Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wessel

Gestart door arkowe maandag 02 augustus 2010, 05:06:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wessel
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Wessel
Beste forummers,

Al ruim een jaar lees ik stiekem mee en geniet van al het moois dat jullie maken. Zo nu en dan als ik iets zinnigs te melden heb op een topic, plaats ik een reactie.

In mijn jonge jaren heb ik een m-rails baantje gehad op een plaat van 122x244. Toentertijd was ik vooral into de huisjes en dat is eigenlijk niet veranderd. Rond het jaar 2000 was ik aan het dubben tussen 2 voorliefdes, treintjes en rc-auto´s. Destijds heb ik na lang wikken en wegen gekozen voor de treinen en na aanschaf van het nodige  Marklin C-rail de zolderkamer volgebouwd met een treinentafel. Ik ben toen gekomen tot het uitleggen van het sporenplan en een begin te maken met het koploperen via de IB.
Helaas volgde kort daarna een echtscheiding; een oorzakelijk verband met de treintjes is overigens nooit vastgesteld?

Na enige tijd betrok ik een nieuwe woning met ruimte voor hobby. Aanvankelijk heb ik dit toebedeeld aan de fotohobby (je moet soms keuzes maken) en ben ik los gegaan met de rc-cars. De kids vonden dit ook helemaal geweldig en heb een aantal jaren hier veel lol aan gehad zeker icm met de vriendjes van rcunderground.nl. Ondertussen heb ik wel steeds in de donkere maanden geknutseld met huisjes, ook voor een vriendje die ooit een N spoor baan zal gaan bouwen (voorheen mijn buurman).

Inmiddels is de hobbyruimte nu echt toegevallen aan de treintjes en is er een dikke punt achter de indoor-fotografie gezet. Voordeel is dat ik een aantal jaren bij vlagen heb  kunnen puzzelen over het baanplan en dat is inmiddels dusdanig doordacht dat ik hier geen twijfels meer over heb.
Ik ga voor een fantasie landschap gesitueerd in een NL/D grensstreek. De huisjes zoveel als mogelijk min of meer Nl achtig, het rollend materieel vooral D, diesel en stoom, tijdperk tot ergens 1969.
Ik ben vwb de treinen erg ruimdenkend en vwb de scenery iets strikter. Het belangrijkste is dat het in mijn eigen fantasiewereldje acceptabel moet overkomen.
De idee is een in principe 2 sporig banenplan neer te leggen. Het bovenste nivo kent een 3 sporig station, waarbij het middelste spoor bedoeld is voor doorgaande intercities, zoals de TEE. Verder is er vooral ruimte voor de huisjes en een klein BW. Er wordt uitsluitend rechtsom gereden met vele schaduwstations, verdeeld over 3 onderliggende lagen. Er is voorzien in de mogelijkheid om onder de tafel de treinen desgewenst te laten oversteken, zodat er een meer verrassende treinenverloop mogelijk kan zijn.
Op het bovenste nivo zal het BW los van koploper bediend gaan worden; wissels schakelen met de welbekende Ma kastjes en de treinen bedienen via de 6021, incl roco kranen. Ik hoop zo voor de kiddies een voldoende groot spel-element te kunnen bereiken. Het hoofdspoor en de schaduwstations moeten via koploper en IB bediend gaan worden.
Zelf zie ik graag zo nu en dan wisselend een grote variëteit aan treinen langskomen. Met een ruim aantal opstelsporen en de mogelijkheid om onder tafel van rijrichting te wisselen hoop ik dit te kunnen bereiken.
Volgens wintrack is de rijlengte van de baan 110 meter en alle railtjes zijn aanwezig, inclusief de benodigde k83s, s88, wisselaandrijvingen etc. Het is nu voor mij een kwestie van houtjes te kopen en aan de slag te gaan.
De eerste update zou moeten gaan zijn een foto van de bovenste laag uitgelegd in de beschikbare ruimte en een plaatje van het railplan.
Het plaatsen van dit berichtje is ook en vooral een prikkel voor mij om het boeltje in gang te houden. Vanaf begin 2009 was de kogel in gedachten al door de kerk, maar de daad bij het woord voegen is weer iets geheel anders?.
Inmiddels heb ik een flinke voorraad huisjes, mensjes, lampen, bomen, ca 30 locs en tig wagons. En niet te vergeten een uit de hand gelopen verzamelwoede vwb autootjes?
Onlangs heb ik bedacht dat het stadje gewoonweg ´Wessel´ gaat heten, naar mijn jongste zoon.
Wordt graag vervolgd en vrees niet om aan de bel te trekken als updates uitblijven !
Ik ben bang dat ik zo nu en dan een beroep al moeten op de meer ervaren forumleden. Ik denk de afgelopen jaren veel te hebben opgestoken, maar het vertalen naar de praktijk zal vast een ander verhaal gaan zijn.

Vriendelijke groet,
Arnold, Haarlem

Re:Wessel
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wessel
Hoi Arnold,

Veel succes met het bouwen van je baan.
Laat je ons ook nog je baanplan zien of staat die al in een ander topic?
Je fotografie hobby hoef je niet op te geven, want ook de modelbaan is een mooi onderwerp om te fotograferen. Dan kunnen wij ook allemaal mee genieten  :wink:

Nogmaals alvast succes met de start van je modelbaan.

Groeten,
Ton.
Re:Wessel
Pjedro
gast

Re:Wessel
Hee Wessel

Heel veel succes en plezier met het bouwen van je "fantasie".
Alleen een kleine opmerking, kun je volgende keer een schappelijke tijd aannemen met versturen. Of je had in je bed geplast :oops:  of je moet vroeg op om aan het werk te gaan.  :(  Jeeminee wat een tijd op maandag morgen.  Oja vakantie hebben is ook nog een mogelijkheid en is het gewoon vroeg geworden gebeurd mij ook wel eens.  :D

Peter.
Re:Wessel
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Wessel
Het was niet zozeer laat, alswel vroeg. Wakker geworden en niet meer kunnen slapen, laatste paar zinnetjes toegevoegd en verzenden maar.... :lol:

De baan heeft de buitenmaat van 270 x 320 en het plan is een vlakke plaat te gaan gebruiken op frame met poten en aanvullend aan de plaat hangende draadeinden ter ondersteuning van het ondergrondse gebeuren.

totaal


zichtbare deel