Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3

Gestart door pieke maandag 01 januari 2018, 16:18:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Sinds kort ben ik gestart met het ombouwen van analoge locs naar digitaal. Het ombouwen van de motor is een fluitje van een cent. Het aansluiten van de decoder (Märklin 60760) gaat ook prima. Maar dan komt het probleem, namelijk het wijzigen van de instellingen in de CV's zoals het adres en stappen van de snelheidsverhoging en afremvertraging. Het werkt zo beetje als een loterij. Ik heb geprobeerd om het adres te wijzigen, en als een wonder lukt dat op een gegeven moment. Vraag me niet hoe, ik weet nog steeds niet welke stappen je moet doorlopen om dat in 1 keer voor elkaar te krijgen. Nu staat de versnelling nog verkeerd. Die gaat met sprongen van 3 omhoog en dat geeft een schokkerige vertoning. Ik wil graag stappen van 1. Volgens de toelichting van de 60760 kun je dat instellen met CV3. Maar wat ik ook doe, het lukt maar niet. De loc staat wel op een apart programmeerspoor, en is ook op de CS3 aangesloten op de programmeeraansluiting. Als ik iets wijzig dan knipperen de lampjes van de loc wel. De CV geeft op een gegeven moment aan:  is/moet = 3/1. Ik druk dan op de knop PROG en krijg de melding dat er 1 CV moet worden weggeschreven. Maar hoe dan wel ? Ik krijg die melding niet verwerkt. Ik doorzie de logica niet. Welke knoppen moeten er allemaal gedrukt worden om de wijziging tot stand te brengen. Als ik een loc uitlees (een soms werkt dat) zie ik geen wijzigingen komen in de CV's. Die blijven allemaal op een soort standaardstand staan. Weet iemand raad ? Is er een stap voor stap instructie voor dummies zoals ik om de instellingen van de decoder 60760 aan te passen ? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Hallo Pieke,

Ik heb een motorpost omgebouwd met nieuwe motor en decoder 60760.

Ik begrijp dat je de loc al in de loclijst heb staan. (rode knop midden onder).
Klik op bewerken en locs bewerken.

Bij info kan je het gewenste adres instellen of heb je nog het standaard adres 78 staan.
Bij installeren kan je de optrek of afremvertraging instellen en of max. snelheid.
Ik heb de optrekvertr. op 6 staan en afremvertr. op 15
Het is een beetje ermee spelen.
Niks geen cv's instellen.
Veel succes.
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Hallo Leen,

Dank voor je reactie. Ja, de loc staat al in de loclijst. Het adres heb ik al kunnen wijzigen van 78 in 8. Dat zul je toch eerst aan de decoder kenbaar moeten maken. Is bij wel gedaan, maar meer per ongeluk dan dat ik weet welke acties ik heb ondernomen. De optrek of afremvertraging bij installeren levert geen resultaat op. De stappen blijven met 3 verspringen.
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Hallo Pieke,

De decoder zal wel in een rare stand staan.
Begin met een schone lei door bij installer een loc-reset te doen.
Zet daarna het adres in de CS3 weer op 78 om met de decoder te kunnen praten.
Stel dan de gewenste vertragingen in en als het naar wens is verander dan het adres.
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Een 60760 decoder kent maar 14 snelheids stappen.
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Vandaar dus dat hij zulke grote stappen maakt. Ik heb inmiddels met de vertragingsinstellingen geexperimenteerd. De loc loopt nu naar behoren. Ik had inmiddels ook al een digitalisering met een Tams decoder achter de rug en daar speelde dat probleem niet. De volgende loc zit alweer in de ombouw-wachtkamer. Leuke bezigheid. Dank iedereen voor de reacties.
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Decoder 60760 instellen CV's mbv CS3
Jawel, maar hiermee kan je een loc ook soepel laten rijden.
Mijn motorpost kan ontzettend hard rijden maar ook kruipen.
En het optrekken en afremmen verloopt ook heel soepel.