Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

wie helpt me verder?

Gestart door tgv515 zondag 08 augustus 2010, 12:25:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wie helpt me verder?
tgv515
gast

wie helpt me verder?
hallo

mijn baan mag 125 cm op 360 cm zijn.
de treinen zullen vooral van huidig tijdperk zijn en daarom wil ik zo ook aan een zekere snelheid kunnen laten rijden op de rechte stukken. een brug en tunnel zou ik ook graag verwerken in deze baan.

ik heb al zitten sleutelen aan mijn vorige baanontwerp (de 8-vorm) en kom nu tot de volgende baan.



ik maak nu veel meer gebruik van R2 en R3 en enkel R1 in de minder zichtbare gedeelten.
de berg en tunnel zouden in de linkerbovenhoek komen.
nu heb ik nog enige ruimte over in die linkerlus, daar zou ik graag een rangeerstation maken.
kunnen jullie mij eens helpen om daar zo iets efficient mogelijk in de krijgen.

ik had misschien ook nog gedacht om naar boven te kunnen rijden op die berg, misschien daar ook tips voor?



Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:wie helpt me verder?
ik denk dat je het aan de rechter kant niet gaat redden qua hoogte..
Je zal te sterk moeten dalen/steigen om over je station heen te moeten komen.
Re:wie helpt me verder?
ik had het een klein beetje gevreesd, maar als ik met de brug juist in het midden zal zitten over dat station, dan denk ik dat die 8-vorm teveel in het oog zal springen... ik zal eens proberen om er 1 recht spoor extra tussen te steken in de rechter cirkel
Re:wie helpt me verder?
hier het plan met aangepaste hellingsgraad:

links 3%
rechts 4,12%

zijn er mensen met ideeën voor een klein rangeerstation in de linkercirkel?


Re:wie helpt me verder?
hermanus
gast

Re:wie helpt me verder?
Hoi
het onderste spoor kan hoe je hem nu gemaakt hebt enkel spoor, scheelt weer een paar wissels.
Re:wie helpt me verder?
hallo

ik wilde met dat onderste spoor de indruk van dubbelsporig wekken, maar je hebt inderdaad gelijk!
reden waarom ik dit ook doe, is omdat ik al sporen heb, waaronder 2x Engelse kruising.

ik ben aan het overwegen om misschien de ovaal volledig dubbelsporig te maken en de brug enkelsporig...
Re:wie helpt me verder?
hallo

ik heb eens geprobeerd om de ovaal 'echt' dubbelsporig te maken.
de brug daarentegen is niet volwaardig dubbelsporig

wat vinden jullie hiervan? beter of slechter dan mijn vorig plan?
enig nadeel is dat het allesinds wel 20 cm breder is...





Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:wie helpt me verder?
Hallo,

Ik vind het een leuk plan waarbij je door de 2 keerlussen niet steeds hetzelfde hoeft rijden. Maar ik heb een viertal opmerkingen/vragen.

- Volgens mij kun je bij de aanvoer van het station de Engelse wissels vervangen door gewone kruisingen, want ik denk dat je deze toch alleen maar rechtdoor laat rijden.
- Tevens vraag ik mezelf af waarom je het spoor bovenlangs persé dubbelsporig wil hebben? Kijk eens hoe oogt als je dat enkelsporig maakt.
- En zo op het oog komen de pilaren van de brug midden op de rails van het station uit.
- Ik weet niet of jij nagedacht hebt over een schaduwstation, voor het geval dat je verzameling gaat uitbreiden?

Met vriendelijke groet,

Marco
Re:wie helpt me verder?
hallo

bedankt voor je reactie en hier wat antwoord op je opmerkingen

opm 1:  ik heb al 2x engelse wissels in mijn bezit, dus daarom steek ik ze daar!
opm 2: ik weet het eigenlijk niet, gewoon misschien omdat ik met modern materiaal wil rijden en dat ik daarom alles dubbelsporig wil. eingelijk wil ik zoveel mogelijk sporen op mijn baan  :)
opm 3: die brugdelen op wintrack zijn niet hoe ik ze ga maken, maar gewoon om aan te tonen dat daar de brug komt. ik had gedacht om 1 pijler te zetten tussen de 2 hoofdsporen
opm 4: ik gebruik geen computer voor de besturing van mijn treinen, dus ik ben een beetje bang dat als ik een schaduwstation maak, ze daar beneden tegen elkaar rijden, maar inderdaad, ik heb daar ook al zitten aan denken!

groetjes
Re:wie helpt me verder?
Ronald69
gast

Re:wie helpt me verder?
Ik heb ook mijn bedenkingen over de brug die over het station loopt. Is niet logisch en ziet er niet mooi uit.
Het ontwerp lijkt zo uit een baanontwerp plannenboek te komen en 1 op1 overgenomen.
Probeer eens via Wintrack of een soortgelijk programma iets anders te ontwerpen zodat je een logischer ontwerp kan maken.

Grt, Ronald.
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: Ronald69 op maandag 09 augustus 2010, 11:23:08
Ik heb ook mijn bedenkingen over de brug die over het station loopt. Is niet logisch en ziet er niet mooi uit.
niet logisch? nochtans komt dit voor in het echt... ga eens met de TGV naar Valence en kijk op het perron wat er boven je hoofd hangt...

Citaat van: Ronald69 op maandag 09 augustus 2010, 11:23:08
Het ontwerp lijkt zo uit een baanontwerp plannenboek te komen en 1 op1 overgenomen.
ewel merci voor de belediging  :shock:
ik heb hier veel tijd ingestoken en als je het hier helemaal afbreekt.... pfffff
hoe zou jij het dan aanpakken op diezelfde oppervlakte?


Re:wie helpt me verder?
Ronald69
gast

Re:wie helpt me verder?
Het is geen belediging v.w.b. het overnemen rechtstreeks uit een plannenboek maar om in de toekomst "verveling" tegen te gaan omdat je alleen maar "rondjes" rijdt.
En wat jij in je 1ste post schrijft dat je met een zekere snelheid wilt gaan rijden zal ook niet gaan omdat daarvoor gewoonweg de ruimte ontbreekt.
Verder mis ik in jouw beginpost een aantal belangrijke punten enwel: thema, land, tijdperk enz.
Je schrijft ook dat je dat je 1,25 x 3,60 tot je beschikking hebt, geldt dit voor je hele kamer of alleen voor de baan? Je zou kunnen overwegen om de baan "rondom" te maken.
Zoals gemeld hier, heb je in je plannen de mogelijkheid onderzocht waar te beginnen  met het schaduwstation dit i.v.m de hellingsgraad?
Misschien een open deur ingetrapt maar je kunt beter 20 plannen weggooien dan 10 x je baan afbreken omdat hetgene wat je in je hoofd hebt in de praktijk niet blijkt te werken.
Bedenk dat het realiseren van een baan nu eenmaal tijd kost en niet binnen een paar weken af is zoals de meeste mensen graag zou willen omdat ze graag hun materieel willen zien rijden.

Grt, Ronald.
Re:wie helpt me verder?
als je nu eens begint met een schaduwstation, dan wordt je verkeer al een stuk afwisselender. Je ziet de treinen niet meer rondjes scheuren over je baan, maar ze blijven een poosje 'weg'. Dat gaat veel minder snel vervelen.
Re:wie helpt me verder?
waarom ik zo "kwaad" ben, is juist dat ik dit niet heb overgenomen...
maar ik begrijp inderdaad wat je bedoeld met het probleem van verveling. (en zie dat nu ook jammergenoeg in)
ik heb, eerst na een halfuur mopperen, toch mij weer achter de computer gezet en het over een heel andere boeg gegooid (tevens dan ook met de mogelijkheid voor een schaduwstation). plan volgt nog, maar het idee zit al in mijn hoofd.

die 1,25 x 3,60 is de ruimte die IK mag gebruiken, dus niet de volledige kamerruimte, want die mag ik niet helemaal gebruiken  :)

wat ik op mijn baan zie: hoge snelheid (tgv, ice, ...) en gewoon regionaal personentransport (misschien 1 goederen ofzo). dit personentransport kan bv Frans of Belgisch zijn.  dus ik kan niet echt 1 hoofdland opplakken. tijdsperiode is daarentegen: nu

ik weet dat het tijd kost en ik wil daarom een zo goed mogelijk plan!
Re:wie helpt me verder?
Kun je voor wat betreft de ruimte niet wat onderhandelen en probeeren een L vorm te krijgen. Je hebt dan echt weer meer mogelijkheden.
Re:wie helpt me verder?
Ronald69
gast

Re:wie helpt me verder?
Houd wel rekening met het feit dat een 8-delige TGV of ICE varianten behoorlijk wat ruimte in beslag nemen m.a.w. een TGV of ICE die de volledige perronlengte inbeslag neemt ziet er niet zo mooi uit. Het is mooier als er voor en achter redelijk wat perron overblijft. En ik denk dat je met deze maatvoering niet met deze treinen uit de voeten komt.

Grt, Ronald.
Re:wie helpt me verder?
Het maximum aan oppervlakte die ik mag hebben is de andere kant van de kamer, dit is dan 1,25 op 4 meter.
Ik denk mijn TGV duplex (die ik nu nog niet uitgebreid heb) er toch zeker op kan.
In het echt is hij 200 meter lang, ombrengen naar schaal HO maakt is meer dan 2 meter.
als mijn tafel 4 meter is, dan hou ik 3 meter (door de bochten) over, dus ik moet die daar toch opkrijgen?
Re:wie helpt me verder?
hallo

mijn idee was om een 'snelspoor' (hiermee bedoel ik de 2 sporen onderaan) te behouden, maar dit dan los te koppelen van mijn station. het station zou dan op het tweede verdiep geplaatst worden.

ook heb ik eens gewerkt aan een schaduwstation met 4 opstelsporen. zijn er bepaalde technieken om bij die keerlus altijd terug juist uit te komen? want ik zit nu met zo een stom klein spoortje 094.

is dit nu beter? of zijn er dingen die terug de mist ingaan?


Re:wie helpt me verder?
ik heb ook ff zitten hobbyen:





waarbij ik heb geprobeerd je zichtbare deel zoveel mogelijk te handhaven, maar een paradespoor heb toegevoegd om snelle treinen voorbij te kunnen laten flitsen.

Walter
Re:wie helpt me verder?
amai bedankt voor al die moeite!!
er staan mij zeker veel dingen aan in je plan, ook vooral die bergrit met doodlopend spoor!

kan je eens enkel het schaduwstation tonen?
hoe hoog moet dit schaduwstation eigenlijk zijn? is 10 cm voldoende of is dit te laag om er nog aan te kunnen?
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:wie helpt me verder?
Waarbij je bij het doorgangstation, in het plan van Walter bovenin de 2 twee wissels kunt vervangen door een engelse wissel, waardoor je  een langere perronlengte kunt creeëren.

Tevens zou ik in het bergstationnetje twee wissels meer maken zodat je locomotief kan 'omlopen'.
Re:wie helpt me verder?
oh absoluut, maar dit was een 'vluggertje ', kan nog veel aan verbeterd worden (zoals jouw voorstellen)

Ik stuur TGV515 m'n bestand, kan hij verder zelf rommelen :-)

Walter
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: tgv515 op maandag 09 augustus 2010, 14:36:31
amai bedankt voor al die moeite!!
er staan mij zeker veel dingen aan in je plan, ook vooral die bergrit met doodlopend spoor!

kan je eens enkel het schaduwstation tonen?
hoe hoog moet dit schaduwstation eigenlijk zijn? is 10 cm voldoende of is dit te laag om er nog aan te kunnen?

ik heb er nu 25 cm tussen gepland, 10 cm is zeker niet voldoende.
Re:wie helpt me verder?
hermanus
gast

Re:wie helpt me verder?
Tipie voor de oprit naar je brug
Re:wie helpt me verder?
heel goed plan!
Re:wie helpt me verder?
echt bedankt allemaal!
van die hoogte van het schaduwstation, wat is echt de minimumhoogte? is 20 cm voldoende?
Re:wie helpt me verder?
Ronald69
gast

Re:wie helpt me verder?
De hoogte moet zodanig zijn dat je er gemakkelijk bij kunt in geval van ontsporingen, bij zo'n 20 á 25 cm is een spiraal raadzamer i.v.m. hellingpercentage.

Grt, Ronald
Re:wie helpt me verder?
hallo allemaal

ik heb even die brug laten varen en mij op iets anders geconcentreerd.
ik heb nu wel geen schaduwstation, maar wel de mogelijkheid om mijn treinen even te laten verwijderen ondergronds en ze daar ook te keren. ik vond het namelijk niet zo mooi dat ik de trein bovenaan zag keren.

ik ben alleen niet zo tevreden over de vorm van mijn station bovenaan...

opmerkingen?

de bovenkant


de onderkant


totaalbeeld


3d

Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
Wellicht net als aan de andere zijde van de perrons, maar dan gespiegeld?

mvg.
Willem E.
Re:wie helpt me verder?
Waarschijnlijk wel, maar ik wilde kijken voor maximale perronlengte...
Re:wie helpt me verder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:wie helpt me verder?
Ooit gedacht aan een kopstation? Kan zelfs met een rondlopende baan. Voordeel, wat langere stationssporen, mits goed aangelegd, en veel en leuk rangeerwerk.

Overigens over dat rondlopende baan voorstel. het kan zijn dat je dan minder vierkante meters nodig hebt en toch veel meer rijlengte. Plus meer mogelijkheden tot combineren van andere toepassing in de kamer zoals kasten.  :D

Groeten

Olav
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:wie helpt me verder?
Een 3tal vragen:


  • Hoe zit het met je stijgingspercentages aan de rechterkant?
  • Waarom heb je in je paradespoor wissels verwerkt? Met bochtwissels aan beide zijden kun je hetzelfde bewerkstelligen en zie je de treinstellen niet zo'n rare slinger maken.
  • Kun je aan de rechterkant nog wat centimeters bij sprokkelen? Want kun je het station daar hetzelfde maken als aan de linkerkant en win je nog meer perronlengte.
Re:wie helpt me verder?
hallo

antwoorden voor BR66  :)


  • de stijging rechts is voor de binnenrail 5% en de buitenrail 4,25%, er wordt een hoogteverschil van 175 cm overbrugd, ik zal eens zien of het met 150 cm lukt
  • je hebt gelijk, dit vliegt er uit
  • zal ik eens proberen!
Re:wie helpt me verder?
ik heb de hoogte van mijn 'schaduwstation' eens op 150cm genomen, omdat het ten eerste ook niet echt een schaduwstation is, maar meer een stel keerlussen (die staan wel niet op de tekening)

ik heb mij nu vooral geconcentreerd op de hoogtes en stijgingspercentages.
alle gegeven percentages zijn die van de binnenbocht.

ik weet niet of die hoge stijgingspercentages mogen? ze zijn tenslotte buiten het zicht...

onderkant
stijging rechts = 4,37%
stijging links = 2,5% (ik mag niet te snel stijgen, anders zal ik tegen mijn station bovenaan zitten)


bovenkant
stijging links = 4,40%
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:wie helpt me verder?
Hallo TGV515,

Je kunt natuurlijke je paradespoor ook naar de rechtse kant toe iets laten stijgen waardaar de stijging in de rechtse bocht iets lager kan.

Ga je trouwens links of rechts rijden?
Re:wie helpt me verder?
Hallo

Ja eigenlijk, das waar! dank u!
Maar ik moet dan wel zien dat mijn 2 verbindingen (zie vorige plannen) om mijn trein van richting te doen veranderen, niet te steil worden..
Mijn treinen zullen links rijden! Waarom wil je dat weten als ik vragen mag?

Groetjes
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:wie helpt me verder?
Dat wil ik weten omdat je dan beter je 'schaduwstation' kunt spiegelen.
Nu stijg je rechts in de binnenbocht terwijl je daar beter, gezien de kortere afstand, in de buitenbocht kunt stijgen. De buitenbocht heeft namelijk een lager stijgingspercentage.

Dat had ik ook bedacht paradespoor dan ook maar ± 1,5 cm laten stijgen.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re:wie helpt me verder?
Hallo

Bedankt voor de tips!!
Ik zal die vanavond eens in wintrack steken en nog wat verder sleutelen aan die perronlengte..

Groetjes
Re:wie helpt me verder?
hermanus
gast

Re:wie helpt me verder?
Je kan het peron ook in het midden maken
Re:wie helpt me verder?
Hallo

Terug een baanplan, met invloed van deze die ik van Wasmi ontvangen had!
Dit is enkel een idee, ik heb bochtwissels eruit gelaten, omdat ik zo makkelijker de hellingspercentages kan berekenen. Maar er komen dus nog zeker bochtwissels in het plan.. (Ook heb ik dit keer 1 perron gemaakt ipv 2)

Wat ik vooral wilde bereiken is het uit het zicht doen van de keerlus op de bovenplaat.
Door het spoor die naar boven gaat, wordt de rechter bocht wat gecamoufleerd zodat die keerlus wat minder opvalt.

Nu had ik zitten denken of ik ook ergens een rangeergebied kon maken? iemand tips?
ofwel dit bovenaan plaatsen i.p.v. mijn bergstationnetje?

verdiepen
onderaan: schaduwstation + keerlus
gelijksvloers: station + keerlus
bovenaan: bergritje naar brug



Re:wie helpt me verder?
Dat begint er al goed uit te zien! Rangeren kan je zo te zien alleen nog maar in het V vromige gebied tusse het station en de aftakking naar het bergstation.

Walter
Re:wie helpt me verder?
dat ziet er een mooi plan uit

groeten minitreintje/Dylan
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: hermanus op donderdag 12 augustus 2010, 21:20:34
Je kan het peron ook in het midden maken
dat zou een mogelijkheid kunnen zijn... maar ik zal dat niet doen!
ook bedankt voor je andere tips, maar ik heb te weinig plaats in de breedte om dat stationseinde uit te voeren als ik een perronlengte wil van 127 cm..

Citaat van: Wasmi op zaterdag 14 augustus 2010, 10:02:04
Dat begint er al goed uit te zien! Rangeren kan je zo te zien alleen nog maar in het V vromige gebied tusse het station en de aftakking naar het bergstation.
ja, inderdaad, maar ik denk dat ik daar niets van ruimte heb om iets 'deftig' te maken.. ik moet rekening houden met mijn landschap in die V, want dit zal omhoog moeten gaan om die overbrugging te maken... of zou jij het even stijl doen als de grijze wand bij mijn paradespoor tussen mijn onderste en gelijksvloers verdieping ?

Citaat van: minitreintje op zaterdag 14 augustus 2010, 13:23:23
dat ziet er een mooi plan uit
bedankt!


aja, mijn wisselaandrijvingen van het schaduwstation zitten langs de verkeerde kant, aangezien mijn treinen links zullen rijden  :D
Re:wie helpt me verder?
hermanus
gast

Re:wie helpt me verder?



Misschien zit er hier nog wat bruiksbaar tussen.
Div ontkoppelrails toegepast zodat je wat te doen hebt
Re:wie helpt me verder?
hallo

bedankt zeg voor die moeite! en je moiete loont, want ik begin meer en meer bij te draaien om toch een perron in het midden te leggen! zo kom ik tot een maximale perronlengte van 1,8 meter!

... mijn plan volgt  :)
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: tgv515 op zaterdag 14 augustus 2010, 16:06:06
hallo

bedankt zeg voor die moeite! en je moiete loont, want ik begin meer en meer bij te draaien om toch een perron in het midden te leggen! zo kom ik tot een maximale perronlengte van 1,8 meter!

... mijn plan volgt  :)

En je bent niet de enige die hierdoor begint te twijfelen.....
Mijn beschikbare ruimte is wat kleiner (342x120) maar ik vind het schuinliggende station toch wel wat. En ook het dubbele spoor vooraan.
Ik ga maar weer stoeien met WinTrack!

mvg.
Willem E.

PS. zou het mogelijk zijn om de .tra-bestanden ergens beschikbaar te stellen/toe te zenden. Scheelt veel werk....
Re:wie helpt me verder?
hallo

een nieuw plan, met invloed van hermanus!

het rangeerterrein zal er zeker nog komen, maar ik zie dat de item list nogal zot aan het groeien is, dus waarschijnlijk zal het later nog verder worden bijgebouwd! ook het bergspoor ben ik nog niet helemaal zeker (vooraal de weg ernaartoe, kwestie van pilaren te kunnen zetten die niet op de sporen zullen staan)
nu staat de klim naar mijn bergstation op 2,90%.

het perron dat zichtbaar is op het baanplan, maar niet op de 3d voorstelling, is het FALLER ICE perron. waarschijnlijk zullen ook de FALLER ICE tunnelportalen gebruikt worden voor mijn paradespoor.



Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
TGV,

Het gaat niet goed met de plaatjes.... :(
De laatste nieuwe dus.

mvg.
Willem
Re:wie helpt me verder?
Hallo

Oei.. Ik heb mijn browser eens volledig leeggemaakt en de pagina opnieuw geladen en bij mij komen de plaatjes erop hoor! Of bedoelde je iets anders?
Re:wie helpt me verder?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:wie helpt me verder?
Citaat van: tgv515 op zondag 15 augustus 2010, 12:13:25
Hallo

Oei.. Ik heb mijn browser eens volledig leeggemaakt en de pagina opnieuw geladen en bij mij komen de plaatjes erop hoor! Of bedoelde je iets anders?

Volgens de eigenschappen zijn het .png bestanden. wellicht zit daar het probleem voor mij en wellicht anderen? Misschien wil/kan je ze omzetten naar .jpg?
Overgens kan ik ze ook niet downloaden met de bijbehorende URL. Ik vermoed dat de plaatjes op jouw scherm van je eigen PC komen...
mvg.
willem