Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates

Gestart door AnalogDriver donderdag 22 juli 2010, 09:26:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Ik maak af en toe foto's tijdens mijn modeltreinklusjes.
Omdat ik niet meer van elk leuk projectje dat ik doe een apart draadje start met foto's, maar wel regelmatig leuke dingen in mijn werkplaats en op mijn modelbouw/modelspoor werktafel heb, start ik nu maar een blog achtig verzameldraadje.

In dit draadje plaats ik af en toe een serie foto's. Zonder heel veel commentaar van mij, ik geef inzicht in wat voor afwisselende dingen ik onderhanden heb, soms 2 of 3 dingen tegelijk door elkaar.
Je zult ook dingen zien langskomen die niet erg slagen of goed gaan, of maar met matig resultaat, of waarvan jij denkt 'dat zou ik anders doen'. Ik denk dat dit ook aardig is om te delen, want dit kan weer inspiratie geven over hoe iets wél goed aan te pakken en hoe je het beter niet kunt doen.


Hierbij de eerste reeks van de afgelopen weken.










Heris Heizwagen interieur pimpen en voorbereiden op verlichting en... rookgenerator. Hiervoor heb ik Seuthe #22 besteld.



















Mijn meest microsoppisch kleine reparatie tot nu toe: die stukjes afgebroken plastic waren echt héél klein. Eerst met een loepje gekeken hoe ze er uit zagen, dan lijm op speld (doe ik altijd trouwens), dan voorzichtig plaatsen en op hun plek manouvreren. Wel ter controle de zuigerstang regelmatig draaien zodat die niet vastplakt. En dat zonder dat de gelijmde stukjes van hun plek gaan. Operatie is gelsaagd.


















Idee is van iemand anders, maar waarschijnlijk kon ik het eerder uitvoeren dan hij: een oude Märklin BR 81 pimpen en vermaken tot DRG uitvoering.


Bron: http://www-personal.umich.edu/~khmiska/_derived/BR%2081.htm

OK,deze foto is uit 1972, dynamo is blijkbaar later verplaatst ten opzichte van waar ie op het Märklin model zit (dwars bovenop vlak voor de schoorsteen).

Eerst maar eens 3e koplamp er af en onderstel rood.
Ik vond het ook een interessant idee en omdat ik iets van 5 van deze BR 81's heb in werkende staat, dus ik heb zonder twijfelen een al eerder opgeknapte 'geslachtofferd' hiervoor.





Geleerd: uitboeren met handboor en boortjes 4,5; 5,0 en 5,5 mm werkt het beste, dan pas freesen met de Dremel.











Verzendingsramp: weer zo'n E@#$%^die in OVP zonder omdoos verzend. Dat leidt altijd tot transportschade, zo ook deze wagon in stukken:



beide kopse kanten chassis in stukken.






Gelijk maar intrieur pimpen en maar eens een DigiRails led strip plaatsen die ik nog had liggen.























































































Dit ziet er uit als? Wagonlading maken.



Mazzeltje: het stuk schuim heeft precies de breedte van de wagons!




Niet te hoog, de opvuling hoeft maar dun zijn.





Een NS en DB wagon, uit zelfde periode als ik het goed heb, beladen met 'kalksteen' stukken.
Beladingstip uit een Duits modelbouw magazine uit 1994 o.i.d. Vat wel iemand hier die ziet of weet wat hiervoor als lading is gebruikt  :P.




Altijd een gevaarlijk klusje en niet erg geslagd: door de dikke wagonwand lukte het mij zo niet om mooie bulten en deuken 'van binnen uit' te maken.

























Deze kolen waren te grijs. Zijn hier al overgeverft met koolzwart #6 van Revell, maar contrast met lok vind ik te weinig, dus maak ik er met hoogglans zwart en drybrushtechniek hoogwaardige vette glimmende kolen van. Is ook verantwoord, want dit soort treinen en loks kregen de betere kolen, heb ik wel eens gelezen.
















































Dat was het even. Vragen en opmerkingen? Reageer hieronder.

Hajo
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Afgelopen weken?
Nou dan ben je lekker bezig geweest.
Leuke foto's en veel ideeen
Re:AnalogDriver's werkplaats
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 22 juli 2010, 09:26:02



In dit draadje plaats ik af en toe een serie foto's. Zonder heel veel commentaar van mij, ik geef inzicht in wat voor afwisselende dingen ik onderhanden heb, soms 2 of 3 dingen tegelijk door elkaar.



Dat je afwisselende dingen tegelijk onderhanden hebt, is me na het zien van deze fotoreportage wel duidelijk geworden... Nu nog het inzicht! :mrgreen: :wink:
Re:AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re:AnalogDriver's werkplaats
Citaat van: P@tje op donderdag 22 juli 2010, 09:51:33
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 22 juli 2010, 09:26:02

Zonder heel veel commentaar van mij, ik geef inzicht in wat voor afwisselende dingen ik onderhanden heb, soms 2 of 3 dingen tegelijk door elkaar.

Dat je afwisselende dingen tegelijk onderhanden hebt, is me na het zien van deze fotoreportage wel duidelijk geworden...
Nu nog het inzicht! :mrgreen: :wink:

Inzicht = de foto's, of het commentaar wat er volgt.  :)


Zo zie ik bijvoorbeeld nu op de foto's dat die witte wand in de Heizwagen toch wel erg wit is... daar ga ik even een onderbrekeing in maken, ik denk aan afplakken en tot lambrizeringhoogte andere kleur, dan op de rand een zilveren lijn.
Re:AnalogDriver's werkplaats
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Ha die Hajo.
Wat leuk om zo eens een kijkje in jouw "werkplaats" te kunnen nemen! 8)
Vooral het aantal en diversiteit van verschillende klussen is bijzonder groot, maar zeker het interieur van de heizwagen is bijzonder fraai en zal met een werkende rook generator zeker opvallen.
Ook de reparatie werkzaamheden zijn goed te zien en zal menigeen aanzetten om dit ook eens te gaan doen.

Bedankt voor dit kijkje in jouw werkplaats.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hallo Hajo,

Jij bent ook een druk baasje  :mrgreen:  met een paar leuke projecten.

Gr Einte
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hallo Hajo,

Ziet er allemaal wel leuk uit! complimenten!

Gr, Maarten
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hee Hajo!

Die Heizwagen vind ik zeer mooi,
vooral hoe jij het interieur maakt.
Wel alles door elkaar wat betreft
de foto's, maar dat maakt dan ook
duidelijk dat je allerlei klusjes door
elkaar doet.

Heel erg interressant zo'n kijkje in
de 'Hajo-modelbouwkeuken'.  8)
Komen er ook nog rails-projektjes
van jou voorbij?

Ik ga trouwens binnenkort nog een
hosenträger met M-rails maken en
ben van plan hiervan een uitvoerig
verslag te maken voor het forum. :wink:

Groeten,

Erik

Re:AnalogDriver's werkplaats
Hallo Hajo,

Leuk een blog  :)

Je bent altijd met aparte en leuke dingen bezig  8)

Erg leuk om dit bij elkaar te plaatsen en het ons te laten volgen.

Ik kijk er naar uit.

Groetjes Fulco
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hey Hajo,

Ziet er goed uit. Enne... zie ik daar toch toegepaste electronica ;-)

groet,
leendert
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hoi Hajo
ziet er allemaal wel heel goed uit

op de bedrading van je led verlichting na  :wink:
ik stuur wat dunne draad mee met je bestelling, kun je als je wil de gebruikte bedrading vervangen
daarnaast wil ik je het advies mee geven om op de plaats waar de bedrading vanuit de sleper de wagon binnen komt de bedrading onder de stoelen door naar de achterkant van de wagon te voeren en daar omhoog te voeren naar de ledstrip, de bedrading blijft dan uit het zicht, waardoor jou aangepaste interieur veel beter tot zijn recht komt

mzl.

peter
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hoi Hajo,

Bijzonder leuk en interessant om dit te kunen volgen! :D Dit kun je dan ook met trots een werkplaats noemen, zoveel verschillende projecten. Allemaal stuk voor stuk erg interessant. En zoals al gezegd is, jij bent vaak met aparte dingen bezig. :) Blijf dit dan ook volgen.

Succes,

Met vr. groet,
Martijn
Re:AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re:AnalogDriver's werkplaats
Citaat van: impulsief op zondag 25 juli 2010, 00:49:01
Hoi Hajo
ziet er allemaal wel heel goed uit

op de bedrading van je led verlichting na  :wink:
ik stuur wat dunne draad mee met je bestelling, kun je als je wil de gebruikte bedrading vervangen.

daarnaast wil ik je het advies mee geven om op de plaats waar de bedrading vanuit de sleper de wagon binnen komt de bedrading onder de stoelen door naar de achterkant van de wagon te voeren en daar omhoog te voeren naar de ledstrip, de bedrading blijft dan uit het zicht, waardoor jou aangepaste interieur veel beter tot zijn recht komt

mzl.peter

Ja, dun draad rood heb ik wel, maar geen zwart of bruin.

En het viel mij met die postwagen mee, of tegen,  dat er best wel veel detail te zien is in het intrieur  :P  Dus ook losliggende draden.

Zal dat ding nogmaals los halen en draadjes even vervangen en netter wegwerken.


Allen, dank voor de leuke reakties.
M-rails verbouwing zit even niet in de planning, eerst weatheren, wagonwielen bestellen/weatheren/vervangen (veel) en van mijn testbaantje de wissels aansluiten en de blokkade verhelpen (knik in de rails, spoor onbruikbaar uiteraard op plek die alleen bereikbaar is als bovendeel van de baan even weg is.).

Naast alle andere klusjes tussendoor natuurlijk.
Nu even een paar dagen vrij, dus ook modelspoor schiet op.
Mogelijk vanavond of morgen avond een nieuwe kleine foto update.


Re:AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re:AnalogDriver's werkplaats
OK, een update.




Nog maar wat bijsmeren en storten. Dit heb ik in totaal 3x gedaan. Wat een takkewerk. Niet mijn ding dit ladingen maken zo.
















Deurkrukken metaal-zilver maken.

Beugels echter toch maar zwart, maar met beetje 'blank metaal' afgebladderde verf er doorheen.  Als je dit mooi wil doen moet je natuurlijk de haarspray-chipping techniek gebruiken, maar die heb ik nog niet eerder gedaan, gaat mij even te ver hiervoor.






Zo wordt ie ingezet, in een werktrein.







De zuigerstangen van de graafmachines metaal/zilverkleurig maken.


Hieronder een vreemde digi constructie voor sluitlichten en binnenverlichting met naar het lijkt een functiedecoder; ebay aankoop.
Ik kreeg er geen licht uit. Ook niet met 6021 en handgeschreven op doosje aangegeven adres 13.
Tja, en dan... :x.



Waardeloos, ik kan er niets aan meten. Denk dat ik hem weer te koop zet.


Van het gepruts om de rookgenerator aan de gang te krijgen geen foto's, alleen het resultaat.
Bleek geen massa te maken, ondanks uitboren/schoonschrapen van de schoorsteen.



Eindeloos zoeken en meten, werkt de rookgenerator,  maakt kap massa met chassis? etc.

Merk op aan eerdere foto's dat ik de kap op de bekende wijze voor deze stroomlijners heb gedemd tegen resonanties wat deze loks een stuk stiller maakt (dubbelzijdige dikke tape op de steunpunten).
Daardoor maakt de kap geen massa meer, wat dan weer middels een dun messing lipje en kaal gemaakt steunpunt wordt overbrugt.

Eineindelijk rookgenerator er in gezet, klem op rookgenerator in de kap, andere klem op blank massa/steunpunt van de kap, en ja hoor, geen verbinding.

Nogmaals vijlen en schrapen om schoorsteen goed blank te maken, rookgenerator met mini bankschroefje iets samengeknepen tot O vorm zodat ie goed klemt, en er was eindelijk rook.






Ene bult vind ik wel goed, andere nog niet.

Niet goed, nog bijwerken met tangetje:



Wel goed naar mijn smaak, al zit er geen berg/bult in:




Ja, ik gebruik 1:1 verdunde houtlijm en heb vaker zo bultjes en lading gemaakt, maar krijg ze niet mooi, welke volgorde van smeren/strooien ik ook aanhoud.

Als iemand anders hier wel handig in is en eens wat geweatherd wil hebben: ik heb nog een zakje erts wat ertsladingen moeten worden en nog wat Rüben wagons waar plastic met betere rüben imitatie moeten worden beladen  :P.


Goed, drijfwerk en wielen bruineren.



Eerst goed schoonmaken en licht opschuren met korrel 2000.

Goed schoonmaken garandert zo egaal modelijk resultaat.










Handschoenen aan en veiligheidsbril op.
Al tast dit spul geen kunstof en verf aan, je handschoenen zien er niet uit daarna en je wil dit ook niet in je ogen denk ik.



Bruineren gaat binnen 5-10 seconden, mits juiste metaal samenstelling.

Ik denk dat 2 assen en deel van drijfwerk van net een andere metaal zijn waar dit spul minder goed op inwerkt, en dat blijft relatief blank.




















Vreemd, middelste wielen pakken niet zo. Dus opnieuw schuren en weer behandelen..
Voor dit schuren gebruik ik korrel 2000 schuurpapier (automatrialen of autolakken handel)









Na de Electro-fix die electrische geleiding hersteld en bruineer proces fixeert (stopt), en schoonmaken, gelijk controle rit op electrische geleiding.



Dit Electrofix heb ik eens een keer niet gedaan. Na een aantal weken maakte de lok geen massa meer. Na schuren en flink doorzeten en doorrijden is dit pas weer hersteld. En het stinkt dan ook nog.


En, hoe vinden jullie het rood van het onderstel en de wielen geworden?






Verdorie, is de oude verf deels los op de drijfstangen na deze behandeling. Moet wéér de rood pot open  :x.










Kijk, daarom is het goed ene vergelijk er naast te hebben:

Dit lijkt in eerste instantie goed, maar ergens past ene stangetje niet meer...



Blijkt dat een heel stuk 360 graden om een ander dele gerdraaid is en het precies andersom zit, vergelijk de kruiskop en wat daar aan vast zit.



Zo, wel goed  :)


















Na ~23 jaar afscheid van moeten nemen, definitief begeven:



Nog in OVP!!

Vrijdag een nieuwe / moderne gekocht (Bosch Blauwe/Pro lijn), wat een verschil zeg.

Gelijk een TV steun om de HD recorder gemaakt (wat oude balkjes, beetje zagen-lijmen-schuren, klaar)
en dit extra rekje voor airbrush spulletjes boven mijn airbrush werkplek. Lelijk maar funtioneel:




























Nog niet klaar! Eerst beetje bijvullen en zwart maken.
Dan opnieuw wegfreesen. Hele keteldeur vervangen door Weinert onderdeel kan ook, of andere passende einheidslok keteldeur, maar dan heb je weer een nummer probleem. Ik plamuur-schuur-frees nog wel even door.






Omdat er geen lichtgeleider meer hoeft te zitten onder de kolen (want DRG uitvoering heeft maar 2 lichten), heb ik besloten de kolenbak leeg te halen net zoals ik in de tender van een BR 44 onlangs heb gedaan en alleen onderin een klein restje kolen te leggen.

Kopel blijken een kunstof opzetstukje te zijn. Altijd gedacht dat dit hier ook metaal was bij dit model.







Eerst uitboeren voor grove werk, dan freesen.






Geïnspireerd door oude foto's van de BR 81 heb ik tevens heb ik van messingplaat het opzetrandje op de kolenbak toegevoegd wat veel exemplaren in het echt ook later kregen.

Dit idee had ik opeens tijdens het openmaken van de kolenbak. Gelijk van messingplaat wat strookjes geknipt, gekeken welke een beetje juiste hoogte heeft, dikke gellijm er bij, hoekjes schuin afknippen en op maat maken, en plakken. Klaar.





Nu de binnenbak nog en afschermin van lampje, wellicht lampje iets verplaatsen of anders monteren, moet ik nog uitzoeken.















Re:AnalogDriver's werkplaats
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 27 juli 2010, 08:25:18

Vreemd, middelste wielen pakken niet zo. Dus opnieuw schuren en weer behandelen..
Voor dit schuren gebruik ik korrel 2000 schuurpapier (automatrialen of autolakken handel)

Wat ook goed werkt is een Roco railgummetje. Minder risico van groeven waar uiteindelijk weer vuil in gaat zitten.

Gr, Ben.
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Citaat van: AnalogDriver
Na ~23 jaar afscheid van moeten nemen, definitief begeven:
Dan heeft ie geen schuld!  :wink:

Was weer interressant beeld materiaal allemaal, Hajo.

Groeten,

Erik
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Dit zijn inderdaad leuke foto reportages.
Ik hoop dat er nog een paar volgen, kan er inderdaad veel inspiratie mee opdoen!

Gr Mike 
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 27 juli 2010, 08:25:18


Waarom krijg ik toch ineens vreselijke trek in van die Müsli-koekjes?  :mrgreen:
Zonder eh...slagroom dan graag..  :lol:
Re:AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re:AnalogDriver's werkplaats
Muslikoeken?
Trek?
Ook als je weet dat het gezeefd kattegrind is wat je ziet? (ongebruikt)

Moet voor brokken kalksteen doorgaan. Beladingstip die ik ergens las.
De grootste stukken na zeven vind ik ook wel mooi om als lading in te zetten, lijkt op ladinkje siersteen.
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hallo AnalogDriver,

Dit is zeker handig, kom hier regelmatig kijken.

Gr.
Piwie.
Re:AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re:AnalogDriver's werkplaats
Dank voor de leuke reakties.

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 27 juli 2010, 08:25:18




En ook al deze gezien?:

om verf te verdunnen of als verfmengbakjes gebruik ik allerhande dopjes, dekseltjes en bakjes en andere verpakkingsmatriaal, en mijn favoriet zijn de Sambal-bakjes van de chinees; ook ideaal om kleine onderdeeltjes in te bewaren. Om verf te mengen gebruik ik dekseltje en potje dan weer apart.

pipetjes om oplosmidddel aan de verf toe te voegen (0,10-0,25 cent bij je Appotheek)

en om verf van potje in mengbakje te krijgen én als verfroerstaafje, de dure Jordan plastic tandenstokers, daar zit zo'n spateltje aan, hier niet goed zichtbaar op de foto want staat in de verf (Kruitvat of Etos heeft deze).

Re:AnalogDriver's werkplaats
Hoi Analogdriver,

Dat zijn handige tips ga zeker hier spulletjes van hallen bij de winkels en de appotheek.
De chinees zal het ook goed doen, vooral bij m'n zoon :lol:.


Gr.
Piwie.
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Leuk kijkje in je werkplaats, Hajo.
Met name je BR81-project. :)
Heb nog kale oude BR-81 kap liggen.
Denk je voorbeeld (deels) te volgen. ( Geen DRG-uitvoering, wel oppimpen).

Peter
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hier gekomen door tip in je andere draadje ... ga deze zeker verder doorlezen.

Citaat van: AnalogDriver op donderdag 29 juli 2010, 07:15:04
... en mijn favoriet zijn de Sambal-bakjes van de chinees; ook ideaal om kleine onderdeeltjes in te bewaren. Om verf te mengen gebruik ik dekseltje en potje dan weer apart.
Voortaan antwoord ik Ja op Sambal bij? B)
Re:AnalogDriver's werkplaats
De kleine blikjes van Humbrol en Revell bewaar ik ondersteboven. Dan krijgt de zuurstof geen kans z'n verwoestende werk te doen.  :)
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hoi Hajo

Leuk dat kijkje in je werkplaats.
Vooral dat project met je 81 er gevolgt.
Dat blijft altijd een van mijn favorieten.
Mooi om te zien hoe je het allemaal doet.

Tony :thumbup: :thumbup:
Re:AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re:AnalogDriver's werkplaats

BR 81 is intussen vertechnisch OK, maar gestrand op de electronica.
Die past niet in de kolenopslag (lichtgeleider verwijderd, LEDs geplaatst). Nét te weinig ruimte achter de motor en ik was geloof ik ook nog de weerstand vergeten. Dacht dat dit zonder kon qua spanning, maar zo blijkt dat dus niet te werken.

Het is een gelijkrichter-brug en condensatortje. LEDs moeten analoog werken, dus omschakelpuls 24V~.
Ook de contactpunten waar spanning van onderstel naar kap overgaat (met lipjes) was nog niet goed genoeg.

Maar het is in eerste instantie een ruimte probleem. Ik moet de moed weer verzamelen voor een nieuwe poging. Electronica, niet mijn sterkste kant.


Wel jammer, want ik ben er beina, en nu ligt het project al een jaar stil.
Re:AnalogDriver's werkplaats
Kun je geen kleinere gelijkrichterbrug of condensator nemen?



groeten Dylan
Re:AnalogDriver's werkplaats
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:AnalogDriver's werkplaats
Hajo,

Kweet zeker dat het je gaat lukken net als je andere mooie projecten,

Suk6, Gr, Jan
UPDATE! Re: AnalogDriver's werkplaats
Hallo allemaal,

Na lange, heel lange tijd, eindelijk weer eens een update in dit draadje met mijn ?werkplaats foto?s?.
In de tussentijd ben ik tijdens de modelbouw wel foto?s blijven maken, maar had ik geen tijd en zin om het hier allemaal te plaatsen.
Nu pak ik de draad weer op, beginnend bij wat recente foto?s en, voorzover ik wat tijd en zin heb, terugwerkend in de tijd.

Bedoeld om te delen hoe ik dingen aanpak. Ter inspiratie. Maar ook voor reacties over hoe dingen slimmer en handiger of beter kunnen. En voor mijzelf een gelegenheid om weer eens terug te kijken.

Weer veel foto?s dus. Ik zal proberen de posts minder lang te maken, dus op te knippen. Want ik heb een werkwijze die een directory lijst op mijn PC omzet in een kant en klare plaatjes lijst met ?Image tags? om hier te publiceren. Naast natuurlijk een snelle batch-formaat aanpassing van foto?s + batch upload. Dus met een beperkt aantal klikken, hoppa, weer tientallen of zelfs honderden foto?s gereed voor publicatie.
Toelichting bijvoegen, plakken, post.  Voor je het weet heb je een mega-post zoals hierboven eerder gedaan :)



Goed, van start in de map ?2015?

Een wagon die ik zelf had laten vallen, oeps, iets te veel tegelijk vastgepakt. Niet verstandig.
In rond 20 soms kleine stukken uiteen.
Zat in 3 kwartier wel weer in elkaar gelijmd, alleen ontbraken er ook een aantal stukjes. En dat was heel wat meer werk.

Dus in de restanten doos kijken voor passende delen, en net als in werkelijkheid, wagon reviseren, rotte of ontbrekende delen vervangen:





Verder helaas geen foto?s van herstel werk.  Dit zijn ook maar 1/3 van de nieuw aangebrachte stukjes.

De ?samenknijp? pincet deed weer goed werk om de laadbak vast te houden.

Omdat die grijze stukjes T profielen waren en L-profiel nodig was, heb ik na montage met Olba industrielijm of de Faller plastic lijm, een mini frees kopje in een Proxxon gezet en één kant van de T weggefreesd.
Even een beetje passende goederenwagon roodbruin uitzoeken uit mijn verfcollectie, en klaar. Moet nog ietsje poeder hebben.


Resultaat op macro-niveau:










Volgende.

Ik heb begin dit jaar 2 wagons van reclame ontdaan. Bestudering van tijdperk en reclame, bracht mij aan het twijfelen of dit wel realistisch en tijd-correct is:
BMW motorfietsenreclame in 1944 op een DRG wagon. 
Kan, maar volgens mij hadden ze toe wel wat anders aan hun hoofd. En daarbij: de print is erg slecht, grove korrels. 




Weg ermee. Radeerstift. Veiligheidsbril op en handschoentjes aan, want de glasvezel stukjes van deze stift gaan in je lichaam zwerven als ze in handen of ogen komen. Met name in je oog wil je dat niet hebben.





Nog een heel werk. De witte lijnen tussen de planken waren lastig. Wegkrabben ging lastig, ook met een tandartsen ?haakje?. Heb ik uiteindelijk met meerdere lagen wetwash in donker rood-bruin weggewerkt.








De rood-bruine verf heb ik nu gemengd in een potje zitten. Doorgaans meng ik het 'op zicht' uit 2 tot 4 verschillende kleuren tot het goed genoeg is. En bij reparatieplakken is kleurverschil toegestaan, want conform voorbeeld.

Mooie eind-resultaat foto ontbreekt, maar idee is nu wel duidelijk denk ik.



Ook een bekende Märklin wagon met reclame, model is qua schaal niet erg goed en nogal grof, maar ergens ?wel aardig? naar mijn smaak, werd zo aangepakt:






Hier heb ik flink rode poeders toegepast.
Wagon en met name onderstel zit ?nog wat dik in de poeders?

Effect wat ik heb ontdekt is dat een goederenwagon er gelijk afgeleefd dof uit gaat zien. Verweerd metaal, verweerd hout.


De radeerstif werkt ook prima hier om elk glimmend plastic deel met een paardenmiddel ruw en oud te maken. Beetje rood poeder, wat wetwash...







Tada! Ziet er toch een heel stuk beter uit dan met die reclame?





Nou ja, smaken verschillen, maar ik vind dit mooier.


De rest bewaar ik voor een volgende post. Remschoenen correctie aan oude Roco en Märklin wagons, en een 3 euro restantenbak metaal bagage wagon licht verbouwd.


Groeten vanuit de werkplaats van AnalogDriver
Re: AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re: AnalogDriver's werkplaats
Vervolg 2015, allereerst de 3 euro-restantenbak metaal bagage wagon.

Hiervan ontbrak de uitkijk kansel. Komt dat even goed uit: de DB bauwde die dingen af. Dus dak dicht gemaakt, en klaar.






Een plaatje metaal/blik er op en in een beetje passend grijs schilderen.







Dan het Superen van oude Märklin en Roco wagons op het gebied van de remschoenen. Die remschonen staan te ver naar de zijkant, niet in lijn met de wielen. Als je het eenmaal weet, een irritante fout. Ergens had ik een methode gelezen om  ze er af te snijden, link kan ik zo snel niet meer vinden, en met wat ijzerdraad en solderen op de juiste plek te bevestigen.

Dat viel vies tegen, en ook dit laat ik graag even zien, om het vooral niet zo te gaan doen. Intussen antwoord van Roco, na 4 maanden of zo :( , welke Ersatz teilen ik kan bestellen om dit makkelijker te doen. 



Onderstel, ook al voorzien van Kortkoppeling Mechanisme (tot KKK op zijn duits).
Hier zijn de remschoenen net afgesneden met een scalpel.

Met veel moeite gaatjes in die kleine dingen boren en aan draadje steken.

Dan per as vier gaatjes boren en rechte ?staanders? inlijmen en op maat knippen.



Dat is zo lastig dat ik snel een malletje van hout gemaakt heb om het opsteken makkelijker te maken:






Ondertussen ook wat Weintert treeplankjes aanbrengen.




Dan er op lijmen. Laat los. Dus solderen, houdt beter.









Bij een tweede wagon heb ik gelijk uit de restanten-onderdelen bak deze Roco onderdelen gehaald:





Dat werkt veel makkelijker en sneller dan de methode met hergebruik van de afgesneden onderdelen en messingsdraad.

Als je bij Roco Ersatztpen de onderdeelnaam intypt, krijg je 40+ goede resultaten, allen zonder plaatje. Weet je nog niets.
Na de genoemde ~4 maanden kreeg ik antwoord, had keurig een vraag met deze  laatste foto's gestuurd, 'welke moet ik nu hebben?'.

Die ga ik nu bestellen; heb nog een schoenendoos van wagons die ik te mooi vind om weg te doen als technisch-verouderd en soms eigenlijk niet op schaal. Dus superen die mooiere exemplaren.  Meer standaard wagens zijn intussen wel afgevoerd, want heb ik modernere betere modellen van.

Later volgt 2013-14. Dat zijn iets meer foto?s.
Re: AnalogDriver's werkplaats
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats
hoi Hajo,

lange tijd stil van je kant. In Dortmund dacht ik je nog te zien rondschuifelen maar voor ik je aan kon spreken
was je weer in de massa verdwenen. Goed om weer eens wat te zien van je.
En ja ik moet je gelijk geven als je je wat meer gaat verdiepen in details dan gaan dingen je storen.
Zo ook met de remblokken zelf ook wel eens bezig geweest maar het koste toch wel veel moeite dus
dat maar weer verder geaccepteerd (voor een tijdje tot ik de ultieme oplossing heb gevonden.
Gelijk een vraagje waar haal jij het chemische  mengsel om metaal te zwarten? bij godfather en modelsupply? (niet de maffia)

Goed bezig en lekker doorgaan

Groetjes Bert :)
Re: AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re: AnalogDriver's werkplaats
Hallo Bert,

Chemische zwatingsmiddel: Ergens online besteld, kan goed bij GMS zijn geweest.

Heb ook de Nikkel en Messing varianten.
Re: AnalogDriver's werkplaats
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats
Hoi Hajo.
Prachtig om weer eens wat van jouw bijzondere werkzaamheden te kunnen bekijken! :thumbup:
Het maken is aan mij niet besteed maar ik geniet er zeker van om dit soort detaillering te mogen bewonderen! :D

Veel plezier en succes met al dit "gepruts"!  :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re: AnalogDriver's werkplaats
En weer twee foto-posts met toelichting, met van alles dat op mijn werktafeltje voorbij kwam. Lekker knutselen, bedoeld om te delen hoe ik dingen aanpak. Ter inspiratie maar ook voor reacties over hoe dingen slimmer en handiger of beter kunnen.
En voor mijzelf een gelegenheid om weer eens terug te kijken.


Vaak is het vol op mijn kleine werktafeltje:  >:-D




Opslag- en transportbeveiliging voor de rongen en lading van een wagon met scheepsmotor:




Deze bekende Mä speelgoedkraan heb ik van ruitjes voorzien met Kristal Klear, vervuild, en er een dure Weinert grijper aan gehangen. Damn wat was die grijper moeilijk in elkaar te zetten. De ambitie om hem beweegbaar te laten zijn heb ik destijds moeten laten varen. Hij is gefixeerd, beweegbaar was toen nog te lastig voor mij. Wellicht dat het mij nu, met meer ervaring, wel was gelijkt.








De Wehrmacht Grau (1) versie van het BR 53 Märklin model, licht vervuild.





Mijn BR 96 in actie?









Blik op mijn een stukje van mijn testbaantje en mijn werktafletje

   

   


Het dak van de BR 96 er af en o.a. daar wat extra gewicht plaatsen.
Waarschijnlijk heb ik er al eens over geschreven in een draadje over lok gewichten en dat deze qua asdruk in model onder doet. Dus om rijeigenschappen te verbeteren, extra gewicht plaatsen.















Dit oude barrel hieronder heb ik voorzien van helder glas. Alleen de lampjes binnen in aan de voorkant verblinden nu te veel.
Ik vind het niet erg om daar binnen in ?iets? te zien, beter dan die rare doffe ruitjes.

Ruitjes zijn zelf met scalpel gesneden uit dun folie, naar voorbeeld van de originelen.




Een oude maar fraaie Roco ketelwagon, voorzien van een immitatie koppelingshaak?



?en een foto van het originele kortkoppelingsmechanisme. Dit zijn nog de Roco wagons waar dit apart te bevestigen was. Dan moest je zelf maar zien hoe je het gat in de bufferbalk dichtte van de niet-KKK koppeling.





Andere wagen.
Zo hoort de kopppelingsunit van een 4-assige wagen er uit te zien:




En dit is de nauwkeurige plakactie (Olba industrielijm) die je moet doen als er een pootje is afgebroken:







Maar dan beweegt hij ook weer zo soepel als origineel.



En deze wil ik ook al heel lang eens laten zien;
DE ULTIEME VERF-ROERDER. Met name voor al kleine potjes die Revell / Humbrol olieverfjes.

Gemaakt uit een ? 2,75 koffiemelkmixer op batterijen bij de Blokker vandaan.





Uiteinde afknippen,
Licht buigen en
op een aanbeeld platslaan.




Dit is al mijn 3e.  Plastic van de bajonetsluiting van de batterijenhouder gaat snel stuk, wordt broos.
Huidige zit nu met afplak schilderstape dichtgeplakt. :)

Echt een aanrader!
Ik heb er ook een van ?12,95 bij een kookwinkel, in de hoop dat die degelijker was. Maar die bleek en zwakkere motor te hebben en lastiger te bedienen. Dus de Blokker versie maar weer opgelapt.

Re: AnalogDriver's werkplaats - meer foto updates
Ook kwam een keer langs het gebruikelijke binnenverlichting aanbrengen. Hier in een fraaie en bijzondere wagen.










Bijzonder aan dit model is het voorbeeld:
is/was een Abteilwagen, die is omgebouwd tot ?Durchgangswagen?.

Dus duren en vouwbalgen op de kop en indeling binnenin anders.

De helft van de originele Abteilwagen-deuren werd dichtgemaakt.
Na oorlogse DDR constructie :D .





Nu dus met nette LED verlichting











Oude Roco wagon?





Voorzien van Roco KKK voor dit soort korte wagens (Roco heeft 2 type KKK).
Ik heb er nog 20+ te doen aan Otjes en andere wagens waar dit nog de moeite voor is..




Werkwijze hier niet op beeld vastgelegd, maar is alsvolgt:

1) Wagon inklemmen in een goede modelklem met zachte/rubberen beschermers
      en assen even uitnemen.
2) Frees kop in Proxxon of Dremel,
3) Onderkant wagenbodem rücksichtslos glad freesen vlak achter de bufferbalk tot ergens vlak onder de as
4 ) koppeling passen en inlijmen
Next!

Overigens moeten ook hier weer de remklauwen verplaatst/vervangen worden







Bij een EANOS heb ik volgens mij zelf ?maar mogelijk zo aangekocht- met het betere hak en lijmwerk zo een NEM schacht ingebouwd. Dan maar zonder KKK.
Tevens enkele van de handgrepen onder de buffers aangebracht uit messingdraad en op kleur gebracht.






Genoeg voor vanavond. Later meer...
Re: AnalogDriver's werkplaats - Meer foto updates
Volgende reeks staat al klaar, met heftig zaag- en breekwerk onder andere.
Probeer ik einde middag te posten hier.
Re: AnalogDriver's werkplaats - Meer foto updates
Hajo

Weer een zeer geslaagd ombouw werk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: AnalogDriver's werkplaats
AnalogDriver
gast

Re: AnalogDriver's werkplaats
Nog even terugkomen op een vorige post:

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 02 juni 2015, 23:23:16

En dit is de nauwkeurige plakactie (Olba industrielijm) die je moet doen als er een pootje is afgebroken:





Maar dan beweegt hij ook weer zo soepel als origineel.



Ten eerste viel mij nu op dat als je op de foto klikt, je de grotere 800 pixels brede versie krijgt. Ik heb ze 800 breed omgezet/geupload, maar laat ze in mijn posts 600 pixels breed weergeven.
Dus klik, en je hebt een iets grotere foto voor details.


Ten tweede, meen ik nu te zien en mij te herinneren, dat dat afgebroken deel wel degelijk weg was. 8o

Ik heb het opnieuw en passend uit een reststukje geslepen. Kwam beetje toevallig ook netjes uit bij het breukvlak, wat ik ook wat had bijgeslepen zoals tandartsen ook werken.  Volgens mij is op de foto te zien dat het aangeplakte pootje ook breder is.



Had trouwens ook wel reacties verwacht op de  :idea:  goedkope verf-roerder op batterijen. Is die wel opgevallen tussen alle andere foto's?
Of gebruikt iedereen van die schenkflesjes Acryl verf tegenwoordig en ben ik de enige gek nog die met Humbrol email olieverf werkt?  :-)

Re: AnalogDriver's werkplaats - meer foto updates
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats - meer foto updates
Dag Hajo.

Inspirerend fotoverslag weer! :thumbup:

Van de verfmenger had ik wel degelijk notie van genomen,
maar inderdaad: ik werk enkel mat Acrylverf :wink:
Wat ik wel een mooie tip vond is deze:

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 02 juni 2015, 23:29:16
Hout had ik destijds gewonnen uit triplex. Goed nat maken en toplaag loshalen.

Bedankt daarvoor! :thumbup:
N.B. is bovenstaand een eenvoudig proces?

Groeten,

Erik.
Re: AnalogDriver's werkplaats - Meer foto updates
En de volgende reeks

Standaard Roco model, wel even een klusjes om de auto helemaal af te bouwen en met de span kettingen op de wagon te plaatsen.








Qua Rongen heb ik hier gekozen voor enkel rongen op de kop.
Waarom de voorruit bij dit exemplaar ontbreekt is mij niet duidelijk. Later heb ik nog zo een wagon met auto gekocht, al afgebouwd. Geen idee of die wel een voorruit had.





Een ontbrekend treeplankje, wie kent dat niet?
Dit witte is geen reflectie, maar een nieuw onderdeel.




Geen fijn leuk klusje om dit na te maken en goed te lijmen, dat herinner ik mij nog wel hiervan.
Vooral omdat ook de ?staanders?, deverticale beugels/houders weg waren. Hier in model door een soort vierkante delen weergegeven.



Als ik dit weer zou doen, zou ik het niet symmetrisch maken zoals bij dit model gedaan, maar conform voorbeeld: metalen strip (Messing) onder de treeplank, ombuigen en vastplakken aan bestaande model.







Dan weer ?Slopen & Breken?: de model wagonbodem lijkt mij nog steeds te hoog in verhouding tot de wand, te dik.
Dus in plaats van de lasercut wagonbodem hout imitatie er bovenop te plakken, heb ik hier die plastic bodem maar eens verwijderd :D
En dus vervangen door de lasercut houtimitatie.





Schrikbarend resultaat.



De lasercut prints





Boordwand in kleur corrigeren.




Tja, dank om je wel een problem tegen: de zijwand mist bevestiging in model. In het echt wordt die door dwarsbalken uit het chassis gedragen.
Mijn oplossing: wat restmateriaal van juiste dikte zoeken, tussenplakken en afsnijden.






Het verschil in dikte tussen plastic en lasercut: dat scheelt!







En, betere verhouding boordwand en wagenbodem??





Helaas een print gebruikt/beschikbaar die net niet breed genoeg is, dus naden.
Die heb ik met weer met restmateriaal, wat garen of zo of reepjes van zelfde lasercut prints, gestopt.











Die zijwand binnenzijde: dat had wel wat strakker gemogen, meer vijlen!
Dit was de eerste wagen waarbij ik zo de bodem verwijderd heb.
Leermoment was inderdaad dat je je slijpschijf goed weg moest houden van de boordwand, anders krijg je dit soort diepe groeven daarin.





Gelukkig zijn die beschadigingen van de zijwand alleen vanuit sommige hoeken storend zichtbaar.

 
 


En de volgende wagon gedaan, dan heb je dit setje DRG Dienstgut-wagens:






Even ter vergelijking, hier een wagen waarbij de print-bodem bovenop de al te hoge bestaande bodem geplakt is:




Dat met die zijwanden en slijpen? pas bij de derde wagen ging dit netter. Maarja, als je net even anders kijkt zie je het niet/nauwelijks.





Losse plank er in. Tja, ik heb helaas geen voorbeeld foto ter vergelijking, maar wat ik mij van foto?s herinner is dit een betere verhouding.
En meteen mooiere bodem.





Nou, en dan houd je nog wat restmateriaal over.
Het kostte mij ook even turen op deze foto?s voordat ik zag waarom ik eigenlijk deze foto?s had gemaakt:






Inderdaad, plastic vloerimimtatie van het bordes overtrokken met mooie lasercut hout imitatie!

Ook de andere kant en een beetje wetwash:








Re: AnalogDriver's werkplaats - Meer foto updates
Hajo

Heb weer enorm genoten van je leerzaam fotoverslag  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: AnalogDriver's werkplaats - Meer foto updates
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: AnalogDriver's werkplaats - Meer foto updates
Mooie lange leerzame reportage Hajo. :) :)
Re: AnalogDriver's werkplaats - (nog) meer foto updates
En hier is de volgende.



De DDR hogeboord wagens met hout beladen. Eerst een bodem van hardschuim-plaat maken.




De houtverzameling, ergens in een tuin destijds gevonden. Vraag mij niet welke struik dit is, heb ik geen verstand van.





De Proxxon zaagtafel, cirkelzaag in actie.









Echt zó leuk om zo een voorraad ladinghout te maken :)
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Dit was mijn eerste poging tot transportkoffer voor modulebaanrijden.
Deze is weer gesloopt, de blauwe delen hergebruikt ain platte lichtgewicht kunststof koffers.













Twee Märklin BR 80?s, één met drijfwerk schade. Zo hoort het, geheel metaal:



? maar deze heeft 1 kunststof onderdeel, en die heeft het begeven:







Het afgebroken stukje kunststof gedemonteerd   

Links en rechts zelfde afbreuk.
Constructiefout?
Wat ik mij nog steeds afvraag is of di teen bekende zwakke plek is en door Märklin Service is/wordt vervangen.




Ik heb drie kappen voor twee BR 80 Mä onderstellen.
Ben een beetje gaan verbeteren aan dit model.
Eigen idee, nog nergens gezien: die erg dikke schoorsteenwand en dichte schoorsteen honen / uitboren.



Ingegeven door het idee er een rookgenerator in te kunnen bouwen.
Dit vergt een kolom boor en scherpe goede boor, geen ?Bouwmarktrommel-boortje?.

Ik dacht eerst aan totaal vast inklemmen, maar beter bleek de kap in de klemtafel van de kolomboor, maar die klemtafel los te laten bewegen.
Met één hand aan de kolomboor en de andere aan de klemtafel, bewoog ik zo op gevoel en op de hand langzaam de boor ?dead center? naar beneden.

Passend zwart maken met Revell 8 of een andere ?off-black?.






Dit was mijn eerste verbetering massacontact aan een draaistellok,  een V100. Een bijna standaard methode voor draaistelloks, elders ook gedocumenteerd.
Later heb ik nog veel meer gedaan en daarover in een apart draadje op dit forum foto?s gepubliceerd.





Een van mijn Märklin BR 52?s in onderhoud




Hoe doet dit anker het in het draadje ?Vervuild anker? op dit forum? Komt goed mee denk ik in dat rijtje ;)




Schoonmaak! Actie!   


Dit was een selectie uit de ongeveer 1350 ?werkplaats? foto?s in mijn map 2013-2014.

Volgende selectie komt uit weer bijna 1350 weathering en verbouw foto?s in een eerdere map, ?na zolder herstel?, gevalletje flinke waterschade.
Daar zag ik net al foto?s terug van zelfbouw remschoenen, naar voorbeeld van iemand destijds op dit forum die ze later zelf niet bleek te gebruiken. Ik gebruik ze wel, voldoen prima.
Verder meerdere koppeling ombouwen van diverse exotische gevallen en ander moois.

En wellicht plaats ik een paar recente foto's van een kortkoppelingsmechanisme ombouw aan een hierboven ergens getoonde personen bagagewagen. Daar heb ik deze week in 1,5 uur de KKK niet onder of op het frame geplaatst, maar in het frame direct achter de bufferbalk, na wat Proxxon hand-frees actie. 
Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
[Edit: wat lange posts in kleinere posts hakken, is beter leesbaar]

Het volgende vergt ook even wat uitleg.
Een oude metaal-wagon van Märklin, de oude metalen rongenwagon..

Het pinnetje aan de wiehouder waaraan de koppeling vast hoort te zitten, bleek afgebroken.

Hierdoor werd de koppeling door de lange midden-veer veel te ver naar achter getrokken, en hing de koppeling te los.
En dit houdt ook de beweegbare wielashouder ook op zijn plek.
Dus reparatie nodig.


Dat haakje heb ik uit een stukje verenstaal-draad gemaakt:



In het midden van deze wielhouder:
In een krul gebogen om goede bevestiging met gellijm te krijgen.



De andere kant van deze wielhouder, het nieuwe pinnetje.



En weer gemonteerd




Nog meer oud blik: de 24 cm blikke TEE wagens. Ook ik heb een uitzichtswagen van reizigers voorzien.












Een Rookgenerator-tester, gemaakt uit een rookgenerator houder uit een sloop Fleischmann lok.

Ik was dat geklooi met krokodillenklemmen en rookgenerators zat.
Blokje hout als houder, messing contactplaat, draadje er aan. Viel niet mee om die vast te solderen trouwens. Schroefje gebruikt. Zou het alu zijn, die houder? Of een raar soort metaallegering in elk geval.









Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
[Edit: even wat lange posts in kleinere stukken hakken, beter leesbaar]


Dan de AK49 automatische koppelingen-immitatie. Te bestellen bij Roco, en uit een testje bleek dit niet als werkende koppeling te kunnen dienstdoen, haakt los in bochten/trekt de kracht niet in model. Wel mooi om te zien en voor vitrine dus:





   

Merk op dat de bijbehorende waarschuwingsstickers zijn aangebracht op lo ken wagon.













Oh ja, zo had ik dit gemaakt, conform voorbeeld is een set van 2 wagens van dit type steeds vast verbonden, dus met een balk.
Dus maar aan één zijde van elke wagon een AK49.





Vaste verbinding in model gemaakt van 2 oud-model Roco KK. Vastgelijmd en deels afgeknipt.
Er bestaan ook staafjes met aan elke kant een NEM houder. Die zijn haast té kort, ergens vond ik een voorbeeld foto waarop te zien was dat de koppel-balk best nog lang is.




Gelijk al een basis gelegd voor eigen veroudering: reparatieplekken-imitatie.



Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
[Edit: ingeknipte4 eerdere posts, de platte wagen bouw hier als aparte post bij elkaar]

Volgende leuke ombouw projectje. Uit sloop had ik een Mä onderstel. Niet echt super kloppend qua maat, heb ik uit echt hout een bodem gemaakt zodat een platte wagen ontstond.
Hout had ik destijds gewonnen uit triplex. Goed nat maken en toplaag loshalen.
Nu heb ik voor dit soort klusjes fraaie houtfineer plaatjes bij een houthandel vandaan (Arnhemse Fijnhouthandel)

Daar gaan we,




















Gewichtjes uit lood onder lijmen om voldoende wagen gewicht te krijgen.






Op de Proxxon mini zaagtafel:

     






















Jemig, ik heb zelfs nog duurdere metalen buffers aangebracht. Even diameter voor het boorgat meten











En nog eens handgrepen op de hoeken maken uitmetaal en uit een druppel Kristal Klear of lijm een bolletje aan het uiteinde van die handgreep gemaakt.
Ik ging echt helemaal los op dit ding. En de maat planken is nog niet eens naar voorbeeld, te breed.











Dat bolletje Kristal Klear, potjes zie je op de achtergrond en houtlijm of zo kan ook, is na drogen ook netjes zwart geschilderd. Helemaal af.

Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Vervolg op bovenstaande...

Aangekocht model, iemand heeft een Junkers-52 model op een wagon geplaatst.
En daar is hij dan: de hierboven getoonde platte wagen.
Doet enkel dienst als beschermwagon (Schützwagen) voor dit ?ÜW? Überweite transport.










 
 

Nog wat foto?s van dit eigen bouwsel:







Zelf heb ik wel de ladingondersteuning verbeterd met wat model houten balken
















Vaste koppeling met imitatie schroefkoppeling.




Re: AnalogDriver's werkplaats - Nog meer foto updates
Weer een reeks leuke, interessante en soms verrassende werkplaatsfoto?s van wat zoal langskwam eerder op mijn werktafeltje. Bedoeld om te delen hoe ik dingen aanpak. Maar ook voor reacties over hoe dingen slimmer en handiger of beter kunnen. En voor mijzelf een gelegenheid om weer eens terug te kijken.

Eerst weer de ?echtholz? lasercut/print wagonbodem vervangingen.











Dan een reeks over het zelf aanbrengen van de handgrepen onder de buffers. Een detail dat zelden op H0 wagons zit, uitgezonderd een aantal Artitec en Brawa modellen waar het af fabriek wel op zit.
Maar vrij eenvoudig uit wat messingdraad te maken! Boortje, íets dikker dan je messingdraad, lijm en verfmix nodig.





     




En na verven dit resultaat. 






Kijk, daarom behoor je in mijn ogen een modelspoor wagon en lok nog wat te behandelen:
plastic rechts, een mooi model links:





Even tussendoor: twee oude metalen Electrotren wagons. Verder niets mee gedaan na aankoop, gewoon even op de foto.











Een oude Märklin ketel wagon voorzien van KKK en gele markeringen.
Weer lekker afslijpen  >:-D met vriend Dremel/Proxxon






Hier is de Symoba KKK gebruikt.









De gele en rode details, hier aangebracht met speciale verf-stiften. Die bleken mij in gebruik te duur, te snel op en te lastig. Maar die details doe ik nog steeds inkleuren.








Gemoderniseerd:










Sneak preview van een volgende post:

                 

Een Piko Hondekop die naast andere behandelingen (bestaande draaistellen behandelen o.a.) een typerende glimmende kop en lak laag krijgt.