Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  kwartje valt niet
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: kwartje valt niet  (gelezen 3493 keer)

hulz

  • Gast
kwartje valt niet
« Gepost op: maandag 19 juli 2010, 22:04:34 »

Ben toch van plan te gaan automatiseren. Ik snap blokken ik snap detectie. Maar ik lees inrij en uitrijblok  advies  40cm  (rem blok) maar wat doe ik met het stuk er tussen  een extra detectie of maag ik ook het blok helemaal in tweeën hakken voor detectie. Of stopt dan de trein te vroeg? Ik wel wel gehele detectie.
Gelogd

TheRealRailroadmaniak

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 juli 2010, 22:20:18 »

Als je gehele detectie wilt zul je toch in het midden een extra detectie plaatsen. En als je gewoon je blok in 2 verdeeld zal je trein te vroeg stoppen.

Tenzij je natuurlijk geen gehele detectie wilt, dat heb je maar 2 melders nodig en geen 3 per blok. Het nadeel is wel dat als juist op dat stuk een wagon los staat je computerbesturingsprogramma dat niet weet.

Groetjes,
Alexander
Gelogd

hulz

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 juli 2010, 22:31:11 »

dan zat wel op de goede weg .. spoor. Bedank voor dit verhelderd antwoord.
Gelogd

Mark147

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:kwartje valt niet
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 14:13:08 »

Met koploper heb je maar 2 blokken nodig (ook voor gehele detectie).
Inrij- en stopsectie.

Stopsectie is, zoals het woord al zegt, het deel waar de trein in stopt.

De inrijsectie is het deel waar de trein kenbaar maakt aan koploper: "hier ben ik".
Na meerdere malen over ditzelfde traject heen te zijn gereden zal de trein zelf leren wanneer hij moet afremmen en hoe snel dit moet gaan gebeuren.
D.w.z. dat hij dan wel steeds de opdracht moet krijgen om ook daadwerkelijk te stoppen.
De eerste keer zal de trein zeker te ver doorrijden, de volgende keer zal ie te vroeg stoppen, en daarna zal je langzaam maar zeker zien dat hij beter gaat remmen en op het juiste punt tot stilstand gaat komen.

Kortom, je hebt dan maar 2 melder per blok nodig (met koploper.
Hoe dat zit met andere besturingssystemen weet ik niet.

Groeten

Mark

Spoorman

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 15:16:58 »

In aanvulling op Mark en Alexander: 2 melders per blok is voldoende. Wil je echter volledige detectie dan is bij een lang blok de 1e sectie wel erg lang en kun je beter een 3e melder plaatsen.

Maar Koploper heeft tegenwoordig een mogelijkheid voor "virtuele melders". In dit geval kun je deze inzetten als 2e melder. Zie hiervoor de helpfile in Koploper. Die kun je dan gebruiken voor het afremproces. De 3e (echte) melder is de stopmelder.

Gr, Ben.
Gelogd

Mark147

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:kwartje valt niet
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 16:07:06 »

Maakt toch niet uit hoelang een eerste sectie is?
Of mis ik nu wat?

Heb nl een aantal blokken van 4 mtr met stopsecties van 50 cm, hou je dus 350 cm over. Nergens problemen mee, treinen stoppen netjes.

Ik hoor het wel.

Spoorman

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 17:42:40 »

Hoi Mark,

Dat remmen is inderdaad geen probleem, de lok zal netjes stoppen op de stopmelder. Maar als je sectie 350cm lang is krijg je wel een wat raar rijgedrag. De lok gaat veel te vroeg naar een lage snelheid. Mooier rijgedrag is als dit veel later gebeurt. Dat kun je doen met een 3e echte melder of een virtuele als 2e melder in volgorde. Kost niets, probeer het maar eens uit. :P

Uit de helpfile van Koploper:

In Koploper zijn drie snelheden van toepassing, namelijk:

·Maximumsnelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft een volgend blok kunnen reserveren.

·Gemiddelde snelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft geen volgend blok kunnen reserveren. De locomotief zal bij binnenkomst van dit blok afremmen naar de gemiddelde snelheid. Met andere woorden: als er nog twee bezetmeldingen volgen (zie de definities in onderhouden blokken) rijdt de trein volgens de gemiddelde snelheid.

·Minimumsnelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft geen volgend blok kunnen reserveren. Bij de bezetmelder halverwege het blok zal de locomotief afremmen naar de minimumsnelheid. Met andere woorden: als er nog één bezetmelding volgt (zie de definities in onderhouden blokken) rijdt de trein volgens de minimumsnelheid.


Gr, Ben.
Gelogd

hulz

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 18:17:32 »

 "virtuele melders zijn dus geen echte melders?
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 18:47:59 »

Heel erge neppe. :mrgreen:

Citaat:

Normale bezetmeldpunten zijn punten die worden gekoppeld aan een echte bezetmelder op je treinbaan. Deze bezetmeldpunten zijn het betrouwbaarst, daar Koploper zeker weet dat er iets is gebeurd op de baan. Een virtueel bezetmeldpunt bestaat niet op de baan en is alleen in de software aanwezig. Na het rijden van een afstand in centimeters of het rijden van een bepaalde tijd kan door Koploper een virtueel (=fictief) bezetmeldpunten worden gebruikt.
Gelogd

hulz

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 18:50:03 »

snap het nog niet waar kan daar wat over vinden in de koploper gebruiksaanwijzing?
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010, 22:33:22 »

snap het nog niet waar kan daar wat over vinden in de koploper gebruiksaanwijzing?
In de Koploper handleiding 7.1
Vanaf blz. 340, Virtuele bezetmeldpunten.


Mvg,
Peter
Gelogd

hulz

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 21 juli 2010, 00:08:16 »

ok bedankt voor zoveel input, heb 7.1 net afgedrukt, dacht dat er geen eind aan kwam.
Zal het morgen us rustig gaan lezen, maar zo uit mijn blote hoofd, met een virtueel  heb je dus eigelijk geen volledige detectie, achter gebleven wagonnetje enzo..?
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:kwartje valt niet
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 juli 2010, 19:57:25 »

Volledige detectie dien je altijd te doen met echte melders.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.018 seconden met 24 queries.