Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

verandering sporen, mening gevraagd!

Gestart door Wijbe zaterdag 21 augustus 2010, 14:46:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
verandering sporen, mening gevraagd!
Hallo, ik kwamt tot wat problemen in mijn baanplan, om te beginnen, bij het oude baanplan:


(foto is klikbaar)

Als eerste vind ik de stationsporen van het hoofdstation te klein, aangezien ik een koploper heb past die precies op de twee grootste sporen.
Om naar het bergstationnetje komen, moet je persee op het binnenste peron met je trein staan om er te komen, daarom wou ik het baanplan ook veranderen, tevens vond ik de keerlus niet lekker rijden. Er ontspoorde veel bij de bovenste boogwissel.
Tevens rij ik rechts dus wil graag 2 sporen vanuit elke richting beschikbaar hebben, 3 gaat niet lukken met de ruimte voor grotere wisselstraten :(

Daarom heb ik het veranderd en kwam tot het volgende plan:

(foto is klikbaar)

Hierbij heb ik nu 2 lange sporen, het onderste is met een 24094 verlengd, en de middelste met een 24188, daarom zal de koploper daar waarschijnlijk gaan stoppen, op de onderste past hij ook, daar heeft hij rond de 10 cm over.
Tevens kun je nu via alle 3 stationsporen naar het bergstationnetje, zonder eerst op het binnenste spoor te staan.
Voor het rechts rijden zijn nu vanuit beide richtingen 2 sporen beschikbaar.

Wat denken jullie? welk plan is beter?

Als iemand nog een goede aanpassing/beter idee heeft HOOR IK DAT ZEER GRAAG!

(wie wintrack bestand wil, wil ik dat graag toesturen, geef dan even je msn/mail)

Hartelijk bedankt allemaal alvast :D
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Misschien een beetje te klein om goed te kunnen kijken :?:

Groet, Lesley
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
ben nog even bezig met het bericht goed te maken, foto's zijn klikbaar..... :D
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Hallo Wijbe,

het 2e baanplan vind ik handiger, en je hebt wat meer mogelijkheden.
En je kunt nu ook vanuit alle sporen naar het bergstationnetje.

Ik heb je een stukje baanplan gestuurd via msn :D

Groetjes Daniƫl
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
als je met bochtwissels gaat werken worden ze langer
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Hallo,

Inmiddels is het me gelukt om het nog iets beter te krijgen, ik denk dat ik ze de meeste rijmogenlijkheden heb.

Met bochtwissels kun je inderdaad meer, maar dan moet ik te veel kopen/verkopen, nu heb ik 'slechts' 7 rails nodig, waarvan 3 wissels. (2x kruiswissel en 1 bochtwissel)

Rood zijn perronsporen, zo is het bergspoortje ook lang genoeg om de hondekop op te laten staan :)

(foto is klikbaar)
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
ik zou de bochtwissels aan de linkerkant gewoon onderin laten
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Het probleem word dan, dat je niet op opstelterein komt, dat kun je oplossen door de 'rare' slinger die ik had, waardoor het perron weer een rail kleiner word, of door een boogwissel waardoor je zeer korte opstelsporen krijgt. Daarom had ik de bochtwissels bovenin geplaatst. Heb je misschien nog een goede oplossing Hermanus?

Re:verandering sporen, mening gevraagd!

rechts is hoe jij ze maakt , links is hoe het ook kan.
Je hebt dan een 230 nodig maar in jouw geval een 206 + een wissel
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
bedankt :D ik denk dat ik hier wel wat mee kan :)
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Het is niet helemaal parralel aan elkaar, in de bocht, dus  hoe rijd dit, geen uitstekende wagons die elkaar botsen als ze tegelijkertijd door binnen/buitenbocht gaan?


(foto is klikbaar)


Ik denk dat dit het ongeveer gaat worden :)

Iemand nog opmerkingen/tips? Ik hoor ze graag :)
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Bij mijn is het geen probleem maar ik heb geen lange rijtuigen.
als je de rails neer legt en het uitprobeerd weet je het
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
het lijkt mij van niet, heb het ooit wel gehad, gaf geen problemen :) plaats wel evenbericht in modelbaan hoek :)
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
iemand nog goed idee om iets toe te voegen ?
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
rij je rechts of links?
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
rechts :)
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
aja! wel, de volgende aanpassing heeft er eigenlijk niets mee te maken hoor, maar ik zou dan voor de 2 bovenste bochten een grotere radius nemen: 330 en 320 ipv 320 en 310. Of is dat deel minder zichtbaar? Kan je helemaal rond je tafel?
ik had ook eerst een plan gemaakt met R1's en R2's, maar toen ik dat legde en mijn TGV-rijtuigen liet draaien, kwam dat echt lelijk uit. Daarom probeer ik die R1's zoveel mogelijk te verstoppen en enkel in het zicht R2 en R3 te leggen. Aangezien je daar toch de plaats voor hebt..

edit: ik lees nu juist in je startpost dat je rechts ging rijden!!
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Hallo,

Daar zal ik inderdaad nog even naar kijken, dat leek mij ook wel wat, bij het station gaat dat niet lukkken ivb met de wisselstraten :)

groetjes, Wijbe
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Succes met het verranderen! Ik zal inderdaad die R1's er uit proberen te krijgen, dat heb ik ook gedaan.
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Citaat van: tgv515 op zondag 22 augustus 2010, 21:55:14
aja! wel, de volgende aanpassing heeft er eigenlijk niets mee te maken hoor, maar ik zou dan voor de 2 bovenste bochten een grotere radius nemen: 330 en 320 ipv 320 en 310. Of is dat deel minder zichtbaar? Kan je helemaal rond je tafel?
ik had ook eerst een plan gemaakt met R1's en R2's, maar toen ik dat legde en mijn TGV-rijtuigen liet draaien, kwam dat echt lelijk uit. Daarom probeer ik die R1's zoveel mogelijk te verstoppen en enkel in het zicht R2 en R3 te leggen. Aangezien je daar toch de plaats voor hebt..

edit: ik lees nu juist in je startpost dat je rechts ging rijden!!

Ik denk dat ik de linkerbocht bovenaan vervang voor r2/r3 aangezien die in het zicht licht, de rechterbovenhoek is verstopt in een tunnel en heeft weinig zin verder, heb nog nooit gehad dat er iets ontspoorde op een r1 bocht..... :lol:
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Maar een 1:87 trein kan je niet altijd kopen
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
ik denk dat een 1:87 vaak genoeg mee valt... tevens kan ik op deze baan gewoon niet alleen r2/r3 en hoger gebruiken, dus ik moet wel r1 gebruiken :( :lol:
Re:verandering sporen, mening gevraagd!
Wijbe,

Ik vind je baanplan tof!  8) :P

MVG Clint