Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates

Gestart door AnalogDriver donderdag 22 juli 2010, 09:26:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Ga je de hondekop ook van kleinere, meer passende, panto's voorzien :help:
Zie o.a. dit draadje ===> klik
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Wat doe je met de geschilderde ,geweatherde wielen om de loopvlakken zuiver te houden(maken) en een correcte stroomafname te garanderen?

Grts

Johan

Sorry verkeerd Topic  (zoveel ineens dat ik effe het overzicht kwijtwas)
mag verplaatst worden
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Hondekop kleinere passende Panto's: Was ik ooit wel het plan. En kan alsnog. Ding heeft 2 jaar gestaan en 1 keer gereden en zit nu in doos. Moet eigenlijk eens op een mooie 3rail Nederlandse baan komen gastrijden (wie heeft dit en wil dit?).

Heb nog enkele werkfoto's van mijn Piko Hondekop, maar ben geen foto's van eindresultaat nog tegengekomen. Zal ook wel weer even 2 weken duren voordat volgende foto-post komt.
AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Eerst nog wat andere dingen dan de genoemde Hondekop.


Deze wagon, een ouder Fleischmann model van een wagon-in-restauratie of zo.






Ik vond de dakspanten ontbreken, kan mijn niet voorstellen dat de wijwanden zonder support zo blijven staan. Dus wilde ik die toevoegen.
Nog geen 3D print of zo, zo exact wilde ik hier ook niet te werk gaan, maar ouderwetse modelbouw werkwijze met kunststof plaatje:














Ik heb ze met een mini decoupeerzaag uitgezaagd.





Inlijmen en verven. Eerder in dit draadje is als eens het eindresultaat langsgekomen.







Beetje bij slijpen. Allemaal niet het meest exacte model en naar voorbeeld foto, meer een algemene indruk van wat kán zijn. Zal straks ook het best bij een stoomtrein museum depot opstelling passen, niet in Ep II of Ep III.








AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Een oude Märklin wagen, model van een Belgische zelflosser, ?Dachbodenfund? zoldervondst, met originele roest.
Hier zonder de kleppen,



En die kleppen zijn hier het interessantst, maar helaas geen foto van mijn actie:
Zoals bij wel meer kunststof delen aan heel oude modellen waren die kleppen ontzet, verbogen.
Ik heb ze recht gebogen met een haarföhn. Daarvoor of tussen wat houtjes ingeklemd, of gewoon met de hand onder druk gezet en verwarmd.

Het is een risico dat ze breken of smelten bij (veel) te veel verwarmen, vraagt goed gevoel voor kunststof sterkte, maar het resultaat mag er zijn als je ze weer recht hebt en laat afkoelen.

Dus kromme kunststof delen aan oude wagons rechtbuigen met haarföhn: het kan en werkt goed!

Hier met weer gemonteerde kleppen:






Twee actiefoto?s van gebruik van een goedkope stugge Varkensharen-kwast.

Na een wetwash met wasbenzine en vooral met terpentine verdunde verf, blijft er soms een ?glim? achter. Of iets te veel ?neerslag?.
Ik borstel dat weg met dit type kwast.









Details rood maken. De hier gebruikte verf-stift was echter mat na drogen, in voorbeeld zie ik, als dit soort wielen rood zijn, dat ze glanzend rood zijn.
En deze stift droogt te snel uit. Dus gebruik ik niet meer. Toch weer rode verf uit een potje, werkt niet zo snel als dit.

   




Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Boeiende en interessante fotoreportage Hajo! :thumbup: :thumbup:
Met name de "doe-foto's" met begeleidend schrijven zijn stimulerend ...

Groeten,

Erik.
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Inspirerend
AnalogDriver's werkplaats - Nog meer koppeling vervangingen

Weer twee koppelingsvervangingen door KKK.

De ?waarde? of kosten van de wagonnetjes rechtvaardigt het wellicht niet, maar een modernere versie zoeken en kopen is ook niet makkelijk. En soms vind ik een oud model wagon gewoon ?iets hebben? als model, ookal is het niet een exact of ook maar enigszins correct model.

Laat de foto?s voor zichzelf spreken. Bij vragen of opmerkingen hoor ik het wel als reacties hier.










Overigens, als ik ?KKK? type, dan staat dit voor het Duitse ?KortKuplungsKulissen?, dus kortkoppelingsmechanisme.
Niet te verwarren met kortkoppeling, het gaat bij KKK echt om het mechanisme wat er voor zorgt dat de koppeling in een bocht wat meer ruimte krijgt en meer ruimte tussen de wagons geeft dan op een recht stuk.












Opvulplaatje moeten maken en gebruiken om de juiste hoogte te bereiken.































De maat-tool van Symoba, hier gebruikt om mijn montage van de Roco koppelingen KKK te controleren.




















AnalogDriver's werkplaats - remschoenen maken en treeplankjesherstel
Even een vastlegging van de kleur waarmee ik de houten planken van deze wagen heb gedrybrushed om ze te verweren.





Hier een Märklin lok waarvan ik het voorloopwiel ook (goed) massa wilde laten doorgeven.

Er zit wel een messing wiel-aandrukveer, maar geen massa doorgifte met het chassis.
Dus heb ik dat messing verlengd en een draadje naar het chassis gemaakt.











     



Hier nog eens de simpele remsloffen naar voorbeeld van W67 Willem-Jan, zie dit draadje
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7080.msg644742#msg644742



Deze remsloffen had hij eens gezien bij de VSM als ik mij goed herinner: twee remschoenen verbonden door een stang.
Zelf had hij ze na maken niet gebruikt, ik heb ze ook gemaakt en hier wel in gebruik. Niet super gedetailleerd, maar wel functioneel.


1 M-railtje geofferd voor dit werk. Ingeklemd in een mini tafelklem.
Links bij de gele streep een slijp-snede, rechts twee delen met draad er overheen voor het solderen.









     





Die rail zaagsnede dient dus als plek war de raillassen in tweeën worden geslepen.





     





Ik meen iets van de raillas iets wijder maken?





Lang leve de Blu Tack om dingen vast te houden  :), hier het draad dat gesoldeerd moet worden.





Zie verder dus dat genoemde draadje voor instructies hoe je dit zelf kunt maken.



Afgebroken metalen treeplankjes, wie kent dat niet?  :|
Herstel alternatief, netjes met messing stripjes, vastgelijmd met Olba industrielijm. Dat werkt goed, vind ik althans.











AnalogDriver's werkplaats - hout verweren en verf roeren

Zo zag mijn werkplaats er twee a drie jaar geledne uit:





Projectje houten balken, met in een bijrol een goedkope kinder waterverf-set van de Action voor wat pigment.



Op maat maken. Dan Mengen met water en wat schraapsel van de waterverf.






En na intrekken en drogen lekker lijmen, net niet té nette stapels e.d.  Soms gewoon twee over elkaar heen op een platte wagen gegooid, dat soort dingen.







En dan weer de ultieme verfroerder: de koffiemelk mixer op batterijen. Met afgeknipte en afgeplatte kop, hee licht verbogen.
Krijgt echt bijna elke Email Humbrol en Revell verf weer goed.
Wel potje afschermen bij sommige kleuren tegen het spatten. En verder zoals je de keukenmixer gebruikt: eerst stoppen, dan er uit halen  :D

     





Soms met wat Terpentine of wasbenzine, elke keer 10-60 seconden de snelroer-energie van dit apparaat, en je hebt weer prachtige egale verf.  B)
AnalogDriver's werkplaats - LBE dubbeldeks supering
Ergens in een tijdschrift gelezen en hier toegepast op het Lima model van de 1934 LBE dubbeldeksrijtuigen: de randen rond de ruitjes zwart maken, wat een rubber fitting indruk geeft.





Ik heb dit hele stel gesuperd en licht geweatherd. Echt een pracht ding vind ik.

Ik blijf lyrisch over dit ding, in het echt was dit een zeer vernieuwend ding:

Jacobs draaistel (twee bakken op één draaistel rustend),
eerste dubbeldeks
automatische Scharfenberg koppelingen
stroomlijn stoomlok
wendebetrieb stoomlok vanuit de stuurstand, dus duwende stoomlok met bediening vanuit stuurstand.

Anno 1934. Ga eens na wanneer deze zaken elders opvolging kregen...

Mooie is dat deze kleine private spoorwegmaatschappij Noordelijk van Hambug (Lübeck) het nog enige jaren zelfstandig heeft uitgehouden terwijl de rest van de Duitse spoorwegen al dik 10 jaar onder de Reichsbahn was geschaard.

En de vernieuwingen kwamen voort uit kostenoverwegingen: minder assen = minder slijtage = goedkoper en bouw en onderhoud. Zowel dubbeldeks rijtuigen als Jabobs draaistellen helpen dan. Snel en weinig arbeidsintensief draaien, en modern gestroomlijnd, allemaal maatregelen tot kostenreductie.






Het model: interieur geverfd en van reizigers voorzien. Ik meen dat hiervoor de 1:100 figuren via ALbertJan verkregen zijn gebruikt. De 1:87 is te groot hier.

Let speciaal op de relingen boven de rugleuningen. Volgens mij heb ik dit met een messing/goud-stift gedaan,  niet met verf. Makkelijker aanbregen.







De kap boven de koppeling aan één kant weg, conform voorbeeld foto?s van gekoppeld treinstel. De gele kant leek altijd aan de lok kant te staan.
Het ontstane gat opvullen, schuren, verven met op zicht gemengde verf.

Wat ik trouwens niet meer weet is of ik de binnenkant van het geel ook geverfd heb destijds. Waarschijnlijk wel, maar hier op de foto is nog de licht doorlatende gele kap te zien. Bijna elk geel kunstof model kun en moet je verven, want geel plastic blijft zo translucent.
[edit] ik zie nu op de foto dat de gele binnenkant inderdaad geverfd is, iets lichter geel.








Tja, en hier is het gestopt bij dit project  : de wagon heeft al een KKK, maar de lok nog steeds niet.
Zoiets moet het gaan worden.






Functionele Scharfenberg koppelingen van een klein serie fabrikant:




De Lima stroomlijn stoom-tenderlok, hier niet op de foto, is na (lichte) weathering in mijn ogen zeer acceptabel tot mooi. Ik heb ook al onderdelen om de aangegoten handrails daarvan als vrijstaand uit te voeren.

Technisch zit er een super oude 6081 decoder in, maar dat bleek toch heel mooi te lopen, mooier kan met Motorola 14 stappen bijna niet. Dus motor en decoder upgrade niet nodig wat mij betreft.

Ik kijk in elk geval nog met veel plezier naar dit model. Binnenkort toch maar eens afmaken en ergens laten rijden...

AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Dan wat diverse werk.

EANOS supering, wat ontbrekende handrails uit messing draad aanbrengen en verven.





Dan een tender aandrijving van een oude Lima lok. Nieuwe ?90,- motor van SB.
Dat inlijmen was nog best lastig. 3x scheef of losgelaten. Je moest net iets zelf wegfresen. Leek zo makkelijk. Iemand anders heeft voor mij de decoder geplaatst en aangesloten en ik meen ook de motor definitief goed gezet, maar precies weet ik dat niet meer. Afregelen ESU decoder 2e ronde moet nog steeds. En helaas bleek dat intussen een moderne oplage van dit model is uitgebracht  :|





Wielen er afgehaald en later op 3rail norm breedte geperst.
Deze tool is echter erg verraderlijk, wat mij hier op 1 gebroken (spaak)wiel is komen te staan. Vervanging zoeken was een klus op zich.






Wat is dan het probleem hiermee? Nou, dat de linker en rechter poot niet autmatisch gelijk opzij of naar binnen gaan. En niet stroef lopen, maar heel los.
Dussss,  tijdens het plaatsen gaat het erg makkelijk net wat a-centrisch, scheef staan. Als je dan toch perst, want ?het is toch metaal, kan wel?, komen de krachten er scheef op, wiel en spaken krom, afgebroken, ellende.

Leuk tooltje, maar wel super netjes zorgvuldig gebruiken. Tool had beter gekund.
Nou ja, leermomentje maar weer. Hopelijk behoud ik zo anderen voor deze misser.



Weer oud Lima. Een 1:90 lengte schaal, vermoed ik, Touropa ~1955 Duitse vakantietrein, rijtuig.Model zal wel ~1982 zijn.

Niet meer van deze tijd, ik wist toen nog niet dat er super goede modellen van zijn gemaakt.
Dit oudje heb ik gepimpt en gemoderniseerd.



Meer gewicht noodzakelijk, vol proppen met lood.



Dit zijn niet de originele gewichten, of niet allemaal. Dus onderin in de wagenkasten visloodballetjes, en daarop stukken ijzer.





Dan verven.







   

Later heb ik de deurklinken nog gedaan, zilvergrijs viltstift (RVS deurklinken), en het onderstel met airbrush stofkleuren behandeld.
Eindresultaat hier dus niet te zien.

Tja, tussen 30cm rijtuigen mocht dit ding niet meer rijden :(, komt niet meer mee, te grof model, ondanks dit werk. Naast oudere Märklin rijtuigen staat hij heel fraai.

Maar leuk om een dergelijk zeer gedateerd model wat te pimpen.
AnalogDriver's werkplaats - Schoonmaakklusje en lokhouder
Schoonmaak klusje. Zijn dit nu eens echt goed versleten koolborstels?








Potje wasbenzine, anker er in:














Hier is gelijk ook een eigenbouw lok-werk houder te zien:

Twee dunne latjes haaks op elkaar gelijmd
Eén blokje hout er onder in het midden aan de achterkant, twee aan de voorkant, ter ondersteuning
Een stuk verpakking schuim uitgesneden als zachte ondersteuning.

In tegenstelling tot de volledig schuim varianten neemt dit veel minder ruimte op je werkvlak.










Zo, die rijdt weer:



AnalogDriver's werkplaats - Ruitjes snijden
Weer een mat ruitjes vervanging door transparant. Netjes namaken met een mesje.
Ik zie liever dat er ?iets? binnen zit dan die gekke matte ruitjes.







Ook gelijk een gebroken raamstijl repareren.




En zie het resultaat, oordeel zelf:









AnalogDriver's werkplaats - Scharnier en mijn werkplaats paar jaar terug

Dan nog een deur reparatie: de plastic draai-pin was afgebroken. Vervangen door een uit verenstaal.







Dit was mijn ?Bastelstube? vlak na leggen van nieuwe vloerbedekking en opnieuw inruimen van de ruimte:















Intussen heb ik het een en ander gewijzigd. Dremel vervangen door meerdere Proxxons en elders opgehangen. Betere kwastenvakjes. 




Hier een schuim en de bovengenoemde houten variant van lok- en wagonhouder.






En mijn ?inrijbaan? en testbaantje, een R1 cirkel uit metalen brugdelen met keerdriehoek dat onder mijn testbaante hangt. Mijn kleine testbaantje heeft geen rondrij mogelijkheid en dit was ook niet met uitbreiding te realiseren. Dus maar als apart baantje er onder.





Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Aanschouwelijk onderricht, veel foto's en precies genoeg uitleg erbij, geweldig. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier heb ik het nodige opgestoken.
Ben benieuwd wat er nog allemaal komen gaat.
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Dag Hajo.

Jouw postings zijn altijd een waar genot om te bekijken en te lezen, zeer inspirerend! :thumbup:
Wat ik enorm weet te waarderen in jouw werk, is dat je het niet schuwt om een
minder gedetailleerd model of zelfs een model met de 'verkeerde' schaal, onder
handen te nemen en er toch een realistisch ogend resultaat weet neer te zetten!
Het werk aan de DHG-loc inspireert mij, want die staat al een tijdje op de verlanglijst ...

Groeten,

Erik.