Citaat van: William027 op woensdag 25 augustus 2010, 20:46:30
Idee!
Stelling:
"Met 1 schakelrail kan ik middels een relais 4 functies tegelijkertijd schakelen."
Am I right?
Inderdaad. Sterker nog: Met 1 schakelrail kun je in theorie een
oneindig aantal dingen laten schakelen
Je moet het zien als een schakelpuls (naar massa) waar je vanalles mee kunt doen. Of liever: waar je dingen mee kunt
laten doen, namelijk door relais, diodes of andere electronica.
Als je kijkt naar mijn schakeling zie je dat de pulsen die worden afgegeven door de reedcontacten (schakelrails, in feite), de
input vormen voor de electronica. Daarin zit de "intelligentie", daar wordt bepaald wat er met die puls gebeurt. Een contact wordt gemaakt of juist verbroken, of er wordt iets omgeschakeld van A naar B... etcetera.
Hoeveel functies je met een puls schakelt, of hoe deze geschakeld worden, hangt helemaal af van de electronica (relais of whatever) die je gebruikt en hoe je deze aansluit.
Even een voorbeeld:
Mijn inrijschakeling die de wissels goed legt voor een binnenkomende trein zodat deze op een vrij spoor binnenkomt:
1. Bezetmelding (ook massa, maar dan continu ipv een puls) zorgt ervoor dat bepaalde relais op de printplaat in een bepaalde stand komen te liggen.
2. Een binnenkomende trein zorgt voor een puls door het passeren van een reedcontact vóór de ingang van het station.
3. Naar welke wisselaandrijvingen deze puls wordt geleid, hangt af van de stand van de bij 1) genoemde relais.
4. Niet de electronica zet de wissels om, maar de puls van de schakelrail doet dat. De electronica bepaalt alleen maar
welke wissels worden omgelegd.
De logica achter de relais van stap 1) is vrij simpel en bestaat uit slechts twee regels:
- spoor 1 bezet? dan wissel 1 naar spoor 2/3 laten leiden (zo niet: naar spoor 1)
- spoor 2 bezet? dan wissel 2 naar spoor 3 laten leiden (zo niet: naar spoor 2)
Een aparte schakeling bewaakt de situatie dat alle drie de sporen vol zijn. Je hoeft je daardoor voor de wisselstanden niet eens af te vragen of spoor 3 wel of niet bezet is. Spoor 3 komt volgens bovenstaande logica namelijk pas aan de beurt als 1 én 2 bezet zijn. Als spoor 3 ook bezet is, is er sprake van een vol station, gaat het inrijsein op rood en boeit de stand van de wissels niet meer. Is spoor drie vrij, dan liggen de wissels al goed door bovenstaande logica toe te passen.
Zo zie je dat je met één schakelrail, wat massadetectie en enkele slim geschakelde relais, iets kunt maken wat best slim lijkt en nog werkt ook
Ik hoop dat je het een beetje kunt volgen... en een idee krijgt van de mogelijkheden
Martijn