Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

artitec plan E rijtuigen op M-rails

Gestart door Rene61 maandag 02 augustus 2010, 15:42:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
artitec plan E rijtuigen op M-rails
Wat zijn jullie ervaringen met het rijden van de plan E-rijtuigen van Artictec op M-rails?
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Dat gaat eigenlijk niet. De rijtuigen zijn voor alle electrische wissels ongeschikt, omdat ze altijd de lantaarns raken. Die zou je allemaal kunnen verwijderen natuurlijk, maar dan nog ontsporen ze op meegebogen wissels en gaan ze moeizaam door alle bochten anders dan de 5200-serie. Je moet dus een baan hebben met alleen 5200-bochten en wissels zonder lantaarns. Mijn conclusie was: dat wordt een nieuwe baan bouwen. Je kunt je afvragen of het je dat allemaal waard is. Bovendien: als je dan toch opnieuw gaat beginnen, waarom dan niet meteen in C- of K-rails?
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
rijden deze wagons verder wel goed op c-rails, op alle wissels/ r1 bochten?
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Citaat van: wijbe op woensdag 04 augustus 2010, 22:46:45
rijden deze wagons verder wel goed op c-rails, op alle wissels/ r1 bochten?
Daarmee heb ik geen ervaring. Het probleem met de wissellantaarns heb je denk ik niet (?), maar R1 zou ik vermijden als ik jou was.
Vergeet trouwens ook niet dat de draaistellen van de rijtuigen moeten worden gemodificeerd omdat de wisselstroomwielen er niet zondermeer in passen. Er moet een stukje plastic worden weggesneden.
Al met al zijn er veel mitsen en maren aan deze rijtuigen voor Märklin, maar als je persé wilt kàn het dus wel, met de nodige aanpassingen.
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
ok, dus kan ik beter het merk artitec overslaan, anders moet je de boel 'vernielen'
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Citaat van: wijbe op donderdag 05 augustus 2010, 17:33:00
ok, dus kan ik beter het merk artitec overslaan, anders moet je de boel 'vernielen'
Of je het merk moet overslaan weet ik niet. Het zijn natuurlijk wel schitterende modellen. Artitec doet er veel aan om ook de drierailers te voorzien. Misschien kun je wel ander materieel van Artitec zondermeer gebruiken, dat weet ik niet.  Volgens mij wordt de nieuwe generatie Plan E van iets andere draaistellen voorzien zodat de wisselstroomwielen er wel zondermeer onder passen. Ik zou zeggen: houd de berichtgeving even in de gaten. Misschien kan iemand anders op dit forum er iets over zeggen. R1 en wissellantaarns bij M-rails blijft denk ik een probleem, omdat Artitec erg hecht aan de correcte rijtuiglengte. Voor goederenwagens van Artitec heb je dat probleem denk ik niet.
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Lengte zou geen probleem moeten zijn, omdat plan E wat korter was dan latere rijtuigen.
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Mijn Artitec Plan E's lopen goed op C- en K-rails. Op M-rails heb ik ze niet getest, maar je gaat geheid ruzie krijgen met wissellantaarns. Op C-rails gaat dat nét goed met Plan E's.

Ik heb ook een Artitec Plan W, die is nog iets langer en kennelijk ook lager, want die heeft een wissellantaarn van een C-rail wissel finaal eraf gereden :-(
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Goedemiddag,

Ik ben van plan om ook een setje Plan E van Artitec aan te gaan schaffen + 1 wagon Plan W. Ik rijd zelf ook met Markin C-rails

Citaat van: Acido op zondag 15 augustus 2010, 13:11:11Op C-rails gaat dat nét goed met Plan E's.

Heeft u hier ook misschien een foto van? Omdat sommige wissels ook bij een helling in de buurt liggen, ben ik benieuwd of dit geen probleem mag gaan veroorzaken...

Citaat van: Acido op zondag 15 augustus 2010, 13:11:11Ik heb ook een Artitec Plan W, die is nog iets langer en kennelijk ook lager, want die heeft een wissellantaarn van een C-rail wissel finaal eraf gereden :-(

Dat is wel balen... Overweeg door dit toch wel de aanschaf van een mooi Plan W rijtuig :shock:. Vraagje hier nog over: ging het mis bij een wissel 24671/24672 (bochtwissel) of bij een 24611/24612 ('gewone' wissel)??

Met vriendelijke groet,

Tim

Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Hallo Tim,

Ik heb even voor je gekeken. Bij de Plan E verdwijnt de wissellantaarn geheel onder het rijtuig, maar er is ongeveer 1 mm ruimte tussen de lantaarn en de onderkant van de bak. Gaat dus goed.

Mijn Plan W, een B, die nota bene is voorzien van speciale Artitec opvulringen, komt juist ruim een millimeter tekort. Ik heb 'm even neergezet bij het wissel wat-ie gesloopt had (een normaal linksleidend wissel, op vlak terrein) en het blijkt dat de apparatenkast waar "Artitec" op staat net wat lager is dan die aan de andere kant van het rijtuig. De lage kast rost echt voluit tegen de lantaarn aan, de iets minder lage kast schraapt er overheen. Het hangt dus af van hoe het rijtuig in de trein zit...

Daarna heb ik dat ene wissel eens wat beter bekeken. Het blijkt dat-ie toch niet 100% vlak ligt, de binnenkant, waar de lantaarn zit, ligt iets hoger. Als ik 'm aandruk gaat-ie er wél overheen, maar wel schrapend, net als bij enkele andere wissels (meegebogen en gewone) die ik even geprobeerd heb.

Conclusie: het luistert vreselijk nauw allemaal en je wissels moeten echt goed vlak liggen. Dan nog blijft het heel krap, met name bij Plan W.

Nog iets: als een wisselhendel per ongeluk rechtop blijft staan, is-ie net iets hoger dan de lantaarn...

Het zijn supermooie rijtuigen, zonder meer. De Plan E's doen ook gewoon dienst (al hoor ik soms geluiden die ik liever niet hoor als ik ermee aan het rangeren ben), maar de W staat nu aan de kant. Ik moet eens kijken of ik nog ringetjes heb, misschien kan ik 'm nog wat verder ophogen.
Let op: zonder opvulringen rijdt-ie door geen enkele bocht als er wisselstroomassen onder zitten. Dit omdat de grote Märklinflenzen tegen de randen van de bak aankomen.

Eigenlijk zou je er proefritten mee moeten kunnen rijden voordat je ze koopt. Of het een succes wordt hangt namelijk nogal van je baan af...

Succes,

Martijn ;-)

Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Citaat van: wijbe op donderdag 05 augustus 2010, 17:33:00
ok, dus kan ik beter het merk artitec overslaan, anders moet je de boel 'vernielen'

Oplossing:
PROBLEEM: De eerste zending is geleverd met RP25 gelijkstroom wielen. Dit zijn qua maatvoering de meest realistische wielen die denkbaar zijn, echter voor veel railsystemen niet geschikt.
OPLOSSING: Er zijn vervangende NEM-wielen bij de producent besteld,zowel gelijkstroom als wisselstroom. Binnenkort wordt de levertijd bekend gemaakt.
Directe oplossingen zijn:
1. gelijkstroom of wisselstroom wielen met een kleinere diameter toepassen.
2. Indien wielen met een diameter van 11 mm worden toegepast moet er een hoekje uit de draaistellen worden gesneden (zie afbeelding). Artitec dankt MTE voor deze effectieve en toch elegante oplossing.
Voor gelijkstroom zijn de normale ROCO wielen ideaal.
Voor wisselstroom zijn de PIKO wielen type 56060 ideaal
Bovenstaand is overgenomen van de Artitec site


.
Citaat van: henkv op zaterdag 14 augustus 2010, 23:18:04
Lengte zou geen probleem moeten zijn, omdat plan E wat korter was dan latere rijtuigen.

Welke rijtuigen bedoel je Henk? De Artitec rijtuigen zijn allemaal 1:87, alleen de Lima Plan E's waren 1:100.
Grt, Ronald
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Citaat van: Ronald69 op maandag 04 oktober 2010, 20:25:28
.
Citaat van: henkv op zaterdag 14 augustus 2010, 23:18:04
Lengte zou geen probleem moeten zijn, omdat plan E wat korter was dan latere rijtuigen.

Welke rijtuigen bedoel je Henk? De Artitec rijtuigen zijn allemaal 1:87, alleen de Lima Plan E's waren 1:100.

Henk bedoelt o.a. plan N en plan W. Deze zijn langer als plan E. In 1:87 op je M-rail baan worden de problemen alleen maar groter.

Gr, Ben.
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Plan E was in werkelijkheid korter. In de jaren vijftig werd op Europees niveau een standaard lengte voor rijtuigen afgesproken van 26,40 meter. In H0 is dat ruim 30 cm. De plan E rijtuigen waren nog niet in die lengte gebouwd, maar een paar meter korter. Met latere rijtuigen bedoel ik dus rijtuigen die in werkelijkheid later kwamen. Plan N en plan W hadden wel de standaard lengte.
Het komt erop neer dat een plan E in 1:87 lengteschaal ongeveer even lang is als een standaard rijtuig in 1:93 lengteschaal. En omdat Märklin zelf wel 1:93 gebruikt, dacht ik eigenlijk dat Artitec plan E ook zou moeten gaan. Maar kennelijk dacht ik te simpel.

De Lima plan E rijtuigen waren trouwens niet 1:100, maar ook iets van 1:93. Heerlijk toch?  :P
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Citaat van: Ronald69 op maandag 04 oktober 2010, 20:25:28
Citaat van: wijbe op donderdag 05 augustus 2010, 17:33:00
ok, dus kan ik beter het merk artitec overslaan, anders moet je de boel 'vernielen'

Oplossing:
PROBLEEM: De eerste zending is geleverd met RP25 gelijkstroom wielen. Dit zijn qua maatvoering de meest realistische wielen die denkbaar zijn, echter voor veel railsystemen niet geschikt.
OPLOSSING: Er zijn vervangende NEM-wielen bij de producent besteld,zowel gelijkstroom als wisselstroom. Binnenkort wordt de levertijd bekend gemaakt.
Directe oplossingen zijn:
1. gelijkstroom of wisselstroom wielen met een kleinere diameter toepassen.
2. Indien wielen met een diameter van 11 mm worden toegepast moet er een hoekje uit de draaistellen worden gesneden (zie afbeelding). Artitec dankt MTE voor deze effectieve en toch elegante oplossing.
Voor gelijkstroom zijn de normale ROCO wielen ideaal.
Voor wisselstroom zijn de PIKO wielen type 56060 ideaal
Bovenstaand is overgenomen van de Artitec site
[foto]


Dat is mooi beschreven, maar een matige oplossing. De draaistellen worden er namelijk niet stabieler door, aangezien de wielasjes er daardoor gemakkelijk uit vallen als je het rijtuig van de baan wilt nemen. Om eerlijk te zijn vind ik daarom dat dit geen reële oplossing is, maar daar denken anderen wellicht anders over.
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Citaat van: henkv op maandag 04 oktober 2010, 20:45:44
Plan E was in werkelijkheid korter.

Even opgezocht: 23,05 meter.
Re:artitec plan E rijtuigen op M-rails
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden + informatie :D! Ik overweeg na dit alles te hebben gelezen om maar geen Artitec Plan E & W rijtuigen te kopen. Dit vooral omdat de wissels die ik op de baan heb liggen wel vlak liggen, maar de meeste direct na een helling... Dus ben bang dat dit helaas niet goed zal gaan :(... Vind het wel balen, ik ga nog wel even kijken of er eventueel iets aan het baanplan te doen is, dat het wel zal gaan lukken!

Met vriendelijke groet,

Tim