Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen

Gestart door jeroenk dinsdag 24 augustus 2010, 21:31:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
Hallo,

Heeft er iemand wellicht ooit de Lilliput Rheingold rijtuigen omgebouwd?
Ik ben begonnen met sluitverlichting aan te brengen in het bagage rijtuig.
De leds zitten inmiddels en de gelijkrichter is geen probleem. De sleper voor de spanning gaat ook wel lukken met wat styreen eronder.

Waar ik nu benieuwd naar ben is of er iemand ooit al eens de gelijkstroom wielen voor wisselstroom wielen heeft vervangen en hier wat details als diameter wielen over kan geven.

Natuurlijk ga ik gewoon eea proberen maar als dit wiel al een keer uitgevonden is dan helpt dat natuurlijk ook! Lees het graag. 

groeten,
Jeroen(k)
Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
Beste Jeroen,

Het eenvoudigste is de tussenafstand tussen de wielen op 14 mm brengen.
Het beste is zgn. wisselstroomwielen kopen en in de plaats zetten maar kost wat geld.
Opletten voor de juiste aslengte !!

Mvg

Olivier
Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
Hallo,

Ik zie dit draadje nu pas maar voor degenen die een soortgelijke ombouw willen doen het volgende:

Voor oudere wagons zonder verlichtingsvoorbereiding:
Als je een (4-asser) gelijkstroomwagen (met gelijkstroom wielsets) van verlichting wilt voorzien (Lilliput, Roco, Fleischmann, etc) probeer dan eerst vóór de ombouw of de wagons met originele wielen overal goed op je baan lopen. Zo ja, dan is er geen enkele reden om de wielen te vervangen. De sleper eronder zetten, b.v. zoals Jeroen beschreef en als je geen stroomvoerende koppelingen voor de massa gebruikt moet je natuurlijk stroom afnemen van de wielen met een stroomafnemer op de assen. Zet nu in de trolley waar deze stroomafnemer afnemer komt de assen "omgedraaid/tegengesteld" erin (gelijkstroomwielen hebben altijd één wiel die met de as is verbonden en het andere wiel is met een isolerende mof op de as gezet). Zo heb je de stroomafname van de éne as op de rechterrail en van de andere as op de linker rail en daarmee de zaak dus verbonden. In de andere trolley kun je hetzelfde doen of de assen van een lik "Silberleitlack" over de isolatie voorzien. Dat laatste houdt weliswaar niet eeuwig maar wel een fors aantal jaren. In mijn ervaring in ieder geval al zo'n 5 jaar. Bij 2-assers kun je het beste 2 stroomafnemers (1 op iedere as) plaatsen. De sleper komt dan toch meestal tussen de assen dus zit niet in de weg.

Voor nieuwere wagons die voorbereid zijn voor verlichtingsinbouw:
Hier is het nog veel makkelijker, die stroomafnemers zijn dan al ingebouwd en voor links en rechts met een eigen draadje verbonden. Nu hoef je alleen die 2 draadjes die nu toch allebei massa gaan voeren aan elkaar vast te solderen en aan de massakant van je verlichting/functiedecoder te zetten. De andere draad komt dan natuurlijk van de nieuwe sleper.

Groetjes, Rob
Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
Hallo Rob,

hier heb ik ook aan zitten denken. De sleper en massa afname zitten inmiddels op hun plek. Leds (de sluitlichten) ook.  Nu nog even een gelijkrichtschakeling met elco ertussen en klaar. Ik post eerdaags nog even een foto van hoe het onder de wagon er nu uitziet.

groeten,
Jeroen
Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
ik heb deze rijtuigen 4 jaar geleden omgebouwd. Ik heb er roco fluisterslepers onder gezet. Helaas zijn deze niet meer leverbaar. Let wel: ik heb geen decoder ingebouwd, de verlichting brandt constant bij het rijden. ik ga wel binnekort een decoder inbouwen. De draden lagen al aan de slepers en de assen heb ik laten zitten daar deze geen problemen veroorzaken op mijn baan met m-rails dus ver.
ik zal deze week wat foto's ervan maken. maar zoals gewoonlijk, hoe worden deze hier gepubliceerd?
Groet, Theo.
Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
Wel, had ooit gezegd dat ik nog wat foto's zou plaatsen...

Op de eerste foto zie je de laagjes styreen zitten. Nu nog wit om het duidelijk te kunnen laten zien. Wordt nog zwart geverfd. Op het styreen is een kleine sleper geschroeft.


Op de tweede foto zie je een standaard Marklin massa afnemer. deze is met een of ander turbo lijm vastgezet.

Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
uhm, nu de foto's nog. even kijken wat er mis gaat...
Re:Ombouw Lilliput Rheingold rijtuigen
gefixed