Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zelfbouw van M-rail Hosenträger.

Gestart door Nieuwenhuis vrijdag 30 juli 2010, 23:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw van M-rail Hosenträger.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Zelfbouw van M-rail Hosenträger.
Toen ik vorig jaar enthousiast werd door dit draadje van Hajo,
heb ik een Hosenträger in elkaar gezet. Deze heeft inmiddels
een mooi plekje gekregen bij het station, maar aan de andere
kant van het station wil ik er eigenlijk nog één!  8)

Aangezien er best wel positieve reacties in eerder genoemd
topic op deze uitvoering van een Hosenträger kwamen, en
met name vragen over de bouw ervan, heb ik besloten een
topic hieraan te wijden.

De Hosenträger heeft een lengte van tweemaal 180mm en
een spoorafstand van 77,4mm (h.o.h.). In feite worden er
vier wissels (5221) aan elkaar gemaakt en wordt er van de
kruising (5211) twee geknikte spoorstaven, het kunststof
kruisstuk en wat blik 'gedoneerd'.



Groeten,

Erik

Edit 10-10-2015: herstel afbeelding.
Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Kan ik ook alvast 4 wissels en een kruising insturen? :lol:

Succes, want dit zijn de mooiste constructies
Groet,

Ronald
Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
goed idee 8)

Succes !
maar moet lukken lijkt mij
M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Aangezien alle wissels en de kruising inmiddels ook, zodanig
onder handen zijn genomen, is er geen weg meer terug . . .

Allereerst de kruising gestript: het kunststof kruisstuk zit op
vier punten aan de achterzijde bevestigd. Deze laat zich vrij
gemakkelijk los nemen door de bevestiging weg te slijpen.
De geknikte spoorstaven worden verwijderd door de lipjes
die deze vasthouden, met een Stanleymes rechtop te zetten.



Hierna moeten van de vier wissels de blikbodem worden
aangepast op een rechthoek van 180 x 57mm met de dremel.
Hiervoor zijn de spoorstaven deels los genomen en op lengte gebracht:



Hierna moet de breedte aangepast worden en zullen de
binnenste, afbuigende spoorstaven worden ingekort,
daar de geknikte spoorstaaf net niet lang genoeg is.  :?

Groeten,

Erik

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Ik volg het nu ook. Heb je ook een foto van je eerdere creatie hoe die in je baan ligt?

Hajo
Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 30-07-2010 : Van start
Citaat van: RonaldSucces, want dit zijn de mooiste constructies

Citaat van: Marklin5Succes ! maar moet lukken lijkt mij

Bedankt, Ronald & Martijn!  :wink:

Groeten,

Erik.
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Citaat van: AnalogDriverHeb je ook een foto van je eerdere creatie hoe die in je baan ligt?

Hee Hajo.

De vorige creatie ligt aan de rechterzijde van het station.
Dus hier op verzoek dus, nog een close-up van de ingebouwde Hosenträger:



De bedoelde zelfbouw-aandrijfmodule gaf niet een bevredigend resultaat
(lees: werkte niet naar behoren  :mrgreen:). Voor de aandrijving ervan wil ik eens
gaan stoeien met servo's en wat daarmee allemaal mogelijk is.
Maar dat is voor een later stadium, de beide Hosenträgers zijn van onderaf
ruim toegankelijk en anders heb ik nog Bowden-kabels voor bediening met
de hand . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeelding.
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Dat is een mooie klus waar je mee bezig bent. Uw baan zit er mooi uit vooral omdat u m rails gebruikt het ontwerp van de baan is me niet geheel duidelijk zou u een baanplan kunnen plaatsen? Willem
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Dag Willem.

Citaat van: wimpieDat is een mooie klus waar je mee bezig bent. Uw baan zit er mooi uit vooral omdat u m rails gebruikt
Dank-u-wel. En ja, M-rails heeft zo z'n charme.  :wink:

Citaat van: wimpiehet ontwerp van de baan is me niet geheel duidelijk zou u een baanplan kunnen plaatsen?
Het baanplan is hier op m'n bescheiden website vinden.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel link.
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Hoi Erik,

Succes met de bouw van de hosenträger.
Zo te zien gaat dit wel lukken.
Je baan ziet er indrukwekkend uit. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .

Leuk om te zien zo en hele mooie multi-level m-rails baan. Ik ben jaloers, als ik ooit ruimte heb, heb ik zoiets voor oogen, kronkelend, veel sporen, meerdre niveau's.


Ik heb gister zelf nog eens zitten kijken naar mogelijkheid hosentrager i.c.m. Engelse wissel, en gezien dat dit tóch mogelijk moet zijn. In elk geval met de 5200 'grote' boogstraal wissels zoals jij gebruikt en dito engelse wissel.
Heb jij dit ook al eens bekeken? Denk jij ook dat dit zou kunnen?

Hajo

Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 31-07-2010 : Geen weg meer terug . . .
Dag Hajo.

Citaat van: AnalogDriver op maandag 02 augustus 2010, 10:39:44Leuk om te zien zo en hele mooie multi-level m-rails baan.
Dankje voor het compliment.

Citaat van: AnalogDriver
Ik heb gister zelf nog eens zitten kijken naar mogelijkheid hosentrager i.c.m. Engelse wissel, en gezien dat dit tóch mogelijk moet zijn. In elk geval met de 5200 'grote' boogstraal wissels zoals jij gebruikt en dito engelse wissel.
Heb jij dit ook al eens bekeken? Denk jij ook dat dit zou kunnen?

Dat moet wel mogelijk zijn lijkt mij, maar voorlopig 'verknoei' ik vier handwissels
en een kruisstuk welke redelijk goedkoop zijn. Ik zou toch (nog) wel wat moeite
hebben om de dremel in twee (dure) Engelse wissels te zetten. Daar komt bij
dat de Engelse wissels een best wel gevoelig mechanisme hebben, ik vraag mij
af hoe zich dat houdt met al dat hak- en breek werk . . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht i.v.m. ontbrekende afbeelding.
M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Nog een kleine vordering voor ik er even tussen-uit-knijp:
twee van de vier wissels zijn nu in de breedte aangepast.
Duidelijk is te zien dat de onderste wissel optisch reeds
verfraaid was door de dichtgemaakte schroefgaten die
geschilderd zijn evenals de puko-rail houder.



Hier een close-up van de mechanische bewerkingen:
de binnenste afbuigende spoorstaven moeten nog
op de juiste lengte worden gebracht; dit gebeurd als
het kruisstuk wordt geplaatst. De buitenste afbuigende
spoorstaven zijn daar ingekort, waar de railsklemmen
het dichts op elkaar zitten voor een goede overgang
op de geknikte rail van de kruising. Deze geknikte rail
is in z'n geheel ongeveer 1cm te kort, dus vandaar.



En de 3mm gaatjes voor de onderlinge bevestiging met M3
boutjes en moertjes zijn t.h.v. het eerste 'puntje' van de
onderdeksel van de wissels geboord. Mede hierdoor wordt
de Hosenträger straks één geheel.



Na m'n vakantie zullen de andere twee wissels worden
aangepast en zullen alle vier de wissels mechanisch aan
elkaar verbonden worden.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Hallo Erik,

Zag nu pas je baan plan, ziet er mooi uit met die wissel combinaties.

Alleen een vraag waarom niet de elektriesche uitvoering van de wissels, lijkt mij veel makkelijker  :shock:

Prettige vakantie  :D

Gr Einte
Re:M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 01-08-2010 : Een stukje verder . . .
Dag Einte.

Citaat van: Einte op maandag 02 augustus 2010, 17:01:23
Zag nu pas je baan plan, ziet er mooi uit met die wissel combinaties.
Dank je wel.

Citaat van: Einte
Alleen een vraag waarom niet de elektriesche uitvoering van de wissels, lijkt mij veel makkelijker  :shock:
Dat is inderdaad makkelijker! Echter mijn eerste Hosenträger was puur een
probeersel, wat achteraf toch goed uitpakte. Hiervoor had ik alle benodigde
onderdelen nog op voorraad, maar dus wel handwissels.
Daarbij komt, dat als de vier wissels mechanisch met elkaar verbonden
zijn, het omzetten dus één handeling is i.p.v. vier afzonderlijke.
N.B.: bij een Engelse wissel worden alle vier de wisseltongen ook gelijktijdig
omgezet. Maar inderdaad: met elektrische wissels had ik mij het werk t.b.v.
het mechaniek voor de wisselbewegingen bespaard . . . . . 

Groeten,

Erik
M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
De samenstelling is bereikt.  De vier wissels zijn mechanisch
in de breedte met elkaar verbonden d.m.v. twee m3 boutjes
met als 'afstandhouder' twee m3 moertjes. In de lengte zijn
de wissels verbonden middels de normale railverbinding en,
t.b.v. de mechanische sterkte van het geheel, zijn er soldeer
verbindingen aan de achterzijde aangebracht.

De voorzijde; los tegen elkaar:


De achterzijde; met mechanische verbindingen:


Detail soldering achterzijde:


Tevens de spoorstaven welke op het kruisstuk uitkomen, op
maat gemaakt. Afgetekend m.b.v. een scalpelmesje op de rail
en afgekort met de Dremel. Om het kruisstuk goed te laten
passen is de eerste aanpassing hierop is het uitvergroten van
de puko-gaten, daar deze bij de 5211 nét iets verschoven zijn:


En toen dus het kruisstuk er tussen gelegd:


Het kruisstuk ligt nog los en word later nog bevestigd,
maar de puntstukken zullen eerst nog moeten worden
afgevijld om goed aan te sluiten op de spoorstaven.
Ook zal in een later stadium nog twee solderingen voor
de breedteverbinding gemaakt worden.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: afbeeldingen hersteld.
Re:M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .

Dit is behoorlijk netjes weken zeg, heel wat netter dan het kitten en plakken van mijn M-rail hosentrager.
Mooie starre verbinding, goed idee.
Nu schiet hij behoorljk op.

Hajo
Re:M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 23-08-2010 : De samenstelling is bereikt . . .
Hoi Hajo.

Citaat van: AnalogDriver
Dit is behoorlijk netjes weken zeg, heel wat netter dan het kitten en plakken van mijn M-rail hosentrager.
Ik doe mijn best, soms zou ik nog secuurder willen, maar dan
ontbreekt óf het geduld, óf de tijd, maar meestal allebei.  :wink:

Citaat van: AnalogDriverMooie starre verbinding, goed idee.
Dat is nog maar het begin, let maar eens op . . . . .

Groeten,

Erik
M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Vandaag weer een kleine vordering gemaakt.

Allereerst zijn de geknikte spoorstaven voor de
buitenste rails van het kruisstuk geplaatst en is
er meer ruimte voor het kruisstuk vrijgemaakt:



Overtollig blik is verwijderd, alsmede de laatste puko.
De één-na-laatste puko zit in de railbevestiging en is
afgeslepen en netjes zwart geschilderd.

Aan de achterzijde zijn de m3 moertjes aangedraaid
en vastgezet met Loctite, en zijn er vier solderingen
voor de breedte-verbinding aangebracht. Tevens zijn
de railverbindingen doorgesoldeerd, om een zo star
mogelijk geheel te verkrijgen:



En nog een totaaloverzicht van de achterzijde:



Voordat met het aandrijfmechaniek wordt begonnen
zal het kruisstuk, zowel aan de bovenzijde als aan de
onderzijde nog wel enige aandacht behoeven . . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Hallo Erik,

Mooie update van je kunststukje  :D

Gr Einte
Re:M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 05-09-2010 : Een stevige verbinding . . .
Dag Einte.

Citaat van: Einte op zondag 05 september 2010, 21:22:44
Mooie update van je kunststukje  :D

Dank je wel, Klei-man!  :wink:

Groeten,

Erik
M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
De bouw van de Hosenträger is wat betreft de bovenzijde
zo goed als klaar. Wellicht dat bij het testrijden nog kleine
aanpassingen nodig zijn.

Het kunsstof kruisstuk heeft nog wat veranderingen gehad:
hier en daar is wat weggehaald om het geheel passend te
krijgen. Zo zijn de puntstukken aangepast. Daar de wissels
(5221) een hoek van 24°17' hebben en het kruispunt (5211)
een hoek van 48°30' heeft, sluit het niet geheel aan.
Tweemaal de hoek van de wissels is 48°34', wat dus 4' te
groot is. Dat is niet veel, maar genoeg voor ontsporingen!



Een stuk blik 'gedoneerd' van de kruising (te herkennen
aan de afwijkende richting van de bielsen) is op maat voor
het gapende gat gemaakt en bevestigd met de bestaande
nippeltjes van het kunststof deel.
Aan de achterzijde is dit stukje blik aangezet met soldeer.
Een stuk koperdraad houd alles stevig op z'n plek met een
soldeerverbinding, die het kruisstuk tevens naar onder trekt.



Nu moeten de middengeleiders nog een extra elektrische
verbinding krijgen, door twee maal twee verbingslipjes
aan elkaar te solderen.
Aangezien de Hosenträger een onderdeel vormt van twee
perronsporen, zullen de rechtdoorgaande sporen elektrisch
van elkaar gescheiden blijven.

Hierna ga ik mij storten op het bedieningsmechaniek . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Ga je in het midden van de kruising nog puko's plaatsen? Anders kan je daar nog wel eens een probleem krijgen volgens mij. Verder ziet het er wel zeer netje uit

Groeten Jan Willem
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Dag Jan Willem.

Citaat van: Janvis op vrijdag 17 september 2010, 08:52:10
Ga je in het midden van de kruising nog puko's plaatsen?
Anders kan je daar nog wel eens een probleem krijgen volgens mij.
Volgens mij gaat dat nog wel meevallen en zullen alleen de kleine slepers
van b.v. wagonverlichting er last van hebben, gezien de afstand tussen
de puko's t.p.v. de kruising. Testrijden zal het moeten uitwijzen, echter
mijn eerste Hosenträger is hetzelfde uitgevoerd.
M.b.t. de puko's van kruising 5211 bestaan er twee uitvoeringen, waarbij het verschil zich uit in de puko's t.p.v. de kruising.
Waarbij ik nu voor de 2e keer dus de 5211 zonder de extra puko's toepas.

Citaat van: Janvis
Verder ziet het er wel zeer netje uit
Dank je wel!  :) :) :)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht.
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .

Geen zorgen voor die puko's in deze kruising: ik heb volgens mij in mijn draadje over hosentrager in M rail  een video van de test geplaatst.

zoek-zoek

Ja:

Hiervan heb ik een videootje gemaakt met gesproken commentaar
even doorspeolen naar 1:10 minuut

http://www.youtube.com/watch?v=_qD0aB_tunA

Hierin de Märklin Köf over deze kruising laten rijden, ook de versie zonder puko's in het midden.

Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Hoi Hajo.

Het filmpje met de Köf kon ik mij wel herinneren, maar dat
je beide uitvoeringen (puko-gewijs dan) van de 5211 daarin
opgenomen had stond mij niet meer bij!  :oops:

Bedankt voor jouw bijdrage en uitleg hierin.

Groeten,

Erik.
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Leuk filmpje zeg :)

Mvg, Chopper
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 16 september 2010, 23:07:18

Het kunsstof kruisstuk heeft nog wat veranderingen gehad:
hier en daar is wat weggehaald om het geheel passend te
krijgen. Zo zijn de puntstukken aangepast. Daar de wissels
(5221) een hoek van 24°17' hebben en het kruispunt (5211)
een hoek van 48°30' heeft, sluit het niet geheel aan.

Een stuk blik 'gedoneerd' van de kruising (te herkennen
aan de afwijkende richting van de bielsen) is op maat voor
het gapende gat gemaakt en bevestigd met de bestaande
nippeltjes van het kunststof deel.
Aan de achterzijde is dit stukje blik aangezet met soldeer.
Een stuk koperdraad houd alles stevig op z'n plek met een
soldeerverbinding, die het kruisstuk tevens naar onder trekt.


Erik,

Ik heb het nog eens rustig zitten lezen.

Wat vreselijk netjes gedaan met dat aaneen solderen een stukje blik.

Ik denk nu ook te zien/begrijpen waar je die puntstukjes hebt bijgevijld.

Dit is echt de best uitgevoerde M-rail hosentrager die ik tot nu toe gezien heb.

Hajo
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 16-09-2010 : Voltooiing nadert . . .
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 18 september 2010, 09:29:43
Erik,

Ik heb het nog eens rustig zitten lezen.

Wat vreselijk netjes gedaan met dat aaneen solderen een stukje blik.

Ik denk nu ook te zien/begrijpen waar je die puntstukjes hebt bijgevijld.

Dit is echt de best uitgevoerde M-rail hosentrager die ik tot nu toe gezien heb.

Hajo

Dag Hajo.

Dank-je-wel voor jouw grote compliment!

Ik zie zelf hier en daar nog wel punten die
voor verbetering in aanmerking komen.
Toch zijn er bij deze tweede Hosenträger
al wel veranderingen t.o.v. de eerste.  :D
Daar mijn werkwijze bekend is n.a.v. de eerste,
kun je beter vooruit denken in het bouwproces.

Die solderingen zorgen ervoor dat de vier
wissels één stevig geheel vormen, én het
garandeerd een goede elektrische massa.

Groeten,

Erik
M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Vandaag de laatste hand gelegd aan het zichtbare
deel van de Hosenträger. Eerst maar heel voorzichtig
met de verfbrander het plastic verwarmd, zodat het
nóg iets beter gaat aansluiten.



Aan de achterzijde de kieren tussen de vier wissels
afgedekt met alu-tape. Strookjes afknippen en met
een satéprikker op z'n plaats brengen. Alles stevig
aandrukken met een oude tandenborstel.
Hierna aan de bovenzijde eventjes met een kwastje
erlangs en aanstippen.



Het kruisstuk is aan de achterzijde verstevigd met
hete lijm. Voordelen hiervan zijn dat het elektrisch
isolerend is, het lijmt en vult op, zolang het heet is,
is het doorzichtig en het is na uitharding eenvoudig
met een mes te bewerken.
Ook zijn de middengeleiders aan elkaar gesoldeerd
met 2,5qmm. Daar wordt het weer lekker stevig van.

Als laatste wou ik deze twee perspectief-foto's niet
onthouden, waarbij mij opvalt dat voor het inbouwen
er nog wel even met de railgum gewerkt mag worden.  8)





Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
heel mooi.Ik zou in het midden toch twee pukootjes proberen bij te zetten.Kwestie dat de sleper de rails niet raakt en dat je dan beter kontakt krijgt.
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Hallo Erik,

Ziet er weer perfect uit  :D

En wat is de volgende stap aan je baan?

Gr Einte
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Citaat van: bellejt op zondag 19 september 2010, 20:27:52
heel mooi.Ik zou in het midden toch twee pukootjes proberen bij te zetten.Kwestie dat de sleper de rails niet raakt en dat je dan beter kontakt krijgt.

Dag Johnny.

Dank voor jouw reactie. De center-puko zogezegd maalt
nog wel door mijn gedachte, zie ook post 23 waarin ik
Jan Willem het e.e.a. uitleg. Het filmpje van Hajo is
ook indrukwekkend.
Ik heb de mogelijkheid om precies in het midden een
gaatje van 1mm te boren en hierdoor een koperdraad
te steken.
Wie weet, het moet blijken door testrijden na inbouwen.
Hiervan komt natuurlijk ter zijner tijd een filmpje van.

Groeten,

Erik
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Dag Einte.

Citaat van: Einte op zondag 19 september 2010, 20:29:49Ziet er weer perfect uit  :D
Dankjewel.

Citaat van: Einte
En wat is de volgende stap aan je baan?

Als de Hosenträger is afgebouwd (ik moet het
bedienmechaniek nog bouwen) en ingebouwd,
moet ik nog een zijlijn en het hoofdstation van
bedrading voorzien voordat ik met de gehele
baan kan gaan testrijden.
Gelukkig staan de herfst en de winter voor de
deur waardoor het aantal hobby-uren stijgt.  :wink:

Groeten,

Erik
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Heb het hele verhaal van begin tot eind met heel veel genoegen gevolgd. Dank voor deze geweldige bijdrage. Ik zou het je graag nadoen maar weet dat ik hier het vakmanschap, geduld en de tijd niet voor beschik...

Het is het dubbel en dwars waard geweest, maar hoeveel tijd heeft het je uiteindelijk gekost om dit geweldige resultaat te behalen?

Let op hoor, want je antwoord zou best eens kunnen leiden tot een verzoek van mij en vele forumleden om er nog een heleboel te gaan maken.... :wink:

Met vriendelijke groet,
Frank
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Dag Frank.

Citaat van: fnieste op zondag 19 september 2010, 21:58:03
Heb het hele verhaal van begin tot eind met heel veel genoegen gevolgd. Dank voor deze geweldige bijdrage. Ik zou het je graag nadoen maar weet dat ik hier het vakmanschap, geduld en de tijd niet voor beschik...
Dank je voor het compliment. Ik ben overigens nog niet klaar:
het bedieningsmechaniek moet nog gemaakt worden.
Wanneer ik, zoals Einte al opperde en Hajo heeft toegepast
elektrische wissels had gebruikt, was ik al klaar geweest.  :|
Ik zie het maar als een uitdaging om ook dit beter te doen
als bij m'n eerste Hosenträger.

Citaat van: fniesteHet is het dubbel en dwars waard geweest, maar hoeveel tijd heeft het je uiteindelijk gekost om dit geweldige resultaat te behalen?

Let op hoor, want je antwoord zou best eens kunnen leiden tot een verzoek van mij en vele forumleden om er nog een heleboel te gaan maken.... :wink:
Tja, als ik het bij elkaar op zou tellen is het wellicht in een weekend te doen,
maar dan zou het werk worden en het moet wel hobby blijven . . . . .  :wink:

Groeten,

Erik
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Het voordeel van de handwissels is dat je nu mooie servo besturing kan inbouwen (had anders ook gekunt maar dan is het zonde van je elektrische wissels)
En wanneer krijgen we een filmpje te zien van de eerste trijn die hem gaat trotseren?? Want op het eerder getoonde filmpje van analogdriver gaan de treinen er helaas wel wat hobbelig over heen  :?

Groeten Jan Willem
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 19-09-2010 : Zichtbare deel gereed . . .
Dag Jan Willem,

Citaat van: Janvis op dinsdag 21 september 2010, 15:15:58
Het voordeel van de handwissels is dat je nu mooie servo besturing kan inbouwen.
Dat was inderdaad mijn bedoeling, ik heb hier echter nul ervaring in.  :(
Ik ben van plan om het te proberen Volgens mij moet het mogelijk zijn
met een servo i.c.m. een servotester-printje van Conrad.

Citaat van: Janvis
En wanneer krijgen we een filmpje te zien van de eerste trijn die hem gaat trotseren?? Want op het eerder getoonde filmpje van analogdriver gaan de treinen er helaas wel wat hobbelig over heen  :?
Als het bedien-mechanisme gereed is kan de Hosenträger ingebouwd
worden. Hierna kan ik gaan testrijden op dat deel van de baan en daar
zal ik dan ook een filmpje van maken.  8)

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht.
M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Gisteren een start gemaakt met het bedien-mechaniek.

Allereerst het asje wat aan elk wissel-mechaniek wordt
bevestigd d.m.v. een oogje wat om de kunststof pal van
de hand-hefboom komt. Deze blijven gehandhaafd bij
alle wissels omdat ze de maximale uitslag bepalen.
In dit asje komt een verlaging om op gepaste afstand
onder de middenrail door te gaan.



Het asje wordt van 1,0qmm koperdraad gebogen en de
geleiding van de beweging van de asjes gaat via twee
stalen busjes per as van 3cm lang en een inwendig gat
van 1,5mm. Het eerste busje komt op de plaats waar de
uitstulping voor de wisselspoel zit en de tweede komt op
de scheiding van de twee wissels, in het verlengde van
de eerste. Op deze plaats komen dus twee busjes naast
elkaar, namelijk die van de tegenover liggende wissel.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeelding.
Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Ein sehr schöner Hosenträger, Erik! 8) Sterk staaltje vakmanschap!

Ben benieuwd straks naar de werking.
Succes met de verder bouw!

Vr. groet, Patrick
Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Erik,

Geweldig wat je aan het maken bent!
Ik vraag me alleen af of het gebruikte koperdraad voor de bediening wel "stijf" genoeg is? Vervormt het niet heel makkelijk wanneer er net iets teveel kracht op wordt gezet?
Ik zou ook eens aan verenstaal denken. Ik gebruikt de 0.8 mm variant voor overbrenging van servo naar wissel.
Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
 8) In vergelijking met jou zijn het daar bij Märklin maar een stelletje prutsers! :mrgreen:
Als het projekt klaar is even een foto naar M* emailen, kunnen ze het namaken in C-rail.

Dirk-Jan
Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 22-09-2010 : Start bedien-mechaniek . . .
Citaat van: P@tje op woensdag 22 september 2010, 21:56:01
Ein sehr schöner Hosenträger, Erik! 8) Sterk staaltje vakmanschap!
Citaat van: ArjanM op vrijdag 24 september 2010, 15:18:50
Erik,

Geweldig wat je aan het maken bent!
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 24 september 2010, 15:31:57
8) In vergelijking met jou zijn het daar bij Märklin maar een stelletje prutsers! :mrgreen:
Heren, dank voor alle hulde, ik doe mijn best!  :oops:

Citaat van: ArjanM
Ik vraag me alleen af of het gebruikte koperdraad voor de bediening wel "stijf" genoeg is?
Vervormt het niet heel makkelijk wanneer er net iets teveel kracht op wordt gezet?
Ik zou ook eens aan verenstaal denken. Ik gebruikt de 0.8 mm variant voor overbrenging van servo naar wissel.
Verenstaal heb ik (nog) niet in overweging genomen.
Bij de eerste Hosenträger heb ik ook koperdraad toegepast,
en dat werkt prima. Je hebt het over "iets te veel kracht",
als dit zo zou zijn heb ik liever dat het koperdraad gaat
vervormen (tijdens het testen), anders zou het kunststof
deel van de handbediening(en) de klos zijn daar dit deel
dan 'de zwakste schakel' is en da's minder!

Citaat van: Dirk-Jan
Als het projekt klaar is even een foto naar M* emailen, kunnen ze het namaken in C-rail.
Dat zou een welkome aanvulling voor velen zijn, lijkt mij!  :wink:

Het is toch wel een gemis dat het niet mogelijk is om met
standaard M- of C-rail (volgens mij kan het wél met K-rail,
but correct me if I'm wrong!) een Hosenträger tussen twee
parallelsporen te maken. In 1935 had Märklin echter wel een
Einfache Parallelkreuzweiche.

Groeten,

Erik
M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Iedere mogelijkheid aangrijpen om een klein stukje verder te
gaan met het Hosenträger-projekt.

Vandaag (01:12:03) Gisteren de eerste twee asjes geplaatst.
De stalen busjes worden netjes op hun plek gehouden door
alu-tape, wat fijn werkt omdat het een hoge kleefkracht heeft.
De middengeleiders zijn afgeschermd van de asjes, ter plekke
van de kruizing, met PVC-tape. Ook deze tape heeft een hoge
kleefkracht en de 0,5mm dikte garandeerd een goede isolatie.

Op naar de volgende vordering . . . . .

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel bericht.
Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
En het vervolg laat niet lang op zich wachten.

Vanmiddag de laatste hand aan de basis van
de bedienasjes gelegd. Eerst maar nog twee
asjes gebogen en busjes op maat geslepen.
Om de asjes om de kunststof handbediening
te monteren is het noodzakelijk deze eerst
netjes uit te bouwen.



En wanneer de busjes evenwijdig gemonteerd
met alu-tape zijn, is dit het resultaat:



Als laatste vandaag gedaan: een schijf uit 1mm
PVC-plaat gesneden. Deze gaat straks voor de
omzet-beweging zorgen. Om deze te monteren
is in het midden van het lijmstuk een m3-moertje
geplaatst: op een boutje draaien en dan met de
soldeerbout verwarmen. Hierdoor wordt de lijm
weer vloeibaar en kan het moertje op z'n plek in
het midden gedrukt worden. Wachten tot de lijm
is uitgehard en het draaipunt van de schijf is klaar.



Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Tsjonge Erik,
Dat ziet er heel netjes en gelikt uit.
Als ik het goed begrijp worden de koperen draadjes op één of ander manier door de schijf aangedreven? hoe bevestig je die dan?
Was een "molenwiek" ( 4 armen) niet handiger en lichter geweest?

Sorry voor al die vragen, ik vind het een fascinerend project  :D
Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:M-rail Hosenträger 26-09-2010 : Vervolg bedien-mechaniek . . .
Dag Arjan.

Citaat van: ArjanM op zondag 26 september 2010, 22:40:33Tsjonge Erik,
Dat ziet er heel netjes en gelikt uit.
Dank je wel voor jouw compliment.

Citaat van: ArjanMAls ik het goed begrijp worden de koperen draadjes op één of ander manier door de schijf aangedreven? hoe bevestig je die dan?
Dat is inderdaad zo. De schijf wordt d.m.v. een m3-boutje (= draaipunt) bevestigd
in het midden en de asjes worden met een vrij draaipunt bevestigd aan de schijf.

Citaat van: ArjanMWas een "molenwiek" ( 4 armen) niet handiger en lichter geweest?
Ik heb hier voor een schijf gekozen i.p.v. een een rechthoek t.o.v. de eerste
Hosenträger
, daar deze wat meer stabiliteit geeft en niet ergens achter kan
blijven haken. De wissels worden per twee (met dezelfde bewegingsrichting)
bediend door de schijf, waarbij het de bedoeling is dat de schijf bewogen wordt
door een servo, het zij direct, het zij op afstand middels een bowdenkabel.

Citaat van: ArjanMSorry voor al die vragen, ik vind het een fascinerend project  :D
Geen enkel probleem! Ieder vraag of opmerking zie ik als positieve input!

Groeten,

Erik
M-rail Hosenträger 29-09-2010 : Schijf van vier . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 29-09-2010 : Schijf van vier . . .
De schijf is geplaatst m.b.v. een kunststof m3-boutje
wat op maat is ingekort. Aan beide zijden een ringetje
er bij tussen gedaan voor het betere glij-werk!



Hier een aanzicht van de zijkant:



En de eerste verbinding tussen twee bedien-asjes gesoldeerd:



Uiteindelijk zal het hele frame tweemaal worden uitgevoerd
en worden bevestigd aan de schijf. Ook moet de isolatie van
de puko-middenrail verder naar het kruispunt moeten worden
uitgebreid om eventuele kortsluitingen uit te sluiten.

Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Goed, vandaag het mechaniek verstevigd. Door gebruik
te maken van driehoek-constructies is het nu een stevig
geheel geworden. Tevens heb ik de isolatie, zoals eerder
genoemd, verder doorgelegd tot aan het kruispunt.

Isolatie tot aan het kruispunt.            Zelfde beeld, maar met schijf.
 

En nog een totaal overzicht van de aangepaste zijde.


Groeten,

Erik.

Edit 10-10-2015: herstel afbeeldingen.
Re:M-rail Hosenträger 02-10-2010 : Mechaniek verstevigd . . .
Hoi Erik,

Dit is geen werk.....dit is kunst  8)

Groot compliment hoor !!!!

Groeten en dank dat je bij mij bent langs geweest (draadje)

SUCCES !!

Hans ;)