Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin K-wissel hulp gezocht

Gestart door RobGood maandag 09 augustus 2010, 23:10:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin K-wissel hulp gezocht
Guys,
Ik heb meerdere K-wissels met de bijbehorende wisselmotortjes, redelijk nieuw maandje of 8 oud. Probleem is dat ze naar verloop van tijd steeds slechter tot helemaal niet meer werken. Reden volgens mij dat de contacten van de microswitches van de eind afschakeling inbranden en steeds slechter contact maken. Overbruggen kan... maar niet echt een mooie oplossing. Ik zoek een eenvoudig versterker schakeling die het spoeltje aanstuurt en die (hoogohmig, dus niet meer verder inbranden) wordt aangestuurd door het microswitchje.Ben zelf al twee dagen aan het klooien geweest redelijk resultaat maar een hele kluwe weerstanden en transistors.... lijkt me iets wat volgens mij allang door iemand anders is opgelost...net als dat bekende wiel... heeft iemand misschien een tip waar ik zo een schakelingetje kan vinden...?
Bedankt alvast, Rob
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
En toch is de beste oplossing de schakelaars te overbruggen.
De digitale aansturingen schakelen de stroom door de spoel op tijd uit.

Een kleine kans blijft er echter dat dit systeem ook fout gaat; niks is onfeilbaar.

Er is verder ruim voldoende over dit welbekende probleem op het forum te vinden.


Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Als het ook de nieuwere aandrijvingen zijn dan kun je de eindschakelaars ook makkelijk er uit wippen met een klein schroverdraaiertje.

Groet, Anne W
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Een andere optie is ze te verwisselen met een servo, zoals van Esu. Ben ik nu aan het testen. Overbruggen leverde mij ondanks de korte impuls uit de CS II toch een restyling (lees: doorbranden) van de aandrijving op.
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Bedankt voor reacties zo ver... bij overbruggen (puls 1/4 sec standaard) sommige brommen... ach ja net als vroeger, die eindafschakeling geeft alleen een tik. Servoos is natuurlijk het mooiste maar op 19 wissels een hobby op zich. Voor de wissels meest inzicht gaak dat in detoekomst wel maken denk ik... maar misschien toch iemand een tip schakeling om de eindafschakeling goed en betrouwbaar te laten werken?
ROb
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Beste Rob,

Die eindafschakeling is zo onbetrouwbaar als de pest. Nadat ik mij er mateloos aan ge-ergerd heb besloot ik alles te vervangen. In een kwartier tijd lagen alle wisselaandrijvingen incl van het schaduwstation in de kliko figuurlijk. 25 wissels werken nu 1 1/5 jaar probleemloos met servo's. Nog geen enkele weigering gehad en die zal ook niet komen ook.
Mijn advies, wees verstandig...........

Mvg, Johan
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Nou Johan, die dingen "figuurlijk" in de kliko ?
Volgens mij heb je ze "letterlijk" gewoon verkocht  :lol:
Uiteraard wel netjes en helemaal niet duur.

Maar ook ik ga mijn K-rail-wissels uitrusten met servo's.
Er is helaas iets tussen gekomen, zo'n 5 maanden geleden en het duurt ook nog wel even.

grv Huub
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Huub idd een paar verkocht voor een habbe krats, rest ligt hier nog ergens te zwerven zou niet zo snel weten waar ze uithangen

Mvg, Johan
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Ik weet het, Johan, je zal ze echt niet te duur verkocht hebben.
Je bent net zo'n figuur als ik zelf in deze.
Maar dat had ik al netjes vermeld  :D gelukkig niet vergeten.....
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Gisteren zijn er bij mij op de club die simpele conrad eletromotortje-wisselaandrijvingen ingebouwd en getest, ziet er goed uit, zit eindafschakeling en omschakelcontact in.

Moet gestuurd worden met een schakeldecoder en 16 V wisselstroom, indien je een magneetartikeldecoder gebruikt, altijd met 16 V wisselstroom "hulp" voeding en de schakeltijd moet vanuit je "systeem" wat langer gemaakt kunnen worden.

Het is geen echte langzame servo aandrijving, maar het lijkt dat het meer kracht heeft en het gaat iets langzamer als een magneetspoel aandrijving.

Groet, Anne W
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
inmiddels zelf bijna alle 40 wissels voorzien van ome conrad's aandrijvingen. werken goed. probleem is dat ik niet alle wissels kan vervangen i.v.m. de ruimte. jullie hebben het allemaal over de eindafschakeling verwijderen, ik ben geen techneut, maar hoe doe je dat nu exact? wie kan mij helpen
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Jan,

In het wisslmotortje zitten twee witte blokjes... zijn hele kleine schakelaartjes... worden bediend door het plastikje wat op het ijzeren asje zit wat beurtelings door de spoeltjes wordt heen en weer gehaald. (wat een verhaal...) nu die schakelaars hebben drie pootjes de twee buitenste pootjes van de schakelaars met elkaar doorverbinden... pas erg op met handmatig schakelen want als je de schakelknop nu ingedrukt houdt is gegarandeerd het ding naar de ratsmedee in een paar seconden... dus absoluut niet kinder-proef..

Ik wil graag deze afschakeling zien te behouden maar dan betrouwbaar... maar heb nog geen bericht van iemand die dat ook heeft gedaan... heb zelf iets gevogeld met wat transistortjes werkt wel maar veel te ingewikkeld en veel te veel componenten....moet volgens mij makkelijker kunnen maar hoe?
Servoos is zeker een goed idee maar ik ben een beetje van ' het moet en het zal' type... dus wil ik graag juist die M wisselmotortjes goed aan de gang zien te krijgen... eerlijk is eerlijk het idee van Marklin het zo te doen is geniaal  alleen de uitvoering laat te wensen over.....
Rob
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Ik heb het helemaal anders gedaan ,Ik  heb pptrelais onder der baan gemonteerd daaraan een strak getrokken koperen draad gesoldeert en zo gebogen dat dit precies onder de wissel uit komt ,de handel van handbediening gesloopt, dit pennetje(daar zit een kleingaatje in)er op geschoven ,en het werkt bij nij .\ps alleen niet bij de kruising
Bij ons op de club daar werkt het ook ,maar dan bij de gelijkstroom rails
mvrg Robert
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Robert,
Je bedoeld dat je de beweging van het anker van het relais gebruikt om de wissel om te zetten?
Wat een onwijs goed idee... ( en goedkoop, relaistjes koop je tegenwoordig voor een paar dubbeltjes...) maar dan moet je wel iets hebben verzonnen om de beweging te vergroten zo een anker maakt meestal maar een kleine slag toch? Een wiel ertussen of zo... ?
rob
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
ik heb vorige week een engels K-wissel omgebouwd voor sturing met de Hoffmann aandrijving.Denk dat ik de eerste maanden al mijn engelsmannen zo ga ombouwen.Werkt perfekt.
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
hallo allemaal,

als je de hoffman aandrijvingen gebruikt, kijk dan ook naar de conrad aandrijvingen (prijstechnisch) het zijn vrijwel dezelfde en komen bij dezelfde fabrikant vandaan.

Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
moet je dan eens luisteren bij het schakelen en inwendig kijken.Zal je snel het verschil horen en zien.Conrad mag er zelfs nog niet naast liggen.Voor de meerprijs (gewoon het dubbele 12,95 euro met omschakelcontact) betaal ik graag.Zijn stukken stiller als ik ze samen met de M-aandrijving kombineer.De gewone wissel stuur ik aan via een M-aandrijving omgekeerd gemonteerd.Geeft geen problemen.Wel de Engelse wissel.Met de Hoffman gaan ze langzaam om zonder harde klik.Moet ik zelfs niet gan experimenteren met weerstandjes om de spanningen aan te passen om het KLIK geluid weg te werken.Mijn Engelse wissels schakelen wel 3 a 4 maal zoveel als de gewone.
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
RobGood hetwerkt als volgt ;het telefoonrelais,daar zit eenpakketjeveren bij,het relais wordt gevoed met 24v = Het veren pakketje kan worden gebruikt voor melding met leds  ,deze worden gevoed met 16v wisselsp Dan trek je een  koperen draad strak ensoldeer dit aan het plaatje van het telefoonrelais vervolgens buig je deze draad zo dat het precies onder het wissel uitkomt .Op het tableau wordt een schakelaar voor/aan uit geplaast  ,en dan werkt het

Ps ik kan helaas er geen foto van maken ,omhet te latenzien,
mvrg Robert
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Ik maak zelf gebruik van Tortoise wisselmotoren. IJzersterk en niet kapot te krijgen. Ze hebben een gelijkspanning nodig, die je ompoolt als je wisselt. Ze hebben 2 terugmeldkontakten, die erg handig zijn. Zelf heb ik ze al minstens 10 jaar in gebruik en bij een vriend zitten ze al 15 jaar onder de baan, die redelijk intensief gebruikt wordt. Wel andere dingen kapot, zoals draaischijf van Marklin, maar de Tortoise nog nooit. De prijs is ook redelijk, nog geen 20 euro per stuk. Het enige nadeel is, dat ze redelijk groot zijn.

Ik ga ze binnenkort digitaal aansturen met MGV76 modules.

Groet,
Bert
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Bert, waar kan je deze Tortoise wisselmotoren kopen?
En kan je dit ook gebruiken voor je engels wissel?
graag je antwoordt
Robert
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Aan TREINBERT
Kan je mij ook zeggen waar die Tortoise wisselmotoren te koop zijn?
En hoe sluit ik dit dan aan ,onder de baan bij de wissel?.
Graag je antwoord
mvrg Robert
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Hoi Robert,

ik ben dan wel niet treinbert :lol:, maar http://www.wentinkhobby.nl/ hier kan je ze kopen.
Je krijgt zelfs korting als je er 12 besteld 8).

Succes,

Sander
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Bert ,hoe sluit je  de Toroise wisselaandrijving aan op een K-wissel.
 

mvrg Robert
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
En hoe stuur je 'm aan ?
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Hallo Rob,
Wat heb je nu uiteindelijk gedaan? En werkt het? Ik heb hetzelfde probleem met de K-wissels van marklin
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Catrinus,
Nu uiteindelijk wat ik ondertussen van vele collegaas heb gelezen, de microswitches overbruggen, wat ik dan ook nog doe is een heel klein beetje grafiet op het ankertje doen , wissels die ik op deze manier heb behandeld doen het nu probleemloos, ondertussen leer ik steeds meer over servo aansturing en volgens mij (en vele op dit forum) is dat de enige definitieve oplossing. Ben momenteel zelf een draaischijf aan het maken daar ben ik nog wel een jaartje mee zoet daarna moet ik weer een stuk baan maken... en wissels maar deze gaan allemaal servoos krijgen..
Succes er mee...
Rob
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Marklin K-wissel hulp gezocht
Citaat van: robert hoesman op dinsdag 05 oktober 2010, 13:59:11
Bert ,hoe sluit je  de Toroise wisselaandrijving aan op een K-wissel.
 

mvrg Robert
Hoi Robert,

De Tortoise zet je onder de baan vast. Er zijn 2 mogelijkheden.
1) neem een handhandel en haal daar alleen het pinneke uit, dat in de wissel gestoken wordt. Zet deze in de wissel en teken aan waar de beide standen van het gaatje zijn. Boor dan midden tussen deze twee punten een gat, zodat beide punten er binnen vallen. (Nog mooier is natuurlijk een sleufgat) Zet de Tortoise in de middenstand en daarna onder de baan met de lange verende pen in het midden van het gat en prik deze door het gat van de handel. Zet de handel vast aan de wissel (eventueel al voordat je de Tortoise plaatst). Haal de Tortoise van links naar rechts en zie of de wissel omschakelt. Zet de Tortoise dan pas definitief vast.
2) Doe hetzelfde als boven, maar boor een gat onder de wisseltong. Hiervoor moet je een stukje uit de onderkant van de wissel zagen/frezen, zodat het stripje, die de wisseltongen vasthoudt zichtbaar wordt. Boor een kleingaatje in dat stripje en steek hier de pen van de Tortoise door. LEP OP: Dit kan niet met slanke wissels met beweegbaar puntstuk, omdat het puntstuk dan niet meegaat. Het is wel veel betrouwbaarder, dan via de wisseloverbrenging.

Zie ook de foto van mijn baan:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11152.msg476873#msg476873

Succes,
Bert