OK, een update.
Nog maar wat bijsmeren en storten. Dit heb ik in totaal 3x gedaan. Wat een takkewerk. Niet mijn ding dit ladingen maken zo.
Deurkrukken metaal-zilver maken.
Beugels echter toch maar zwart, maar met beetje 'blank metaal' afgebladderde verf er doorheen. Als je dit mooi wil doen moet je natuurlijk de haarspray-chipping techniek gebruiken, maar die heb ik nog niet eerder gedaan, gaat mij even te ver hiervoor.
Zo wordt ie ingezet, in een werktrein.
De zuigerstangen van de graafmachines metaal/zilverkleurig maken.
Hieronder een vreemde digi constructie voor sluitlichten en binnenverlichting met naar het lijkt een functiedecoder; ebay aankoop.
Ik kreeg er geen licht uit. Ook niet met 6021 en handgeschreven op doosje aangegeven adres 13.
Tja, en dan...
.
Waardeloos, ik kan er niets aan meten. Denk dat ik hem weer te koop zet.
Van het gepruts om de rookgenerator aan de gang te krijgen geen foto's, alleen het resultaat.
Bleek geen massa te maken, ondanks uitboren/schoonschrapen van de schoorsteen.
Eindeloos zoeken en meten, werkt de rookgenerator, maakt kap massa met chassis? etc.
Merk op aan eerdere foto's dat ik de kap op de bekende wijze voor deze stroomlijners heb gedemd tegen resonanties wat deze loks een stuk stiller maakt (dubbelzijdige dikke tape op de steunpunten).
Daardoor maakt de kap geen massa meer, wat dan weer middels een dun messing lipje en kaal gemaakt steunpunt wordt overbrugt.
Eineindelijk rookgenerator er in gezet, klem op rookgenerator in de kap, andere klem op blank massa/steunpunt van de kap, en ja hoor, geen verbinding.
Nogmaals vijlen en schrapen om schoorsteen goed blank te maken, rookgenerator met mini bankschroefje iets samengeknepen tot O vorm zodat ie goed klemt, en er was eindelijk rook.
Ene bult vind ik wel goed, andere nog niet.
Niet goed, nog bijwerken met tangetje:
Wel goed naar mijn smaak, al zit er geen berg/bult in:
Ja, ik gebruik 1:1 verdunde houtlijm en heb vaker zo bultjes en lading gemaakt, maar krijg ze niet mooi, welke volgorde van smeren/strooien ik ook aanhoud.
Als iemand anders hier wel handig in is en eens wat geweatherd wil hebben: ik heb nog een zakje erts wat ertsladingen moeten worden en nog wat Rüben wagons waar plastic met betere rüben imitatie moeten worden beladen
.
Goed, drijfwerk en wielen bruineren.
Eerst goed schoonmaken en licht opschuren met korrel 2000.
Goed schoonmaken garandert zo egaal modelijk resultaat.
Handschoenen aan en veiligheidsbril op.
Al tast dit spul geen kunstof en verf aan, je handschoenen zien er niet uit daarna en je wil dit ook niet in je ogen denk ik.
Bruineren gaat binnen 5-10 seconden, mits juiste metaal samenstelling.
Ik denk dat 2 assen en deel van drijfwerk van net een andere metaal zijn waar dit spul minder goed op inwerkt, en dat blijft relatief blank.
Vreemd, middelste wielen pakken niet zo. Dus opnieuw schuren en weer behandelen..
Voor dit schuren gebruik ik
korrel 2000 schuurpapier (automatrialen of autolakken handel)
Na de Electro-fix die electrische geleiding hersteld en bruineer proces fixeert (stopt), en schoonmaken, gelijk controle rit op electrische geleiding.
Dit Electrofix heb ik eens een keer niet gedaan. Na een aantal weken maakte de lok geen massa meer. Na schuren en flink doorzeten en doorrijden is dit pas weer hersteld. En het stinkt dan ook nog.
En, hoe vinden jullie het rood van het onderstel en de wielen geworden?
Verdorie, is de oude verf deels los op de drijfstangen na deze behandeling. Moet wéér de rood pot open
.
Kijk, daarom is het goed ene vergelijk er naast te hebben:
Dit lijkt in eerste instantie goed, maar ergens past ene stangetje niet meer...
Blijkt dat een heel stuk 360 graden om een ander dele gerdraaid is en het precies andersom zit, vergelijk de kruiskop en wat daar aan vast zit.
Zo, wel goed
Na ~23 jaar afscheid van moeten nemen, definitief begeven:
Nog in OVP!!
Vrijdag een nieuwe / moderne gekocht (Bosch Blauwe/Pro lijn), wat een verschil zeg.
Gelijk een TV steun om de HD recorder gemaakt (wat oude balkjes, beetje zagen-lijmen-schuren, klaar)
en dit extra rekje voor airbrush spulletjes boven mijn airbrush werkplek. Lelijk maar funtioneel:
Nog niet klaar! Eerst beetje bijvullen en zwart maken.
Dan opnieuw wegfreesen. Hele keteldeur vervangen door Weinert onderdeel kan ook, of andere passende einheidslok keteldeur, maar dan heb je weer een nummer probleem. Ik plamuur-schuur-frees nog wel even door.
Omdat er geen lichtgeleider meer hoeft te zitten onder de kolen (want DRG uitvoering heeft maar 2 lichten), heb ik besloten de kolenbak leeg te halen net zoals ik in de tender van een BR 44 onlangs heb gedaan en alleen onderin een klein restje kolen te leggen.
Kopel blijken een kunstof opzetstukje te zijn. Altijd gedacht dat dit hier ook metaal was bij dit model.
Eerst uitboeren voor grove werk, dan freesen.
Geïnspireerd door oude foto's van de BR 81 heb ik tevens heb ik van messingplaat het opzetrandje op de kolenbak toegevoegd wat veel exemplaren in het echt ook later kregen.
Dit idee had ik opeens tijdens het openmaken van de kolenbak. Gelijk van messingplaat wat strookjes geknipt, gekeken welke een beetje juiste hoogte heeft, dikke gellijm er bij, hoekjes schuin afknippen en op maat maken, en plakken. Klaar.
Nu de binnenbak nog en afschermin van lampje, wellicht lampje iets verplaatsen of anders monteren, moet ik nog uitzoeken.