Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Weiden in der Oberpfalz

Gestart door djoser vrijdag 06 augustus 2010, 22:24:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weiden in der Oberpfalz
Beste forumleden,

Eind december 2009 ben ik begonnen met de bouw van mijn baan. Ik heb een ruimte van 4.20 x 3.00 meter tot mijn beschikking en wilde in eerste instantie een mooie baan met hoge bergen, diepe dalen, veel rails. Je kent dat wel: alles er op en er aan. Veel baanplannen heb ik bekeken, maar bij geen van alle had ik een goed gevoel.

Ik ben vervolgens weer teruggekeerd naar de basis en heb me de vraag gesteld wat ik op mijn baan terug wilde zien. Ik wilde graag personenvervoer en verder hou ik van goederentreinen, dus is ook een stukje industrie of handel vereist. Uiteraard wat mogelijkheden tot rangeren (treinen moeten niet alleen maar rondjes rijden). Maar vooral hou ik van sfeer op de baan. Scenery dus. De sfeer van stoom, hard werkende mensen en een stuk (valse) romantiek; zo?n ?de-tijd-stond-even-stil? sfeer spreekt me het meeste aan. Mijn inziens is die sfeer goed terug te vinden in tijdperk II (misschien vroeg III).

Met dit als uitgangspunt werden de baanplannen opnieuw beoordeeld. Welk plan paste het beste bij het beeld dat ik voor ogen had?
Het antwoord vond ik uiteindelijk in het Gleisplanbuch. De sfeer van het baanplan ?Rondom Keila? sprak me hierbij erg aan. Het is mooi door zijn eenvoud en biedt eigenlijk alles wat ik wil. Ik heb hier even een (slecht) kopietje uit het boek gemaakt, zodat je een beeld kan vormen.



Dit plan heb ik als uitgangspunt gebruikt en verder naar mijn eigen wensen verder aangepast en uitgebreid.

In dit draadje wil ik jullie graag meenemen naar mijn modelbaan: ?Weiden in der Oberpfalz?. Het wordt een  verhaal van vallen en opstaan, uitproberen, mislukkingen, veranderingen, goede en slechte beslissingen. Vaak de raad van andere opvolgend, soms eigenwijs. Kortom een echte beginnersbaan.

In het volgende verslag de verdere ontwikkeling van bovenstaand banenplan en foto?s van de bouw.

Groet, Dick
Re:Weiden in der Oberpfalz
Ik kon het baanplan ?Rondom Keila? niet direct toepassen, omdat het veelal was opgebouwd uit felxibele K-rails en ik gebruikte C-rails. Daarnaast maak ik gebruik van gewone wissels in plaats van de slanke wissels, die in het plan worden gebruikt. Ook besloot ik om het schaduwstation niet te gebruiken. Als beginner kon ik daar niet zo goed mee uit de voeten :oops:. Om toch rond te kunnen rijden heb ik het schaduwstation  te vervangen door een ondergronds enkel spoor.
Zo ontstond het eerste plan:



Hoewel ik er in eerste instantie tevreden mee was, vond ik dat de mij beschikbare ruimte meer mogelijkheden bood. Dat resulteerde in de volgende aanpassing:



In de hoe rechtsonder is de toegang en heb ik een voorraadkast staan, vandaar de ?hap? uit het plan. Als ik onder de baan doorduik, kan ik vanuit het centrum de baan helemaal overzien. Tevens biedt dit plan me de mogelijkheid om helemaal rond te rijden en een paradetraject te bouwen.
Deze baan heb ik korte tijd gehad, maar ik merkte dat er toch nog iets niet naar m?n zin was. Ik vond het kleine nevenstation (links) te dicht bij het grotere station lag. Een trein reed in een mum van tijd van het ene naar het andere station en dat vond ik ?te kort door de bocht?; in dit geval letterlijk 8)
Ik besloot om de ronde bocht tussen beide stations te verwijderen en ervoor te zorgen dat het nevenstation op een andere manier te bereiken.

Na nog enkele weken veel proberen, veranderen, passen en meten, kwam ik uiteindelijk op mijn (voorlopig) definitieve baanplan uit.

Scenario:
Het middelpunt is het station van ?Weiden i.d. Opf?. Het station ligt aan de spoorlijn München-Regensburg-Leipzig-Berlijn. Via het station vindt voornamelijk personenvervoer plaats en overslag van goederen. Ook is hier een locloods met een klein locdepot aanwezig.
Een afbuigend spoor gaat naar een verderop liggend dorpsstation van Amberg  voor wat lokaal personenvervoer en goederen. Daarnaast is het dorp vooral bekend van de goed draaiende kolenmijn.



De hoofdlijn met het doorgaande verkeer (rood) is in principe een grote lus (enkelspoor) en in de zichtbare delen meandert het in ruime R5 en 24912 bochten door een vallei in een heuvelachtig of bergachtig landschap. Verder heb ik nog een soort van keerlus aangebracht voor iets meer diversiteit. Het zijspoor (groen) klimt omhoog en eindigt in het kopstation van Amberg. Een aftakking in het station leidt naar de kolenmijn.

Techniek
De baan bestaat uit c-rails en wordt aangestuurd met een CS1, gecombineerd met een MS1. Aangezien ik (op dit moment) niet alles wil automatiseren heb ik besloten om de wissels met een schakelkastjes aan te sturen. Ook maak ik geen gebruik van een schaduwstation, bovenleidingen en seinen. Ik wil gewoon zelf kunnen rijden.. :P

Materiaal
Het is de bedoeling dat het hele verhaal zich in stoomtijdperk afspeelt en dan voornamelijk in TP-II. Op dit moment kan ik daar niet helemaal aan voldoen, want heb hier en daar ook wat spul van de DB rondrijden. Ach, gelukkig is het maar een modelbaan en daar kan alles? ;)

Ik ben ook erg benieuwd wat jullie hiervan vinden, dus vragen en opmerkingen zijn van harte welkom!

Groet, Dick

Re:Weiden in der Oberpfalz
als je lekker wilt rijden zou je dan niet dubbelspoor willen hebben? ik wou ook 1st enkel maar dubbel biedt zoveel meer

mvg
Reinder
Re:Weiden in der Oberpfalz
Citaat van: hoolsema op zaterdag 07 augustus 2010, 21:18:59
als je lekker wilt rijden zou je dan niet dubbelspoor willen hebben? ik wou ook 1st enkel maar dubbel biedt zoveel meer

mvg
Reinder

Hoi Reinder,

Ben het ook wel met je eens en ik heb er ook lang over nagedacht. Toch heb ik besloten om het een enkelspoor te laten. Ik vind zo'n enkelspoor beter in mijn scenario passen: 'n beetje romantiek. Daarnaast vind ik C-rails ook minder geschikt voor dubbelspoor, met name als je 24912 bochten gebruikt. Maar misschien is dat niet (helemaal) terecht.

Groet, Dick
Re:Weiden in der Oberpfalz
tja je hebt wel gelijk dat dubbelspoor bij c-rails wat minder mooi is. Maar je zou dan bijvoorbeeld ook k-rails kunnen nemen. Of alles met slanke wissels doen. Want als je de ruimte heb zou ik dat zeker doen

mvg
Reinder
Re:Weiden in der Oberpfalz
Hier wat foto?s van de bouw van de baan.









Vervolgens ook maar wat rails leggen om te kijken hoe het in het echt lijkt.









Ik heb bij het uitleggen van de rails gemerkt dat de praktijk vaak afwijkt van hetgeen wat Wintrack zegt. Soms is er gewoon meer (of minder) ruimte beschikbaar en moet je improviseren. Daarom gebruik ik Wintrack als een goede leidraad en dat je pas bij het daadwerkelijk uitleggen echt kan zien hoe bijvoorbeeld een bocht loopt.
Ook heb ik gemerkt dat het erg nuttig is om zo nu en dan een trein te laten rijden. Hoe loopt een bocht; is een helling niet te steil, dat soort dingen kan je dan goed vaststellen. Je moet vooral letten op die kleine passtukjes in bochten. Zo klein als ze zijn, vaak krijgt de trein dan zo?n rare slinger als hij over dat stukje rijdt.

Enfin, de baan ligt er zo ongeveer als ik 'm wil zien. Nu ben ik vooral bezig met het aansluiten van de wissels.

Groet, Dick
Re:Weiden in der Oberpfalz
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Weiden in der Oberpfalz
Hoi Dick,

Leuk baanplan met toch wel veel mogelijkheden.
Mooi ruimte heb je tot je beschikking.
Succes met de bouw en eh blijf je volgen.

Groetjes Jac.
Re:Weiden in der Oberpfalz
Hallo Dick,

Erg leuk baanplan. Leuke variant erbij bedacht. Misschien is het ook nog leuk om in de ondergrondse spoor een extra spoor of 2 sporen erbij te leggen. Dan krijg je een soort schaduwstation, waar je een aantal treinen kan parkeren. Het is maar een idee. Ander iets is; het spoor rechts boven (bij je locloods) kom je daar bij? Als het wat gebeurt is het wel handig om erbij te kunnen.
Je werkt zeer netjes en de baanbouw vordert al goed.
Succes verder.
Groeten Ronald  :D
Re:Weiden in der Oberpfalz
Je vordert snel dick erg leuk om te zien. En tja de pc heefy niet altijd gelijk

mvg
Reinder