Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Williamsville - 27-11-2012: Op de toer van een kopstation, Epoche I...

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 11 augustus 2010, 09:10:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Williamsville gaat verder, maar langzaam. Veel dingen gaan de eerste keer mis, maar goed.

Inmiddels ben ik bezig met de ringleiding. Voor de voeding heb ik op een gegeven moment audiokabels gekocht. In vergelijking tot de VD installatiedraad zijn dit soepele, maar wel meeraderige kabels. Mijn vraag is nu: zijn deze eigenlijk wel geschikt? Wel handig om te weten voordat ik alles aan ga sluiten.

Waarom ik voor deze kabels heb gekozen? Je had ze in zwart en rood in de dikte 2.5 mm2, maar misschien is 1.5 mm2 VD beter?

Bedankt weer voor de hulp!
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Hallo William,

Zonet je draadje zitten bekijken en kwam daarin o.a. de besturing tegen met schakelrails en het probleem van treinen met meerdere slepers. Ik heb in mijn draadje een besturing beschreven, uitgevoerd met standaard marklin relais. Daarbij wordt ook het probleem van meerdere slepers opgelost door de het signaal van de schakelrail tijdelijk te onderbreken middels een relaiscontact. Mischien heb je er nog wat aan.
Mijn draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26062.0

Voor wat betreft de audiokabel kan ik niet bedenken waarom dat niet zou kunnen. Ik heb zelf ook een rolletje liggen, ik meen 1,5mm².

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Citaat van: maavm op dinsdag 18 januari 2011, 10:06:40
Voor wat betreft de audiokabel kan ik niet bedenken waarom dat niet zou kunnen. Ik heb zelf ook een rolletje liggen, ik meen 1,5mm².

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)

Nou ja, omdat dit in plaats van 1 dikke koperdraad meerdere kleine koperdraadjes bevat. Dat kan in mijn ogen ook weer leiden tot een hogere weerstand in het signaal en dat wil je nou net weer voorkomen.

Overigens: schakelen gaat gebeuren met relais en reedcontacten, maar ik ga hoe dan ook eens je draadje bekijken, voor zover ik dat nog niet gedaan heb ;-). Thanks!
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
William,

De weerstand wordt bepaald door de doorsnede van de kabel (2,5mm²) , uit hoeveel aders deze bestaat doet niet ter zake.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
William,
Dat multicore spul is trouwens ook perfect voor het maken van boompjes...
Rob
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
het VD-draad waarmee je stopcontacten zijn aangesloten, bestaat uit 1 massieve koperen kern. hierdoor is dit draad stug en niet soepel. Voor de geleiding is het van belang hoe dik die koperen kern is. VD-draad is verkrijgbaar in 2,5mm2 en 1,5mm2.

daarnaast heb je nog montagedraad. dit is soepel en makkelijk te vormen. hierin zitten bijv. 20 hele dunne koperen kerntjes. Als je de doorsnee oppervlakte van al die draadjes bij elkaar optelt, krijg je weer de waarde die van belang is voor de geleiding. Ook dit is leverbaar in 2,5 en 1,5 en 1 en 0,5 mm2.

maak niet de fout om naar het isolatiemateriaal dikte te kijken. de isolatie is niet van belang voor de elektrische geleidbaarheid.

voor een ringleiding kun je het beste 4x VD2,5mm2 nemen. dit draad ontdoe je van de isolatie, hierop rijg je kroonsteentjes en zet het geheel vast over de middenlijn van je baan.
sluit je trafo of booster op 2 draden van deze ringleiding aan en al je rails. Randapparatuur en  de voeding van wissels en lampjes sluit je aan op de derde en vierde draad.

we kennen installatiedraad, audiokabel, hoogspanningskabel, netwerkkabel, enz. de naam maakt niet uit, want als je installatiedraad gebruikt voor de ringleiding, is het ringleidingsdraad geworden. alleen lijkt me dat draad voor audiotoepassingen niet geschikt is om veel stroom te transporteren of het moet professionele luidsprekerkabel zijn (min. 2,5mm2).

groeten,
Hessel.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Citaat van: William027 op dinsdag 18 januari 2011, 12:52:45
Citaat van: maavm op dinsdag 18 januari 2011, 10:06:40
Voor wat betreft de audiokabel kan ik niet bedenken waarom dat niet zou kunnen. Ik heb zelf ook een rolletje liggen, ik meen 1,5mm².

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)

Nou ja, omdat dit in plaats van 1 dikke koperdraad meerdere kleine koperdraadjes bevat. Dat kan in mijn ogen ook weer leiden tot een hogere weerstand in het signaal en dat wil je nou net weer voorkomen.

Overigens: schakelen gaat gebeuren met relais en reedcontacten, maar ik ga hoe dan ook eens je draadje bekijken, voor zover ik dat nog niet gedaan heb ;-). Thanks!

Hoi William,

je kan je gewoon dat draad gebruiken.
Alleen werkt het met VD draad wat mooier, omdat je dat lekker strak kan spannen.
Ook gaat het aanstrippen iets makkelijker.

Als je in mijn draadje kijkt, kan je zien hoe ik het gedaan heb. Maar zoals met alles in onze hobby zijn er vele mogelijkheden en meningen :lol:.

Succes,

Sander
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Citaat van: de Hoeve op dinsdag 18 januari 2011, 21:08:45
het VD-draad waarmee je stopcontacten zijn aangesloten, bestaat uit 1 massieve koperen kern. hierdoor is dit draad stug en niet soepel. Voor de geleiding is het van belang hoe dik die koperen kern is. VD-draad is verkrijgbaar in 2,5mm2 en 1,5mm2.

daarnaast heb je nog montagedraad. dit is soepel en makkelijk te vormen. hierin zitten bijv. 20 hele dunne koperen kerntjes. Als je de doorsnee oppervlakte van al die draadjes bij elkaar optelt, krijg je weer de waarde die van belang is voor de geleiding. Ook dit is leverbaar in 2,5 en 1,5 en 1 en 0,5 mm2.

maak niet de fout om naar het isolatiemateriaal dikte te kijken. de isolatie is niet van belang voor de elektrische geleidbaarheid.

voor een ringleiding kun je het beste 4x VD2,5mm2 nemen. dit draad ontdoe je van de isolatie, hierop rijg je kroonsteentjes en zet het geheel vast over de middenlijn van je baan.
sluit je trafo of booster op 2 draden van deze ringleiding aan en al je rails. Randapparatuur en  de voeding van wissels en lampjes sluit je aan op de derde en vierde draad.

we kennen installatiedraad, audiokabel, hoogspanningskabel, netwerkkabel, enz. de naam maakt niet uit, want als je installatiedraad gebruikt voor de ringleiding, is het ringleidingsdraad geworden. alleen lijkt me dat draad voor audiotoepassingen niet geschikt is om veel stroom te transporteren of het moet professionele luidsprekerkabel zijn (min. 2,5mm2).

groeten,
Hessel.


Met alle respect, maar de gehele kabel van isolatie ontdoen? Dit lijkt mij niet verstandig, en neigt naar kortsluiting.

Ik adviseer, houd de kabels zoveel mogenlijk geisoleert, ivm kortsluiting
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Citaat van: wijbe op dinsdag 18 januari 2011, 23:11:34

Met alle respect, maar de gehele kabel van isolatie ontdoen? Dit lijkt mij niet verstandig, en neigt naar kortsluiting.

Ik adviseer, houd de kabels zoveel mogenlijk geisoleert, ivm kortsluiting

Wees niet bang, dat was ik ook niet van plan. In eerste instantie wilde ik kroonsteentjes over de nog geisoleerde draad heenrijgen en daar de dunnere draden bijschroeven om op dit manier een aftakking te maken. Echter, je hebt dan wel heel lomp-grote kroonsteentjes nodig...

Vandaar dat ik idd een gedeelte vrij maak, hier de aansluitdraden voor de rails op aansluit (middels solderen) en het geheel enigszins weer inpak met behulp van krimpkous. Lijkt me de meest veilige manier met de minste kans op kortsluiting.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
william,


de combinatie van flexibele draad met kroonsteentjes is niet goed. Als je onder de baan kruipt trek je hee gemakkelijk een draad uit het kroonsteentje, of breekt de draad zelfs af. Kroonsteentjes werken alleen met 2,5 mm2 massief draad. Ik spreek uit ervaring. Wil je flexibel draad gebruiken, dan kun je het beste soldeerlipjes (bij de electrozaak te koop als " weerstand bruggen") gebruiken, zodat je een vaste soldeerverbinding kunt maken. De kabel ernaast nog even vast zetten met hotmelt. Ik ben er nu net zelf mee bezig. De kroonsteentjes schroef ik er allemaal weer af.


Succes,

Roland
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Citaat van: bluey op woensdag 19 januari 2011, 18:20:27
de combinatie van flexibele draad met kroonsteentjes is niet goed. Als je onder de baan kruipt trek je hee gemakkelijk een draad uit het kroonsteentje, of breekt de draad zelfs af. Kroonsteentjes werken alleen met 2,5 mm2 massief draad.
.....
De kabel ernaast nog even vast zetten met hotmelt.

Hier wil ik toch graag nog even mijn mening over geven: :wink:
als met een flexibele draad een elektrische verbinding wordt gemaakt,
kan dat prima met een schroefverbinding mits er zogenaamde adereindhulsjes
worden gebruikt (Kost geen drol en scheelt een hoop ergernis) zodat de schroef
niet de aders kan beschadigen.
Solderen kan natuurlijk ook, al is het werken boven je hoofd met een hete bout
en soldeer verre van veilig werken. Geldt trouwens ook voor de hotmelt . . .
Een goedkoop alternatief voor soldeerstrips is een simpele punaise!

Losse draden onder de baan zijn helemaal af te raden: zorg voor ruime en goed
toegankelijke kabelwegen middels gootjes, haken, boekbinders, enz.
En maak gebruik van trekontlasting b.v. een combinatie van een oogje en een
trek- of bundelbandje.

Om een aftakking te maken met soepel draad kun je ook gebruik maken van
zogenaamde kabelverbinders waarbij de verbinding gelijk geïsoleerd is.
(Deze zijn niet goedkoop, maar werken wél snel en eenvoudig)
Om een aftakking met massief draad te maken zijn steeklasdoppen aan te raden.
Voor dunne draden zijn er ook miniatuur steeklasdoppen.

Groeten,

Erik.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Ook kan  je de uiteinden van de draden even vertinnen (zelf werk ik overgens uitsluitend met adereindhulzen) 
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Mogen audiokabels ook?
Hou er wel rekening mee dat soldeertin 'zacht' is en onder druk zal gaan 'vloeien'.
M.a.w. een geschroefde, vertinde verbinding gaat los zitten na verloop van tijd.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Aansluiten ringleiding op Delta Control
Bedankt voor jullie meedenken. Ik ga gebruiken maken van klemmen (officiële naam onbekend), waarmee ik heel gemakkelijk een aftakking kan maken (simpelweg door deze "doosjes" om de ringleiding heen te klemmen). Deze aftakking zal bestaan uit een vergelijkbare draad, met als voordeel dat ik hier eerst op een beter bereikbare plaats de benodigde andere draden kan solderen met zo min mogelijk risico's. Nu nog even zien waar ik die vandaan haal...

Maar dan: sluiten jullie de ringleiding (2.5 mm2) rechtstreeks aan op de trafo/ booster/ Delta Control (in mijn geval)? Dat past toch nooit met zo'n dikte? Of maken jullie een verloopstukje, hoe kort ook, met de normale 0,15 mm2 draadjes? Ik denk aan dat laatste, maar sta open voor andere inzichten!

Je leert wel ontzettend veel tijdens zo'n eerste baan, kan ik jullie vertellen... Misschien maak ik voor mezelf nog wel eens een "lessons learned" topic...
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Aansluiten ringleiding op Delta Control
William Jij bedoelt scotch blokjes ?

Blauwe of rode blokjes die je rond de leiding klemt en waarbij je nog een leidingkje kan knijpen dmv van een soort van stalen "mesje" die er voor zorgt dat beide draden elkaar raken en zo door verbonden worden . Werd vroeger veel gebruikt in auto´s waar een trekhaak op gemonteerd werd om zo de bedrading van de kontaktdoos bij de bedrading van de achterlichten te knijpen .

Mvg Leo
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Na veel wikken en wegen (te weten:

- Solderen
- De ringleiding opbreken in lossen stukken en dan met verdeelblokjes aftakkingen maken
- De scotch blokjes)

gekozen voor solderen. De scotch blokjes gaan niet werken in combinatie met 2.5 mm2 kabels (ze hebben deze blokjes maar in 1 maat bij de DHZ), want dan maak je de doorvoer smaller en dus de weerstand hoger.

De kabel opdelen kan wel, maar ik denk dat je dan ook extra weerstand creëert in je ringleiding (en dat wil je nou net niet). Dat wil ik dus zo min mogelijk doen.

Daarom heb ik een gedeelte van de isolatie gestript en vervolgens hier de standaard 0.15 mm2 kabels gesoldeerd. Nog wat krimpkous eroverheen et voila. Niet altijd te moeilijk willen doen... ;-).

Dan nog 1 vraag: is het beter om van de ringleiding ook echt een ringleiding te maken, of is dit niet echt noodzakelijk? Wat raden jullie aan?

Met vriendelijke groet,
William
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Ik ben ook bezig met de bedrading/ringleiding. Weet er zelf ook nog niet zoveel vanaf, maar wat ik wel zeker weet is dat het beter is om de ringleiding niet in een echte ring te laten lopen.

Groet, Lesley
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Citaat van: lesley001 op dinsdag 01 februari 2011, 16:22:25
Ik ben ook bezig met de bedrading/ringleiding. Weet er zelf ook nog niet zoveel vanaf, maar wat ik wel zeker weet is dat het beter is om de ringleiding niet in een echte ring te laten lopen.

Groet, Lesley

Hoi (bijna) collegabouwer (nagenoeg hetzelfde baanplan ;-)),

Bedankt voor je reactie. Ik zal de uiteinden dan loslaten tot nader order.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Ik weet van dit forum dat je een ringleiding NIET sluitend moet maken, m.a.w. de ring dus OPEN laten.

Vraag me niet waarom :roll:, maar ik heb het maar zo gedaan.

Mvg Gert
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Citaat van: v200marklin op dinsdag 01 februari 2011, 16:34:33
Ik weet van dit forum dat je een ringleiding NIET sluitend moet maken, m.a.w. de ring dus OPEN laten.

Vraag me niet waarom :roll:, maar ik heb het maar zo gedaan.

Mvg Gert

Dat heb ik inderdaad ook ergens gelezen, maar volgens de wiki hoeft het niet, maar er staat niet waarom het geen goed idee is. Wellicht dat als iemand dit weet, dit toegevoegd kan worden aan onze onvolprezen wiki?
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Citaat van: William027 op dinsdag 01 februari 2011, 11:14:46


Dan nog 1 vraag: is het beter om van de ringleiding ook echt een ringleiding te maken, of is dit niet echt noodzakelijk? Wat raden jullie aan?

Met vriendelijke groet,
William

Hoi william,

ik weet niet wat er tegen is om er een echte ring van te maken.
Dit gebeurd bij het grootspoor ook, en geeft geen problemen >:-D.

Alleen wordt het daar gedaan voor een maximale betrouwbaarheid.
Als er dan een draad zou breken, dan is er niks aan de hand :D.

groeten Sander
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Ik weet het wel:

Er zouden problemen kunnen komen door looptijdverschillen.
Klinkt raar, ik weet het.
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Citaat van: huub op dinsdag 01 februari 2011, 22:02:28
Ik weet het wel:

Er zouden problemen kunnen komen door looptijdverschillen.
Klinkt raar, ik weet het.


Theorie of praktijk ervaring?

Groeten Sander
Re:Williamsville: Aanleg ringleiding - Ring of niet?
Voor mij theorie, voor anderen kennelijk praktijk.
Ik geloof alleen lang niet alles wat anderen zeggen  :D
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 24 november 2010, 10:25:16
Ik denk dat ik overga op schakelrails, waarbij het eerst even puzzelen wordt hoe ik kan voorkomen dat je een tweede puls krijgt door een wagon met sleper...

William,

Ik had hetzelfde probleem voor (ik bedoel met die slepers) en ben uiteindelijk tot geen andere oplossing gekomen dan onder mijn loc's magneten te plaatsen en te werken met reed-contacten.
Mocht je alsnog toch een andere oplossing vinden, ik hoor het graag want dan kan ik ze misschien ook gebruiken.

Guy
In mijn "M-rail-tijd" ook altijd schakelrails gebruikt. De extra slepers zijn (in ieder geval voor de M-rails-wissels) geen ramp. Je krijgt weliswaar een extra puls, maar het is puur een puls en er zal dus niet een langdurige spanning op de spoelen van het wissel komen te staan.  Juist die langdurige spanning zorgt voor doorbranden.
Vergelijk de pulsen met twee keer op het "groene" knopje van je bedieningspaneel klikken. Gebeurt niks.
Re:Williamsville: Net lekker op weg - Nieuw idee!?!
Zoals jullie in de gaten hebben gaat de bouw van Williamsville heel langzaam. Dit heeft meerdere redenen, welke allemaal terug te voeren zijn op het gebrek aan tijd...

Daarnaast bekruipt me steeds meer het gevoel dat ik nu al meer wil. Als ik sommige banen hier zie, met mooie lange treinen: dat wil een mens toch? Ja, natuurlijk, maar dan moet de ruimte er wel zijn en laat ook die er niet zijn (in ieder geval niet permanent).

Na een gesprek met Jakeman ben ik toch meer en meer geinteresseerd geraakt in het idee van een modulebaan:

- variabele grootte;
- relatief makkelijk op te bergen (zo groot is ons huis ook weer niet);
- relatief gemakkelijk uit te breiden, zodat je in principe snel kunt rijden;
- uitbreiden is geen must: zeker bij gebrek aan tijd kun je makkelijk aan 1 module per keer werken. Ben je klaar, op naar de volgende!
- relatief makkelijk te verhuizen (we wonen hier geen tientallen jaren meer).

Uiteraard zijn er ook nadelen, ongetwijfeld.

Ik werk nog altijd door aan Williamsville, maar als dit idee van modules meer en meer uitkristalliseert, zal ik de aandacht gaan verleggen. Ik vind het gewoon zonde om tijd, geld en energie in iets moois te steken, waar eigenlijk geen ruimte voor is, wat afgebroken moet worden in geval van verhuizing, en wat lange treinen niet tot hun recht laat komen.

Ik heb al contact gezocht (en gevonden) met Treinbert, maar als er andere mensen nog tips, trucs, ideeen, etc. hebben, hoor ik dat graag!

Of is het toch beter klein te beginnen... (Een module is klein ;-))?
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Ik heb ook een modulebaan, voor op de jaarlijkse tentoonstelling waar ik sta... Het is een enkelsporige modulebaan met een inhaalspoor aan het station. Om in het vierkant binnen te geraken gebruik ik een automatische brug van 90 cm lang. Als ik daar zou moeten verhuizen zou ik mijn baan Bergdal moeten afbreken. Daarom ben ik bezig met een modulebaan... Zelf werk ik met C-rail ook al wordt het minder gebruikt. Ik zaag de rails door met een dremel of soms met een kleine ijzerzaag en dan met die kleine ijzerzaag de plastic... Je kan ook beginnen met een module waar vooraan een bv.: station is en aan de achterzijde een klein schaduwstation. Door middel van 2 demonteerbare bogen worden ze verbonden...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Hoi Dylan,

Had jouw activiteiten op dat gebied inderdaad al gezien. Je leert wel veel op zo'n club geloof ik! Ik zit met dezelfde reden als jij in geval van Berg en Dal: eventueel verhuizen. Het kan nog wat jaren duren, maar dat het gaat gebeuren is zeker.
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Citaat van: William027 op dinsdag 22 februari 2011, 17:22:31
Hoi Dylan,

Had jouw activiteiten op dat gebied inderdaad al gezien. Je leert wel veel op zo'n club geloof ik! Ik zit met dezelfde reden als jij in geval van Berg en Dal: eventueel verhuizen. Het kan nog wat jaren duren, maar dat het gaat gebeuren is zeker.

Dat is waar van het verhuizen. Het is niet een echte treinclub maar een hobbyclub we waren met 2 zojuist is er een nieuwe persoon bijgekomen...
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Weet iemand een leuke site met informatie over modules? De verschillen normen en mogelijkheden heb ik inmiddels gevonden, maar weet iemand ook leuke baanplannen? Wellicht denk ik weer te ambitieus, misschien maar eens met een standaard "hondenbot" beginnen...
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
www.floodland.nl/aim heeft een modulebaan in schaal 1 ...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Jemig, jij zit er ook bovenop ;-). Thanks!
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Graag gedaan, vind het zelf een goede site. Jammer soms dat er staat: "een uitgebreider verslag lees je in Railhobby (maand) (jaar)"

Maar er staat veel uitleg hoe hij ze maakt.
Re:Williamsville: Nieuw plan: overstappen op een modulebaan?
Het (voorlopige) einde van Williamsville

Jazeker, ik ga niet verder met deze baan. DE reden, en ook de enige reden, is dat er gezinsuitbreiding op komst is met als gevolg dat er her en der behoorlijk geschipperd moet gaan worden met de ruimte. Williamsville zal hierbij het onderspit moeten delven...

Zoals gezegd wil ik mij, mits ik nog tijd kan vinden, gaan "storten" op modules, die niet alleen makkelijk in elkaar te zetten zijn, maar ook makkelijk op te bergen. Hier zal ik een nieuw topic over beginnen.

Wat Williamsville betreft: mocht iemand interesse hebben om de onderbouw over te nemen, dan mag die zich bij mij melden. Het gaat om 2 segmenten (1 maal 150x130 en 1 maal 100x130) zoals beschreven aan het begin van dit topic.

Jammer... Maar op naar het volgende avontuur (zowel de gezinsuitbreiding, eerste keer) als de modules!
Re:Williamsville: The End...
Hoi William,

gefeliciteerd met het goede nieuws.

Het is jammer dat je weer moet stoppen met je baan, maar er komt vast wel weer een tijd dat je de ruimte weer hebt om een nieuwe baan te bouwen.
En tot die tijd zijn modules ook erg leuk om te maken. Misschien kan je zelfs lid worden van M-track.
Dan kan je in ieder geval nog een keer in de zoveel tijd lekker rijden :D.

Succes met alles,

groeten Sander
Re:Williamsville: Net lekker op weg - Nieuw idee!?!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Williamsville: Net lekker op weg - Nieuw idee!?!
Citaat van: William027 op dinsdag 22 februari 2011, 10:35:48
Of is het toch beter klein te beginnen...

Nou blijkbaar heb je zelf al de koe bij de horens gevat: Gefeliciteerd kerel!
Waarbij de koe spreekwoordelijk is en ik natuurlijk niet jouw vrouw bedoel :wink:
Menig modelbouwer heeft zijn hobby moeten inschikken voor gezinsuitbreiding,
maar in de meeste gevallen is ie daar dan ook zelf schuldig aan . . . . .:mrgreen:

T.a.v. modules: kijk eens bij Bert (Treinbert) in z'n topic.
Hij heeft een imposant baanplan bestaande uit modules.

Groeten en succes met de toeomstplannen,

Erik.
Re:Williamsville: The End...
Hoi William,

Gefeliciteerd met de komende gezinsuitbreiding. :)
Jammer dat je je baan moet afbreken, maar een ooit een mooie modulebaan is ook niet gek.

Gr.
René
Re:Williamsville: The End...
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Williamsville: The End...
Hey Wiliam,

begrijp dat de modulebouw nu definitief wordt?
Moet me hier ook nog eens op gaan storten  :D

Succes!
Re:Williamsville: The End...
Gefeliciteerd .

ik zat 20 jaar geleden met helzelfde toen er een 2de op komst kwam.
Ik heb toen besloten alles in dozen te doen en te wachten.
Nu eind dit jaar kan ik mijn hobby weer oppakken en heb ik heel de zolder tot mijn beschikking.
In die 20 jaar heb ik eigelijk niks gemist,kinderen hebben is ook een hele leuke hobby.
En je kan lekker sparen voor de toekomst.
Re:Williamsville: The End...
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik ben zelf ook heel blij met de gezinsuitbreiding, dat moge duidelijk zijn :-). Dat er minder tijd is voor de treinen is jammer, maar het is niet het einde van de wereld. Mijn voorliefde voor treinen, zowel model- als grootspoor, is nooit ver weg geweest (op een onderbreking tijdens mijn tienerjaren na) en ik ga ervan uit dat deze ook niet meer zal verdwijnen.

Ik ben inderdaad voornemens om in ieder geval te gaan verzamelen en een beetje te "rommelen" met zaken als locs ombouwen, PC-besturing, enz. Voor het verzamelen wil ik zelf nog een aantal "Bellingrodt-achtige" vitrines gaan maken, dan kan ik in ieder geval van de nieuwe (en oude) aanwinsten genieten.

De modules komen daarna: hopelijk gaat het lukken... Nu ga ik eerst beginnen aan het project "kinderkamer"...

Re:Williamsville: The End...
Hallo William,

Allereerst gefeliciteerd met de aanstaande bengel. Ook bij mij was gezinsuitbreiding de reden mijn net gestarte baan weer af te breken, bij mij betrof het echter een uitbreiding van ons kattenbestand!

Ik ben nu naar de zolder "verbannen", alwaar ik een nieuw plan wil gaan opbouwen.

Mocht je die mogelijkheid niet hebben, dan kun je zoals je zelf al aangeeft ook modules bouwen. Deze modules kunnen natuurlijk ook volledig op zichzelf staande stukjes modelbouw betreffen, zoals de inmiddels beroemde module van Wim N.

Groet,
Ronald
Re:Williamsville: The End...
Sorry maar hier snap ik iets niet" De hobby is nooit helemaal geweest, en gaat nu zeker niet meer weg" :|
Re:Williamsville: The End...
Johnny,
Je bent de enige niet...
Het bestuur vindt het niet fijn als je op taal en/of stijlfouten reageert. Je moet je fantasie gebruiken en er zelf iets samenhangends van kneden.
Re:Williamsville: The End...
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 25 maart 2011, 16:08:13
Sorry maar hier snap ik iets niet" De hobby is nooit helemaal geweest, en gaat nu zeker niet meer weg" :|

Citaat van: Nobody op vrijdag 25 maart 2011, 16:22:38
Johnny,
Je bent de enige niet...
Het bestuur vindt het niet fijn als je op taal en/of stijlfouten reageert. Je moet je fantasie gebruiken en er zelf iets samenhangends van kneden.


Stelletje taalpuristen ;-)... Jullie hebben echter helemaal gelijk: ik was het woordje "weg" vergeten. Hiervoor mijn welgemeende excuses, maar ik mag toch wel hopen dat niet alle registers open getrokken dienden te worden om dit korte, drie-letterige woordje zelf in te vullen, waarmee de strekking van deze zin alsnog duidelijk werd?

Wellicht een leestip voor jullie: Paulien Cornelissen - "Taal is zeg maar echt mijn ding". Fantastisch boekje over allerlei taal- en stijlfouten welke gemeengoed dreigen te worden in Nederland. Gisteren zijn we ook naar haar laatste voorstelling ("Hallo Aarde") geweest. Ook erg leuk.

Zelf probeer ik hier ook altijd op te letten, maar helaas zit er wel eens een zogenaamde "slip-of-the-keyboard" (als eigen verzonnen alternatief voor de Engelse uitdrukking "slip of the tongue") tussen.

Ik ga ervan uit jullie hiermee gerustgesteld te hebben en tevens de nodige onduidelijkheid te hebben weg genomen.

Mocht 1 van jullie mijn alsnog op een taal-, stijl- of andere fout betrappen, schroom niet om mij dan opnieuw hiervan op de hoogte te stellen. Ik zal de tekst dan aanpassen tot ieders tevredenheid en vooral duidelijkheid.


Re:Williamsville: The End...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Williamsville: The End...
Citaat van: Nobody op vrijdag 25 maart 2011, 16:22:38
Johnny,
Je bent de enige niet...
Het bestuur vindt het niet fijn als je op taal en/of stijlfouten reageert. Je moet je fantasie gebruiken en er zelf iets samenhangends van kneden.


Hier sluit ik mij bij aan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Williamsville: Modules
Tja, en dan verwachten jullie natuurlijk een update...

JEUMIG!! Wat is het moeilijk om een relatief bescheiden baanplan te maken, opgebouwd uit niet al te grote modules, waar je toch met bijv. een Rheingold goed uit de voeten kunt! Ik denk dat zoiets ijdele hoop is :-(...

Iedere keer als ik ga plannen, kom ik terecht in keerlussen en schaduwstations van min. 4 m. De realiteit is snel aan de horizon verdwenen. Vervolgens had ik bedacht dat ik met platen van 122x61 cm ga werken (lekker makkelijk), maar die kan ik dan weer nergens kwijt (niet als modules)... Dat gaat dus niet lukken.

Ik blader me suf in baanplanboeken, oude MIBA bladen en natuurlijk het internet, maar serieus jongens, wat is dit moeilijk. Ik denk steeds meer dat wat ik wil (mooie, lange treinen in smalle modules, landschap ondergeschikt, wel ruimte om leuk te rangeren) gewoon niet lukt in deze schaal/ met de beschikbare ruimte :-(...

Maar, we gaan door! Als iemand nog ideeën heeft (of literatuurverwijzingen), ik hou me aanbevolen. Tevens zal ik binnenkort nog wat schetsen plaatsen, van waar ik nu aan denk.

Lastig hoor, modelbouw...

Re:Williamsville: Modules
Een baan langs de muur maken...


groeten Dylan
Re:Williamsville: Modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Williamsville: Modules
Hoi William,

ik ben daar inmiddels ook al achter, dat je op wat luttele modules niet een heel baanvak kunt bouwen, waar lange treinen tot hun recht komen. Heb daarom gekeken naar een kopstation als optie. Dit zou kunnen, maar ik vond het persoonlijk niks. Daarom heb ik besloten een stukje van een echt baanvak na te gaan bouwen, maar op mijn modulebaantje komen voornamelijk werktreinen. Die kunnen namelijk verschillen in lengte en zo kun je realistisch rijden  ;)

Ronald
Re:Williamsville: Modules
Citaat van: minitreintje op maandag 06 juni 2011, 18:47:48
Een baan langs de muur maken...


groeten Dylan

In een huis waar ruimte een gebrek is, zijn er weinig muren te vinden waar geen billy kast tegen staat. Mijn idee was om de modules zo nu en dan in de kamer neer te zetten en dan een weekendje te kunnen rijden. Vind mijn vrouw ook leuk, laat staan haar petekind!

Citaat van: Ronald op maandag 06 juni 2011, 18:55:37
Hoi William,

ik ben daar inmiddels ook al achter, dat je op wat luttele modules niet een heel baanvak kunt bouwen, waar lange treinen tot hun recht komen. Heb daarom gekeken naar een kopstation als optie. Dit zou kunnen, maar ik vond het persoonlijk niks. Daarom heb ik besloten een stukje van een echt baanvak na te gaan bouwen, maar op mijn modulebaantje komen voornamelijk werktreinen. Die kunnen namelijk verschillen in lengte en zo kun je realistisch rijden  ;)

Ronald

Dag lotgenoot ;-),

Een kopstation is bij mij ook nog altijd een optie, maar als je je daar op uitleeft ga je, inclusief rangeerterrein vooraf (voor opnieuw een Rheingold als maatstaf), ook ruim over de 4 meter heen. Dat is voor thuis niet meer werkbaar indien je beperkte ruimte hebt en geen loods of grote garage.

Ik ben nu aan het snuffelen voor een rangeerheuvel o.i.d., maar dan graag wel met een dubbel doorgaand spoor ernaast. Ik wil nu eenmaal veel kunnen rijden en "spelen", een kreet die ik eerder in dit topic ook al heb laten vallen. Dus, we hobbyen gewoon door, maar tips zijn welkom, nogmaals.
Re:Williamsville: Modules
Weer een stap verder in het denkproces.

Houtkeuze:
12 mm berken multiplex. Dit is relatief licht ten opzicht van het standaard multiplex en ook beter bestand tegen vocht- en temperatuursinvloeden dan standaard multiplex. Met name het gewicht geeft de doorslag voor mij, want als alles gaat zoals het gaat, zal ik de module toch regelmatig dienen te vervoeren (van en naar de zolder).

Ontwerp:
Er is nog geen definitief ontwerp. Dat is het voordeel van modules :-). De eerste module wordt een dubbelsporig traject. Ik wilde zelfs twee lagen per module maken, maar werd toen door mijn eigen verstand teruggefloten. De keerlus wordt enkelvoudig, eventueel met schaduwstation (tekeningen volgen).

Opzet:
Voor de eerste module houd ik de volgende maten aan:

Breedte: 108 cm
Diepte: 40 cm
Hoogte : 15 cm

Het idee is om een 108 cm lange plank (ca. 15 cm breed) midden op de kopse kanten te leggen (dus niet ertussenin!) voor het spoor. De rest zal met gaas en andere stroken hout aangekleed worden. Middenin zal een spant als steun dienen voor het spoorbed. Ook dit gaat in 12 mm berken. Eventueel glooiing zal uitgezaagd worden en vervolgens op de kopse kant gelijmd worden, al dan niet met een steun aan de zijkant. Hierbij wordt de kopse kant recht gehouden.

Zijn er van jullie kant uit aan- en/ of opmerkingen over dit plan? Ze zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
William