, later hopelijk een 1110, 1041 of 1042). Ik heb verder ook helemaal geen Nederlands materieel.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Artitec Schwerlastwagen" - 01/06/2018
Hoi Marc,

Ik liep even flink achter, maar er is de tussentijd veel mooi spul aan komen waaien bij jou  :thumbup:
Vooral de railbus met aanhanger is fraai !
Zo'n broer wil ik ook wel  :P

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - "Exact train ÖBB wagon" - 14/06/2018
Bij het zoeken naar leuke ÖBB-wagons voor achter de Rh 4061 kwam ik ook terecht op de website van Exact train. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van deze fabrikant gehoord, maar de NS-rijders onder ons zullen de naam wel kennen. Als Nederlands bedrijf maken ze namelijk ook veel NS-materieel. Onder de vele varianten die ze hebben van de Nordhausen/Oppeln-goederenwagon zit ook deze ÖBB-variant uit periode III. Omdat de wagon me in het echt wel beviel, mocht hij mee naar huis voor verder testwerk.

De wagon zit vol mooie details en heeft - anders dan op de foto's lijkt - een fraaie donkerbruine kleur. Door die matte, donkere kleur ziet hij er niet zo plastic-achtig uit. Ook de onderkant is bijna overdreven gedetailleerd uitgevoerd. De schuifdeuren kunnen geopend worden en dat biedt weer leuke mogelijkheden om beladings-scène's na te spelen op de modelbaan. Op de verpakking valt ook niets aan te merken: een goed kunststof bakje waarin de wagon ligt met daar overheen weer een ander bakje. De wagon zit daardoor goed vast in het doosje en is er ook makkelijk uit te halen. Bij de wagon wordt verder een zakje met onderdelen geleverd (beugelkoppelingen, remslangen en koppelingshaken, extra buffers en nog wat kleine zaken). Op een bijgeleverd blaadje kun je zien waar welk onderdeel moet komen. De staafjes die op de hoeken van deze wagon zouden moeten komen, zaten er echter niet bij en andere onderdelen leken weer niet bij dit model te horen. Wellicht is het verkeerde zakje toegevoegd.

In de nem-schachten heb ik Märklin koppelingen gedaan en dat werkt prima. De schaargeleiding van de koppelingen gaat wel wat stroef en hakerig. Gelukkig blijkt dat geen probleem te zijn tijdens het rijden. Met betrekking tot de bufferhoogte heeft Exact train zich georiënteerd op Roco/Fleischmann. De buffers hangen dus iets lager dan de Märklin-buffers. (Bij de bovenstaande Artitec-wagon bijvoorbeeld liggen de buffers weer op gelijke hoogte met die van Märklin.)
Geen goedkoop wagonnetje (bijna €36,00), maar wel eentje die hier nog een paar broertjes gaat krijgen.:)







Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Exact train ÖBB wagon" - 14/06/2018
 @citaat 'k Bezit reeds enige modellen van deze fabrikant en ben er zeer content mee.
o.a. deze ===> klik
Re: De modelbaan van '10103' - "Exact train ÖBB wagon" - 14/06/2018
Marc,

Een mooie wagon aan je collectie te gevoegd. :) :thumbup:
Al is de prijs wat duurder als de gemiddelde wagon soms moet je het gewoon doen zeker als je hem graag wilt hebben omdat de eerste indruk de verliefde is. ;)
Succes met het verzamelen van de broertjes van deze wagon.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Fleischmann E69 05" - 17/06/2018
Wim, fijn om te horen dat deze wagons goed bevallen.
Michel, in Houten ga ik eens kijken of de broertjes daar misschien te vinden zijn en anders gaat er gewoon een bestelling de deur uit.

Inmiddels is ook een bestelling van begin dit jaar binnengekomen. Vorig jaar ben ik tevergeefs op zoek geweest naar de rode (periode III) variant van dit model, dus ik was blij dat Fleischmann begin dit jaar aankondigde dat ze een groene periode III-versie gingen maken. Het is een erg mooi model geworden, rijdt ook heel netjes en het is een leuke gezicht om beide zusjes (Pauline en Adolphine) zo naast elkaar te zien. 








Fleischmann 390074 en Märklin 37475

Groet, Marc

Ps. Van de E69 05 heb ik intussen ook een testverslagje gemaakt.
De modelbaan van '10103' - "Ergernissen met Märklin en een oplossing" - 17/06/18
Afgelopen augustus had ik eindelijk de E10 1240 van Märklin (37106) gevonden, een loc waar ik al een tijdje op zoek naar was. De loc reed prima bij de Märklin-dealer, zag er goed uit en ook de prijs was netjes. Maar thuis hield de loc er na een paar weken al mee op. Overlegd met de verkoper, loc opgestuurd, loc werd doorgestuurd naar Duitsland en na een paar weken was die weer terug met een nieuwe decoder. De E10 deed het toen goed, maar kreeg al snel weer hetzelfde probleem: plotseling deed hij niets meer. Weer via de dealer opgestuurd naar Göppingen en na een paar weken opnieuw terug met nu een nieuwe motor en decoder. De loc reed wel, maar maakte nu een duidelijk ratelend geluid. Het is mij nog steeds een raadsel hoe de reparateur van Märklin dit heeft kunnen missen, maar goed. Loc daarom voor de derde keer daarom opgestuurd en na een maand of zo weer terug. Maar - je raadt het al - het ratelend geluid was na een paar rondjes rijden alweer terug.

Oorspronkelijk had Märklin een motor in dit model geplaatst die fluisterstil liep. Omdat deze motor nu niet meer verkrijgbaar is volgens de Märklin-site, vermoed ik dat ze bij de vervanging een wat minder duur exemplaar geplaatst hebben. Deze motor loopt dus duidelijk minder mooi en blijkbaar wist ook Märklin die bij de laatste reparatie niet goed aan het lopen te krijgen.

Kenmerkend voor de hele gang van zaken vind ik ook dat de OVP ook behoorlijk te lijden heeft gehad van het verblijf bij Märklin. Ondanks erg zorgvuldig inpakken van mijn kant, zit de doos inmiddels vol met deuken en scheurtjes alsof ze er mee aan het rondgooien zijn geweest in Göppingen. Ook zijn er ook smallere piepschuimpjes aan de zijkanten in gedaan (waarom?), zodat de loc nu ineens in de doos teveel ruimte heeft en op en neer kan bewegen.


De E10 staat weer op de modelbaan en rijdt nu eindelijk goed.

Inmiddels was ik helemaal klaar met de Märklin-reparatieservice. Wat heeft het immers voor een zin om een loc op te sturen als ze er niets aan doen? Na er even over nagedacht te hebben, besloot ik voor de loc maar zelf een andere motor te regelen. Ik had al eerder goede verhalen gehoord over klokankermotoren en dat leek me wel een mooie optie. Via onze stamtafel werd ik getipt op SB-Modellbau en daar heb ik een passende Faulhaber besteld. Stamtafelgenoot Arjan was zo vriendelijk om me te helpen met de inbouw van de motor (lees: hij deed al het werk, ik keek geïnteresseerd toe ;)). Deze Faulhaber-motor loopt echt boterzacht. Na de inbouw hoorden we echter toch nog wel wat geluidjes. Het blijkt dat de motor niet al te strak ingeklemd moet worden, omdat er anders resonanties ontstaan. Na de schroefjes van de platine wat losser gedraaid te hebben, werd de loc mooi stilletjes. Thuis heb ik de decoder met behulp van de CS3 afgesteld op "klokankermotor" en ook nog wat met de motor CV's zitten spelen om de ietwat luide zoemtoon eruit te krijgen. Afgezien van een net niet perfecte gelijkmatige loop bij lage snelheden, rijdt de loc nu netjes en vrijwel geluidloos.
Over eventueel nieuw Märklin-materieel ga ik nog maar eens goed nadenken. Voorlopig heb ik mijn wensenlijstje ontdaan van Märklin-locs. Temeer omdat momenteel nog twee andere locs van mij in Göppingen vertoeven...  :-(

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - "Ergernissen met Märklin en een oplossing" - 17/06/18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Ergernissen met Märklin en een oplossing" - 17/06/18
Hoi Marc,

Ik kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt, er is al vaker over gesproken dat Marklin de kwaliteit van hun motoren steeds minder wordt.

Zelf heb ik ook een redelijk nieuwe loc die spontaan stil stond en niets meer wil doen, dat wil zeggen dat de verlichting brand totdat ik de rijregelaar open draai dan gaat ook het licht uit.

De 30e ga ik naar Houten om de loc aan te bieden bij de verkoper, ik ben benieuwd hoe het met mijn loc gaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - "Ergernissen met Märklin en een oplossing" - 17/06/18
Marc,

Aller eerst veel rijplezier met je nieuwste aanwinst het mooie kleine groene locje. :)
Het is een schoonheid van een loc en de foto met beide zusjes op de foto is schitterend. :thumbup:

Jammer dat de service van Märklin niet best is geweest te aanzien van de prachtige E10.
Mooi dat Arjan je geholpen heeft met het inzetten  van wel een goede motor zodat deze schoonheid ook prachtig over je baan kan rijden.

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Ergernissen met Märklin en een oplossing" - 17/06/18
Peter, hopelijk wordt jouw loc wel netjes gerepareerd. Het klinkt alsof het alleen een kapotte decoder is. Maar goed, daar begon het bij mij ook mee...

Michel, bedankt! :)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Krokodil op bezoek" - 01/07/18
Dit weekend kwam mijn broer weer eens langs. Naast een gezellig uitje naar Houten leverde dat ook weer plaatjes op van twee vreemde machines op mijn modelbaan.


Een CFL-Köfje van Märklin (36802).


De tweemotorige Be 6/8 II van Märklin (37568).

[

Vooral de Zwitserse krokodil is een hele fraaie loc. Helaas is hij al weer op weg naar huis, want van mij had hij nog wel een paar jaartjes mogen blijven logeren. :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Krokodil op bezoek" - 01/07/18
Marc

Jammer dat die mooie loc weer naar huis moest, ik heb de kleine versie Krokodil de seatal 6/6 en ja die rijd heel mooi
Re: De modelbaan van '10103' - "Krokodil op bezoek" - 01/07/18
Goh wel een groot verschil in locomotieven zeg, bij de tweede foto zie je het station bijna niet meer.
Maar het zijn weer mooie locomotieven Marc.
Re: De modelbaan van '10103' - "Krokodil op bezoek" - 01/07/18
Marc,

Ik kan mij best voorstellen dat die prachtige Zwitserse krokodil nog wat langer bij je mocht logeren want wat een mooie loc is dit zeg schitterend. :) :thumbup:
Ook het CFL Köfje stond niet slecht bij je fraaie station. :)

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/2018
Die SBB-krokodil is inderdaad erg mooi! Hij rijdt ook heel netjes. Deze 'krokodillen' hebben vast en zeker in de jaren vijftig en zestig ook in Duitsland en Oostenrijk gereden, toch....?  ;) :D


Citaat van: h0_miessie op donderdag 22 februari 2018, 17:24:14
Heel veel plezier toegewenst en ik ben benieuwd naar het projectje waar de paarden met berijders voor gebruikt gaan worden.

Het heeft even geduurd, maar ik kan nu een einde maken aan Michel's nieuwsgierigheid. :D
De zomervakantie is begonnen! Terwijl voor anderen dan juist de modelspoorhobby met zomerreces gaat, heb ik eindelijk tijd om wat kleine dingen te doen aan mijn baantje.

Het bovengenoemde projectje start weer met een dunne mdf-plaat, waarop globaal een lay-out van het diorama is getekend.




De plaat wordt eerst van een 'ondergrond'-laagje voorzien.




Dan wordt er gras gezaaid, zand gestort en een fundering aangelegd.




En dan is het projectje alweer klaar!  :)
Smederij geplaatst, bomen geplant, de smid aan het werk gezet en de eerste klanten zijn al onderweg voor nieuwe hoefijzers.









Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Ziet er goed uit!
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Heel mooi!  :)
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
 :) prachtige scenery ... :thumbup:

Groeten Freddy
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Marc

Dat heb je heel erg mooi gedaan, dank voor de uitleg en foto's  :thumbup: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Bedankt voor jullie reactie's allemaal! :)

-----------

Hierboven schreef ik al dat de ÖBB Oppeln wagon van Exacttrain nog versterking zou krijgen. Die zijn inmiddels binnengekomen en het is een leuk duo zo. Opvallend vind ik dat de (nieuwere en iets duurdere) DB Oppeln een andere - en betere - geleiding van de koppeling heeft dan de ÖBB Oppeln. Goed van Exacttrain dat ze dit hebben aangepakt!
     


Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Marc,

Het stukje scenery van de smederij ziet er zeer goed uit zeer zeer sfeervol vooral door de extra details zoals de ruiters staan er erg leuk bij. :) :thumbup:
Ook de beschrijving hoe je het gemaakt hebt is erg duidelijk en erg leerzaam zeker voor een scenery leek als ikzelf. ;)
Ook je nieuwste aankoop mag er wezen is een mooie setje zo op de foto. :)
Veel rijplezier toegewenst met de prachtige wagon(s).

Groet Michel
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Bedankt Michel!  :thumbup:
Ik pruts ook maar wat aan met de scenery en kijk ook goed naar alle anderen hier op het forum.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Projectje klaar" - 12/07/18
Dat ziet erg goed uit die smederij, super leuk gedaan  :thumbup:.
De modelbaan van '10103' - "Vivat Austria" - 29/12/18
Na de succesvolle introductie van de Oostenrijkse Rh 4061 is er een tijdje geleden nog een ÖBB-loc bijgekomen op mijn modelbaantje. In Houten vond ik een Roco-variant van de Rh 1670 die ik nog niet kende: een wat oudere, groene periode III versie die Roco in 2005 als clubmodel uitgebracht heeft.
De loc reed op de testbaan in Houten prima, maar thuisgekomen bleek al snel dat er toch nog wat werk aan gedaan moest worden. De loc kwam amper de helling op en maakte toch iets teveel herrie op de stille K-rails. De ratelende sleper werd als eerste vervangen door een fluistersleper van Roco. De motor is daarna schoongemaakt en voorzien van nieuwe borstels en de wielen kregen verse antislipbandjes. De verlichting was ook niet echt super: een ledje was kapot en de lampen gaven een wat lelijk geel licht. Daarom maar nieuwe ledjes gemonteerd.
Het bracht allemaal wel verbetering, maar de rijeigenschappen waren nog steeds niet zoals het zijn moest. Pas met een nieuwe Esu-decoder werden er ook op dat gebied stappen gemaakt. De loc blinkt nog steeds niet uit door een geweldige trekkracht, maar dat is een ontwerp-probleem. De loc wordt namelijk alleen aangedreven door de achterste twee assen en daar rust gewoon te weinig gewicht op. Ook is de motor nog iets te duidelijk hoorbaar, maar daar valt mee te leven.
Al met al staan er nu twee leuke ÖBB-locs klaar. Met de kerst heb ik nog een paar Roco-wagonnetjes erbij gekregen en daar heb ik vandaag ook maar eens wat plaatjes van gemaakt.









Groet, Marc     
De modelbaan van '10103' - "Vivat Austria II" - 29/01/19
Het afgelopen weekend was mijn broer weer eens op bezoek. Zoals gebruikelijk neemt hij dan wat locs mee, die we vervolgens lekker laten rijden op mijn baantje. Deze keer waren een Re 620 (Märklin) en een Rh 1110 (Roco) in zijn bagage meegekomen: Twee zware zesassers met een karakteristiek uiterlijk en veel mooie details.
Op zondag breekt dan altijd weer het pijnlijke moment aan, dat de locs in de dozen verdwijnen en terug naar huis gaan. Maar deze keer niet. De mooiste van de twee - de groene ÖBB-loc - mocht lekker hier blijven. Verjaardagscadeau! :)



Groet, Marc