Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanplan - het valt tegen

Gestart door ERIK SALDEN zondag 17 december 2006, 11:33:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan - het valt tegen
ERIK SALDEN
gast

Baanplan - het valt tegen
 Dag medeforumleden,
  :D :D :D :D :D :D :D
Na eerst met potlood en gum het baanplan te hebben getekend heb ik met D/rail het baanplan proberen te tekenen.
Het station heb ik ingekort ten behoeve van een evenwichtigere scenerybouw van het stadsgedeelte.   De zijlijn verloopt vanaf een 10 niveau naar een 42 niveau en komt uit in een berglandschap met daarbij behorende bruggen, kloven, dalen, meer en waterval
Ik ben voornemens om op dit gedeelte een klein nevenstation te situeren.
Het ziet er erg druk uit doch het allergrootste gedeelte zal bedekt zijn met landschap.
De plaats waar meerdere tunnels komen heb ik bewust aan de rechteronderzijde van de baan geplaatst zodat deze bijna niet te zien zijn.
Komende week wordt het onderstel gemaakt en ik hoop in het nieuwe jaar eindelijk te beginnen met de bouw van mijn baan.
De maten van de baan zijn,
550 centimeter bij 310 centimeter bij 300 centimeter. Alle zijden worden 115 centimeter breed.
Met dank aan Sascha voor het plaatsen

Groeten,

Erik
   


-Het D-Rail bestand-

:D
Re: Baanplan - het valt tegen
Hallo Erik

Dat is een erg indrukwekkend baanplan
en zeker van behoorlijke afmetingen
ik hoop dat je er erg veel bouwplezier aan zult beleven

hoop natuurlijk wel op een kleine foto reportage
de komende "jaren"  :P

Gr. Frans
Re: Baanplan - het valt tegen
:shock: kan ik geen verkeerd detail aan vinden! Prachtig!
Re: Baanplan - het valt tegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Erik,

Even wat opmerkingen:

Rij je met K-rails? zoja zou ik die Dubbele Bochten die tegen over elkaar zitten Vervangen door Flex rails dan is de kans op ontsporen een stuk kleiner!

Ook zie ik dat je bochten heb met Rechten rails ertussen, heb je dit bewust gedaan? Anders zou ik een grotere Radius nemen en eventueel Flex rail.

Groetjes,

Robbert
Re: Baanplan - het valt tegen
Hallo Robbert

Erik rijd, of gaat rijden met "M" rail

zie hier : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2139.0
en dan de derde tekst.

gr. Frans
Re: Baanplan - het valt tegen
Dag Robbert,

zoals mijn vorige schrijver reeds meldde ga ik op mijn komende baan alleen met M-rail rijden. derhalve moet ik bij gelegenheid een rechte rail tussen de bochten plaatsen.
Misschien maak ik bij de kritische punten een combinatie met K-rail.


Gegroet:

Erik
Re: Baanplan - het valt tegen
Erik,

een mooi ruim opgezet ontwerp, en de aankleding zal vast wel goedkomen.
is het een "endless loop" of zit er een keelus verborgen aan de onderzijde ?

succes ermee !
groet Hans
Re: Baanplan - het valt tegen
Dag Hans,

hoofdbaan is twee-sporig en rondlopend. De zijbaan gaat via een keerlus omhoog/omlaag en bereikt het hoofdstation.

Gegroet;

Erik
Re: Baanplan - het valt tegen
Enige minpuntje dat ik zie is dat een doorgaande trein in veel gevallen moet afbuigen om door het station te komen.

Voor de rest ziet het er goed uit.
Re: Baanplan - het valt tegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Hey Erik,

Ziet er erg indrukwekkend uit!
Nu ben ik erg benieuwd hoe het landschap er op de baan uit gaat zien.
Als ik het zo hoor word het een mooi project!

Groetjes Antal.
Re: Baanplan - het valt tegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Erik,

Aan de Linker kant in het station die ik ook een wissel met daarna een bocht en dan nog een wissel. lijkt het je niet makkelijker de wissels Schuin neer te leggen.

Ook mis ik af en toe een inhaal spoor of wissel om van spoor te wisselen:



Nog een vraag: Is het middelste spoor in het station een Goederen spoor of komen er totaal geen goederen treinen? En Wat voor personen treinen komen er te rijden (welk Tijdperk)?


Groetjes,

Robbert
Re: Baanplan - het valt tegen
Dag Robbert,

het schuin leggen van het staion heb ik moeten veranderen om meer plaats te creeeren voor scenery aan de achterzijde/
Het plan van het station is op mijn potlood tekening anders vwb. het station.
HOE ik dit eigenlijk voor elkaar gekregen heb weet ik zelf niet. Kijk maar een naar een van rechts komende trein via het hoofdtrace. Deze dient altijd via een wissel van spoor te veranderen wil hij aan het uiteinde van de baan )(links) op het hoofdspoor uitkomen.
Er komen inderdaad goederentreinen.
De baan maak ik in tijdperk 3 doch voor mij mogen er ook tijdperk 1,2,4 en 5 rijden.
Ik hou me alleen aan een tijdperk vwb. de scenery doch ik ga niet zo ver dat ook alleen tijdperk 3 materiaal gaat rijden.
Dus.....het station zal anders uit gaan zien dan de tekening gemaakt met D-rail.Ik kan mijn tekening niet inscannen vanwege de grootte anders deed ik dit graag.
Bedankt voor de tip.

Gegroet:

Erik
Re: Baanplan - het valt tegen
Hallo,

ondanks dat het op papier naar mijn mening veelbelovend uitzag valt mij het hele baanplan dat ik getekend heb tegen.
Ik heb deze week de baan uitgelegd op het raamwerk en mijn indruk is dat het TE DRUK wordt.
Voordat ik hout ga kopen voor het maken van de terrassen en de spanten ga ik nog eens goed oveleggen of ik op deze ruimte niet een emkelsporige nevenbaan ga creeren.
Ik ben degene die altijd roept dat MINDER MEER is  doch deze baan die nu uitligt is NIET volgens dit principe.
Het enige mooie zal de rechtervleugel zijn waar ik een mooi berglandschap kan maken met bruggen en dalen.
De linkerhelft is mij te star en TE  recht.
Verder heb ik door het schuine plafond links te weinig ruimte voor scenery.
Zodra ik eruit ben horen jullie weer.

Groeten:

Erik
Re: Baanplan - het valt tegen
ik ken het probleem
scheelt dat je er nu achter komt en niet als de rails al klaar ligt en aangesloten is dan heb je een groter probleem.

ik ben er ook nog uit met de planning van mijn modulebaan

Groeten Martin
Re: Baanplan - het valt tegen
erik, troost je..mijn plafond is ook schuin..is irritant..de enige oplossing ervoor die denkbaar is : de baan niet te hoog installeren..zodat je er wel nog net onder kunt... (en indien dit niet mogelijk is dan is het wel rot..)
ik wil wel het sporenplan zien...
Re: Baanplan - het valt tegen
Hallo Erik

dat is balen zeg
maar zoals men zegt, beter nu erachter komen dan dat alles vast en aangesloten is
mijn dak is ook schuin, maar ik kan er nog wel onder en als ik achter mijn baan ben kan ik erover heen kijken nog ( van de achterkant dan )
dit omdat het schuine dak er later pas opgemaakt is en er zeg maar extra steunen staan tbv dakconstructie
daar is mijn baan tegen opgemaakt, zodat ik "net" niet tegen het schuine gedeelte aanzit / bouw

mvg Frans
Re: Baanplan - het valt tegen
Dag,

ja, de baan lager maken is een optie doch ik ben gebonden aan deze hoogte. Zoals ik reeds in een eerder bericht heb geschreven is mijn vorige modelkamer gedeeltelijk opgeofferd voor het vergroten van de slaapkamer van mijn dochter. Nu heb ik van een oud stuk zolder ( ik woon in een woning van ongeveer 300 jaar oud) modelkamer gemaakt. Edoch, GEEN BERGING MEER. Als oplossing heb ik dat alle spullen die moeder de vrouw bewaren wil in plastic kratten  gestopt. Dus..... de hoogte dient minimaal 70 centimeter te blijven.Onder de modelbaan zullen straks alleen kunstof kratten staan. Dit is ook lekker gemakkelijk als ik straks de bedrading ga aanbrengen!!
Dat mijn nieuwe baan een probleem werd wist ik al, doch als men de rails daadwerkelijk ziet liggen verergerd dit de zaak alleen maar.

Groeten:

Erik
Re: Baanplan - het valt tegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Post your plan! We might help! (vraag maar aan Riny ;-))
Re: Baanplan - het valt tegen
Hoi,

plan staat reeds onder banenontwerp.
WIL IK LANGE RIJTRAJCTEN IS DIT HET PLAN. Ga ik voor een natuurlijke omgeving dien ik te veranderen.
DIT WORDT EEN WIK EN WEEG WEEKEND.

ERIK
Re: Baanplan - het valt tegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Citeerplan staat reeds onder banenontwerp

Moderators: wellicht een idee de topics samen te voegen?
Re: Baanplan - het valt tegen


Zo even het baanplan erbij gekopieerd uit je andere draadje.
Ik zou niet te snel roepen als dit dan dat. Je hebt een redelijke ruimte tot je beschikking en daar kun je goed gebruik van maken.

Maak nog enkele schetsen voor op de reeds bestaande tafel en kijk of je niet het beste van 2 werelden kunt combineren.

Maak voor je zelf duidelijk wat je per se wel wil en wat per se niet. Dingen die leuk zijn om te hebben maar niet hoeven, kun je laten vervallen.
Ik zou zeggen, stoei nog wat met D-rail. Je komt dan vast wel aan een baanplan dat aan al je wensen voldoet. 100% perfect zal echter nooit worden. Daar hebben wij als hobbyisten toch niet de ruimte voor.
Re: Baanplan - het valt tegen
samengevoed tot 1 discussie :)
Re: Baanplan - het valt tegen
Dag Roger,

dit is mijn vijfde baan die ik ga bouwen en ik weet dat men niet alles kan hebben. Ik heb aan de voorkant al diverse concessies gedaan vwb. scenerybouw.Dit is het voordeel als je al een paar banen heb gebouwd. Dan weet je wat WEL en NIET mogelijk is.
Het rechtergedeelte en linkergedeelte past in mijn hoofd niet bij elkaar.
Zolang dit niet is gebeurd ga ik niet bouwen.
Een enkelsporig traject kan ik WEL plaatsen.
Ik ga de komende dagen piekeren over de linkerkant.

Groeten:

Erik
Re: Baanplan - het valt tegen
Ik snap dat je het klappen van de zweep kent. Je hebt immers "het probleem" al in een vroeg stadium erkent.

Ik zou idd een paar dagen pas op de plaats houden en eens goed overwegen wat de belangrijkste elementen uit je nieuwe baan moeten worden.

Moet het een vergelijkbare baan als je vorige worden? Zo ja, heb je daar nog een baanplan van. Kunnen we in ieder geval zien welk baanplan je wel jaren plezier heeft verschaft.

Veel succes en houdt ons op de hoogte.


Zegt iemand die ondertussen al 20 baanplannen heeft gemaakt en steeds bij het aan het elkaar breiën van de eindjes tot de conclusie komt dat het het weer net niet is. ;)
Re: Baanplan - het valt tegen
Citaat van: Chimeara op vrijdag 05 januari 2007, 12:51:11

Zegt iemand die ondertussen al 20 baanplannen heeft gemaakt en steeds bij het aan het elkaar breiën van de eindjes tot de conclusie komt dat het het weer net niet is. ;)


Ook ik zit met het probleem een "mierenN**ker" te zijn.
Denk je dat je het hebt, de andere dag is van, neeeeeeeeeeeee !!!!!

Dus uithuilen en opnieuw beginnen of aanpassen.

Wel wil ik kwijt dat ik er gemiddeld zo'n 3 uur p/dag mij met het ontwerpen bezig houd.
Ben ik langer bezig, dan zie ik het niet meer en staar mij dan blind op punten die niet ter zaken doende zijn.

In de twee jaar dat ik herstart ben wordt dit alweer mijn derde baan.
De vorige banen hadden veel fouten waar je tegen aan ging lopen en dat wil ik nu proberen te voorkomen.

Re: Baanplan - het valt tegen
Amai Riny... 
zo zien we.. Zelfs de "kings " van de modelspoorders maken fouten... nobody is perfect...
3 uren per dag vindt ik wel veel....om erover te denken..
Ik denk dat het goed is om tijdens een wandeling op je eentje erover na te denken....frisse lucht doet soms echt wel goed...
In ieder geval goed om te zien hoe hard sommigen eraan werken en hoe perfectionistisch men kan zijn..daar kan men nog iets uit leren...
Re: Baanplan - het valt tegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Ik ben ook maanden aan het prutsen en denken en puzzelen geweest.
Ter illustratie: Huidig plan is plan C, versie 3d :-P

Soms even wegleggen kan zeker helpen als je door de rails de sporen niet meer ziet ;-)
Re: Baanplan - het valt tegen
Waarom zie ik geen baanplan meer maar wel een roodkruisje?
Re: Baanplan - het valt tegen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
omdat dit 5 maanden geleden is gepost Johnny :)
Re: Baanplan - het valt tegen
Is alles op het forum zo vergankelijk of is dat bij alles op het net zo?
Re: Baanplan - het valt tegen
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Baanplan - het valt tegen
Ligt eraan of de beheerder het plaatje van zijn server heeft weggehaald of niet. Sites waar je foto's gratis kan neerzetten houden bijvoorbeeld ook de regel aan dat als een plaatje na 1 jaar niet meer bekeken is, dat het dan verwijderd wordt.