Jemig, dank allemaal!
Romar gefeliciteerd met de 2e plek.
En degene die zoveel hier op dit forum heeft gepubliceerd over weatheren Baureihe 03 Bert ook in de prijzen gevallen gelukkig!
Ik had na het eerste bericht helemaal niet meer in dit draadje gekeken!
Wel had ik na het sluiten van het stemmen al een berichtje klaarstaan, maar nog niet geplaatst afwachtende de Jury uitkomst. Tja, da's een beetje blijven liggen, maar hierbij dan.
Allereerst over mijn inzendingen:
De stoomlok BR 94, 2x,
1 foto op werkmat en 1 foto-technisch mooiere foto met witte achtergrond.
Zoals mijn vrouw al voorspelde was deze wellicht 'te subtiel', komt niet echt geweathered over en flink geweathered werkt in een fotowedstrijd gewoon beter.
Tijdens het maken van de foto's voor de inzending kwam ik er bij de stoomlok achter dat je donkere objecten zoals de meeste wagons en zeker die stoomloks, het best de belichting kunt nemen op het object en omgeving overbelichten.
Dat vergt handmatig instellen van camera, of een truuk die in elk geval op mijn simpele digi cam werkt: camera dicht bij donkere object, half indrukken, camera denkt 'tjé wat donker' en pakt veel licht op zodat je zwarte smerige lok goed in beeld komt.
Dan op gewenste afstand houden zodat object helemaal in beeld komt met witte omgeving, dat wel met knop half ingedrukt;
dan even los en weer indrukken, dan houdt mijn camera lichtinstelling vast, maar doet opnieuw de auto-focus.
Gevolg: omgeving wordt totaal overbelicht, object komt scherp en los uit zijn omgeving en qua licht goed in beeld.
Over het licht: ik heb voor al mijn foto's namiddag/avond ondergaande zon gebruikt. Hele stellage met kistje, wit papier en steuntjes.
De winnende foto is van een wagon uit een startset. Ooit op ebay had een van de top-weatheraars een dergelijke wagon in de aanbieding. Deze met bieden gemist. Ging weg voor ik meen flink boven de 50 euro.
Op een treintjesbeurs (Houten meen ik) eenzelfde wagon gekocht voor 14,50 en aan de hand van de bewaarde foto's van de ebay aanbieding en eigen inzicht en vaardigheid ook zo geweathered.
Tenslotte leerde kunstschilders ook eerst van naschilderen van anderen en muzikanten beginnen doorgaans met coveren voordat ze zelf wereldhits maken
Overigen heb ik heb ook al eerder getoond in de Weatheringssectie.
Het is ook naar mijn idee een van mijn geslaagste weatheringen, en een waar héél veel uren werk in zit.
Qua techniek:
Dak is airbrush spuitwerk, net als buffers en onderstel.
Verder gebruikelijke wet wash en drybrush. De basis zeg maar.
Veel aanbrengen en met wattestaafjes weer gedeeltelijk weghalen.
Geheim?
1) matigheid. Even een kleur klein beetje en op tijd weer wegzetten.
2) tijd. Wagon is wekenlang onderhanden geweest, steeds als ik een andere kleur in de airbrush had of gemengd, kwam ook deze wagon even aan bod. Dit maakt je dus niet (efficiënt en mooi) in 1 avond of dag.
Maar goed, ik ben nog geen Klaus Spörle (zoek op ebay naar verkoper Klaxx2000) en nog veel te leren. Wat ik van Baureihe03 Bert op de gastendag hoop te leren/proberen is het weatheren met acryl gedragen verf. Nu gebruik ik wasbenzine en soms terpentine om aangebrachte verf weer gedeeltelijk weg te halen of weg te spoelen en kan ik altijd later corrigeren.
Dat werkt denk ik anders met acryl/water gedragen verven. Dus Bert, wil je voor mij wat verf en verdunner meenemen?
Met airbrush heb ik, vanwege de Enemal olie verven, altijd een duur 3M koolstofmasker op, waarvan ik er ook al 3 versleten heb (ze gaan beperkt mee, afhankelijk van de giftige damp concentraties).
Dan enkele andere inzendingen die mij opvielen of ik mooi vond.
Zelf vond ik erg goed:
#22
Foto helaas wel erg ?van boven af? genomen en te weinig belicht, maar wat ik van weathering zie is top!
Zo te zien aan vergelijkbare foto?s van andere loks; is dit werk van Bert. Klopt? [neen dus zo weet ik nu]
Let ook op de weathering van de richels op het dak.
Van wie is deze inzending??
Veel wetwash gebruikt zo te zien, foto #28
maar deze oude roestbak is denk ik met veel zorgvuldigheid verouderd. Leuk detail de open laaddeuren van de wagon.
Opvallend is ook dat deze lok ook op foto 29 staat, en daar zie je dan weer dat waarschijnlijk vooral wetwash en drybrush techniek is gebruikt en geen airbrush, wat op de bufferbalk niet erg overtuigend werkt.
De eerste foto met op één na meeste stemmen
Ook hier weer vrij hoog gefotografeerd. Wellicht zijn er meerdere exemplaren verouderd, maar ik meen dat ik wel eens betere foto?s van deze geweatherde lok gezien heb, kan dat?
Foto 8 valt mij op dat de bollen wel erg fraai gedaan zijn, maar de rest van de wagon nog moet
En als stoomliefhebber vind ik foto #14
Qua weathering ook interessant en verzorgd gedaan op de ketel.
Had graag wat betere foto gezien en vind het onderstel wat te vlekkerig en te dik hier en daar. Maar ketel en ook de cilinders zien er overtuigend uit wat mij betreft!
Foto 5 is ook interessant en tevens een voorbeeld van de door mij hierboven beschreven foto techniek met belichten:
kap en cilinders heel mooi, maar dat drijfwerk en bufferbalk, gewoon dik dekkend zwart ondergesmeerd lijkt het wel. Doet mij erg denken aan een zelfde type lok die ik geweathered heb aangekocht en erg vergelijkbaar was. Intussen ook verbeterd.
Deze 74er zou ik, naar mijn bescheiden mening, zeggen: kap er af en drijfwerk schoonpoetsen en gewoon opnieuw, de kap maakt dit zeker de moeite waard.
Ik kan alleen iedere modelbouwen/modelspoorder (niet verzamelaars uiteraard) aanraden weathering toe te passen. Naar mijn mening is een af fabriek model te plastic en slechts een basis en moet eigeljk altijd afgewerkt worden met verbetereren en inkleuren van details om er een echt mooi model van te maken. Begin met wat poeders (zie werk van NoBody hier op het forum) en heb geen angst. Kijken en
nooit dekkend verf opbrengen, dan kom je al een heel eind.
En bedenk: voor modelbaan hoeft echt niet alles zo gedetailleerd zoals sommige voorbeelden hier. 20/80 regel: met 20% van de inspanning heb je al 80% resultaat en ziet het er op een matig verlichte modelbaan en op afstand al super veel beter uit dan wagons en loks nieuw uit doos.
Nogmaals allen dank voor het stemmen op deze fotowedstrijd en hopelijk tot de 3rail Gastendag begin November.
Hajo