Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Williamsville - 27-11-2012: Op de toer van een kopstation, Epoche I...

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 11 augustus 2010, 09:10:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Williamsville - 27-11-2012: Op de toer van een kopstation, Epoche I...
Dit gaat 'm worden:



Aan de onderbouw wordt gewerkt. Deze zal bestaan uit een tweetal tafeltjes met een totaal oppervlak van 130 x 250 cm. De tafels staan op wieltjes zodat deze na de gedane arbeid (danwel spelen) in een hoek van de kamer geplaatst kan worden zodat deze ook nog op andere manieren bruikbaar is.

De eerstvolgende stap wordt: rails aanschaffen. Er is al een hoop, maar nog niet voldoende. Tevens ben ik me het volgende af aan het vragen: hoe ga ik deze baan besturen?

Belangrijk om te weten is:

De meeste sporen, zoniet allemaal, dienen in beide richtingen bereden te kunnen worden.

Daarom het volgende stappenplan:

1.
Wissels worden electrisch gemaakt en bediend met schakelkastjes;
De baan wordt bestuurd met een MS1.

2.
De besturing wordt uitgebreid met een oude Delta-control als booster (ik denk maximaal 7 treinen op de baan kwijt te kunnen).

3.
Misschien dat er vervolgens nog een CSIII of EcoSII gekocht wordt. De wissels kunnen dan aangesloten worden op een Viessmann 5211 (waardoor ik ze niet opnieuw uit hoef te bouwen om een decoder te plaatsen, danwel ik deze aanschaf al direct dien te doen). Wel zal ik dan meteen al alle rails dienen voor te bereiden (bezetmelding), dacht ik zo.

4.
Koploper? Geen idee. Aangezien er geen vast rijrichting is en spelen voorop staat, denk ik niet dat ik daar iets aan heb, hoe mooi het ook werkt.

Vraag 1: Wat is jullie mening over dit stappenplan? Wat zouden jullie doen bij deze baan?

Hoewel de aanbouw nog ver weg is, denk ik toch al aan seinen. Aangezien ik toch een zeer hoge mate van flexibiliteit eis in rijgedrag, maar ook realistisch wil werken:

Vraag 2: Hoe dien ik hiermee om te gaan?
Vraag 3: Kun je zowel links als rechts van een stationspoor een sein plaatsen?
Vraag 4: Heeft het zin om bij een dermate hoge hang naar flexibiliteit met blokken te werken?

Een boel vragen in een eerste post, maar wel vragen die niet meer bij het Banenplan-gedeelte horen in mijn ogen. Nu gaat er gebouwd (en eindelijk gereden!) worden!


Re:Williamsville
Lid sinds: 2009

offline
Re:Williamsville
Tijd voor stap 2: De tafel.

Een tijdje terug heb ik een neefje (zojuist afgestudeerd als timmerman) een tweetal tafels laten maken. Echter, deze waren te groot voor de ruimte en tevens had ik er te lange poten aan vastgezet.

Rekening houdend met de wens van de toekomstige vrouw werd derhalve het baanplan verkleind. Hierdoor konden ook de tafels verkleind worden. Het makkelijkste bleek om één tafel 50 cm in te korten. Hierdoor komt het totale oppervlak op 250 x 130 cm. Ik weet nog niet of ik beide tafels gescheiden ga houden in verband met een verhuizing in de verre toekomst. Eerst maar eens lekker beginnen.

Hieronder enkele foto's:

Overzicht:


De dwarsverbindingen zitten vast met deze schroeven: stevig genoeg!


De tafels vooralsnog met lijmklemmen bij elkaar gehouden:


En uiteraard mobiel:


De vragen uit post 1 van dit topic staan overigens nog open. Jullie advies wordt zeer gewaardeerd!
Re:Williamsville: De tafel
hey

het begin is er en het ziet er al goed en vooral stevig uit.

ik volg het zeker als je je sporen hebt liggen.

ben benieuwd. :D

greetzz sander. :D
Re:Williamsville: De tafel
Succes ziet er goed uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Williamsville: De tafel
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Williamsville: De tafel
Dat begin ziet er al meteen stevig uit! Ik ben nu ook toegekomen aan de onderbouw en doe al meteen tips op   8)
Ik vind het ook een mooi stappenplan, met een goede voorbereiding kom je verder.

Nog een vraag: hoe ga je je schaduwstation besturen?

Ik ga dit draadje zeker volgen :D.

Groet, Lesley
Re:Williamsville: De tafel
Citaat van: lesley001 op vrijdag 20 augustus 2010, 16:18:17
Nog een vraag: hoe ga je je schaduwstation besturen?

Ik ga dit draadje zeker volgen :D.

Groet, Lesley

Ik dacht in eerste instantie met schakelrails (niet opgenomen in het systeem), maar ik denk nu handmatig (spelen staat voorop! Misschien bezetmelding met een lampje ;-)).

Aangezien ik wel al alles meteen geschikt wil maken voor massadetectie, kan ik het in de toekomst met behulp van een CSII/ CSIII of een EcoS centrale gelijk digitaal goed aanpakken.

Adviezen en tips zijn echter welkom, want ik weet het zo net nog niet...
Re:Williamsville: De tafel
Ik heb er eens over nagedacht en kom tot de volgende besturing van het schaduwstation:



Beschrijving:

1. De trein daalt van niveau 1 naar niveau 0 en neemt vervolgens de wissel afbuigend;
2. De eerste wissel wordt ook afbuigend genomen;
3. De trein passeert eerst een schakelrail en komt vervolgens tot stilstand op een stuk spoor, wat met een kastje 72730 stroomvrij is gemaakt. Met de schakelrail wordt de eerste bochtwissel omgezet;
4. De volgende trein daalt en wordt op deze manier naar het middelste spoor geleid. Hier wordt verder hetzelfde principe gevolgd;
5. Trein 3 gaat naar het binnenste spoor en komt tot stilstand. De schakelrail zet een arm-/ lichtsein op onveilig op niveau 1 (aanwezig bij het onderste spoor) en wellicht ook bij het middelste spoor, waarmee voorkomen wordt dat er nog andere treinen naar beneden gaan;
6. Wanneer handmatig 1 van de sporen weer vrijgegeven wordt, wordt indien nodig de wissel omgezet;
7. Waarschijnlijk zal het sein (seinen) ook handmatig weer op "veilig" gezet moeten worden om een wisseling van de treinen boven/ beneden te voorkomen.

Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is. Het is op zich geen geautomatiseerd schaduwstation, maar meer een beveiliging dat niet alles naar beneden gaat en het daar vol loopt.

Opmerkingen zijn welkom: is dit haalbaar, of denk ik te ver door?
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Je kan ook met relais gaan werken die nemen een hoop schakelwerk voor je over
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Serieus waar, ik heb geen flauw benul hoe ik dat zou moeten doen...

Stel, ik krijg dit onder de knie: iets zegt mij dat ik dat geen concessies meer hoef te doen in het schaduwstation en gewoon de 24330 bochten kan gebruiken. Klopt dit?

Ik heb al gekeken in het handboek Electrotechniek van M. Wat ik hieruit begrijp is dat je onder de loc/ wagon een magneetje plaats, waarmee je vervolgens een schakelcontact (M 7555) passeert. Dit contact is verbonden aan een relais (M7244). Dat je hiermee een lampje kunt laten branden begrijp ik nog wel, maar kun je er net zo gemakkelijk een sectie stroomloos mee zetten, danwel een sein of een wissel mee bedienen? Zo ja, waarom zou je dan überhaupt schakelrails gebruiken?

Alle info is welkom...
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Grappig, wat jij wil gaan maken heeft wel wat weg van een simpele versie van mijn schaduwstationschakeling. Hoewel ik digitaal rij, is deze schakeling 100% analoog. Hij wordt aangestuurd dmw massabezetmelding en reedcontacten en de logica zit in een zelf ontworpen printplaat met relais erop.

Functioneel gezien heb ik een volautomatisch en beveiligd driesporig estafettestation gebouwd.

Aan de hand van de bezetmelding wordt een binnenkomende trein naar een vrij spoor geleid. Een reedcontact voor de ingang legt daartoe vlak voor de trein de wissels goed.

De binnenkomende trein zet een ander spoor veilig, vlak voor zelf voor een rood sein tot stilstand te komen. Dit gaat in een vaste volgorde: spoor 1 zet spoor 2 velig, spoor 2 doet spoor 3 en spoor 3 doet weer spoor 1.

De vertrekkende trein zet met een reedcontact bij de uitgang alle uitrijseinen achter zich op rood. Een binnenkomende trein doet dat trouwens ook, om rampen te voorkomen nadat er een sein ten onrechte op groen is blijven staan nadat er een leeg spoor is veiliggezet.

Het ontwerpen van de printplaat was niet eenvoudig, maar dat komt ook omdat de schakeling 100% automatisch moest zijn, compleet met volstation-beveiliging (inrijsein) die voorkomt dat een trein binnenkomt zonder dat er een spoor vrij is. Overigens is de hele handel ook met de hand te bedienen.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar je zou eens in mijn bouwverslag kunnen kijken:

- ontwerp/beschrijving
- bouw en testen printplaten
- installatie

Een beschrijving en schema vind je hier (5MB)

Het is waarschijnlijk veel meer dan wat jij wil, maar wellicht kun je er tips of inspiratie uithalen :-)

Succes,

Martijn
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Thanks! Ik moet zeggen, ik ben onder de indruk van je verhaal. Via via ben ik ook nog op andere topics beland waardoor het allemaal langzaam maar zeker duidelijk wordt.

Echter, wat nu precies de functie van het relais in mijn schaduwstation zou moeten zijn, is me niet duidelijk... Ik snuffel rustig verder, maar nu eerst even aan de pannekoeken.
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Idee!

Stelling:

"Met 1 schakelrail kan ik middels een relais 4 functies tegelijkertijd schakelen."

Am I right?
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Citaat van: William027 op woensdag 25 augustus 2010, 20:46:30
Idee!

Stelling:

"Met 1 schakelrail kan ik middels een relais 4 functies tegelijkertijd schakelen."

Am I right?

Dat kun je ook doen met  4 diodes  :shock:

Gr Einte
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Citaat van: William027 op woensdag 25 augustus 2010, 20:46:30
Idee!

Stelling:

"Met 1 schakelrail kan ik middels een relais 4 functies tegelijkertijd schakelen."

Am I right?

Inderdaad. Sterker nog: Met 1 schakelrail kun je in theorie een oneindig aantal dingen laten schakelen ;-)

Je moet het zien als een schakelpuls (naar massa) waar je vanalles mee kunt doen. Of liever: waar je dingen mee kunt laten doen, namelijk door relais, diodes of andere electronica.

Als je kijkt naar mijn schakeling zie je dat de pulsen die worden afgegeven door de reedcontacten (schakelrails, in feite), de input vormen voor de electronica. Daarin zit de "intelligentie", daar wordt bepaald wat er met die puls gebeurt. Een contact wordt gemaakt of juist verbroken, of er wordt iets omgeschakeld van A naar B... etcetera.

Hoeveel functies je met een puls schakelt, of hoe deze geschakeld worden, hangt helemaal af van de electronica (relais of whatever) die je gebruikt en hoe je deze aansluit.


Even een voorbeeld:

Mijn inrijschakeling die de wissels goed legt voor een binnenkomende trein zodat deze op een vrij spoor binnenkomt:

1. Bezetmelding (ook massa, maar dan continu ipv een puls) zorgt ervoor dat bepaalde relais op de printplaat in een bepaalde stand komen te liggen.

2. Een binnenkomende trein zorgt voor een puls door het passeren van een reedcontact vóór de ingang van het station.

3. Naar welke wisselaandrijvingen deze puls wordt geleid, hangt af van de stand van de bij 1) genoemde relais.

4. Niet de electronica zet de wissels om, maar de puls van de schakelrail doet dat. De electronica bepaalt alleen maar welke wissels worden omgelegd.


De logica achter de relais van stap 1) is vrij simpel en bestaat uit slechts twee regels:
- spoor 1 bezet? dan wissel 1 naar spoor 2/3 laten leiden (zo niet: naar spoor 1)
- spoor 2 bezet? dan wissel 2 naar spoor 3 laten leiden (zo niet: naar spoor 2)


Een aparte schakeling bewaakt de situatie dat alle drie de sporen vol zijn. Je hoeft je daardoor voor de wisselstanden niet eens af te vragen of spoor 3 wel of niet bezet is. Spoor 3 komt volgens bovenstaande logica namelijk pas aan de beurt als 1 én 2 bezet zijn. Als spoor 3 ook bezet is, is er sprake van een vol station, gaat het inrijsein op rood en boeit de stand van de wissels niet meer. Is spoor drie vrij, dan liggen de wissels al goed door bovenstaande logica toe te passen.


Zo zie je dat je met één schakelrail, wat massadetectie en enkele slim geschakelde relais, iets kunt maken wat best slim lijkt en nog werkt ook ;-)

Ik hoop dat je het een beetje kunt volgen... en een idee krijgt van de mogelijkheden :-)

Martijn
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Vandaag op Eurospoor een relais 5551 gekocht. Naar het schijnt kan ik hiermee schakelen met een puls, afkomstig van een geisoleerde railstaaf (er komt een trein op een stuk spoor, en de massa-puls schakelt het relais wat weer een aantal zaken aanstuurt). Ik ben er nog niet helemaal over uit dat dit daadwerkelijk kan met dit relais. Kan iemand dit bevestigen? Hoe sluit ik het relais dan aan?

Als dit werkt, kan ik op deze manier 1x schakelen. Met een ander relais schakel ik bijvoorbeeld wissels of seinen weer om. Klopt dit?

Alvast bedankt voor de hulp.

Mijn bouwtempo ligt laag, met name omdat ik het toch behoorlijk lastig vind al het electronisch gebeuren te snappen. Tevens is er de angst om iets fout te doen (al weet ik dat men daarvan alleen maar leert). Tevens is het leven druk, en mag een hobby tijd kosten ;-).
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Hoi William,

ik heb ook een schaduwstation beveiligd met relais.
En deze is ook geheel automatisch :lol:.

Bij mij worden de treinen 1 voor 1 weg gestuurd. Dus eerst de trein op het eerste spoor, dan op het tweede spoor enz... Ik heb 5 sporen, maar dit kunnen er natuurlijk zoveel zijn als je maar wilt.
Als de trein op het laatste spoor, worden de wissels allemaal weer goed geschakeld en begint het opnieuw. Voordeel is dat er altijd een andere trein naar boven komt 8).

Ik rij ook met C-rails.

Onderaan staat een link naar mij draadje,

Groeten Sander
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Hoi Sander,

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb je draadje aandachtig bekeken en hetgeen jij beschrijft is precies wat ik zoek:

-) er zijn 3 sporen in het schaduwstation. Deze lopen 1 voor 1 vol. Als alle sporen vol zijn, mag de eerst binnengekomen trein weer vertrekken.
-) Als deze vertrekt wil ik dat er een sein op rood springt bij de ingang van het schaduwstation (verdieping 1) en wellicht uit veiligheidsoverwegingen dat de wissels die hier naartoe gaan ook in de veilige stand springen. Alleen het sein is ook voldoende: de rest wil ik graag zelf regelen.

Kortom: wat jij hebt wil ik ook, alleen schiet ik schakelingtechnisch gezien enorm tekort. Ik begrijp het half, maar het kwartje wil niet vallen... Ik denk dat ik vandaag nog eens met de tekening naar Willy's toe ga, eens kijken wat hij verzint. Dat scheelt jullie weer een boel uitleg typen! Zo moeilijk kan het toch niet zijn...

Met vriendelijke groet,
Een gefrustreerde hobbyist
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Vanmiddag bij Willy's geweest en ik ben een heel stuk opgeschoten denk ik. Het scheelt als je precies weet hoe iets werkt... Binnenkort eens proberen, kijken of het beoogde schema voldoet.

De rest van de middag een baan uitgelegd in de woonkamer: de vrouw lezend op de bank, de man spelend met de treinen. Nice way of spending an afternoon ;-). Voordat ik het wist, was ik 2 uur verder, met alleen maar wisselen, rangeren en genieten! Tel daar Eurospoor bij op et voilà, laat de winter maar komen!
Re:Williamsville: Half-automatisch (analoog) schaduwstation -> werkbaar?
Hoi William,

mooi om te lezen dat je weer een stap verder bent.
En ik geniet ook nog elke keer als ik de baan aanzet en de treinen netjes 1 voor 1 het schaduwstation verlaten :lol:.

Als je wilt mag kan je ook eens hier komen kijken. Dan kan je zien hoe ik het gedaan heb 8), en hoe betrouwbaar het werkt.

Groeten Sander
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Het gehele weekend ben ik bezig geweest om mijn schaduwstation te testen. Het resultaat: 4 doorgebrande wisselaandrijvingen en een nog grotere hekel aan oude C-rails...

Serieus waar, ik loop tig keer alle kabels na nadat de eerste aandrijving doorbrandde om niet nog eens dit risico te lopen, maar daarna ging het toch nog 2 keer fout, de laatste keer met twee aandrijvingen tegelijk. Waarom? Naar alle waarschijnlijkheid stond de switch op mijn Viessmann 5551 op testen. Deze gaat dermate soepel, dat als ik er per ongeluk overheen wrijf, deze omgaat. Als je dan ook nog eens de bezetmelding activeert, begint alles serieus te stinken en zit de aandrijving volledig vast... Ik vermoed dat het hier aan ligt, maar ben nu door ca. 50 euro aan aandrijvingen heen.

Even dacht ik dat het aan een wissel lag, dus even omwisselen en vervolgens de aandrijving weer inbouwen. Wissel uit 1998, breken de schroefhoezen serieus finaal helemaal af, tegen het vergrijzen aan. Hallo, ik wist dat dit rommel was, zo van voor 200..., maar dit was even bizar om mee te maken en de druppel voor vandaag.

Opgeven? Noop, maar wel nieuwe aandrijvingen bestellen plus nog eens heel, heel, heel goed nagaan of ik nu achterlijk aan het worden ben of niet...

Het is dat je hier niet mag vloeken...
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Aandrijving kan toch alleen doorbranden als de eindafschakeling is verwijderd ?????

Ron
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Vreemd. Ik heb weleswaar K-rails maar als je de aansturing op momentschakeling zet kan er toch niets mis gaan?
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Hey,

Je hebt de eindschakeling overbrugd? Anders branden ze niet door!

En over de oude rails? Vervang ze..... dat wil je op laatst gewoon............................. (spreekt uit ervaring)
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Hallo William,

als je een schakelpuls stuurt als massacontact uit je rails heb je een permanentcontact zolang er een trein op staat, dit lijkt de oorzaak van jouw probleem, zeker in combinatie met een overbrugde wisseleindafschakeling is het dodelijk voor je schakelrelais in je wissel.

Succes en met vriendelijke groet,
Walter
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Citaat van: wijbe op zondag 21 november 2010, 21:11:11
Hey,

Je hebt de eindschakeling overbrugd? Anders branden ze niet door!

En over de oude rails? Vervang ze..... dat wil je op laatst gewoon............................. (spreekt uit ervaring)

Hoe heb ik dat dan gedaan? Ik ben me van geen kwaad bewust...
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Misschien tweedehands zo gekocht?

Mvg, Johan
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Nee, nieuw in de winkel, en gisteren is mij nog eens uitgelegd hoe alles aan te sluiten. Dat was volgens mij ook ok, op de stand van de switch na...
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Komt mij ook niet gezond over dat je een switch hebt die vast in de aanstand blijft.... volgens mij moet je echt drukschakelaartjes, momentschakelaars gebruiken... anders zullen je volgende set wisselmotertjes echt niet veel langer heel blijven denk ik   
rob
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Klinkt raar. Als het nieuwe wisselaandrijvingen zijn waar de eindafschakeling inzit dan kunnen ze niet doorbranden. Heb je de spanning op de gele draad goed aangesloten? Ik zou met die aandrijvingen even teruggaan naar de winkel waar je ze gekocht hebt.

Roland
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Allemaal bedankt voor jullie meedenken. Voor de volledigheid hier het aansluitschema, misschien zit er stiekem toch iets niet goed? Voor de volledigheid: alles is aangesloten op een aparte trafo, de baan zelf wordt bestuurd met een MS1.


Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
De Viessmanns zijn gewone schakel relais, geen moment schakeling.
Als ik je schema goed begrijp komt er een permanente spanning op je wisselmotor afhankelijk van de stand van het relais.
Dat zorgt voor doorbranden.
Worden de rode draden aangestuurd door schakelrails of bestuur je daarmee de rijstroom?
Zo te zien mag je blij zijn dat de viessmanns ook niet zijn doorgebrand door een stilstaande trein.
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
Hoi William,

als ik het schema bekijk, komt er op allebei de spoelen van de wisselaandrijving spanning.
Hierdoor branden de spoelen door. Dit omdat ze elkaar gaan tegen werken en dus de eindafschakeling ook niet werkt.

Je kan beter de "reset" schakelrail de wissels rechtsleidend en de Viessmann relais laten aansturen. Dan moet het wel gewoon werken. Hierdoor voorkom dat je er een vaste schakelpuls op allebei de wisselspoelen komt.

Want als je nou weer een nieuwe aandrijving erin zet verbrand hij weer.

Succes ermee,

groeten Sander
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag...
De wissels gaan elkaar inderdaad tegenwerken als spoor drie (het meest linkse spoor) bezet raakt en spoor 1 nog steeds bezet geeft. Mij was verteld in de winkel dat dit geen kwaad kon, aangezien het een puls is. Maar ja, je hebt dan wel even twee pulsen op de twee spoelen.

Citaat van: pab op maandag 22 november 2010, 13:47:18
De Viessmanns zijn gewone schakel relais, geen moment schakeling.
Als ik je schema goed begrijp komt er een permanente spanning op je wisselmotor afhankelijk van de stand van het relais.
Dat zorgt voor doorbranden.
Worden de rode draden aangestuurd door schakelrails of bestuur je daarmee de rijstroom?
Zo te zien mag je blij zijn dat de viessmanns ook niet zijn doorgebrand door een stilstaande trein.

Mijn eerste vraag is: zijn er ook relais die een bezetmelding wel omzetten in een momentschakeling? Zo ja, dan vind ik dat wel fijn, anders ga ik toch maar met reedcontacten werken (heb alleen geen zin om magneetjes onder de locs/ wagons te gaan plakken). Deze kan ik immers kwijt in een R3, terwijl daar geen schakelrails voor zijn.

Mijn eerste antwoord is: de rode draden worden ook aangestuurd door het relais. Zodra er bezetmelding is, gaat het relais "om", waardoor het corresponderende spoor vrijgegeven wordt. Lijkt me niets mis mee, toch?

Het leed is geleden, dat hoort ook bij de hobby. Je voelt je alleen zo'n kluns in zo'n geval en het is zonde van het geld...
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Hallo William, wel heel vervelend dat het je zo tegen zit.
Ik hoop dat je de oplossing vind.
Ikzelf heb ook het probleem gehad met afbrekende nokjes waar de schroefjes ingaan om de wisselaandrijvingen vast te zetten.
Een tip van mijn kant : leg voor je begint te schroeven de wissel een tijdje vlak bij de verwarming.
Dan word het plastik zachter en breekt het minder snel.
Bij mij werkt dat perfect en heb nooit meer afbrekende nokjes, ook niet met de slechte kwaliteit wissels.

Groeten,
Gijs
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Hoi Gijs,

Bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen!
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Citaat van: William027 op maandag 22 november 2010, 22:15:21

Mijn eerste vraag is: zijn er ook relais die een bezetmelding wel omzetten in een momentschakeling? Zo ja, dan vind ik dat wel fijn, anders ga ik toch maar met reedcontacten werken (heb alleen geen zin om magneetjes onder de locs/ wagons te gaan plakken).


Hoi William,

je kan ook gebruik maken van mono-stabiel relais.
Deze komen alleen op als er een puls opstaat. Zodra deze puls weer weg is, is het relais ook weer af.
Je kan deze bijvoorbeeld gebruiken.
Dit relais is wel gelijkspanning, maar als je 1 diode in de gele draad naar de relais spoel zet werkt het ook gewoon op de 16volt~.

Mijn aanbod om bij mij te komen kijken staat nog steeds 8).

Groeten Sander
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 23 november 2010, 12:55:21
Citaat van: William027 op maandag 22 november 2010, 22:15:21

Mijn eerste vraag is: zijn er ook relais die een bezetmelding wel omzetten in een momentschakeling? Zo ja, dan vind ik dat wel fijn, anders ga ik toch maar met reedcontacten werken (heb alleen geen zin om magneetjes onder de locs/ wagons te gaan plakken).


Hoi William,

je kan ook gebruik maken van mono-stabiel relais.
Deze komen alleen op als er een puls opstaat. Zodra deze puls weer weg is, is het relais ook weer af.
Je kan deze bijvoorbeeld gebruiken.
Dit relais is wel gelijkspanning, maar als je 1 diode in de gele draad naar de relais spoel zet werkt het ook gewoon op de 16volt~.

Mijn aanbod om bij mij te komen kijken staat nog steeds 8).

Groeten Sander

Bij een bezetmelding blijft er en puls zolang het spoor bezet is volgens mij. Dus dat zal geen verschil maken.
Ik weet niet of er, buiten de digitale omgeving, dergelijke schakeling bestaan. Relais hebben in zijn algemeenheid tot taak om de stroom een bepaalde richting heen te sturen.
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Ik denk dat ik overga op schakelrails, waarbij het eerst even puzzelen wordt hoe ik kan voorkomen dat je een tweede puls krijgt door een wagon met sleper...

Citaat van: Seinwezen op dinsdag 23 november 2010, 12:55:21
Citaat van: William027 op maandag 22 november 2010, 22:15:21

Mijn eerste vraag is: zijn er ook relais die een bezetmelding wel omzetten in een momentschakeling? Zo ja, dan vind ik dat wel fijn, anders ga ik toch maar met reedcontacten werken (heb alleen geen zin om magneetjes onder de locs/ wagons te gaan plakken).


Hoi William,

je kan ook gebruik maken van mono-stabiel relais.
Deze komen alleen op als er een puls opstaat. Zodra deze puls weer weg is, is het relais ook weer af.
Je kan deze bijvoorbeeld gebruiken.
Dit relais is wel gelijkspanning, maar als je 1 diode in de gele draad naar de relais spoel zet werkt het ook gewoon op de 16volt~.

Mijn aanbod om bij mij te komen kijken staat nog steeds 8).

Groeten Sander

Hoi Sander,

Nogmaals bedankt voor je aanbod. Misschien toch maar eens binnenkort de reis Eindhoven - Wijk bij Duurstede aanvangen ;-)!
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Ik denk dat ik overga op schakelrails, waarbij het eerst even puzzelen wordt hoe ik kan voorkomen dat je een tweede puls krijgt door een wagon met sleper...

William,

Ik had hetzelfde probleem voor (ik bedoel met die slepers) en ben uiteindelijk tot geen andere oplossing gekomen dan onder mijn loc's magneten te plaatsen en te werken met reed-contacten.
Mocht je alsnog toch een andere oplossing vinden, ik hoor het graag want dan kan ik ze misschien ook gebruiken.

Guy
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 24 november 2010, 10:25:16
Ik denk dat ik overga op schakelrails, waarbij het eerst even puzzelen wordt hoe ik kan voorkomen dat je een tweede puls krijgt door een wagon met sleper...

William,

Ik had hetzelfde probleem voor (ik bedoel met die slepers) en ben uiteindelijk tot geen andere oplossing gekomen dan onder mijn loc's magneten te plaatsen en te werken met reed-contacten.
Mocht je alsnog toch een andere oplossing vinden, ik hoor het graag want dan kan ik ze misschien ook gebruiken.

Guy

Ik hou je op de hoogte!
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
CiteerIk denk dat ik overga op schakelrails, waarbij het eerst even puzzelen wordt hoe ik kan voorkomen dat je een tweede puls krijgt door een wagon met sleper...

dat is uiteraard niet te voorkomen. Een sleper is een sleper. Je moet allen xorgen dat twee keer dezelfde puls gegeven wordt, dan maakt het niet uit. Als je in een spoor een schakelrail hebt opgenomen voor bezet, en in het ander spoor een schakelrail wat spoor 1 vrij geeft, dan zet de sleper onder de wagon het spoor bij het uitrijden weer op bezet. De enige oplossing is dan naar mijn idee het spoor handmatig vrij te geven. In dat geval moet je ook met je contactrail kunnen blijven werken
roland
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Thuis heb ik ook nog wat reedcontacten van M liggen, misschien daar dan maar eens mee gaan hobbyen... Wat jij zegt had ik namelijk ook al bedacht. Sterker nog, in mijn schema kan de wagon vervolgens spoor 1 weer bezet melden en spoor 2 vrijgeven, waardoor er een serieuze chaos ontstaat bij het verlaten van het station...
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Wil je het perse analoog houden? Koploper is een investering in tijd en geld, maar dan ben je al dit soort problemen kwijt en het rijdt mooi.......
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Citaat van: bluey op woensdag 24 november 2010, 23:01:41
Wil je het perse analoog houden? Koploper is een investering in tijd en geld, maar dan ben je al dit soort problemen kwijt en het rijdt mooi.......

Ergens is dat wel waar, maar voor bovenstaand baan(tje) vind ik het een beetje overdreven. Het liefst wil ik alles zelf in de hand houden en besturen, zodat ik de treinen zelf rond kan laten gaan op de manier die ik wil, met de snelheid die ik wil. Op dit baantje gaat dat in mijn ogen nog prima (op het schaduwstation na). Mocht er ooit een grotere baan komen, dan is dat in mijn ogen wel een optie.

Bovenstaande kan met Koploper in combinatie met een CSII of EcoS natuurlijk ook, maar zover reikt het budget op dit moment simpelweg niet...
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Duidelijk. Cs 2 kan overigens niet met kl. Je kunt ook een goedkopere interface kopen. Ik ben er net zelf mee bezig en kan je vertellen dat als je eenmaal de treinen automatisch hebt zien rijden de behoefte om het handmatig te doen een stuk minder wordt;-)

bijkomend voordeel is dat je meteen blokbeveiliging hebt en de treinen voor een sein langzaam kan laten stoppen. Erg mooi. Als je overigens alle componenten optelt om het analoog te regelen kon je nog wel eens duurder uitkomen.

Het mooie van een kleine baan is dat je het als testbaan kunt zien. Ik moet het meteen op een gecompliceerde baan met twee richtings verkeer implementeren, en dat bezorgt me heel wat hoofdpijn !

Roland
Re:Williamsville: Een inktzwarte dag... Maar we gaan verder!
Dat kan ik me voorstellen en dat van het mooie stoppen heb ik gezien op de baan van John (Tilly): prachtig hoe daar de locs langzaam van blok naar blok kruipen in het schaduwstation.

Bij deze baan staat het ouderwetse "spelen" voorop: zelf rangeren, zelf treinen laten stoppen op een station. Automatisch rijden is dan niet meer zo leuk, ook al omdat de treinen hoe dan ook weer snel terug zijn op de baan.

Heb trouwens meer materieel dan baan. Vervelend, zo'n eBay...
Re:Williamsville: Analoog schakelen onder digitaal regime?
Goed, de volgende stap (wat eigenlijk een stap terug is): met behulp van een schakelrail een wissel om laten gaan. Kan nooit moeilijk zijn, toch? Toch wel...

Onder analoog regime (dat wil zeggen, de baan aansturen met de standaard trafo) werkt het prima. Bij het passeren van de schakelrail gaat de wissel om. Kortom: geen enkel probleem.

Onder digitaal regime is het kennelijk een ander verhaal. De analoge aansluiting wordt verwijderd en de MS aangesloten. Geel van de analoge trafo gaat naar geel van de wissel. In dit geval werkt de schakelrail niet: tijdens het activeren van de rail gebeurt er niets met de wissel.

Iemand enig idee waarom niet?

Alvast bedankt! Met deze (belachelijk) kleine stapjes hoop ik toch ergens te komen...
Re:Williamsville: Analoog schakelen onder digitaal regime?
Hoi William,

je moet er voor zorgen dat de massa(bruin) van de standaard trafo verbonden is met de massa (O) van de baan.

Succes,

Sander
Re:Williamsville: Analoog schakelen onder digitaal regime?
Citaat van: Seinwezen op zondag 05 december 2010, 13:07:14
Hoi William,

je moet er voor zorgen dat de massa(bruin) van de standaard trafo verbonden is met de massa (O) van de baan.

Succes,

Sander

't Werkt! Thanks! Nu weer even verder puzzelen naar de volgende stap.
Re:Williamsville: Analoog schakelen onder digitaal regime?
Ik had het ook alleen heb ik de stekker los gemaakt en aan een aparte transfo gehangen  :lol:


groeten minitreintje/Dylan