Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

wie helpt me verder?

Gestart door tgv515 zondag 08 augustus 2010, 12:25:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: Willem E op zondag 15 augustus 2010, 12:23:21
Citaat van: tgv515 op zondag 15 augustus 2010, 12:13:25
Hallo

Oei.. Ik heb mijn browser eens volledig leeggemaakt en de pagina opnieuw geladen en bij mij komen de plaatjes erop hoor! Of bedoelde je iets anders?

Volgens de eigenschappen zijn het .png bestanden. wellicht zit daar het probleem voor mij en wellicht anderen? Misschien wil/kan je ze omzetten naar .jpg?
Overgens kan ik ze ook niet downloaden met de bijbehorende URL. Ik vermoed dat de plaatjes op jouw scherm van je eigen PC komen...
mvg.
willem

neen, ze stonden wel degelijk op mijn server.
er was waarschijnlijk een probleem met de rechten die ik (onbewust) had toegekend, zie je ze nu?
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
Nee en ja...

Nee, niet op de Forum-pagina.  :(
Ja, via de URL. en daar zit het probleem: een backslash teveel na http:  :)

Willem E.
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
HET WERRUKT! :D
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: Willem E op zondag 15 augustus 2010, 12:40:52
Nee, niet op de Forum-pagina.  :(
Ja, via de URL. en daar zit het probleem: een backslash teveel na http:  :)
Ahja, zeg wel! goed gezien!
Safari en Chrome lezen dus blijkbaar over mijn fout heen en tonen de foto's wel!

Citaat van: Willem E op zondag 15 augustus 2010, 12:44:27
HET WERRUKT! :D
yes!
... en wat vind je nu van het baanplan?  :D

Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
Citeer
yes!
... en wat vind je nu van het baanplan?  :D



Zo als het nu is zie je dus, voorlopig (?), af van wat rangeermogelijkheden.
Qua spoor nog wat glad en clean, daar hou ik ook wel van.
Wat me minder bevalt is de toegang naar het bergspoortje: persoonlijk zou ik of de aftakking wat verder van het station leggen, of juist aansluiten in de bocht van het stationsspoor, als je begrijpt wat ik bedoel...

Hoe dan ook: volgens mij ben je op de goede weg!

mvg.
Willem E.
Re:wie helpt me verder?
hallo

bedankt voor je reactie!
van die rangeermogelijkheden stoot ik op een probleem: het plan van hermanus is goed, maar ik kan het niet leggen.
ter hoogte van waar die 2 stootbuffers bij elkaar zijn in het rangeergebied, daar moet ik van onder naar gelijkvloers komen (zie oranje spoor).
ik kom dan op een hoogte uit van minder dan 80 cm. ik kan ook niet later beginnen met klimmen, omdat nu al mijn stijgingspercentage 4% is... dus dat komt dat nog hoger uit en ik vond die 4% al een doorn in mijn oog

bedoel je met clean de rechte stukken bovenaan? of die zichbare keerlus bovenaan dat ik wat meer moet camoufleren?

Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
Hoi TGV,

Wat ik bedoel is dat er nu omdat je geen rangeermogelijkheid kiest ook eigenlijk geen aftakkingen vanaf je hoofdspoor hebt en dat ziet er wat 'kaal' uit.
En als je in Hermanus'plan de rangeersporen boven (2 buffers) nu iets korter maakt? Dan zou je erachter net wat ruimte krijgen voor een dijkje/bergje waaronder het stijgende spoor zit? Moet je echt 8 cm hebben? Zonder bovenleiding dan. 6,5 -7 cm voor een kort stukje zou kunnen, denk ik. Elke centimeter telt. Je zou zelfs kunnen overwegen het hele station iets naar achteren te laten oplopen...

We zijn lekker bezig zo, toch?

mvg.
Willem E.

mvg.
Willem E.
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:wie helpt me verder?
Hallo TGV,

Jij gaat links rijden toch? Kun je dan niet beter je plan spiegelen, zodat jij in de buitenbochten stijgt? Meer raillengte, dus lager stijgingspercentage.
Re:wie helpt me verder?
Ja, inderdaad!
Sorry dat ik je tip had vergeten en hem niet heb verwerkt in mijn nieuw plan  :)
Re:wie helpt me verder?
nieuwtje: ik mag kijken om een oppervlakte van 405 cm x 125 cm te gaan gebruiken  :P
Re:wie helpt me verder?
Dat is leuk om te horen als je een voorbeeldje wil zeg je het maar, ik maak graag plannen op de pc...  :lol:


groeten minitreintje/Dylan
Re:wie helpt me verder?
hallo

ik kon mezelf niet bedwingen en was ook al begonnen, met het schaduwstation.
anders moet jij maar de bovenbouw doen  :lol:

het schaduwstation
ik heb enkele bijzonderheden ingebouwd, want ik zou zo graag een volledige tgv op mijn baan willen. (maar hij moet ook in het schaduwstation kunnen)
nu liggen er 2 extra lange sporen in het schaduwstation: ze meten 3,5 meter. de andere opstelsporen meten 1,8 meter.
de 2 bovenste sporen gaan naar boven.




Re:wie helpt me verder?
Mooi plan maar je gaat je tgv moet "kenmerken" dat hij alleen naar die sporen van 3.5 meter mag dat kan door een reedcontact en een magneet die de tgv op het opstelspoor zet en een ander reedcontact zet de wissels weer terug dat de treinen niet met de tgv botsen.

groeten minitreintje/Dylan
Re:wie helpt me verder?
hallo

wel, dat was eigenlijk mijn volgend probleem.
het eerste is een goed plan maken en het tweede is hoe ik alles concreet (technisch) zal uitvoeren.
ik heb nu een control unit, keyboard en enkele viessmann wisseldecoders.
ik weet niet of ik dit huidig systeem zal uitbreiden of ik volledig overga op computer...
want vroeger deed ik alles op het oog (ik had geen schaduwstation) en dat zal nu praktisch niet gaan!!
Re:wie helpt me verder?
omdat ik bang was dat treinen elkaar gingen raken in de hoek linksboven heb ik mijn schaduwstation wat aangepast: 2x094 tussengestoken.
ook heb ik 2 paar bochtwissels toegevoegd. de bedoeling hiervan is dat treinen een rondje kunnen rijden zonder dat ze zichtbaar zijn op mijn paradespoor, ze kunnen hiervoor gebruik maken van de tgv sporen.

ERRATUM: ik vertelde dat mijn tgv opstelspoor 3,5m lang was, dit moet 3,05m zijn  :lol:


Re:wie helpt me verder?
Simpel geen digitale wissels in het schaduwstation en stukken spoor stroomloos zetten door een contact. Alle trein uitgezonderd ICE krijgen aan de rechterkant een magneet en de ICE krijgt een magneet aan de linkerkant.
Dan zet je voor de wissel die naar het spoor van ICE leidt een reedcontact aan de linkerkant en een reedcontact aan de rechterkant.
het linkse reedcontact koppel je aan het de wissel zodat de wissel zich verzet als de ICE komt en het rechter reedcontact koppel je aan rechtdoor dat de rest van de treinen op het andere spoor rijden richting de andere kortere sporen.

Ook heb je een contact nodig op elk opstelspoor dat de wissel die van 2 sporen 1 maakt op de juiste stand staat.
Het lijkt misschien ingewikkeld maar dat is het niet

groeten minitreintje/Dylan
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wie helpt me verder?
of je gaat naar complete pc besturing, dan kan je alle kanten op :D
Re:wie helpt me verder?
ik denk dat ik voor die laatste optie zal gaan, het lijkt mij de goedkoopste en plezantste.
ik heb al veel opgezocht, maar ik geraak er toch niet allemaal wijs uit...

wat is nu de goedkoopste oplossing om dit te doen?

ik heb nu een control unit en keyboard, maar daar ben je niet veel mee heb ik begrepen.
ik zou dan de marklin interface moeten kopen? of zijn er goedkopere oplossingen om te kunnen verbinden met een computer?
ik gebruik nu viessmann wisseldecoders, vormt dit een probleem of kan ik die nog altijd gebruiken?

rocrail lijkt me wel wat, want het draait op de 3 besturingssystemen!
Re:wie helpt me verder?
hier is het plan van mij tgv515,



Re:wie helpt me verder?
hallo minitreintje

bedankt voor de moeite en er zit ook een brug in  :D

ik heb een paar kleine opmerkingen:
- onderaan, de plaats tussen de groene en oranje sporen, is dat niet wat weinig? dat moet naar beneden gaan + eventuele seinen die ik langs mijn sporen wil zetten, zal krap worden, denk je niet?
- een simpele aanpassing: ik zou op het gelijksvloers de rechterlus nog meer naar rechts leggen, heb ik langere perrons!

nog eens bedankt! zal zien wat ik allemaal zal verwerken!!
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wie helpt me verder?
voor deze oppervlakte, en omdat je lange treinen wilt, zou ik het station scheef neer leggen zodat je langere treinen kwijt kunt :D
Re:wie helpt me verder?
ik zou het anders willen dus plaats er tussen maar marklin C-rail heeft als kleinste stukje 24064 dat is hier gebruikt  :(

groeten minitreintje/Dylan
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: wijbe op donderdag 19 augustus 2010, 20:16:55
voor deze oppervlakte, en omdat je lange treinen wilt, zou ik het station scheef neer leggen zodat je langere treinen kwijt kunt :D

dat was ook mijn idee, al van bij het begin toen ik nog maar 125 op 360 had!


Citaat van: minitreintje op donderdag 19 augustus 2010, 20:19:40
ik zou het anders willen dus plaats er tussen maar marklin C-rail heeft als kleinste stukje 24064 dat is hier gebruikt

ik begrijp je niet, denk ik. de plaats waar je met 2 sporen tevoorschijn komt, langs de rechterkant, daar waar het overgaat van oranje naar groen. dat ligt toch nogal een stuk verwijderd van de rechterkant.. zou je dat niet beter wat meer naar rechts doen? daar kan toch zeker een 172 of 188 tussen?
Re:wie helpt me verder?
Ja dat is waar daar kan nog zeker een 172 of 188
Re:wie helpt me verder?
hallo

ik heb mijn station helemaal moeten aanpassen door de komst van mijn laatste uitbreidingsset voor mijn TGV. hierdoor meet hij 2m30 en moet hij zeker in mijn station kunnen.

het plan is nog helemaal niet klaar, maar dit om een idee te schetsen.
ik zou dan vooraan water maken, zodat ik daar mijn brug kan plaatsen (ipv. boven mijn station)
het perron van faller komt in het midden terecht



wat denken jullie hiervan?
Re:wie helpt me verder?
hoolsema
gast

Re:wie helpt me verder?
waarom zit er zoon rare kronkel voorin? En ik mis wat rangeermogelijkheden

mvg
Reinder
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: hoolsema op maandag 06 september 2010, 15:06:55
waarom zit er zoon rare kronkel voorin? En ik mis wat rangeermogelijkheden
hallo
die rangeermogelijkheden moeten inderdaad nog komen!
maar wat bedoel je met de rare kronkel? ik zie geen rare kronkel...
Re:wie helpt me verder?
hoolsema
gast

Re:wie helpt me verder?
ik bedoelde die bochten vooraan maar nu zie ik de maten en die zag ik niet op me mobielke dus ik heb niks gezecht over die kronkel

mvg
Reinder
Re:wie helpt me verder?
Het lijkt mij een leuk plan worden, vooral als je de scenery er bij denkt. Maar ik heb een vraag: waarom heb je die twee rechte wissels aan de rechter kant van je plan erin gelegd? Volgens mij maken die het ingewikkelder zonder echt een functie te hebben, of je moet aan de ander kant van je station ook twee wissels leggen.

Hoe ga je nu het schaduwstation aanpakken?

En je vraagt om hulp: Waarmee wil je hulp?
Re:wie helpt me verder?
hallo

Citaat van: Veer op maandag 06 september 2010, 19:19:36
waarom heb je die twee rechte wissels aan de rechter kant van je plan erin gelegd? Volgens mij maken die het ingewikkelder zonder echt een functie te hebben, of je moet aan de ander kant van je station ook twee wissels leggen.

inderdaad, de symmetrie is daar even zoek!
mijn treinen rijden links en het idee was om de treinen ook rechts in het station te kunnen laten plaatsnemen. ze hoeven dan niet altijd links geparkeerd staan in mijn station!

Citaat van: Veer op maandag 06 september 2010, 19:19:36
Hoe ga je nu het schaduwstation aanpakken?

wel, bij mijn vorige plannen was ik eerst met het grondplan begonnen, maar dan kon ik niet altijd een leuke bovenbouw maken. nu wil ik eerst mijn bovenbouw helemaal goed hebben en dan pas beginnen aan mijn schaduwstation

Citaat van: Veer op maandag 06 september 2010, 19:19:36
En je vraagt om hulp: Waarmee wil je hulp?

het is vooral jullie mening wat er in jullie ogen mankeert: dingen die niet goed gaan lukken, die beter anders kunnen.
ik had de tekentafel voor een tijdje verlaten en je kan zien dat mijn vorige plannen totaal anders waren. ik was er namelijk niet tevreden ermee. ik heb dan eens op de Marklin-site gesurft en ben dankzij de plannen van magazines 03/2005 en 04/2009 tot dit plan gekomen. het komt er nu nog op aan om wat wissels te krijgen bovenaan en daarna de bouw van een schaduwstation! voorstellen mogen altijd!
Re:wie helpt me verder?
Als je dan links van je station ook wissels intekend kan je weer terug naar links rijden. Dan kan je namelijk aan de bovenkant van je station een rangeerterrein(tje) maken, dit geeft wat meer mogellijkheden om met je treinen te "spelen". (Of je moet natuurlijk alleen personentreinen hebben rijden.)

Ik ben zelf bezig om mijn vierde baan te tekenen omdat ik weer niet tevreden ben met mijn huidige plan, dat ik bijna klaar had om aan te gaan sluiten! En ik ben daarmee niet de enige op dit forum, dus succes!

Re:wie helpt me verder?
een paar avond verder met het volgende plan:

voor het schaduwstation ben ik er nog altijd niet uit.
ook had ik graag ergens keerlussen willen inbouwen... maar ik bind quasi geen plaats meer :shock:
- links in het midden kan ik aansluiten
- ik heb ook 2 sporen die onder mijn station lopen

@Veer: normaal moeten er linksboven nog wissels komen, maar ik kan makkelijker mijn hellingspercentages berekenen als er geen wissels liggen  :)