Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje

Gestart door Aliebengalie zondag 25 juli 2010, 14:08:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: Kappa op maandag 26 juli 2010, 15:55:44
Heb je het hele onderstel van de 3084 vervangen?

Ja Alex, Ik heb voor het inbouwen van de geluidsdecoder een onderstel besteld met 4 gaatjes voor het geluid en ik heb een tendergewicht aangeschaft voor de plaatsing van de speaker en decoder. Uiteindelijk heb ik een Br 50 van de DB aangeschaft van tijdperk 3 en daarvan heb ik het complete onderstel gebruikt. De tenderkap ga ik gebruiken voor een ombouwproject van een DB 50er in de 70er jaren. Hiervoor ga ik een nog een DB 50er kopen met kabinetender en dan wissel ik de ene tender om met de andere. Ik houd dus uiteindelijk een kap van een DB 50er over met wagner windleibladen en een kap van een kabinetender. De onderstellen van de loks ga ik gebruiken voor eigen doeleinden. Bijvoorbeeld het ombouwen van de Br 003 131 naar een lok met digital en geluid.

De andere onderstellen die ik heb besteld voor het ombouwen van een lok naar een lok met digital en geluid heb ik gebruikt voor de Br 044, 041 en 2x Br 043. Kortom dit wordt nog een duur ombouwproject. Ik moet dus nog ongeveer 4 of 5 geluidsdecoders bestellen van ESU.

Groeten,
Jasper
Re:Aliebengalie's eerste ombouw vraagjes voor de 3084 loc
Citaat van: Kappa op maandag 26 juli 2010, 15:55:44
Citaat van: Jasperkc op maandag 26 juli 2010, 14:01:33
Ik ben nl. ook mijn 3084 aan het verbouwen van analoog naar digitaal met geluid.
Aha vandaar je draadje Decoder platine
Heb je het hele onderstel van de 3084 vervangen?

De vraag kwam niet van mij hoor......maar toch bedankt voor het antwoord.
En natuurlijk ook heel veel suc6 bij jouw ombouw.
Geluid hoeft nog even niet voor mij hoor....ze maken al herie genoeg,en heb al een paar met sound.


Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Dag Alex,

Gefeliciteerd  :D :D.

Je hebt de smaak al te pakken lees ik, als een schaap eenmaal....................................

Het rijgedrag van je loc kun je echt mooi afregelen als je de cv waardes die bij de decoder zitten gebruikt, een wereld van verschil.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Nou ga je gelijk wel heel erg snel he Peter.
Als ik nu eerst maar is die decoder op een ander adres kan zetten,dan heb ik ben ik al 1 sloot overwonnen... :lol:
En dan na een tijdje ga ik nog wel is naar die cv waarde kijken.
Adres veranderen met Marklin ms gaat simpel,alleen word het dan geen dcc rijden meer maar motorola of weet ik veel hoe dat heet...en dan is de lol er snel weer af.
Maar ook dat gaat wel weer goed komen Peter.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hoi Alex,

Ik heb eens even jou filmpje bekeken en ik zag dat je bij het achteruit rijden geen verlichting hebt. Komt dat er nog in of laat je het donker aan de achterkant. Als je wel verlichting in gaat bouwen dan moet je even de gaatjes uitboren en dan kan je de lichtgeleider van de Br 50 met kabinetender bestellen en die er dan zo inzetten. Ik heb dat gedaan en het resultaat mag er zijn. Vooruit frontverlichting, achteruit tenderverlichting.

P.s. Sorry voor de fout, ik dacht dat jij een reactie geschreven had op mijn bericht van het ombouwen van de BR 50.

Met spoorse groet,
Jasper
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Ok Jasper,maakt toch niets uit het foutje... :lol:
En inderdaad heb ik dat al ergens gelezen van die lichtgeleider.
Er is inderdaad ruimte genoeg.
Maar voorlopig laat ik hem ff zo.
Mooi karweitje voor in de toekomst.
Voor als we meer tijd hebben... :lol:
Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met prima resultaat / filmpje
Citaat van: Aliebengalie op maandag 02 augustus 2010, 04:36:55
Dankje Hennie,moet me eigen er is in gaan verdiepen,en net zoals dacht ik de meeste nederlanders doen,eerst doen en dan lezen.... :lol:

Deze keer was het zo gebeurt en rijd me 3053 ( BR 103 ) weer als een zonnetje.
Heb nu gelijk het verschil gezien in de decoders,M met 14 stappen tov ESU met 128 merk je het verschil wel.

Had je topic even gemist evenals je 47ste verjaardag :wink:, gefeliciteerd.

Goed gedaan die ombouw. In DCC kun je ook op 28 stappen rijden, dat draait wat gemakkelijker met de knop, 128 is wat veel van het goede.

Als ik je kan helpen met een middagje Esu programmeerles via de IB roep maar. Klein gebaar, groot plezier.

Gr, Ben.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Nou Ben dat zal ik zeker even onthouden.
Misschien een keertje over een paar weekjes.
Hoop dat ik het dan iets meer op orde heb.

Lijkt me beter dan het lezen,want dat blijft toch echt een gedoe...makkelijk is anders als ik het zo is allemaal leest.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Citaat van: BR 66 op maandag 02 augustus 2010, 09:41:40
Hoi Alex,

Jij bent er vroeg bij op je verjaardag! Het is goed om te lezen en te zien (d.m.v. filmpje) dat de inbouw van decoders gelukt is. Misschien moet ik er ook maar eens aan beginnen. ik heb hier nog een tweetal analoge locs en een aantal delta-locs waar ik een esu-decoder in wil zetten.

Vervelend om te horen dat je soldeerstation het begeven heeft. Misschien dacht hij ik moet hier te hard werken  :mrgreen:.

Sorry Marco voor mij late reactie,heb over je bericht heen gekeken , mijn excusus,normaal geef ik hier snel antwoord op , maar heb hem helemaal gemist..in dit geval was het echt niet van de drank (kan ook niet want drink geen alcohol)....en vroeg op ja heerlijk elke ochtend rond half 4 dan gaat vrouwtje naar het werk. En dan moet alex achter de pc,ben ook modje op het mioforum.be en doe daar de verjaardagen en pda's sectie.
Alleen 1 nadeel,ook in het weekend ben ik altijd vroeg,en dat is wel is vervelend....lol.

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 loc - met prima resultaat / filmpje
Citaat van: bolkoppie op dinsdag 03 augustus 2010, 08:51:03
Als ik je kan helpen met een middagje Esu programmeerles via de IB roep maar. Klein gebaar, groot plezier.

Gr, Ben.

Nou Ben, Ik weet niet of je mij ook op weg kan helpen met de ESU lokprogrammer. Ik heb dat ding gekocht op een beurs bij een duitser en nu kan ik de eenvoudige dingen wel uitlezen en veranderen, maar het maken van een compleet soundfile van een lokomotief, dat heb ik nog niet onder de knie.

Groet, Jasper
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Op verzoek foto's ombouw setje:







Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hoi Alex.
Geweldig dat je allereerste ombouw gelijk goed geslaagd is! 8)
Heb jij Kenny zo laten schrikken dat hij na het plaatsen van het mooie filmpje, zich gelijk maar weer afgemeld heeft? :?
En de BR50 zonder geluid?
Tijdens het filmpje heb ik toch heel wat Duits omroep- en treinengeluid kunnen beluisteren! :mrgreen:

Veel succes met het volgende project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
 :lol: :lol: :lol:
Heb er nu enorm zin in AlbertJan,maar zoals zo velen denk ik met een boel projecten te gelijk bezig.
Net klaar met inbouw wagon verlichtings led strips , gemonteerd met dik dubbelzijdig tape (kun je ze altijd weer verwijderen), en maar gelijk bij die rijtuigen Marklin stroomdoorlatende koppelingen geplaatst en conrad stekkertjes,zodat ik makkelijk de kap kan verwijderen als de passagiers bonje hebben of zoiets.
Ook die AJ passagiers gelijk op hun plek vast genageld.
Volgens mij kunnen ze de benen niet meer nemen...maar je weet maar nooit.
Maar solderen met een groot soldeer pistool is geen pretje...hoop eind v/d week weer gebruik te kunnen maken van mijn soldeer station (werkt stukje prettiger).

Mvg: Alex
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 14 augustus 2010, 12:29:52
:lol: :lol: :lol:
Heb er nu enorm zin in AlbertJan,maar zoals zo velen denk ik met een boel projecten te gelijk bezig.
Net klaar met inbouw wagon verlichtings led strips , gemonteerd met dik dubbelzijdig tape (kun je ze altijd weer verwijderen), en maar gelijk bij die rijtuigen Marklin stroomdoorlatende koppelingen geplaatst en conrad stekkertjes,zodat ik makkelijk de kap kan verwijderen als de passagiers bonje hebben of zoiets.
Ook die AJ passagiers gelijk op hun plek vast genageld.
Volgens mij kunnen ze de benen niet meer nemen...maar je weet maar nooit.
Maar solderen met een groot soldeer pistool is geen pretje...hoop eind v/d week weer gebruik te kunnen maken van mijn soldeer station (werkt stukje prettiger).

Mvg: Alex

Dag Alex,

Het gevoel van veel dingen tegelijk doen is mij niet vreemd  :D.

Je bent met iets bezig en ziet mogelijkheden op een ander vlak en ja wat doe je dan  :shock: :shock: daar ga je mee aan de slag.

Ik moet zeggen dat de poppetjes van AlbertJan keurig zijn opgevoed en nooit ruzie maken tijden de reis.

Je bent toch niet met een 100W soldeerbout bezig hoop ik.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
KAn vanwege zijn ouderdom niet meer lezen wat het vermogen is.
Maar 100 watt denk ik niet zo ver vandaan....kan pas solderen als ie bijna is afgekoeld...maar ook daar word je handig in...en het is geen decoder solderen he...maar dunne draadjes en stekkertjes,en dat gaat me redelijk goed af... :lol: Maar heb er voorlopig ff de rem opgezet tot me soldeerstation weer compleet is.

Mvg: Alex
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hoi Alex,

sorry dat ik je draadje even naar boven haal maar ik heb een vraag. Ik begrijp dat je een aantal locs van analoog naar digitaal heb omgebouwd. Nu zie ik ook de 3053 langskomen en die heb ik ook ,maar nog analoog. Heb je deze loc ook met de Marklin 60760 omgebouwd of is die daar niet voor geschikt? Ik heb er geen verstand van, maar wel gelezen dat je niet zomaar willekeurig decoders ed. kan gebruiken. Aangezien ik hier echt geen kaas van heb gegeten zal ik ook iemand moeten vinden die er kundig in is, maar dat komt wel goed. Ik ben benieuwd...of ik het toch een klein, klein beetje goed begrepen heb.

groeten Martin
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Martin.
Niets sorry he , want daar doen we het toch voor om andere te helpen.
Helaas weet ik niet waar je huisje staat , anders had ik hem graag voor je om gebouwd.
Of dat setje ook voor jou loc geschikt is weet ik zo ff niet uit me hoofd (tis nog vroeg he).
Inmiddels zijn we ook weer een aantal jaartjes verder he , met veel nieuwere mogelijkheden zowel thuis als met de loc ombouw. (betere decoders , ev toepassen van leds etc etc).

Maar tegenwoordig koop ik beslist deze sets niet meer.
Ik had al dat ik de decoder gelijk omruilde voor een die ook het DCC protocol gebruikt.

Met andere woorden , ik koop alles liever los met een betere decoder , dan wat er in het doosje zit.
Maar dat ligt verder wat je er mee wilt , en hoe je hem wilt aansturen , nu en in de toekomst.

Waar regel je je treinen mee , en wat/hoe wil je dit in de toekomst gaan doen?
Dit zijn allemaal vragen waar je mee te maken kunt hebben.
Want je wilt je loc niet straks nogmaals ombouwen neem ik aan.

In iedergeval , mijn 3053 reed na de ombouw een heeeeel stuk mooier (en maakte minder herrie) dan toen ie analoog was.

Ik wil je er altijd mee helpen hoor . Geen probleem.

Mvg: Alex
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hoi Alex,

bedankt voor je reactie. Ik wilde die 60760 omdat er een 5 polige motor bijzit. Ik rij met een MS1 op een baan (tje) van 1 X 2.50 meter. En daar gaat de komende 12 tot 15 jaar helaas geen verandering inkomen. Ik ben eenverdiener met twee kinderen die aardig wat ruimte opslokken. Dus dat is even niet anders. De jongste is niet helemaal gezond dus mijn vrouw moest min of meer gedwongen stoppen met haar werk. Wat dan weer als voordeel had dat ik mijn baan kon maken. Ze had nl een bedrijfje aan huis :D. Maar ik ben wel heel blij met mn baantje en als ik deze om zou laten bouwen voor zeg even 40 euro heb ik 5 loks en een talent op mijn baantje rijden, dus heb ik wel wat afwisseling.

Ik had het idee dat deze set de goedkoopste oplossing zou zijn, zeker omdat ik relatief simpel rij. De treinen digitaal en verder is alles analoog. Zelfs de seinen bedien ik handmatig ;).

Ik woon trouwens in Zeeuws-Vlaanderen en heel erg bedankt voor je aanbod en je hulp, maar een vriend van me (die ook de treinhobby deelt heeft weer een collega die loks om kan bouwen en misschien bereid is om mij te helpen. Hopelijk leer ik het dan ook een beetje, al verwacht ik het niet meer nodig te hebben. Hierna zal ik het moeten doen met wat ik heb haha. Maar ik hou het zeker in mn achterhoofd. Ik kom wel eens aan de Rotterdamse kanten dus wie weet. Kan ik misschien al je mooie materieel eens in levende lijven zien :thumbup:.

Groeten Martin
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Martjo.
Op een gegeven moment houd het op he.
Je kan nu eenmaal niet alles hebben.
Ook bij mij gaat er regelmatig een slot op de uitgaven hoor.
En na een 20 jaar sparen is het aantal inmiddels wel gestegen, dit klopt.
Maar het maximale is hier wel bereid hoor.
Of de woonkamer (11 x 4 m) moet eraan geloven kwa ruimte heb ik dan wel genoeg..... :D

De 5x anker is zeker niet verkeerd , ik blijf erbij dat ze echt mooier lopen dan een 3x anker.
Maar nogmaals , ik koop altijd alles los , daar ik gelijk kies voor een ESU decoder.
Die ik dan mooi kan afregellen met de programmer.
Dus die setjes zijn mooi , maar niet voor mij besteed.

En tot slot wens ik je heeeeel veel plezier met je baan.
Groot of klein , als je er van kunt genieten is het toch prima.

Mvg: Alex
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Hoi Alex,

ik ken ESU verder niet. Ik weet alleen dat ze een soort van Central Station hebben. (en die weer wat goedkoper is dan die van Marklin) Maar ik ben nog net geen jaar over op digitaal en met mijn afmetingen heb ik, denk ik, wel genoeg aan de MS1. Zoals ik al aangaf ben ik echt een leek op dit gebied en weet ik bv ook niet of ik met een ESU decoder op een MS1 kan rijden. Ik probeer wel eens wat  te lezen, maar sneuvel dan op termen als DCC,MFX enz. (Al geloof ik dat DCC voor gelijkstroom is)

En genieten doe ik zeker. Mijn vrouw vind het ook geweldig en inmiddels is onze oudste zoon ook besmet aan het raken, dus dat zit wel snor :D.
Ik zal me nog eens wat verder verdiepen in de decodermaterie. Nogmaals bedankt :thumbup:.

groeten Martin

ps. Flinke woonkamer heb je. Daar kun je wel wat meters in kwijt :D. Maar misschien vind moeders dat een wat minder idee?
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Ik durf het niet bespreekbaar te maken .....anders zit er straks een ander slot in de deur.

Dat esu slaat op de decoder , die decoder heeft meer protocollen , zeg maar spreekt meer talen.
Heeft dus wat meer mogelijkheden dan de standaard motorola decoder die maar 1 taal spreekt zeg maar.

Dus misschien voor jou zou de set prima zijn (als het past - er zijn namelijk ook verschillende motoren in deze locs mogelijk geloof ik).
Maar als je nog nooit zoiets  hebt gedaan , zou ik niet aan het karwei beginnen.
En zeker niet als het nog een mooi exemplaar is.

Er zijn er genoeg die je willen helpen hoor.

En als dat niet lukt , hebben we altijd mannetje/vrouwtje pos nog.... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
 :D  :D Buiten de gloeilampjes is het nog een perfecte lok. En door hard werken bij elkaar gespaard dus hij moet wel heel blijven zeg maar.

Maar dat gaat wel goedkomen. We hebben altijd nog het Forum  :D. Want ff zonder gekheid, mede dankzij jou ben ik weer wat wijzer geworden :thumbup:.

groeten Martin
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Leuk omdat te horen.

Ik heb hier ook heel heel veel geleerd in de afgelopen jaren.

En tenslotte helpt iedereen hier aan mee , jong / oud , met de zg domme / inteligente vragen

leren we met zijn allen elke dag gelukkig nog bij.

En je weet het , de techniek staat nooit stil.

Wat vandaag nieuw is , is morgen alweer oud.

Maar je weet het he.

Wil hem zeker tzt voor je ombouwen (liefst wel met een esu decoder).

Mvg: Alex
Re: Aliebengalie's eerste ombouw 3084 + 3053 loc - met prima resultaat / filmpje
Alex,

ik hou het zeker in m'n achterhoofd, bedankt voor je aanbod, vind ik echt super :thumbup: :thumbup:. Ik zal me, zoals ik aangaf eens verdiepen en ook even de reactie afwachten van de collega van m'n maat.

groeten Martin