Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??

Gestart door mDDM donderdag 13 mei 2010, 22:19:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Weet niet of hier al een draadje over is.
klik
Is hier ook een Nederlandse versie van?
Wat betekent dit voor ons Märklinisten?
Moeten we nu blij zijn met de EU of boos?
Wat betekent dit voor de energievoorziening bestaande installaties/systemen?
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
 




Switching Power Transformers te vervangen
Bij twee in 2010 in werking getreden, nieuwe Europese regelgeving verandert ons aanbod om eenheden te leveren voor onze modelspoor. In plaats van de transformatoren in de meeste gevallen alleen voedingen van ons aangeboden. Deze verandering leidde tot verschillende vragen van onze klanten, daarom hieronder een samenvatting van de belangrijkste feiten over het onderwerp.
?De nieuwe regels zijn bindend voor de fabrikanten en importeurs. Dit kan alleen voorzien zorgeenheden dat de criteria in de regelgeving te voldoen. Transformers, die een dealer heeft al eerder is ontvangen, worden niet beïnvloed door deze verordening en kan dus nog steeds worden verkocht door de handel. Zelfs in een geval van reparatie, oude transformatoren kan nog worden ingewisseld in dezelfde productgroep.


?De Transformator 32 VA met het artikel 6647 niet onder de criteria van de verordeningen opgenomen. Deze transformator zal dus verder worden aangeboden door ons en zal de basis vormen voor de analoge Märklin driver blijven.


?De nieuwe geschakelde voedingen zijn leverbaar in twee vermogens van 36 VA (nr. 66 361) en 60 VA (nr. 60 061). De VA-36 versie kan worden gevonden voor bijvoorbeeld in veel Märklin H0-Start packs en er wordt uitgelegd op de prestaties van de Mobile Station 60653e De toegenomen 60-VA versie is afgestemd op de behoefte aan macht van het Centraal Station of 60 214 van de booster 60173e
Belangrijk! De schakelende voeding 66 361 kan niet worden aangesloten op het Centraal Station of de booster 60 214 6017 derde Het is alleen geschikt voor de mobiele station samen met de aansluitkast 60 653 60 112 of 60113th De schakelende voeding 60 061 kostuums in ruil niet de aansluitkast 60 112 of 60113th De aansluiting van dit apparaat is alleen geschikt voor rechtstreekse levering aan het Centraal Station of 60 214 van de booster 60173e


?Het gebruik van geschakelde voedingen als een levering eenheid voor de huidige digitale componenten verandert niets aan de aansluiting van de individuele consument als digitaal bestuurde signalen, punt machines, enz. Universalfernschalter


?Belangrijk! Deze nieuwe voedingen voor digitale systemen in overeenstemming zijn met de beperkingen als gevolg van de verschillende versies van elke connector voor de levering aan het Centraal Station, Mobile Station of het huidige aantal van 60 173 Booster geschikt. Voor onderdelen uit de vorige digitaal systeem als de centrale eenheid 6020, de Control Unit 6021, de booster 6015 of 6017, de Delta-onderdelen, enz. niet kunnen worden zonder dat deze voedingen toebehoren gebruikt. Wij bevelen daarom aan dat de gebruikers nog steeds aan de oude transformatoren (bijv. 6002 of 60 052), maar ook voor deze klanten naar onze alternatieven te gebruiken in voorbereiding.


?De huidige transformatoren en de nieuwe geschakelde voedingen kunnen samenwerken aan verschillende onderdelen van het model te dekken kan worden gebruikt. Het Centraal Station kan worden aangedreven door bijvoorbeeld een schakelende voeding, terwijl de booster krijgt zijn stroom van een transformator.
Belangrijk: Een stroomverbruiker mogen blijven om redenen van veiligheid betrekking hebben, gelijktijdig uit twee verschillende bronnen van het aanbod van de elektrische stroom.


?Voor de meeste analoge circuits, zijn de geschakelde voedingen gebruikt. Zowel de dubbele punt spooler machines evenals signalen Universalfernschalter, gelijkvloerse kruisingen etc. kunnen worden bediend met de geschakelde voedingen. Voor de volgende bijzondere gevallen, maar op dit moment slechts een aanbod uit de recente Transformers:
- De Märklin hobby signalen van de 743xx serie met het bedieningspaneel 72750e
- Het spoor van een motor-drive switch 59 079
- LGB-alle producten met de EPL-drive
- Alle andere consumentenproducten die werken met zowel een positieve als een negatieve elektrische potentiaal.
Maar zelfs voor deze speciale gevallen met ons alternatieven voor de huidige transformatoren in voorbereiding.


?Voor alle producten die LEDs gebruiken, is met het gebruik van geschakelde voedingen op de polariteit in acht worden genomen. Het werkt als een straat met LED niet, dan is het zeer waarschijnlijk dat was gewoon veranderen de polariteit bij het aansluiten van dit accessoire item.

In Märklin Magazine sporadisch zal worden besproken in het volgende nummer herhaaldelijk op de kwestie van geschakelde voedingen. Indien nodig zullen wij echter, hier in het kader van technische informatie, de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.

               


                                                                                   Mvg Arie
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Ik ben nieuwsgieriger wat de achterliggende regelgeving is en waarom.

Groeten

Olav
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
het komt er dus op neer dat de eu de treinen hobby wil uit bannen  :cry: :cry: :cry: :cry:
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
moeten we dan hier op over gaan http://link.marktplaats.nl/347070976 ????
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
geen paniek..... de transformatoren worden alleen vervangen door switching power supplies, zoals ook in je computer zitten. Zal wel weer een of andere ambtenaar hebben bedacht dat dat veiliger is, of energiezuiniger of zo..... gewoon doorhobbyen, en vooral die ouwe trafo's niet weg doen.....

Walter
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Citaat van: Wasmi op vrijdag 14 mei 2010, 10:21:57
geen paniek..... de transformatoren worden alleen vervangen door switching power supplies, zoals ook in je computer zitten. Zal wel weer een of andere ambtenaar hebben bedacht dat dat veiliger is, of energiezuiniger of zo..... gewoon doorhobbyen, en vooral die ouwe trafo's niet weg doen.....

Walter

dus kort samen gevat je kan de baan dan net zo goed aan stroom geven door middel van de stroom toevoer van een oude computerkast

Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
helaas niet want uit een computervoeding komt +- 5V en +- 12 V.
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Citaat van: marklin1992 op vrijdag 14 mei 2010, 08:06:31
het komt er dus op neer dat de eu de treinen hobby wil uit bannen  :cry: :cry: :cry: :cry:

Nee,

Jou wel.
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
het zal ook wel te maken hebben met het feit dan marklin onder de catagorie speelgoed wil blijven.dit is ook mede de oorzaak dat eruit een cs maar 3A kwam
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
ESU levert ook een geschakelde voeding bij de CS1 reloaded update.
Trafo's zijn ook eigenlijk behoorlijk ouderwets en minder efficient dan een geschakelde voeding.
De gloeilamp moet er ook aan geloven.
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Ik geloof dat de achtergrond is dat de EU er vanaf wil dat je voor vrijwel elk apparaat weer een aparte adapter nodig hebt. Dus bijvoorbeeld niet meer voor elk mobieltje een eigen model lader. Dan hoef je dus ook niet iedere keer weer zo een ding aan te schaffen. Op zich is dat een nobel streven.

Maar al die adapters leveren gelijikspanning op de uitgang, terwijl wij vaak juist wisselspanning nodig hebben en dan vaak ook nog van verschillend voltage. Ik ben blij dat ik mijn oude Titan transformator nog heb, waar je wel 20 verschillende spanningen van af kon tappen.

Wie bijvoorbeeld een Märklin Digital Booster of Control Unit wil voeden, is ook de klos. Dus heel zuinig zijn op de je oude trafo's. Ze mogen van de EU nog wel gerepareerd of omgeruild worden... Benieuwd naar de prijsontwikkeling op Houten. De prijzen zullen wel omhoog schieten. Verder werkt Märklin aan extra apparaten die je dan weer tussen je adapter en je Booster of Control Unit moet schakelen. Die zullen dan wel weer heel duur worden. EU, je wordt weer bedankt voor je bemoeizucht...

Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
ik haat de eu
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Patrick,

Op dat soort posts zitten we serieus niet te wachten hoor.

Gr Joost
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Hallo samen,

mijn eerste bericht op dit forum dus ik hoop dat ik snap hoe dit werkt..

Dat analoge transformatoren worden uitgebannen uit de speelgoed wereld is volgens mij om de volgende reden: Zodra je twee laagspannings uitgangen van twee trafo's met elkaar verbindt en je sluit één trafo aan op de 230V dan staat op de stekker van de andere ook 230V. Dat geeft in combinatie met kinderen een zeker risico...
Door wat elektronica in de voeding te plaatsen voorkom je dat de spanning in de verkeerde richting (van laag naar hoog) door de trafo gaat.

hoop dat mijn omschrijving duidelijk is!

met de tintelende groeten van Roelof
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Wat ik echter niet snap. Wat is er nu precies technisch veranderd? De ouderwetse transformator, met twee spoelen om het voltage te veranderen wordt verboden, en daarvoor in de plaats komt een electronische schakeling die het voltage veranderd?
Waarom mag je de nieuwe voeding dan niet met de 6021 gebruiken? Beide producten geven toch een gereduceerde spanning?

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de twee technieken en waarom deze niet plaatsvervangend kan werken?

mvg, Corné
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Wat weer een EU bemoei onzin, het is er vast en zeker weer duurder op geworden :?

Gr Eddie
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
De nieuwe voedingen zijn "geschakelde voedingen" deze zijn veel efficiënter dan een gewone trafo.
Het nadeel is dat er ( door het snelle schakelen van de schakeling die de trafo aanstuurt) ongewenste hoogfrequent storing op de uitgang kan komen te staan, en ik kan mij voorstellen dat dat voor een booster niet gunstig is omdat die storing ook weer aan de uitgang van de booster kan komen met alle gevolgen van dien.
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
welke nieuwe travo s zijn dan nog geschikt voor analoog rijden
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Citaat van: Vogelzzzang op donderdag 22 juli 2010, 21:35:00
Dat analoge transformatoren worden uitgebannen uit de speelgoed wereld is volgens mij om de volgende reden: Zodra je twee laagspannings uitgangen van twee trafo's met elkaar verbindt en je sluit één trafo aan op de 230V dan staat op de stekker van de andere ook 230V. Dat geeft in combinatie met kinderen een zeker risico...
Door wat elektronica in de voeding te plaatsen voorkom je dat de spanning in de verkeerde richting (van laag naar hoog) door de trafo gaat.

Ik dacht dat dit met de meest recente trafo's van Märklin al opgelost was. Er was zelfs een speciale actie om oude relatief goedkoop in te ruilen voor nieuwe, die dan tevens geschikt zijn voor 230V i.p.v. 220V.
Re:geen Märklin transformatoren meer dankzij EU??
Ja in mijn business (muziekinstrumenten) zelfde story... alleen nog maar geschakelde voedingen. Volgens mij vanwege ROHS  (=Restriction of Hazardous Substances)
rob