Hallo allemaal,
toen ik vorige week de modelspoormagazine (Belgisch modeltreinmagazine mss bekend?) in de bus kreeg en wat doorbladerden vond ik een schema om noodstoppen te maken, het systeempje bestaat uit een centraal eenheidje waar tot 30 noodstoppen kunnen aangehangen worden. Toen dacht ik, handig kan ik er overal wat zetten. Ook zeer handig is dat je een noodstop kan activeren van om het even welke plaats EN kan DEactiveren van om het even welke plaats. Alsook is er een led voorzien, zodat je weet of de noodstoppen geactiveerd zijn of niet.
Alle nodige componenten bij elkaar gezocht en beginnen te experimenteren.
Alles werkte naar wens.
De werking:
In normale werking (noodstop NIET geactiveerd) branden de led's, als op een noodstop wordt geduwd beginnen alle led's te knipperen en schakelt de relais, dus de communicatie tussen de centrale besturing (bij mij CS1) en alle boosters wordt verbroken.
Om de noodstop te deactiveren kan er van om het even welke noodstop +/- 5sec. op een drukknop gedrukt worden, de relais schakelt, alle werkt terug en de led gaat constant branden.
Ik heb wel 2 wijzigingen gemaakt t.o.v. het originele plan: nl. een relais met 2 schakelaars i.p.v. 1 en een uitgang van de IC verstoken, zodat wanneer er geen noodstop geactiveerd is de led's niet branden en wanneer de noodstop geactiveerd is de led's knipperen, dit om de zichtbaarheid tussen noodstop en geen noodstop te verduidelijken.
Er kunnen dus 30 drukknoppen en 30 ledjes aangehangen worden verdeeld over 3 uitgangen.
Dan maar begonnen aan de bouw van de definitieve print. Het is gemaakt op een gaatjes print, niet op een geëtste. Omdat ik niet kan etsen

Hier enkele foto's:
Noodstop niet geactiveerd, led brand niet
Noodstop geactiveerd, led knippertGraag jullie mening
Bij vragen hoor ik het wel
Wordt vervolgd...
Vriendelijke groeten,
Marc