Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wie gebruikt er ubuntu?

Gestart door BMW-Fan woensdag 21 juli 2010, 18:57:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie gebruikt er ubuntu?
Hallo

Ik heb net een nieuwe pc met linux erop, kun je alle marklin progamma's en andere modeltrein software hierop gebruiken?

Gr Eddie
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Koploper werkt ieder geval niet op Linux.

Gr, Ben.
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Ik ben al bijna 2 jaar "verlost" van Windows :-) (op privé gebied dan toch, op m'n werk zit ik als IT'er volop in de microsoft wereld)
(thuis draaien wij hier Ubuntu op alle 12 PC's die in huis zijn, gaande van server, desktops, laptops, netbooks t/m ARM-based SmartQ V7)

Via Wine kan je het grootste deel van windows software wel draaien.
(even googlen op winetricks, er zijn zelfs uitbreidingen, zodat je photoshop enzo ook kan draaien)
Ik draai in elk geval Wintrack onder Ubuntu zonder problemen,
Koploper heb ik (bewust) nog niet geprobeerd, ik ben overgestapt op RocRail :-)

"alle marklin programma's en andere modeltrein software" is nogal *vaag* hé,
misschien kan je wat namen noemen van programma's die je wil gebruiken ?
Eventueel wil ik je wel helpen met de boel aan de praat te krijgen :-)

EDIT: net koploper 7.1 gedownload, en die installeert en draait in elk geval WEL :-)
ik kan momenteel geen digitale interface testen, maar ben er zeker van dat dit ook werkt,
m'n K8001 met windows software, doet bitbanging op de parallelle poort, en zelfs dat werkt prima in Wine



succes,
Kris
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Citaat van: sn00zerman op woensdag 21 juli 2010, 20:14:51
EDIT: net koploper 7.1 gedownload, en die installeert en draait in elk geval WEL :-)
ik kan momenteel geen digitale interface testen, maar ben er zeker van dat dit ook werkt,
m'n K8001 met windows software, doet bitbanging op de parallelle poort, en zelfs dat werkt prima in Wine



Mijn Volvo rijdt ook op slaolie. In het boekje staat echter dat ik er diesel in moet gooien omdat de motor daarvoor ontworpen is of zoiets.

Zo ook Koploper. De maker meldt in de manual dat het draait en gekwalificeerd is voor Windows 95 t/m 7). En da's geen Linux, vandaar mijn antwoord. :P

Gr, Ben.
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Dat van die Volvo is maar een kromme vergelijking in dit geval ...
en ik wil die nog wel eens zien rijden op sla-olie (-: volgens mij is dat niet echt goed voor je motor.
(maar daarvoor ken ik te weinig van auto's/motors)
Die koploper onder wine draaien, heeft verder geen negatieve bijwerkingen/gevolgen.

't is niet omdat een maker geen "support" geeft, dat het niet kan / mag hé :-)
Als je tegenwoordig een laptop koopt, staat daar ook windows op in 95% van de gevallen,
met alle drivers enzo bij, en met een stickertje op "designed for windows 7".
Wil dit dan ook zeggen dat Ubuntu hierop niet kan / mag draaien ? nee, zeker niet,
alleen moet je niet rekenen op de hardware-leverancier voor support in dit geval.

Echter, als zo'n software-pakket draait onder wine, ben je op jezelf (of de ubuntu community) aangewezen
om alles uit te zoeken hoe je de zaak moet configureren / aan de praat krijgen.
Echter, als't éénmaal goed is geconfigureerd, werkt die software verder identiek aan zoals het op
Windows draait, je OS doet er dan niet meer toe, 't is de software die telt ...

Desalnietemin, als Ubuntu-gebruiker kan je inderdaad beter uitkijken naar software die "native" onder linux draait. (zoals RocRail bevoorbeeld)

groeten,
Kris
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Citaat van: sn00zerman op woensdag 21 juli 2010, 20:51:57
Desalnietemin, als Ubuntu-gebruiker kan je inderdaad beter uitkijken naar software die "native" onder linux draait.


Da's krek wa'k zeg. Heb er alleen niet zoveel woorden voor nodig.

En diesels rijden op slaolie. Maar het roet een beetje veel maar ruikt wel lekker. :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Ik gebruik Ubuntu 10.04 met RocRail en dat werkt uitstekend. Ik draai Ubuntu zelfs virtueel zonder problemen. Ik heb meerdere installaties parallel om verschillende dingen uit te proberen.

RocRail is Open Source en draait op alle soort systemen, zoals MAC, Linux (Debian, CentOS, Fedora, Suse en Ubuntu) en diverse vormen van Windows. Het is wel even wennen, want het is een zogenaamde Client-Server opstelling, maar als je dit eenmaal begrijpt is het erg leuk, want je kunt met meerdere PC's 1 baan besturen en zelfs vanaf de iPhone of Android-telefoon. Het is ontwikkeld door een Nederlander, die in Duitsland woont (Rob Versluis), maar wordt door vele mensen over de gehele wereld gebruikt. Ook de documentatie is in meerdere talen vertaald, zo ook het programma. Zie onder www.rocrail.org

Op 16 oktober 2010 zal ik er een lezing over geven in Bilthoven bij de HCCM.
Ik heb een demobaantje bij me met RocRail op 3 verschillende soorten systemen, gekoppeld.
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Citaat van: sn00zerman op woensdag 21 juli 2010, 20:51:57
Dat van die Volvo is maar een kromme vergelijking in dit geval ...
en ik wil die nog wel eens zien rijden op sla-olie (-: volgens mij is dat niet echt goed voor je motor.
(maar daarvoor ken ik te weinig van auto's/motors)
Die koploper onder wine draaien, heeft verder geen negatieve bijwerkingen/gevolgen.

't is niet omdat een maker geen "support" geeft, dat het niet kan / mag hé :-)
Als je tegenwoordig een laptop koopt, staat daar ook windows op in 95% van de gevallen,
met alle drivers enzo bij, en met een stickertje op "designed for windows 7".
Wil dit dan ook zeggen dat Ubuntu hierop niet kan / mag draaien ? nee, zeker niet,
alleen moet je niet rekenen op de hardware-leverancier voor support in dit geval.

Echter, als zo'n software-pakket draait onder wine, ben je op jezelf (of de ubuntu community) aangewezen
om alles uit te zoeken hoe je de zaak moet configureren / aan de praat krijgen.
Echter, als't éénmaal goed is geconfigureerd, werkt die software verder identiek aan zoals het op
Windows draait, je OS doet er dan niet meer toe, 't is de software die telt ...

Desalnietemin, als Ubuntu-gebruiker kan je inderdaad beter uitkijken naar software die "native" onder linux draait. (zoals RocRail bevoorbeeld)

groeten,
Kris

ligt aan het type brandstof pomp, is niet zo schokkend verder.
kerosine is ook gewoon diesel met wat minder accijns

bacterie groei in diesel, omdat diesel leveranciers verplicht zijn diesel aan te lengen met sla olie varianten is vervelender.
Zeker als je dat niet weet en je diesel voorraad in de zon heb staan.

Best vervelend als een dure machine een paar uur stilstaat door verstopte filters..

(dat 'best' is een understatement hoor)
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Bedankt voor jullie reacties. Dat rocrail lijkt mij wel wat, ik zie niet 123 of hij ook werkt met een cs2. Ik ben nu in het bezit van een ms1, wat zou ik erbij moeten kopen (ik wil alleen marklin producten dus geen ecos 8)) wil dit goed werken? Ik heb nu (nog) geen seinen ect. maar ik ben wel van plan om dit later nog erbij te maken. Jullie kunnen trouwens mijn baan bekijken in de link in mijn onderschrift :D Maar ik ben nog erg nieuw met linux, ik gebruik het sinds maandag :o toen ik mijn pc kreeg.

Gr Eddie
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Op onderstaande link, kan je zien welke centrales je kan gebruiken in combinatie met RocRail, de CS2 staat er in elk geval tussen :-)

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=controllers-en&DokuWiki=cff42902eaf2a5a2d367bb93fba5f98f
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
Citaat van: lucy op woensdag 21 juli 2010, 21:15:49

ligt aan het type brandstof pomp, is niet zo schokkend verder.
kerosine is ook gewoon diesel met wat minder accijns

bacterie groei in diesel, omdat diesel leveranciers verplicht zijn diesel aan te lengen met sla olie varianten is vervelender.
Zeker als je dat niet weet en je diesel voorraad in de zon heb staan.

Best vervelend als een dure machine een paar uur stilstaat door verstopte filters..

(dat 'best' is een understatement hoor)

Nee, diesel is niet hetzelfde als kerosine met minder accijns. :wink:

De eigenschappen zijn heel anders, denk o.a. aan temperatuur (negatieve graden). Daarbij is kerosine schraler. Daarnaast nog wat verschillen.

Maar je kan het wel in een diesel motor gooien. Draait prima, alleen zoals gezegd wat schraal.

Groeten

Olav
Re:Wie gebruikt er ubuntu?
ach, kniesoor die daar op let, ging meer om het idee.