Ik kon het baanplan ?Rondom Keila? niet direct toepassen, omdat het veelal was opgebouwd uit felxibele K-rails en ik gebruikte C-rails. Daarnaast maak ik gebruik van gewone wissels in plaats van de slanke wissels, die in het plan worden gebruikt. Ook besloot ik om het schaduwstation niet te gebruiken. Als beginner kon ik daar niet zo goed mee uit de voeten
. Om toch rond te kunnen rijden heb ik het schaduwstation te vervangen door een ondergronds enkel spoor.
Zo ontstond het eerste plan:
Hoewel ik er in eerste instantie tevreden mee was, vond ik dat de mij beschikbare ruimte meer mogelijkheden bood. Dat resulteerde in de volgende aanpassing:
In de hoe rechtsonder is de toegang en heb ik een voorraadkast staan, vandaar de ?hap? uit het plan. Als ik onder de baan doorduik, kan ik vanuit het centrum de baan helemaal overzien. Tevens biedt dit plan me de mogelijkheid om helemaal rond te rijden en een paradetraject te bouwen.
Deze baan heb ik korte tijd gehad, maar ik merkte dat er toch nog iets niet naar m?n zin was. Ik vond het kleine nevenstation (links) te dicht bij het grotere station lag. Een trein reed in een mum van tijd van het ene naar het andere station en dat vond ik ?te kort door de bocht?; in dit geval letterlijk
Ik besloot om de ronde bocht tussen beide stations te verwijderen en ervoor te zorgen dat het nevenstation op een andere manier te bereiken.
Na nog enkele weken veel proberen, veranderen, passen en meten, kwam ik uiteindelijk op mijn (voorlopig) definitieve baanplan uit.
Scenario:
Het middelpunt is het station van ?Weiden i.d. Opf?. Het station ligt aan de spoorlijn München-Regensburg-Leipzig-Berlijn. Via het station vindt voornamelijk personenvervoer plaats en overslag van goederen. Ook is hier een locloods met een klein locdepot aanwezig.
Een afbuigend spoor gaat naar een verderop liggend dorpsstation van Amberg voor wat lokaal personenvervoer en goederen. Daarnaast is het dorp vooral bekend van de goed draaiende kolenmijn.
De hoofdlijn met het doorgaande verkeer (rood) is in principe een grote lus (enkelspoor) en in de zichtbare delen meandert het in ruime R5 en 24912 bochten door een vallei in een heuvelachtig of bergachtig landschap. Verder heb ik nog een soort van keerlus aangebracht voor iets meer diversiteit. Het zijspoor (groen) klimt omhoog en eindigt in het kopstation van Amberg. Een aftakking in het station leidt naar de kolenmijn.
TechniekDe baan bestaat uit c-rails en wordt aangestuurd met een CS1, gecombineerd met een MS1. Aangezien ik (op dit moment) niet alles wil automatiseren heb ik besloten om de wissels met een schakelkastjes aan te sturen. Ook maak ik geen gebruik van een schaduwstation, bovenleidingen en seinen. Ik wil gewoon zelf kunnen rijden..
MateriaalHet is de bedoeling dat het hele verhaal zich in stoomtijdperk afspeelt en dan voornamelijk in TP-II. Op dit moment kan ik daar niet helemaal aan voldoen, want heb hier en daar ook wat spul van de DB rondrijden. Ach, gelukkig is het maar een modelbaan en daar kan alles?
Ik ben ook erg benieuwd wat jullie hiervan vinden, dus vragen en opmerkingen zijn van harte welkom!
Groet, Dick