Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)

Gestart door h0ogovens vrijdag 06 augustus 2010, 23:26:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lindendorf is een Middeleeuws stadje dat is ontstaan aan de voet van de Lindenberg (meer een heuvel  :lol: )  met daarop een burcht: De Lindenburg. De stadsmuren, poorten en torens zijn klaar (ca. 1.5 meter materiaal) diverse items nog in de bestelling - d.i. obsolete maar toch gevonden altstadt attributen van divers fabrikaat- dus kon nu begonnen worden aan de burcht, een klusje waar ik toch nog tegenop zag om e.o.a. reden.

Ik ga er een verslagje van bijhouden, leek me wel weer 's leuk  :).

Hier gaat het over: Kibri 9010



Voor me lag een gigantische hoeveelheid onderdeeltjes. Ik begon met het standaard werk: alles muurdelen zwart maken.



Beetje systematisch werken, dan valt het wel mee : dak bij dak, hout bij hout, muur bij muur.



Vervolgens de muren in de juiste kleur werken. Dat doe ik met 3 kleuren voor de basis: steengrijs, groengrijs en oker.



Door met een klein penseel in meer of mindere mate verdund een mix van deze kleuren op te brengen, schijnt het zwart lichter of donkerder door. (uiteindelijk moeten weatherpoeders nog voor de totale afwerking zorgen, maar zover is het nog lang niet...)



Na droging ziet het er al best aardig uit:



Het torendeel had een wat vreemde uitsparing. Ik werd verondersteld een plaatje van de doos te knippen (afb rechts) en die daar op te plakken. Ik gebruikte het als mal voor een wat geschiktere afbeelding (snippet van "de getemde leeuw" - Fresco uit 1310 - voor de geinteresseerde historicus)



(jammer van dat boek hehe..)



Zo wordt het:



Zo is het in het echt, beetje flets wel:



Ik vind de mijne leuker dus die blijft zo.

lange tijd wist ik te besteden aan de toegangsbrug. De karrenspoortjes kreeg ik maar niet mooi ... Uiteindelijk dan toch gelukt (gewoon niet opgeven!)



Dat gaat er dan ongeveer zo uitzien:



Er komt licht in de diverse opstaande vertrekken. Daarom maak ik maskertjes om geen licht te laten doorsijpelen waar dat niet mag.



Tot hier maar even, er is nog een hoop te doen :




Groetjes Michel
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hoi Michel, op mijn afschuwelijke weblog staat hier http://frank103.blogspot.com/2010/04/het-slot-van-het-frank-103-weblog-deel.html een stukje over dit kasteel, met foto's, waar ik heel lang geleden (30 jaar) zelf geweest ben.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Geinig! Heb je'm niet afgebouwd dan?

Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Nee, ik moet er zelfs nog aan beginnen, maar ik heb de bouwdoos dan ook pas 20 jaar op zolder liggen...  :D
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hahaha!  :D die is nou wel gerijpt hoor!
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Michel,

een prachtig project, breng je 'em als die klaar is :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Beste Michel,

In mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0 staan diverse foto's van mijn "geïnstalleerde" kasteel.

Groet, Anne W
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Wow Anne, geweldig mooi zeg! Ik heb je fotootje naar mijn pc gehaald voor latere referentie, de rots met dat pad is echt schitterend!  :shock:  Jammer dat je'm maar van 1 kant kan zien, maar goed dat geldt vaker in modelspoorland. Ikzelf heb hem op een centralere plek in gedachte, waar je het kasteel van 2 kanten kunt bekijken.

Leuk om te zien ook dat meerdere mensen dit kasteel hebben (gemaakt). Vandaag heb ik er weer flink geknutseld maar het is een fiks karwei... Zal morgenavond wel weer wat fotootjes plaatsen.

:D Michel
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Goed waar waren we gebleven? Hier is de toren compleet (op wat fruttels na dan)



Begonnen kon worden aan de bijgebouwen.



Standaard plakwerk -> weinig verheffend, ging er wel scheel van kijken... :shock:





Wat AJ-figuurtjes een plekje gegeven:



Als je dan even denkt: pfft worrer beetje galliesj van .. dan struin je gewoon wat door je voorraaddozen en vindt je iets toepasselijks als dit hier:



Je ziet het goed, met brandende lantaarntjes! 8)

Nou zo ging dat maar verder en toen waren de onderdeeltjes zo'n beetje op. Beetje ingepast en wat fotootjes gemaakt van diverse kanten:













Het kasteel is goed te bouwen, hier en daar wat moeten afsnijden/aanpassen om in de gleuven van de grondplaat goed in te kunnen passen. De tekening is zoals bij veel oude Kibri bouwpakketen best wel K**, maar je komt er dan toch wel uit. De kiertjes die er zijn aan de buitenmuren verdwijnen nog achter h0 groenspul. Ik heb tijdens het bouwen de grootste kieren met aluminiumfolie gedicht om lichtlekken te voorkomen, maar het is haast niet te doen. Ik heb het niet getest nog dat komt later wel als ik definitief aan de grondplaat lijm. Dan daarna nog de weatherpoeders.
De regenpijpen, tabernakels en vlaggetjes die breekbare dingetjes zijn liet ik er nog even af want het gaat nu pas goed beginnen: De grondplaat...

Werkelijk geen idee van zandjes en grasjes eigenlijk (heb de Vriend & Vriend workshop h0 landschapbouw gemist helaas (of die was er gewoon nooit, zounie weten eigenlijk)).. dat wordt dus wat! Eerst maar even studeren op het forum! Directe tips zijn natuurlijk welkom! ( mijn niveau/ervaring nu: 0 ) :?



:D
Later, Michel



Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Dag Michel,

Door deze bouw heb ik voor mijn eigen baan ook de bouwplannen omgegooid  :D.

Op mijn eerste berg zou een klein kerkje komen maar het wordt een klein kasteel of de overblijfselen hiervan, moet eens kijken wat voor bouwpakketen dit hebben.

De wagen met brandende lantaarns is erg leuk en zal een mooie sfeer oproepen.

Succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hallo Michel

Dat ziet er top uit, netjes gemaakt.

Doe zo voort!

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hallo Michiel,

Dat is erg mooi geworden, en een leuke elektrisch verlichte paarden wagen  :shock: :lol: :lol:

Gr Einte
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Dank voor de leuke reacties!

Gezocht naar strooigoed. Het kwam uit alle hoeken, gaten en lades maar al met al best wat aanwezig:



Met Aqua watercolors Erdfabe, dark earth, farngrun en sand een beetje gekliederd om wat ondergrondkleur toe te kennen.



Beetje de loop van de paadjes bepaald op het zicht alwaar een zadpad gaat komen. Ingesmeerd met een oude kwast en Busch 7598 Haftkleber.



Een mixje van gewoon speelzand vd Gamma met wat vogelzand en wat van die anti-olievlek korrels er doorheen over de lijm gestrooid.



Even laten drogen: dat bleef mooi zitten. Even passen hier en daar is wat correctie nodig blijkt bij de trapjes en poortjes. Zat er toch niet veel naast.



Volgens hetzelfde recept wat gras van Noch en Faller. Meer had ik niet nodig, dat viel mee.



De bloemetjes zijn van Menta-Modellbau. Dit is een leuk plaatje zo, maar wel wat kaal...



Even naar buiten met de snoeischaar... en snel weer naar binnen want het regent. De oogst: een jaarvoorraad boomstronken en een wijze raad in grote letters.



Boomstronk geplaatst en een gezellig bankje met een gezellige mevrouw.



Hier nog wat kippen en een bloembak/ton oid.



Een dure auto voor de kasteelheer,



en toen was ik wel uitgedetailleerd. De boel is nog niet lichtdicht genoeg, aldus de folie erbij en frutten maar...



Als ik naar de beurs ga neem ik standaard van die attribuutjes mee die ik niet nodig heb. Ook altijd 1 of meer boompjes en een autootje of 2 en wat preisers. Zodoende grijp ik niet mis als ik eens iets nodig heb en hoef ik niet op zoek, te bestellen en ellenlang te wachten.
Deze Beli lampjes zijn 19V, ik verkies ze boven die van AJ 3V en Viessmann 16 V omdat de binnenlampjes 16V worden en die buiten dan niet te fel branden.



De lampjes aangebracht op een uitgekiende plek.





De volgende werkzaamheden zullen zijn: vastzetten kasteel, regenpijpen e.d. eraan, weatheren, kieren wegwerken met plantgroei en de buitenkant van de onderplaat bemesten.

Tot spoedig! Michel



Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Wow, wat wordt dat mooi! Wanneer kan ik mijn kasteel bij je langs brengen?
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hoi Michel,

Dit wordt erg mooi. 8)
Leuk al die kleine details.

Gr.
René
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hallo Michel,

Bedankt voor je duidelijke uitleg hoe je het een en ander gedaan hebt, ik heb er in iedergeval weer een leuke tip aan overgehouden.

Dit wordt echt een droom kasteel  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hallo Michel,

Ik zou dit ook eens moeten proberen, leuk draadje hoe je alles uitlegt.

Gr Einte
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
even een vraag zijn er nog meer kastelen in de kibri serie
en heeft kibri ook klooster uit gebracht
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Vollmer heeft een mooi klooster in het assortiment, ik heb 'm ook, maar nog niet gebouwd.

Vollmer 3860 Klooster

kastelen van Kibri weet ik niet, ik dacht het niet, wel stadspoorten en torentjes uit mijn hoofd 8914 / 8915 en 8916

Michel
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
wat een prachtig kasteel, je hebt hem ook zeer netjes gebouwd. comlimenten ;)
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hoi Michel,

Het kasteel heb je werkelijk prachtig gemaakt. Je hebt een goede uitleg met foto's gemaakt van de bouw van dit mooie bouwpakket. Complimenten, Michel.
Om binnenverlichting niet door de kieren te laten komen, breng ik meestal op maat geknipte stukken zwart karton aan. Ramen, waar ik licht wil zien, knip ik er dan uit. Zo worden dan niet alle ramen in een gebouw verlicht.

Groetjes

Harry
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Ik vind eerlijk gezegd de lamp



nogal groot uitgevallen. Is het een idee om deze lamp te vervangen door een lamp schaal TT?
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
ik vind die lamp zeer storend.Vervang deze mss door een ouder exemplaar uit TP 3 .Zo'n antiek lampje zou het echt veel beter doen.Verder een mooi bouwwerk.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Bedankt weer voor de reacties  :D

Euh ja de lamp is wel wat groot i.d.d., maar ik had verder niks in huis (qua schaal) wel qua TP. Ik had verder de keuze uit Viesmann lantaarntjes (16V) en AJ lantaarns (3V), maar beide nog groter dan deze maar wel ouderwetser. Omdat ik liever niet met verschillende Voltages wilde werken (in totaal 4 lampjes + de 2 buitenlampjes verwerkt) en geen weerstandjes wilde solderen koos ik voor de gemakkelijke weg (Beli 19V) ze schijnen evengoed het licht uit je ogen op 12V.. dus tja ... of dat nou helpt :?

Weatheren moet nog gebeuren en ze worden nog best roestig, geen zorgen. Ze deden me nou ook niet echt hypermodern aan of zo. En bovendien: Als dit geheel op zijn definiteve plek staat kijk je nooit meer over die muren ...  :(

Wat ik wel nog vond in mijn voorraad zijn Viessmann verschijners, speciaal om (kerk)torens uit te lichten. Alvast even geprobeerd in het donker en dat is echt weergaloos! Ik hoop dat ik dat mooi op de foto krijg.

Gr Michel

Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Heey Michel,

Geweldige update en zeer natuur getrouw te werk gegaan!
Van zulke updates kan ik enorm genieten en krijg ik ook zelf inzicht hoe ik wat beter met de scenery om kan gaan. :)
Je bent hierin vreselijk ver gevorderd en zou het niet eens wat zijn daarin een soort van workshop te geven?
Het is gewoon zomaar een ideetje aangezien ik enorm smul van zulke bouwwerken die vol detail zitten. :)

Groetjes,

Antal
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hoi Michel,

dat heb je allemaal al heel mooi gemaakt. Ik ben dan ook benieuwd naar de nachtfoto's.

Groetjes, John
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Om het topic netjes af te sluiten even een laatste update.

De lampjes op de juiste plekken gezet.



De ergste kieren binnen de weermuur eerst weg gewerkt door bijv. een klimop te plaatsen.



De rots in een acceptabele kleur geverfd als ondergrond voor de beplanting



Grassen her en der speels gestrooid, let op de enorme kier (paste niet mooi zonder grof te moeten snijden in de ondergrond)



De kier is weg gewerkt.



Na het grassen de rots gedeeltelijk weer ingesmeerd met lijm.



Andere kleur groen toegevoegd (strooisel van Jaap Vriend)



Tijd voor planten en kleine boompjes. Hier een stukje zeegras (ook via Jaap).



Inspuiten met Bison spuitlijm.



Door het strooisel halen en een boompje is geboren.



Boompje geplaatst, met andersoortig groenwerk.



En zo verder:



Gr. Michel
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Wat kan je hier nu van zeggen  :shock: :shock: :shock:


TOP


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hoi Michel,

Het kasteel is heel mooi geworden.
Slimme oplossing om de grote kier met een klimop te camoufleren.

Groeten,
Ton.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Michel

Mag wel zeggen:

Erg mooi kasteel geworden

Prachtig gedaan.

Groetjes

Harry
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
het kasteel is schitterend geworden!! :shock:

Mvg myron
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Dag Michel.

Een heel mooi fotoverslag, met
duidelijke uitleg en commentaar.
Komen er nog nacht-opnamen?
Ben wel benieuwd naar dat paard
en wagen . . . . .

Groeten,

Erik
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hoi Michel,

Zeer geslaagd de bouw van je kasteel. Leuk zoals je allerlei details hebt aangebracht.

Het zal zo vast erg fraai op je baan staan.

Ben ook wel benieuwd naar een foto met de verlichting aan in een schemerdonkere omgeving.

Ik vind trouwens de tips over de iets kleinere lantaarn wel terecht, verder niets anders dan lof.

Groeten

Ronald
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Beste Michel,

Heel goed gelukt, je hebt er ook erg veel werk van gemaakt, dus ik neem aan dat hij ergens vooraan komt te staan.

Kun je later nog bij het lampje als hij stuk is gegaan?

Groet, Anne W
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Hallo Michiel,

Prachtig werk. Ik was dit weekend bij jullie op bezoek (in Utrecht en omgeving) en heb vanmiddag het kasteel de Haar bezocht. Overigens een prachtig gebouw ! Uw burcht lijkt daar wel een beetje op en daarom zou ik aan de raampjes (ttz aan de zijkanten uiteraard) plaffetuurkes (of zeggen jullie vensterluiken ?) aanbrengen. Die bij de Haar waren mooi rood/wit. Ook waren de wapenschildenbovenaan de riddertoren zeer mooi. Dit kan ook bij uw burcht.
Allé t'is maar een idee .

Groetjes van Guy (die nu alweer thuis in Ooigem (B) zit.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Heey Michel,

Zeer fraai gedaan en prachtig natuurlijk aangekleed.
Je hebt alles zeer netjes gecamoufleerd en het ziet er zeer realistisch uit.
Dit gaat zeker op je baan zeer mooi staan en zal ook erg opvallen. :D
Dank je voor de update dit was een genot om te lezen en bekijken.

Groetjes,

Antal
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Onvoorstelbaar mooi! Ik heb zitten te watertanden, wat een details!

Groetjes
Jean de Paris
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Dank jullie voor de reacties.  :D

Citaat van: Anne W op zondag 05 september 2010, 23:22:59
Kun je later nog bij het lampje als hij stuk is gegaan?
Groet, Anne W

Hoi Anne, dat wordt lastig inderdaad. Als het zover is zie ik wel weer... ik had even geen andere lampjes vandaar deze oplossing, niet ideaal mee eens.

Citaat van: M.user op zondag 05 september 2010, 22:40:18
Ben ook wel benieuwd naar een foto met de verlichting aan in een schemerdonkere omgeving.
Groeten

Ronald
Ronald, dat heb ik i.d.d. geprobeerd, maar mijn camera maakt helaas geen goede opnames in het donker.

Citaat van: guyremgabdel op zondag 05 september 2010, 23:55:22
daarom zou ik aan de raampjes (ttz aan de zijkanten uiteraard) plaffetuurkes (of zeggen jullie vensterluiken ?) aanbrengen. Die bij de Haar waren mooi rood/wit. Ook waren de wapenschildenbovenaan de riddertoren zeer mooi. Dit kan ook bij uw burcht.
Allé t'is maar een idee .

Groetjes van Guy (die nu alweer thuis in Ooigem (B) zit.

Hallo Guy, luikjes zal ik niet meer plaatsen. Ridderschildjes verzamel ik op dit moment (ansichtkaarten waarop een schildje is afgebeeld je kent ze vast) maar niet alleen van het kasteel, danwel voor het gehele stadje.

Groet Michel
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Beste Michel,

Zorgen dat je het lampje er van onder af in kunt steken en zorgen dat je er van onder af bij kunt, desnoods groot gedeelte van de bodemplaat weg halen en lampje monteren op een demontabel stukje hout.

Groet, Anne W
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Ja Anne, dat is i.d.d. wel mogelijk. Ik heb inmiddels van die Faller insteeklampjes (als ze zo heten) op stevig draad, die kunnen als het zover komt dan als vervanging dienen :)

Michel
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Citaat van: h0ogovens op dinsdag 10 augustus 2010, 21:27:04



Tot spoedig! Michel


Hey Mannetje,

Ben je niet wat vergeten??????

Meestal ga je ook aan de binnenkant voor elke stukje detail dus aan de arbied, niet alles maar met aluminiumfolie afdekken. :lol:
Dus laat het pakkie rotzooi maar even liggen naast je. :lol:

Je scenery ziet er al mooi uit en zoals je al eerder melde helemaal nog nooit gedaan nauw petje af leuk gedaan.
Zal stukjes wilgras hier en daar nog aanbrengen en zag op een andere foto ook nog een buitenmuur waar je bijna onder door keek, dat kun je wer afdekken door struikes of mos maar wat denk je van klimplantjes.

Het is maar een idee en geef je graag advies, wens je natuurlijk veel succes met de verdere technieken dus maak ons gek.

Groet Wim.
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Zo dat word mooi!

Niels
Vetgaaf
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Schitterend zeg, jij hebt oog voor detail 8)

Wat staat er na dit project op de planning? :oops:

Mvg, Chopper
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Een echt kunstwerk. Schitterend!!
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
ik kan alleen maar zeggen........ MOOI :shock:
Re:Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Prachtig  :thumbup: Heb gelijk inspiratie opgedaan om dit model eens van de zolder te plukken en te gaan maken  B)
Re: Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Zelfde bouwdoos, maar toch net even ietsje anders...


Der Cochemer Burg © Frits Osterthun
Re: Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Ziet er geweldig uit zo.

Tony
Re: Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
Erg mooi Frits, het is niet meer de oorspronkelijke burcht, maar erg fraai!
Re: Kasteel Lindenburg (Falkenstein Kibri)
In 2021 is de Cochemer Burg (ex Falkenstein, Kibri 9010) nog verder uitgebreid...