Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - 'Silberling' aangekomen - 14/12/14
Marc,

Een prachtige loc heb je daar gekocht, moet zeggen dat je baan mooi is.

Groeten
Peter
Re: De modelbaan van '10103' - 'Silberling' aangekomen - 14/12/14
@ Peter: Dat zal wel lukken. Er zijn wat kleine dingen die ik waarschijnlijk nog ga aanpassen aan de wagon (de sluitlichten schijnen een beetje door, passagiers plaatsen), maar het is een mooie combinatie zo. :) 

@ Peterke: Bedankt! Als je de E 41 bedoelt, die heb ik al een tijdje. Maar het is inderdaad een fraai locje en hij rijdt prima!

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
E 93 - Vervolg 2

Mijn E 93 is na vijf en een halve maand op vakantie te zijn geweest in Göpppingen eindelijk teruggekeerd (zie klik en klik)!
De eerste indruk is dat de loc nu ook goed rijdt! De rijeigenschappen moet ik nog wat verder aanpassen aan mijn smaak (instellen van acceleratie, afremmen en topsnelheid), maar het geluidsniveau van de motor ligt op dat van de nieuwe drie-polige motoren. Dus mooi stil maar met een wat harder 'gezoem' dan de SDS-motoren.
Enfin, ik ben blij dat ik er nu eindelijk mee kan gaan rijden. :)



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Daar hadden ze geen haast bij in Guppingen Marc, maar zoals ik het nu lees ben je tevreden  :)
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Peter, bedankt! Ja, het heeft inderdaad even geduurd. Een half jaar wachttijd op een reparatie schijnt helaas normaal te zijn bij Märklin in sommige gevallen.

Vandaag meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer eens wat plaatjes van het huidige loc-park te schieten.







Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Leuke foto en ik vind de E93 wel erg mooi!

Vincent
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Foto 2 met de verlichting aan is prachtig. :thumbup:
Mooie loc's en ja ook ik vind de E 93 erg mooi. :)
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Fijn dat je E93 weer terug is. Lijkt mij een heerlijk gevoel na bijna een half jaar afwezigheid ;)
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Vincent, Michel en Bas, nog bedankt voor jullie reacties!

Bij het maken van wat extra foto's voor de modelbespreking van de E 93 viel me weer op, hoe mooi sommige zaken zijn gemaakt bij dit model. Er zitten echt leuke details aan deze loc.  :)

Groet, Marc

Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13-06-15
Deze week weer een beetje zitten oefenen met de scenery. Een stukje bos wat rondom een bocht is gelegd achterin de modelbaan is klaar. De houthakkers kunnen nu tenminste in een echt bos aan het werk. :)



 





Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - E 93 terug - 02/05/15
Jôh, staan er een paar bomen, wordt er meteen driftig gekapt... Lekker groen hoor... ;)
P.S.: Mooi stukje scenery :important: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Dat is een mooi levendig stukje scenery Marc. :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Lijkt het Zwarte Woud wel  ;) daar reden afgelopen week flink wat vrachtwagens met gekapte boomstammen rond.
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Bedankt voor jullie reacties! :)

Nog twee plaatjes met het stukje scenery op zijn plek: vóór en na.



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Marc,

Wat bomen en gras al niet kunnen doen op een baan, mooi hoor knappe locs heb je daar op je baan staan.


Groeten

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Dag Marc.

Wat een verschil tussen de voor en na foto! :eek:
De uiteindelijke versie van de bomen is wel erg mooi :thumbup:
Prettig stukje scenery :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Hi Marc,

Mooi stukje huisvlijt. Een sieraad voor je baan   :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Opnieuw bedankt voor de vriendelijke reacties!

@Peterke33 - Als alles goed gaat komt er binnenkort weer iets heel leuks binnen, wat er heel mooi bij gaat passen...  ;)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Marc,

Vraagje, hoe heb jij dat bewerkt met gips ? of gelijk groen er op, je brengt me op idéé voor mijn baantje.

Groeten

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15

Hallo Marc,

Vandaag je draadje doorgenomen....wat een heerlijk intro  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ook een mooi voorbeeld , dat een treinkamer niet groot hoeft te zijn, om er veel plezier aan te beleven !

Volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
- Tony, thanks! :)

- Peter, voor dit stukje ben ik gewoon uitgegaan van het stukje MDF (en de twee MDF-blokjes die er op liggen) van de vóór-foto.
De plaat en de blokjes heb ik bewerkt met een mesje en daarna met de houtlijm de blokjes vastgelijmd. Vervolgens alles in de bruine verf gezet (als ondergrond), een paar boompjes vastgelijmd (niet allemaal in eerste instantie, omdat je dan niet meer goed met het strooisel overal bij komt) en met houtlijm weer het gras- en bosbodem-strooisel vastgelijmd. Geen gips dus, gewoon direct op het geverfde hout lijmen.





Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Bedankt voor de inspiratie Marc wat betreft de bomen op het middenterrein.
Zo heb ik weer wat geleerd. ;)
Re: De modelbaan van '10103' - Stukje bos klaar - 13/06/15
Marc,

Dank je wel voor je uitleg en foto's, ik heb weer wat geleerd.

Groeten

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Zoals ik al eerder schreef zou er binnenkort nog iets leuks binnenkomen. Vandaag een mailtje ontvangen dat de loc er was en maar meteen opgehaald. Het is een schoonheid!
De eerste (rij)indrukken zijn goed, een uitgebreider verslag zal nog wel gaan volgen. Eerst de loc maar eens rustig inrijden. :)


Märklin 39415

Deze E 41 zal vooral met de Silberlingen gaan rijden, die ik afgelopen jaar heb aangeschaft. Dat is wel een mooie combinatie.





Groet, Marc

Ps. Het testverslagje van de E 41 is inmddels klaar: Klik!
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Mooie loc Marc, :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zelf heb ik nog de oerversie. Niet kapot te krijgen.
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Hoi Dick,

Bedankt!
Grappig trouwens, afgelopen winter zag ik toevallig ergens op een forum een foto van die oer-versie staan. Toen bedacht ik me, dat het wel mooi zou zijn als Märklin weer zo'n blauwe E 41 zou uitbrengen. Een paar weken werden later de nieuwigheden voor 2015 bekend gemaakt werd en ik stond wel even te kijken, toen de blauwe "Knallfrosch" als MHI-model voor dit jaar werd aangekondigd! Ik wist meteen welke loc er dit jaar bij moest gaan komen. :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15

Mooie aanwinst, Marc  :thumbup:

En met de silberlingen helemaal in stijl  :P
Veel plezier ermee !

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Hoi Marc,

Bijzonder mooie combinatie zo met de silberlingen zeg.
Deze staat ook nog op mijn wenslijstje. ... prachtig.  Veel plezier er mee.
Kan hij ook al regelmatig rondjes rijden ?

Grtz, Tim
Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Erg mooi Marc, de loc ziet er prachtig uit. :arrow: :thumbup:

Zelf rij ik met een gedigitaliseerde oerversie met silberlingen " :( "

Re: De modelbaan van '10103' - E 41 aangekomen - 20/06/15
Bedankt weer voor jullie reacties!

Tim, de loc heeft gisteren lekker zijn rondjes zitten rijden. Hij is inmiddels al aardig ingereden. Laat hem overigens niet te lang op je wenslijstje staan, soms zijn die MHI-locs al snel overal uitverkocht.

Cees, daar is toch niets mis mee? Niet  :(, maar gewoon  :)!

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - passagiers voor de 'Silberlinge' - 04/07/15
Omdat ik het te warm vond om naar Houten te gaan, heb ik me maar eens een beetje met mijn onderdanen bezig gehouden. Sommige wilden nu ook wel eens een treinritje maken in plaats van de hele tijd in een saai doosje zitten. Andere hadden hun zinnen gezet op nieuwe kleding. Verfkwastje, verf en dubbelzijdige tape dus maar eens uit de hobby-doos gepakt. Zo kregen sommige een nieuwe broek, een grijze regenjas, een schone zakdoek om mee te wuiven of een stropdas. Andere nieuwe schoenen, maar die moesten samen met de bijbehorende benen uiteraard meteen weer geamputeerd worden om lekker comfortabel op het bankje te kunnen zitten in de trein. Volgens mij ga ik daar straks weer wat over horen van ze...  :roll:


De Preisers vooraf...                                                                                                 



...iets later....



...en samen met anderen op hun plekje:
[

Enfin, een leuk klusje voor deze warme ochtend.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - passagiers voor de 'Silberlinge' - 04/07/15
Marc

Mooi gedaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - passagiers voor de 'Silberlinge' - 04/07/15
Hallo
even een vraagje: waar heb je die kurkrol gekocht?
ziet er erg handig uit B)
Re: De modelbaan van '10103' - passagiers voor de 'Silberlinge' - 04/07/15
Hoi Tom,

Via 'kurkrol.nl'. Ik heb twee mm dikke rollen gekocht.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Vandaag heb ik een nieuw diesellocje in ontvangst kunnen nemen, de nieuwe 36082. Een aangepaste versie van het V80-model met witte verlichting, geluid en stroomvoerende koppelingen. Ik was al benieuwd naar de ervaringen van anderen met dit model, maar ik zag vanmiddag dat hij ook al bij mijn eigen treinenzaak was binnengekomen. Even kort wat testrondjes gedaan en daarna mee naar huis genomen. :)
Een uitgebreider verslagje zal nog wel volgen.



Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - passagiers voor de 'Silberlinge' - 04/07/15
Hallo Marc,

Heb ooit op de beurs in Houten zo'n loc gekocht,
is volgens mij een hobby loc.
Loopt goed, doet het altijd en mooie ledverlichting  :)
Ben er altijd content mee geweest.

Gr Einte
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Marc, nu ben ik  benieuwd naar jouw bevindingen.  :)

Gr. Charlie
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Hoi Marc,

Ook ik ben benieuwd naar je verslag.
p.s. Einte; dit is geen hobby model; deze is voorzien van alle toeters en bellen.

Vincent
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
36000 serie. Wél Hobby Model.
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Mooi hoor Marc. :thumbup: :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst en ook ik kijk uit naar het verslag. :)
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Sorry, ik was niet op de hoogte van de nummering, ik vind deze loc veel uitgebreider dan de vorige V80 die uitgebracht werd, vandaar mijn reactie.
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Maakt niet uit...
Het hele treintjesgebeuren is een hobby...
't Is een fraai model met veel toeters en bellen. Veel waar voor 't geld.
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15

Mooie aanwinst, Marc  :thumbup:

Kan je bijna overal voor hangen  :P

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
t zijn allemaal modellen voor onze hobby ;)

Nog meer plannen voor uitbreiding van je rollend materieel ?
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Het is inderdaad een "hobby"-model, of nauwkeuriger: een "start-up"-model. Dat betekent zowel goed als minder goed nieuws. Je krijgt inderdaad aardig waar voor je geld, maar er zijn voor deze prijs toch ook nog wel enkele kanttekeningen te maken. Ik wil het een en ander nog even bekijken, voordat ik er een definitief oordeel over ga vellen, maar alvast wat eerste observaties:

- Zwaar voor de grootte van het model, het voelt een beetje aan als een oude Märklin-loc. Afgezien van de handgrepen aan de voor- en achterzijde hoef je dan ook niet bang te zijn om iets af te breken. :)
- Motor duidelijk hoorbaar, moet misschien nog verder ingereden worden.
- Mooi gespoten, strakke sierlijn, netjes afgewerkt.
- Trekkracht niet overdreven hoog.
- Loc heeft wat moeite met wissels, het lijkt alsof de sleper niet voldoende in kan veren en daardoor het voorste draaistel een tikje los komt van de rails. Dit wil ik nog even goed gaan bekijken.
- Aardig geluid, maar met een slordigheidje. Daar is nog wel iets te verbeteren.
- Uitschakelbare sluitverlichting, binnenverlichting, machinist-poppetje is toegevoegd.
- Stroomvoerende koppelingen werken niet samen met normale koppelingen, ik heb hem aan een kant al vervangen.

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - V80 aangekomen - 02/10/15
Vince,

Er zal vast nog wel een keer een model bijkomen, maar dit jaar waarschijnlijk niet meer.
ik ben benieuwd - net als bijna iedereen natuurlijk - waar Märklin in januari weer mee gaat uitkomen: een compleet nieuwe E 94, een nieuwe blauwe Bügelfalte, een E320 of V160 (010 >) zou meteen op mijn wensenlijstje komen te staan.
Maar er zijn ook nog een paar modellen van de afgelopen jaren die ik aan mijn locbestand zou willen toevoegen (E 10 1240, V100, BR 64). Ik kan nog even vooruit dus. :)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
De afgelopen twee dagen heb ik weer een stukje scenery in elkaar gezet. Het betreft een gedeelte dat aan de buitenkant van een bocht geplaatst wordt en aansluit op het stukje met het baanwachtershuisje, dat al af was.
De methode was grotendeels weer hetzelfde: een stuk op maat gezaagd MDF gebruiken - dat was al lang klaar - en dat een bruin ondergrondkleurtje geven. Vervolgens van piepschuim wat rotsblokken maken en die op de plaat lijmen. De rotsblokken zijn daarna met grijs en een heel klein beetje wit beschilderd (en wat zwart voor lichte schaduweffectjes). Voor de weide en de boomgaard heb ik weer een mengsel van drie verschillende grasstrooisels gebruikt. Dan de boompjes plaatsen (nog wel eerst de stammetjes verven om de plastic 'look' zoveel mogelijk weg te krijgen), huisje plaatsen en vervolgens afwerken met een paar Preiser poppetjes en beestjes, struikjes en lange grashalmen en wat op maat gezaagd hout voor het trappetje en de vlonder. Het huisje moet nog binnenverlichting krijgen en in de boomgaard wilde ik nog een paar Preisers aan het werk zetten (nog niet de juiste werklui gevonden).













Het werken met piepschuim was nieuw voor mij maar ik vind het aardig gelukt. De opzet hierachter heb ik afgekeken bij andere banen hier. Dat is toch het fijne aan dit forum dat je zo op nieuwe ideeën komt. Op de foto's en van dichtbij 'herken' je het materiaal wel, maar van een afstandje gelukkig niet meer.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
-Marc:
Knap sukje scenery,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Dag Marc.

Dat heb je mooi gemaakt en levert een leuk stukje scenery op :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Dat is een leuk stukje scenery geworden Marc, en die rotsblokken zijn goed gelukt. :arrow: :thumbup:
Daarnaast ben ook ik in afwachting van het wat uitgebreidere verslag van deze V80, bij mij is hij ook binnengereden.