Hallo,
Ik zie dit draadje nu pas maar voor degenen die een soortgelijke ombouw willen doen het volgende:
Voor oudere wagons zonder verlichtingsvoorbereiding:
Als je een (4-asser) gelijkstroomwagen (met gelijkstroom wielsets) van verlichting wilt voorzien (Lilliput, Roco, Fleischmann, etc) probeer dan eerst vóór de ombouw of de wagons met originele wielen overal goed op je baan lopen. Zo ja, dan is er geen enkele reden om de wielen te vervangen. De sleper eronder zetten, b.v. zoals Jeroen beschreef en als je geen stroomvoerende koppelingen voor de massa gebruikt moet je natuurlijk stroom afnemen van de wielen met een stroomafnemer op de assen. Zet nu in de trolley waar deze stroomafnemer afnemer komt de assen "omgedraaid/tegengesteld" erin (gelijkstroomwielen hebben altijd één wiel die met de as is verbonden en het andere wiel is met een isolerende mof op de as gezet). Zo heb je de stroomafname van de éne as op de rechterrail en van de andere as op de linker rail en daarmee de zaak dus verbonden. In de andere trolley kun je hetzelfde doen of de assen van een lik "Silberleitlack" over de isolatie voorzien. Dat laatste houdt weliswaar niet eeuwig maar wel een fors aantal jaren. In mijn ervaring in ieder geval al zo'n 5 jaar. Bij 2-assers kun je het beste 2 stroomafnemers (1 op iedere as) plaatsen. De sleper komt dan toch meestal tussen de assen dus zit niet in de weg.
Voor nieuwere wagons die voorbereid zijn voor verlichtingsinbouw:
Hier is het nog veel makkelijker, die stroomafnemers zijn dan al ingebouwd en voor links en rechts met een eigen draadje verbonden. Nu hoef je alleen die 2 draadjes die nu toch allebei massa gaan voeren aan elkaar vast te solderen en aan de massakant van je verlichting/functiedecoder te zetten. De andere draad komt dan natuurlijk van de nieuwe sleper.
Groetjes, Rob