Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

1 of 3 massa ringleidingen

Gestart door marcel01 vrijdag 06 augustus 2010, 15:39:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1 of 3 massa ringleidingen
Lid sinds: 2010

offline
1 of 3 massa ringleidingen
Hallo

Op dit moment sta ik op het punt om de ringelieedingen te leggen.

Ik maak gebruik van CU 6021 en twee boosters. Voordat ik daadwerkelijk begin wil ik een onzekerheidje wegnemen.

Wanneer ik alle secties (6021 en boosters) wil voeden dan kan ik er voor kiezen om 3 x 2 ringleidingen te trekken. Maar ik vroeg me af of ik dit perse moet doen. Wanneer ik de massa onderling doorverbindt dan zou ik kunnen volstaan met 1 massa ringleiding. Ik heb naar informatie gezocht en ik zie toch wel terug komen dat middenrailisolatie bij blokken een must is, massa in dezelfde stroomkring niet, maar bij diverse secties(zoals met boosters) weer wel.

Het maakt wel wat uit, naar mijn mening maar kan de vinger er nog niet op leggen. Ben het ff kwijt zeg maar.

Kan iemand enige helderheid geven.

bedankt alvast,

Marcel
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Lid sinds: 2009

offline
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Beste Marcel,
Als je meerdere boosters gebruikt, deel je de baan op in meerdere stroomkringen.
Elke stroomkring heeft zijn eigen booster en transformator. De stroomkringen worden van elkaar gescheiden door isolatie van de middenrail.
Uit Marklin Digitaal:
Alle massa verbindingen kunnen probleemloos op elkaar worden aangesloten.
Uit dezelfde  uitgave:
Gebruik niet 1 dikke bruine draad rondom de spoorbaan om alles op aan te sluiten. Beter en overzichtelijker is het om voor elke stroomkring een eigen massa aansluiting te maken. Daardoor wordt de kans op ongewenste neven effekten kleiner.
De ringleiding moet uit een rode en bruine draad bestaan en een echte ring vormen. Dus niet een paar lange draden naar het uiterste einde van de baan.
De aanleg van blokken staat hier los van. Een blok kan over de isolatie tussen de stroomsecties heen lopen.

groeten Rolf
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Zoek eens uitleg op ringleiding.Maak er ZEKER geen kring van want dan vraag je om problemen.De naam ringleiding is slecht gekozen.Al je massa's mag je gerust aan 1 draad leggen.Neem wel best een 2.5 mm draad.
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Rolf en Johnny,

Bedankt voor jullie info.

Lees ik het nu goed en schrijven tegenstrijdige berichten of lees ik het verkeerd en is het een kwestie van goed lezen.

Zelf heb ik zoiets van:

Massa = Massa. Het is waar alles afvloeit. Stuurstroom/spanning ligt anders en begrijp ik de middenrail islolatie. Als ik de massa bij de boosters en 6021 al doorverbindt dan kan ik alle massa connecties op een 1 x 2,5 mm2 solderen.

Ring of doodlopende draad;

Het gaat om het feit dat de het via massa kan wegvloeien en of dit nu in een ring gebeurt of de andere optie maakt niet uit.

Dit waren dan ook de redenen om het op dit forum te plaatsen.

Ik kies denk ik voor 1 massa (op de buitenste rails doorlopend) en een doodlopende draadeind met optie tot ringleiding. Ik laat tzt wel weten hoe het afliep. Kan ff duren want het gaat toch om 35 blokken.(ringleiding leggen/solderen/rails aansluiten en testen)

In ieder geval bedankt.

Marcel
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Lid sinds: 2009

offline
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Marcel,
electronica is niet mijn vak en ik weet niet of het belangrijk is of een ringleiding gesloten wordt of niet. Bij mij zijn ze gesloten.
Als je Marklin transformatoren en boosters gebruikt staat in de handleidingen hoe je ze onderling en op de rails kunt aansluiten. De massa van de booster wordt aangesloten op de massa van de bijbehorende transformator. De massa van de ringleiding van een stroomkring wordt aangesloten op de massa van de booster die deze stroomkring voedt.
succes Rolf
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Het gevaar bij een gesloten aard "kring" is iets met de naam "aardlus", wat het betekent kan ik niet zeggen, wel weet ik dat ik dat een jaar of 25 geleden al las, dus ik maak doodlopende einden.

Groet, Anne W
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Hallo Marcel,

Citaat van: marcel01 op vrijdag 06 augustus 2010, 15:39:18
Wanneer ik alle secties (6021 en boosters) wil voeden dan kan ik er voor kiezen om 3 x 2 ringleidingen te trekken. Maar ik vroeg me af of ik dit perse moet doen. Wanneer ik de massa onderling doorverbindt dan zou ik kunnen volstaan met 1 massa ringleiding.
Één massa is voldoende. Het beste is om voor deze retourleiding wel een draad met een grote diameter te nemen.Dit i.v.m. de spanningsval over deze draad vanwege de totale retourstromen.

CiteerIk kies denk ik voor 1 massa (op de buitenste rails doorlopend) en een doodlopende draadeind met optie tot ringleiding.
De retourdraad laat je parallel lopen aan de railmassa met om de ong. 1,5 á 2 meter een verbinding van railmassa naar de dikkere retourdraad. Dit ook weer te verkleining van de spanningsval.

Mvg,
Peter
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Lid sinds: 2006

offline
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Om de verliezen bij railovergangen te beperken gebruik je een ringleiding.

Bij een gesloten ringleiding heb je kans dat de lus als een soort antenne storingen opvangt; een zogenaamde aardlus. 

Je bereikt hetzelfde effect met een "spinneweb" vormige leiding (alles vanaf één punt) of "bus" (een doorlopende draad waarvan je alles aftakt).


Voor iedere "ringleiding" geldt, neem een draad van voldoende dikte anders heb je toch weer verliezen.

Bij het Marklin-systeem mogen de massa's aan elkaar geknoopt worden. Dit gebeurt bij de rails ook (alleen de middelleider wordt geisoleerd, niet de massa). Dus 1 massa ringleiding is voldoende.

groetjes
Henk
Re:1 of 3 massa ringleidingen
Henk, Peter, Anne

Bedankt voor jullie bijdrage.

Inmiddels de ringleidingen getrokken. De massa is onderling verbonden bij de boosters/6021 en er gaat 1 x 2,5mm2 als ringleiding naar de baan.

Plan:

Elke 1-1,5 mtr voeden. (2,5 mm2 ring ((niet gesloten)) en vanaf de ring naar baan dunner)
de secties worden geisoleert aan de middengeleider
Wissels krijgen meerdere voedingen.(vooral bij langzaam verkeer handig)

Ik bedenk me dat de middengeleider binnen een sectie(booster of 6021) niet geisoleert hoeft te worden wat de blokken betreft hierin. Ik maak gebruik van terug melding via rail onderbreking in combinatie met Koploper, dus zou het niets toevoegen of hinderen.

Ik denk dat het plaatje nu rond is.

groeten

Marcel