Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje

Gestart door Aliebengalie zondag 25 juli 2010, 14:08:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hallo,ben in het gelukkige bezit van mijn enigste stoomloc de 3084 van bouwjaar rond 1974 , heb hem toen nieuw gekocht.
Ben eigenlijk een diesel en electische locs liefhebber vandaar maar een stomert.
Nu wil ik hem ombouwen naar digital , heb er wel een paar vraagjes ondanks dat ik hier al heel veel gelezen heb over het ombouw van deze loc.

1: Heb een ingebouwde marklin rook generator - moet ik nu een nw kopen ivm hogere spanning? Of kan het ook anders.
2: heb een ombouw setje (al heel lang in huis) 60760 = 5 sterren motor en decoder.
3: heb ook nog een nw uhlenbrock 76 320 decoder in huis

Zijn deze wel geschikt voor deze ombouw?
Welke of andere mogelijkheden zouden jullie mij adviseren.
Graag schakel ik ook nog de rookgenerator.
Alvast bedankt voor je antwoord.


Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Hallo Alex,

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6604.0

Motorsetje past ieder geval.

De decoders zijn beide bruikbaar maar hebben geen functieuitgang voor je rookgenerator. En ik geloof niet dat je een nieuwe generator hoeft te kopen (maar ben niet zeker).

Als de lok in goede conditie is waag er dan een LokPilot3 aan. Is het wel waard denk ik en je hebt een speciale functie voor je generator. De 60760 decoder zet je hier te koop, altijd wel een liefhebber te vinden.

Gr, Ben.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Ok bedankt weer Ben.
Heb meer locs waar die 5 sterretjes in past hoor....
Maar inderdaad wil ik graag een aparte functie uitgang voor die smokert.
De loc is het zeker waard,ziet er nog mooi uit voor zijn leeftijd. En rijd eh reed nog prima analoog... :lol:
Wat ik alleen gelezen had was dat die "oude"rookgenerator maar tot 16 volt continu ging (met piek naar 21 volt ivm rijrichting schakelen) ,en die nw modellen tot 22 volt.
Gaan we van de week (ben me toch een paar daagjes vrij) maar kijken voor een nw locpilot3 een nw lamphoudertje en een insteek lampje.
Dat moet het volgens mij wezen dan.

Mvg: Alex die beetje trilt voor zijn eerste ombouw... :lol:
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
De oude rookgenerator  (Seuthe nr. 10) is geschikt voor de 16 volt decoderuitgang van de lokpilot.
Als je de generator direct aan de 22 volt van de middenrail hangt moet je de Seuthe  nr. 11 gebruiken.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Hallo Alex,

Het lampje moet wel anders aangesloten gaan worden, nu zit de massa van het lampje nog aan het chassie vast maar als je een decoder in gaat bouwen dient het lampje geen kontakt meer te maken met het chassie.

De decoder heeft twee draden voor dit lampje ( anders kan het lampje gaan knipperen en misschien ( weet het niet zeker )) kan je decoder kapot gaan.

Succes.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Dankje voor de duidelijke antwoorden.
Dat van die rookgenerator daar was ik even de weg kwijt (wees niet bang gebeurt wel vaker).Maar is nu duidelijk.

En Peter , ja van dat lampje had ik al begrepen , de verlichting mag niet aan massa liggen.

Bedankt voor jullie antwoorden , je hoort het of het gelukt is , zo niet....het was hier gezellig.... :lol:

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Hoi Alex,

Ik heb mijn oude, nog prima lopende 3084 ook destijds met een 60760 omgebouwd.
Maar hij maakt wel vrij veel herrie en ik heb er al een lokpilot voor klaarliggen.

Het motorschild moet op ondersteboven monteren, net als het oude motorschild, anders maak je sluiting met de behuizing.
En de ontstoorspoeltjes kun je het best in de tender onderbrengen, want op het motorschild is heel weinig ruimte.

Wellicht een tip (uit een oud draadje gehaald):
Die draaistellen van de tender van de 3084 zijn niet conform de werkelijkheid, deze zijn van de tender die oa achter de Br 03 hing.
Er horen namelijk andere draaistellen onder en die kun je bij je dealer bestellen, kosten: ?1,49/?1,99 p.s.
Voor het voorste draaistel heb je nr. 210127 nodig en de achterste nr. 206801.
Deze klik je zo op de oude metalen draaistellen, gewoon oude eraf, nieuwe erop, zie foto. :D
Houd er wel rekening mee dat de op het nieuwe draaistel een kliksleper moet worden gemonteerd, de oude sleper past dan niet meer.


Om het frontsein schakelbaar te maken moet het oude lampje eruit en in het gat duw je een geïsoleerde lamphouder 604180.
Wel even op maat maken, want het past niet direct.
Van dat kontaktplaatje voor het frontsein en rookgenerator, heb ik gewoon het onderste lipje omhoog gebogen en afgeplakt.
En rondom de boel afgeplakt om het licht binnen te houden, er kwam nogal veel licht door de kieren heen.


Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Dankje Ad.
Had je draadje hier omtrend al gelezen,vandaar dat ik dat ook wist van het lampje en omgedraaid motorschild. Maar dan heb ik toch weer 2 leuke puntjes waar ik niet aangedacht had,die smoorspoeltjes .... in die tender ruimte zat en er hoeft van mij geen verlichting in (ook dat had ik gezien op een duitse site) ..daar hebben ze ipv andere draaistellen een heel nw tender achtergezet met verlichting,mooi ,maar wil toch liever de oude tender gebruiken. En ja die draaistellen frames, das niet duur bestel ik er gelijk bij..
Thanks Ad.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Je kunt de motor toch rechtstreeks op de lokpilot aansluiten zonder smoorspoelen.

Deze hebben geen funktie meer volgens mij ??


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Hééé Alex!
Wat gaan we nu toch weer beleven! :shock:
Ga jij zomaar (opwelling? :roll:) je enige stomert om(ver)bouwen!?
Ben je deze zó zat dat je deze prachtige BR50 maar als "oefen" ombouw project gaat gebruiken?

Nee hoor, grapje!
Gewoon lekker ombouwen en deze prachtige stomert lekker samen met jouw diesel- en E-locs laten rijden! 8)
Wat de rook generator betreft, eigenlijk hoort er (zoals Wim al opmerkte) een Seuthe in, maar zelf gebruik vrijwel alleen maar de 7226 en 72270 van Märklin voor mijn digitale locs en er is (tot dusverre) nog nooit één gesneuveld.
En deze roken dat het een lieve lust is! :lol:

Veel succes (en sterkte) met je eerste ombouw project!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Hoi Peter,

ESU adviseert om de spoeltjes te gebruiken en ze worden toch niet voor niets meegeleverd.
De spoeltjes hebben een ontstoorfunctie waardoor de decoder minder stoorsignalen van de motor binnenkrijgt.
Lijkt me dan ook dat de lastregeling ook beter werkt, omdat deze de tegen EMK meet en daarmee de stuurstroom bijregeld.
Maar zonder die spoeltjes zal de decoder ook ongetwijfeld werken.
Mijn auto rijdt ook prima zonder deuren, uitlaat, achterbank maar....... :wink:
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: Kappa op zondag 25 juli 2010, 19:52:25
Hoi Peter,

ESU adviseert om de spoeltjes te gebruiken en ze worden toch niet voor niets meegeleverd.
De spoeltjes hebben een ontstoorfunctie waardoor de decoder minder stoorsignalen van de motor binnenkrijgt.
Lijkt me dan ook dat de lastregeling ook beter werkt, omdat deze de tegen EMK meet en daarmee de stuurstroom bijregeld.
Maar zonder die spoeltjes zal de decoder ook ongetwijfeld werken.
Mijn auto rijdt ook prima zonder deuren, uitlaat, achterbank maar....... :wink:

Bedankt voor de info Ad.

Als ik een decoder koop 52610 uit mijn hoofd dan zit er niets bij alleen de decoder en dat is het.

Mijn loc's rijden prima overgens  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: Kappa op zondag 25 juli 2010, 17:55:13
Wellicht een tip (uit een oud draadje gehaald):
Die draaistellen van de tender van de 3084 zijn niet conform de werkelijkheid er horen namelijk andere draaistellen onder deze zijn van de tender die oa achter de Br 03 hing.

Hé Kappa, Heel erg bedankt voor deze tip. Ik ben nl. ook mijn 3084 aan het verbouwen van analoog naar digitaal met geluid. Zodoende las ik dit draadje met veel interesse. En Alex veel succes met je project.

Vrg. Jasper
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: Jasperkc op maandag 26 juli 2010, 14:01:33
Ik ben nl. ook mijn 3084 aan het verbouwen van analoog naar digitaal met geluid.
Aha vandaar je draadje Decoder platine
Heb je het hele onderstel van de 3084 vervangen?
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Morgen ff bij mijn dealer kijken voor de juiste onderdelen,en gelijk de draaistellenvoor de tender bestellen.
Word vervolgd.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Alex

Je kunt morgen ook in de auto stappen en naar Voorburg komen. Heb de lopis liggen en ook  Seuthe rookgenerator. Voor het lampje heb ik ook de fittingen en lampjes en/of  ledjes liggen. Alleen aan de draaistellen  kan ik je niet helpen. Wil eigenlijk best de vijf sterren eens bij een van mijn  stomers inbouwen. Ik heb altijd de 3 sterren gewoon laten zitten en weet niet of het verschil uitmaakt. Ben dus wel benieuwd. Bovendien is het wel zo gezellig.

groet Hennie
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Heel heel erg bedankt Hennie voor de uitnodiging.
Alleen heb heel weinig tijd morgen ---kom gewoon tijd te kort op mijn vrije dagen. Graag een ander keer als het uitkomt.
En ik heb meerdere locs die zijn omgebouwd met 5sterren ankers.
Ze lopen rustiger en mooier,maar das mijn mening.
Ik moet er nu zelf aangeloven met deze ombouw.
Heb het nu al zo vaak van dichtbij gezien,maar durfde het nooit.
(gaat ook zeker niet lukken als er iemand op mijn vingers kijkt)... :lol:
Dus ga het echt alleen proberen.
Ook moet ik alles nog eerst goed reinigen.
Kom er motor olie tegen van denk ik bijna 30 jaar gelee... :lol:

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Een goed produkt om te reinigen is TEC 7 reinigingsprodukt.Niet de lijm hé.Daarna een drupje olie en alles loopt weer gesmeerd.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc






Volgens mij kan zij wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
De middelste foto laat echt de zeer oude olie zien (waren die dikke marklin knijp potjes) alleen denk ik iets te veel gebruikt destijds. Logies dat er zeer weinig licht uitkwam,de olie glijd van de lichtgeleider af. :lol:
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Die mag wel effe door de was(benzine)straat. :shock:

Maar je gaat eer van je werk krijgen. Dit wordt weer een toplok met de nieuwe aandrijving. :P

Succes met de ombouw.

Gr, Ben.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Denk het wel Ben.
Er is al eventueel hulp toegezegd , maar probeer het nu is een keertje zelf te rooien,info is er in iedergeval volop.
En ja denk bijna 30 jaar geen schoonmaak beurtje gehad,dus word is tijd voor een zeer grote beurt.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Alex,
Heb deze ook omgebouwd. Koop ook even een 8 pins contrastekkertje met draad (tams of zo) anders kom je uit de tender niet terug naar de lok. De lopi draden zijn niet lang genoeg. Bovendien hoef je dan de stekker er niet af te knippen en kan je t.z.t. de lopi evt. makkelijk vervangen. Badje met wasbenzine en een oud kwastje doen wonderen. Succes. Welke lok is hierna aan de beurt?? :lol:

groet Hennie
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Dag Alex,

Het grote avontuur is begonnen  :D ik ken het gevoel bij de eerste eigen ombouw.

Ook ik had het al een paar keer gezien hoe Sander ( niet met je ogen knipperen want dat is het al klaar ) een loc ombouwd en ook eens de stoute schoenen aangetrokken.

Achteraf viel het mij reuze mee, ik begin er gewoon aan en als ik er niet uitkom is hulp dicht bij.

Succes met de grote schoonmaak.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: Populier op maandag 26 juli 2010, 20:34:44

Welke lok is hierna aan de beurt?? :lol:

groet Hennie

Heb er nog een aardig aantal staan hoor Hennie die aan de beurt moeten komen.
3003 - fleisman sprinter wisselstroom - 3016 - 3065 - kraan 7051 voorzien van nw motor - een TEE ram en denk dat ik er nog wel enkele zal vinden in een hoek of in een doos.... :lol:
En tegen die tijd moeten er ook weer digitale locs worden omgebouwd met nw decoders ivm betere rijeigenschappen. En dan mijn baan niet te vergeten , is het meeste werk.
Heb hem pas een beetje dat ik enkele rondjes kan rijden (staan 2 filmpjes hier op het forum)
Maar heb nu al ruimte te kort voor al het materiaal,dus ja moet maar weer een verdieping naar beneden met grotere opstelsporen,zit niets anders op. Denk dat ik de winter nog wel doorkom.... :lol:
Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Hallo Alex,

Integenstelling wat ik al een paar keer heb gelezen is de decoder 60760 wel met de uitgangen F3 en F1 uitgerust.
Je moet de moed hebben om de krimpkous eraf te snijden.
Om de  F3 te kunnen gebruiken hoef je enkel een draadje aan het soldeerpad te solderen.
Voor F1 moet je op een hulpprint een versterkerschakeling (SMD tor en weerstand) bouwen.
Op X-train.de staat de informatie over de aanpassingen.

succes digibert
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: digibert op dinsdag 27 juli 2010, 00:11:05
Hallo Alex,
succes digibert

Iemand die voor het eerst een decoder gaat inbouwen moet volgens mij niet beginnen met het solderen aan een decoder.
Desondanks is het best wel een goed idee om dit te doen. :!:

groet Hennie
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Gelukkig heb ik dit meerdere malen gezien,en heb toch wel redelijke soldeer ervaringen.
Maar kijk liever nu even naar een decoder die gelijk alles aankan.
Lijkt me niet zo verstandig om gelijk alles uit de kast te trekken ,neh net als vroegeh rustig an opbouwen , das toch met alles zo.... :lol:
Het mot uit liefde komen toch..... :lol: :lol:
Gaat straks ff kijke ,want ik geloof dat rond 04.20 uur de winkels nog niet open zijn. :lol:
Schrik niet,deze tijden zijn voor mij normaal om wakker te worden/te zijn (ging er om 00.00 uur in.
Zelfs op je vrije dag ben ik wakkert om deze tijd,ook in/op vakantie is dit zo (best af en toe vervelend),maarja je kan niet alles hebben.

word vervolgd.
Mvg: Alex
Heb erg weinig slaap nodig
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Vanmiddag alles lekker schoongemaakt , en waarrempel het onderstel is bijna rood...en ineens zie ik weer tandwielen in verschillende kleuren.
Ben vanmiddag onderdelen wezen kopen , heb een esu V3 no 52610 en een setje van marklin met 5 polige anker en magneet.
Die 5 polige anker met magneet heb ik gelijk ingebouwd (schild naar beneden (was het niet vergeten). Wat ik dus wel was vergeten is de contrastekker 51950 die moet ik nog dus halen morgen als ik ff bij MTE ga kijken.
Beetje lomp want nu ligt het even stil. Wel heb ik gelijk de nw fittig er in laten glijden (denk dat ik er nog iets onder moet plakken zodat ie niet verder naar beneden zakt) heb hier een fitting met bedrading voor een insteek lampje gekocht. Heb hier niet voor moeten boren of iets dergelijks ,de fitting gleed zo in het vormalige schroef gat van het vorige lampje.


Hopelijk morgen verder.
Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
En toch nog een vraagje over de V3 decoder . 8 polige stekkerd met 9 raadjes
1 paarse zit niet op de stekkerd ...wrom ???

Is dat voor een  Extra aansluiting?
Mvg:Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Simpel toch: aan een stekker met 8 pootjes kunnen maar 8 draadjes :mrgreen: :mrgreen:
Op blz. 13 van de handleiding staat precies aangegeven hoe en waar de draadjes voor dienen. Paars is voor aux2 Jij gebruikt alleen aux1 voor de stoom.

groet Hennie
(die ook weer eens moet gaan ombouwen: er liggen hier nog 5 lopi's te wachten) :oops:
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Hallo,

Op de paarse draad kun je een extra functie aansluiten (F2). Waarom niet op de stekker?? Weet ik eigenlijk niet.

Groetjes

Harry

PS veel succes bij je ombouw.

Hennie was me net voor.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Dank U voor de berichtjes....jammer dat er geen nl beschrijving bij zit,net ff gekeken op de esu site waar hij wel in het NL is.

Hopelijk morgen verder.

Mvg; Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 27 juli 2010, 22:14:20
Dank U voor de berichtjes....jammer dat er geen nl beschrijving bij zit,net ff gekeken op de esu site waar hij wel in het NL is.

Hopelijk morgen verder.

Mvg; Alex

Hoi Alex,

Jou eerste stappen zijn gezet voor de ombouw van je stoomloc.

Waarom soldeer je de draden van de decoder niet rechtstreeks op de motor en zo, ik knip de connector er altijd vanaf.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Volgens mij zijn de draadjes te kort om ze rechtstreeks aan te sluiten.
De decoder komt in de tender,maar moet dat eigenlijk nog is goed bekijken Peter.
Het voordeel is natuurlijk dat je zo van decoder kunt wissellen als je is wat anders wilt proberen.
Maar ga dat zeker bekijken.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Alles netjes ingebouwd - nog 2 aansluitingen over - 1 voor binnen verlichting tender - en 1 misschien voor sluitverlichting.
Rook generator werkt prima.
Loc stoot nog een beetje , maar dat komt door slecht contact hier en daar.
Heeft zeer lange tijd stil gestaan en moet eerst maar is een beetje ingereden worden.
Het inbouwen heeft denk ik bij elkaar ruim 1 1/2 uur geduurt (was altijd al een beetje traag).
Motor is nu een 5 ster.
Rijd super traag op stand 1 v/d 126 met de int.box.
Esu loc pilot.
Esu contra stekker.
Als hij straks weer een beetje rijd maak ik er een fimpje van.

Krijgt zeker een vervolg,inbouwen van decoders is echt niet zo moeilijk,maar wat er zoal bij komt,daar moet ik me nog meer in verdiepen.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Gefeliciteerd met de geslaagde digi-ombouw, Alex!
Vielen de werkzaamheden achteraf allemaal mee?

Ben benieuwd naar jouw filmpje van deze schitterende loc
(zelf ook trotste bezitter van een analoge 3084!  :wink:).

Groeten,

Erik
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Het viel me mee hoor,alleen ja het is niet de makkelijkste om als 1e aan te gaan beginnen,je moet met veel kleine dingetjes erg hebben.
De verbinding van de draajdes tussen tender en loc ,de beperkte ruimte voor je draadjes in de de ketel ruimte,ook bij de motor is er maar net ruimte genoeg. Nu is het wel zo dat mijn loc zichtbare gebruiks sporen heeft (geen vitrine model dus) :lol: , maar toch zoals Erik al heeft gezegd,voor mij 1 v/d mooiste locs,en voor mij uiteraard een blij bezit.
En de volgende keer weet ik tenminste wat ik kan verwachten.... :lol:

Heb toch een extra draadje gemaakt tussen de massa van de tender en massa van het chasis van de loc.
Onder het rijden zag ik namelijk regelmatig kleine vonkjes van de draaistellen van de tender. Die moeten bijna de gehele massa doorgeven aan de decoder.
Na de aanpassing totaal geen enkel probleem meer.


Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Hoi Alex

Welkom bij het gilde van de inbouwers. Prettig te lezen dat het geslaagd is. Van koudwatervrees is nu geen sprake meer.  Wat is het volgende project?

groet Hennie
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc
Hennie,tussen neus en lippen door heb ik er nog wel een stuk of 10 locs liggen voor ev ombouw,maar ik denk eerst mijn baan...maar je weet het nooit.
Ben iedergeval trots als een klein kind... :lol: Dacht namelijk dat ik niet kleiner kon sleutelen dan steek/ring sleutel 24 .... :lol:
Maar men zegt toch je,je bent nooit te oud om te leren....heeft bij mij bijna 57 jaar geduurt.... :lol: ohwnee toen hadden ze nog geen digitale treinbaantjes....

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Filmpje is onderweg naar youtube ,maar duurt nog bijna 1 uur en alex mot weg .
Morgen plaats ik hem hier - ander kijk op youtube "aliebengalie"

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
wat gade gij verlichten in de tender? "1 voor binnen verlichting tender " :?
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Voor de man die steeds bereid is bij te leren:

Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 31 juli 2010, 16:21:19
wat gade gij verlichten in de tender? "1 voor binnen verlichting tender " :?

De Märklin 3084 is een BR50 met cabinetender.
Voor deze cabinetender kun je de verlichting in
de cabine dus ook digitaal schakelen.  :wink:

Groeten,

Erik
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Hallo Alex,

Leuk om te lezen dat het gelukt is, ja als je er een gedaan hebt smaakt dat naar meer en ben je minder terughoudend om het te doen.

Ik had dat met een berg  :D :D.

Is het filmpje nu van jou od van Kenny???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Hè Alex,

Je ombouwprojekt is je goed afgegaan. Gefeliciteerd. Het is echt niet zo moeilijk als je denkt. Je moet het alleen goed voorbereiden en vooraf aangeven, wat waar aangesloten moet worden.
Succes met het ombouwen van de rest.

Groetjes

Harry
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met het eind resultaat
Het is mijn filmpje Peter,maar Kenny heeft het er op gezet.
Zit momenteel achter iemand anders zijn pc in Spijkenisse.
En Kenny bedankt voor het plaatsen.
Duurde namelijk 2 x zolang als de klok van het uploaden aangaf.
En was dus niet thuis om het hier te plaatsen.

Het geluid op de achtergrond zijn stations geluiden die ik hier op het forum heb verkregen. Berg van oa Joost Boudewijns.

Nogmaals iedereen bedankt voor de berichtjes en zeer goede en bruikbare tips.

Nu nog uitvogellen om de decoder op een ander nummer dan de standaard 03 zien te krijgen (met behoud van de 128 stappen natuurlijk).
Word weer de volgende uitdaging met de intelibox.... :lol:

En dan nog een kapje maken voor de verlichting (zie begin topic  van Kappa (ad) ) voor het verminderen van het naar buiten stralen van de verlichting onderzijde 3084

En dan is ie echt klaar voor de toekomst... :lol:

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met prima resultaat / filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met prima resultaat / filmpje
Geslaagde ombouw Alex.
Je kunt het best de max snelheid flink omlaag schroeven en de optrek/afrem vertraging vergroten, dan rijdt ie nog veel mooier.
Hij glimt wel heel erg, heb je de ketel gepoetst? :D
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met prima resultaat / filmpje
Alex,

Ziet er prima uit.
Met de IB de prog mode in gaan met pijltje naar beneden de paged prog nemen en dan per cv ... nummer gewoon de waarde opgeven met pijltje naar rechts en bevestigen. Standaard komt er nr. 1 (=adres) te staan. Iedere lokpilot heeft standaard nummer 3.  Als je de lage adressen wilt hebben ( 1 tot 127) kan je die daar gewoon invullen. Verder staan op pag. 3 van de handleiding de cv 's voor de 5* motoren.

groet Hennie
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met prima resultaat / filmpje
Dankje Hennie,moet me eigen er is in gaan verdiepen,en net zoals dacht ik de meeste nederlanders doen,eerst doen en dan lezen.... :lol:
Maar moet daar even de tijd voor nemen.

Inmiddels mijn 2e loc gedaan,met in dit geval het bekende marklin ombouw setje met 5 sterren anker.
Deze keer was het zo gebeurt en rijd me 3053 ( BR 103 ) weer als een zonnetje.
Heb nu gelijk het verschil gezien in de decoders,M met 14 stappen tov ESU met 128 merk je het verschil wel.
Alhoewel ik best het rijden van de lok wel mee vind vallen.
De loc was al eerder digitaal gemaakt met een decoder,maar dan zonder de magneet en 5 sterren motor reed deze loc maar zeer belabbert.
Nu rijd hij echt als een zonnetje.
Maar mijn voorkeur gaat toch straks meer uit naar de ESU decoder met het 5 sterren anker echt met zeer goede rijeigenschappen.

Alleen bij het laatste draadje solderen heeft me velleman soldeer station het begeven....kon waarschijnlijk de spanning niet meer aan.
Morgen is even kijken wat het vervolg hiervan is,zit nog net in de garantie.
En echt waar ,heb er niet mee gegooid,maar word niet meer warm.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hoi Alex,

Jij bent er vroeg bij op je verjaardag! Het is goed om te lezen en te zien (d.m.v. filmpje) dat de inbouw van decoders gelukt is. Misschien moet ik er ook maar eens aan beginnen. ik heb hier nog een tweetal analoge locs en een aantal delta-locs waar ik een esu-decoder in wil zetten.

Vervelend om te horen dat je soldeerstation het begeven heeft. Misschien dacht hij ik moet hier te hard werken  :mrgreen:.