Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zoek je een leuke treinbouwruimte?

Gestart door jakeman zondag 18 juli 2010, 15:47:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De bouw van mijn baan
Ziezo weer een kleine update:
Hieronder is te zien dat ik hulp heb gekregen bij het solderen van de ringleiding en terugmeldbedrading aan de rails, Maikel kwam gezellig langs met zijn soldeerbout!
Hadden we helaas nog geen tijd gehad om zijn BR85 op m'n baan uit te proberen maar dat komt nog:-)


En zo hangen de draden nu:
Re:De bouw van mijn baan
Op een gegeven moment kreeg ik onverwachts nog meer hulp bij de bouw van het klimspiraal: :p



Het begin, de onderkant van de bak voor het klimspiraal:

Re:De bouw van mijn baan
Ziezo toch maar eens wat vroeger gaan slapen.. morgen weer een lange werkdag en veel kilometers maken :-( zo staat het klimspiraal er nu bij:


Re:De bouw van mijn baan
"Ziezo toch maar eens wat vroeger gaan slapen.. morgen weer een lange werkdag en veel kilometers maken  zo staat het klimspiraal er nu bij"

Het zal wel vertekenen op de foto maar het gaat kittig omhoog als ik het zo zie. Het ziet er perfect uit verder.  Drive safe.

Gr. Peter
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2007

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

het ziet er allemaal heel netjes en herkenbaar uit :wink:

Het leukste werk komt nog: het aansluiten :mrgreen:

Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake

Mooie vorderingen 8 8)
Wel opleten van de poes dat ze haar staart niet opheft, anders word dit een stinkboeltje.
Ik heb het namelijk aan mijn kl gehad. :(
Sindsdien is dit verboden terein voor poezen en ik heb er wel 4 van .

Ik kijk er naar uit bij de volgende vorderingen.
Groeten Benny
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Mooi verslagje. Kleine vraag: Wat is het BR nummer van die poes? ;-)

Groet, Andre
Re:De bouw van mijn baan
ja onze poes is nu een jaar oud en hij komt graag kijken als er geknutseld wordt in de kelder! Morgenavond gaan we weer verder met solderen, ik hoop dat we snel weer kunnen gaan rijden!

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Ik ben benieuwd! Je vorderingen zien er prima uit. Ik zie graag meerdere foto's van de vorderingen :).
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Leuke update van je baan. Je bouwt zeer netjes SUPER.

Groet

Ronald
Re:De bouw van mijn baan
Beste Jake,

Je ontwerp en de bouw zien er veel belovend uit. Zelfs de kat geniet nu al op zijn manier van je baan.

Mvg
Peter
Re:De bouw van mijn baan
sbbmarklin
gast

Re:De bouw van mijn baan
Goedenmorgen Jake,

Een advies van mijn kant: Ik zou als je weer modules bouwt de kop en zijkanten van je modules uit 1 stuk maken in plaats van 2. Hiermee verhoog je de stevigheid en haaksheid. Hout werkt namelijk altijd.

Voor de rest veel succes.

Gr Arnout.
Re:De bouw van mijn baan
Dankje allemaal voor de leuke reacties. We zijn weer vol goede moed verder aan het bouwen. Binnekort weer een leuke foto update! :-)

Citaat van: sbbmarklin op zondag 23 januari 2011, 08:26:03
Goedenmorgen Jake,

Een advies van mijn kant: Ik zou als je weer modules bouwt de kop en zijkanten van je modules uit 1 stuk maken in plaats van 2. Hiermee verhoog je de stevigheid en haaksheid. Hout werkt namelijk altijd.

Voor de rest veel succes.

Gr Arnout.

Hoi Arnout, De andere modules die achter de voorste modules moeten komen zijn hoger (stad en paradebaan), zodat je ook nog langs achter bij het schaduwstation kunt. Bovenop het schaduwstation komt het hoofdstation. Er komt een losse module bovenop deze klimspiraal met nog een klimspiraal, zodat die aansluit aan de hogere modules en alle modules niet hoger dan circa 47 cm blijven. Zo kunnen ze makkelijk op hun kant door de smalste kelderdeur die helaas niet breder is dan 57 cm..
Ik zal uiteraard rekening proberen te houden met de werking van het hout, en zal dat moeten onervinden zodra de werking zich aandient. Intussen hopen op de goede afloop en vol goede moed doorbouwen maar!
Groeten Jake
Re: Jakes baan: bouw klimspiraal en nieuw filmpje
Pfff zo en weer veels te laat geworden!!
Maar toch dan even een nieuw leuk testfilmpje van de bochten en doorgangen in de klimspiraal:



En een foto waarop links te zien is op welk niveau het hoofdstation uitkomt met eronder het´ingebouwde´schaduwstation en, jawel, met daarbovenop alvast het hoofdstation Bonn van Kibri nog ongebouwd in de doos!

Veel kijkplezier!
Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Gang is alles, maar ze blijven mooi in de baan :) Ziet er goed uit.

Gr. Peter
Re:De bouw van mijn baan
heej

ziet er goed uit ik  probeer onderhand wintrack te vinde maar hrb nu aleen demo maar weet niej hoe ik daarmee een foto maak ?

maar jouw baan ziet er goed uit succes met de verdere bouw
gr hans
Re:De bouw van mijn baan
Citaat van: hans16 op woensdag 26 januari 2011, 20:08:35
heej

ziet er goed uit ik  probeer onderhand wintrack te vinde maar hrb nu aleen demo maar weet niej hoe ik daarmee een foto maak ?

maar jouw baan ziet er goed uit succes met de verdere bouw
gr hans


Hoi Hans,

Met de demo kun je geen foto's maken of plannen opslaan, maar: druk op de toets PrtSc, ga naar Paint, kies daar plakken et voila: een afdruk van je scherm. Deze kun je opslaan als jpg en vervolgens met ons delen. Succes!
Re:De bouw van mijn baan
Ziezo nu eens wat vroeger naar bed :p
Hier nog een kleine update; het verloop na de klimspiraal terug de eerste module in;


De E94 en E18 hebben vanwege hun hoge pantografen de eer om het nieuwe traject te verkennen :-)

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Mooi bouwwerk zeer secuur.

Je hebt er dus aardig nachtwerk van gemaakt.

Verras ons maar weer snel met de volgende foto's

Groet

Ronald
Re:De bouw van mijn baan
Dennis1984
gast

Re:De bouw van mijn baan
In die eerste foto zit een beetje een M.C. Escher-effect! 8o. Ik moest drie keer kijken voordat ik hem snapte!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:De bouw van mijn baan
Citaat van: Dennis1984 op vrijdag 28 januari 2011, 23:48:06
In die eerste foto zit een beetje een M.C. Escher-effect! 8o. Ik moest drie keer kijken voordat ik hem snapte!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Haha Dennis dat vind ik nu juist zo leuk aan een modelbaan als je hem van alle kanten bekijkt, blijven mooie en verrassende aanzichten!
Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Ziezo met het weekend voor de deur toch nog maar een kleine update; vanavond heel de avond weer verder gewerkt met hulp van Maikel (als ik Maikel toch niet had :P) aan de Electronica onder de baan:


Alles gaat van module naar module met 25-polige multistekkers. De terugmelddraden moeten nog aan de Loconet prints bevestigd worden. De kleine draden van de ringleiding gaan eerst naar een mooi verdeelpunt; een op aanraden van Maikel gebruikte verdeelklem voor stroomdraad, zie onder; en hier zie je ook de Loconet print die onder elke module aanwezig is (klein detail; de print zat nu nog verkeerdom haha, moest even omgedraaid worden: de aansluitingen zaten aan de andere kant;

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van mijn baan
Strak werk Jake!

Een genot voor het (technisch) oog . . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Re:De bouw van mijn baan
Ha Jake,

Om jaloers van te worden. :( ;) Ziet er weer perfect uit.

Gr. Peter
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Ziet er goed uit. Leuk om mijn stickers nog steeds te zien op de printjes.

Groet,
Bert
Re:De bouw van mijn baan
En alweer veel te veel uurtjes in de treinenkelder doorgeploetert, en het einde is nog lang niet in zicht :P

Nog een overzichtsfoto van een paar dagen geleden:


Zo heb ik de C-rails vastgemaakt, hardhouten blokjes met schuim ertussen:


En zo ver zijn we nu; ik ben aanbeland bij het eerst zichtbare stukje baan. Omdat ik er later bijna niet meer bij zal kunnen wilde ik dit stukje met meteen flexrail gaan ballasten en vastzetten. Het wordt ook het eerste stukje de tunnel in:



Veel kijkplezier!

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
Prachtig ziet er echt professioneel uit :).
Ik zal het zeker blijven volgen en ideeën voor me zelf op doen
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Het wordt schitterend zoals je werkt. Ik zie dat je nu over gaat van C-rail naar K-rail. Doe je dit puur omdat je dan een stuk flexrail kunt verwerken of ga je de gehele baan met K-rail maken??

Groet  Ronald
Re:De bouw van mijn baan
matthijs-middelburg
gast

Re:De bouw van mijn baan
wat een baan zeg , en een mooi frame. keurig gewerkt !
Re:De bouw van mijn baan
Dennis1984
gast

Re:De bouw van mijn baan
Het schiet lekker op en het ziet er ook keurig afgewerkt uit. Ik ben benieuwd.

Maar wordt je baan nu zoals op je originele baanplantekening? Want ik herken het er niet echt in.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2011

online
Re:De bouw van mijn baan
Dag Jakeman,

allereerst een mooi ontwerp en zeer mooi uitgevoerd tot nu toe!

nu een tip om modulebakken te koppelen voor zover je er nog wat aan hebt:
standaard deurkozijn schanieren, kwestie van vast schroeven per 2 of 3 afhankelijk van de breedte van de module, de pennen bij het uiteinde iets rond slijpen met een dremel of iets dergelijks en je hebt een bijzonder degelijke verbinding die niet of nauwelijks werkt, goedkoop en bedrijfszeker is.
bovendien makkelijk los en vat te maken is.
ik heb bij mij ze er nu 4 jaar onder zitten en meerdere malen los en vast gehad zonder ook maar 1 probleem.

met vriendelijke groet,

stephan
Re:De bouw van mijn baan
Dank jullie wederom voor de leuke complimenten!, voel me wel vereerd 8)

@ Hoi Stephan,
Dat wil ik nog wel proberen, ik heb tot nu toe M10 Bouten en schroeven gebruikt voor het vastzetten van de modules, wat tot nu toe wel werkt, maar ben bang dat er misschien toch rek komt in de gaten in het hout op den duur, dus extra zekeren met schanieren zou inderdaad wel een optie zijn. Dank in elk geval voor de tip (Y)

@ Hoi Dennis,
Het eerste baanplan helemaal in het begin van mijn draadje was een driehoeksbaan. Een erg mooi ontwerp al zeg ik het zelf alhoewel wel wat ambiteus, en op zich nog wel een leuke uitdaging eventueel ooit nog eens te gaan bouwen als ik een vaste baan zou kunnen bouwen. Ik ben er echter achter gekomen dat die baan in modulevorm eventueel te ingewikkeld gaat zijn en vrij moeilijk hanteerbaar. Ook bleek dat je moeilijk overal bij kunt als hij in elkaar zit en daadwerkelijk in een hoek van een kamer zou staan. Eventueel zou deze baan in N of TT schaal een beter bereikbare optie zijn.
Ik heb uiteindelijk een tweede ontwerp gemaakt dat me handzamer en makkelijker in modulevorm te bouwen leek, aangezien ik de baan dan altijd makkelijker kan verplaatsen of om eens mee te doen aan een beurs. Dit tweede ontwerp is ook aanzienlijk goedkoper om te bouwen en ik wilde ook niet 3 jaar wachten en bouwen voordat ik weer eens kon gaan rijden met m'n treinen :P

@Hoi Ronald,
In eerste instantie leek me C-rails robuuster en steviger om moeilijk bereikbare stukken te leggen zoals het schaduwstation. K-rails in de zichtbare gedeelten vind ik persoonlijk mooier voor de afwerking met ballast etc. Achteraf zie ik uiteindelijk meer voordelen in K-rails als je de baan wil voorbereiden voor automatische besturing, mede vanwege de mogelijkheden met plastic railasjes en al op de voorhand gescheiden railassen ivm massadetectie. Gelukkig gaat C-rails voorbereiden met een dremel ook redelijk snel, maar je vernielt in feite wel heel je dure rails, die later voor niets anders meer te gebruiken is. Een gedeelte van de C-rails in mijn baan is nieuw maar er zat ook 2e hands rails tussen waar alsmaar stukjes afbraken. Ook is bij het vastzetten gebleken dat je als je de rails met bedding vastklemd en dan indrukt er uiteraard hoogteverschil ontstaat bij het vastzetten en dat zorgt voor problemen bij modulescheidingen. Dat is natuurlijk bij elke situatie anders maar bij mijn baan dienen de modules volledig op zijn kant te kunnen vanwege de doorgang door de deur, en daarnaast wilde ik perse zo veel mogelijk geluidsisolatie behouden en wilde dus geen schroeven in de rails draaien. Vastlijmen of dubbelzijdige tape leek me ook geen solide optie. Vandaar dat ik ervoor koos de rails vast te klemmen met hardhouten blokjes met schuim ertussen. Daarnaast biedt  K-rails uiteraard de optie de flexrail te gebruiken voor lange rechte stukken en het stuk in mijn baan met de mooie flauwe bocht. C-rails maakt ook veel meer geluid, ook met isolatie onder de rails. Vandaar dus al met al de overgang van C- naar K-rail :-)
Re:De bouw van mijn baan
Wat een ruimte heb jij tot je beschikking zeg,, veel succes met verder bouwen! :O :O
Re:De bouw van mijn baan
Ik was bij de Modelspoorgroep Den Bosch wederom te gast dit weekend waar ik dankzij Maikel weer een leuke workshop mocht bijwonen. En wat een ontzettend mooie en inspiratievolle banen op deze club.

Re:De bouw van mijn baan
En nog een kleine update van de bouw van m'n eigen baan;
De eerste aanzet voor het spoorbruggetje over het water op het onderste zichtbare level, het moet nog flink geplamuurd en bijgewerkt worden:

En de eerste Loconet print is reeds aangesloten (met de sticker van Bert er nog op :-)):

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Ha Jake,

Lekkere tijden staan er bovenaan jouw berichtjes, Slaap jij nooit?? 8o

Dat riviertje gaat heel mooi worden, ik zie het nu al. Je zou het bijna zo laten met die "grondlagen" in de rivierbedding.
Succes met de bouw en bedankt voor je bezoekje aan mijn draadje en complimenten.

Gr. Peter
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Peter ik krijg bijna een chronisch slaaptekort maarja deze hobby is ook zo ontzettend verslavend! En het bouwen is zo leuk!!
Hier nog een paar foto's van hoe het bruggetje over het water wordt. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik het water met Giethars of Bootlak zal maken, en of ik dan het muurtje van het bruggetje van schuim kan maken of van Klei.
Daarna kan ik het hoofdspoor verder maken tot aan het hoofdstation, en eindelijk wat met de automatisering testen van het schaduw- en hoofdstation! :-) Kan niet wachten!!



Groeten, Jake
Re:De bouw van mijn baan
Jake

Ziet er gaaf uit die brug!!
Ik denk dat het een heel mooi kabbelend beekje gaat worden waar je leuk treinen kan fotograferen.

Groeten Martin
Re:De bouw van mijn baan
compromis100
gast

Re:De bouw van mijn baan
supper mooien baan.
hoelang heb je hier al aan gewerkt?

Groetjes Ronald
Re:De bouw van mijn baan
Electronica Freak
gast

Re:De bouw van mijn baan

mooie baan :thumbup:

vraagje:
van welk merk/type zijn die loconet terugmeldingsdecoders ?

gr,
Matthijs :biggrin:
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2007

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,


Ik zie nu pas dit draadje. Super baan aan het worden. ik zal je zeker blijven volgen.
Succes verder. Neem wel je slaap op tijd.
Re:De bouw van mijn baan
Dank allen wederom voor de positieve berichten. Moet zeggen dat dit forum en de leuke reacties altijd heel veel positieve energie geven om verder te gaan met bouwen, ook al zit het in het echte leven soms enorm tegen.

@Ronald;
Ik ben ongeveer eind April 2010 begonnen met het aanschaffen van eerst het ontwerp programma PC-rail en daarna Wintrack. Heb eerst wel bijna 50 ontwerpen gemaakt. Ondertussen ben ik langzaam gaan sparen en heb via allerlei kanalen een aantal leuke treinen, gereedschap en materialen aangeschaft. Vervolgens heb ik me het voor mij toen nog compleet nieuw zijnde digitale bedrijf en zijn mogelijkheden eigen gemaakt en allerlei handigheden via dit en andere forums en tips van aardige medespoorders gekregen. De tips van ArjanM, Freak, Bert, Anne, John, Ben, Maikel en anderen hebben me enorm geholpen. Eerlijk gezegd ben ik pas begonnen met bouwen net na de Kerst 2010, en we zijn nu dus bijna 2 maanden verder. Het eerste deel van het Hout kwam namelijk pas net na de Kerst binnen, en het tweede deel eind vorige week pas. Sinds de kindertijd al bezeten van modeltreinen, en dit was een droom om ooit eens waar te maken, de meest professionele baan bouwen die binnen je bereik lag, met alle know-how die je hierin in je leven hebt opgedaan.
Ik denk als je eenmaal gedreven aan iets bent begonnen, dat je niet kunt stoppen!

@Jaap;
Je hebt helemaal gelijk, ik zal eens wat vroeger naar bed gaan, maar als ik in de treinenkelder ben, lijk je de tijd te vergeten en heb je zoveel energie om verder te gaan met bouwen!

@Matthijs,
De Loconet terugmeldprints heb ik besteld via Spoorhobby, Bert heeft ze voor mij in elkaar gezet. De PC-to-Loconet onderdelen voor de print kwamen van Peter Giling. De bedoeling is deze week de IB in te ruilen voor een Ecos2 zodat ik toch met de volle rijstappen zowel MFX / Motorola als DCC aankan, maar toch Loconet kan gebruiken en daarmee de seinen, terugmeldingen en zoveel mogelijk wissels aan te sturen. Dit is voor een 3rail baan een van de beste oplossingen lijkt me.

@Martin;
Inderdaad lijkt me dat erg leuk op die plek later wat mooie treinen te gaan fotograferen. Maar ik denk dat het nog wel enige tijd zal duren voor we daar zijn. Vol frisse moed en ijver doorbouwen ik houd je op de hoogte!

Dank voor jullie complimenten!
Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Electronica Freak
gast

Re:De bouw van mijn baan
Citaat van: jakeman op dinsdag 08 februari 2011, 11:17:15
@Matthijs,
De Loconet terugmeldprints heb ik besteld via Spoorhobby, Bert heeft ze voor mij in elkaar gezet. De PC-to-Loconet onderdelen voor de print kwamen van Peter Giling. De bedoeling is deze week de IB in te ruilen voor een Ecos2 zodat ik toch met de volle rijstappen zowel MFX / Motorola als DCC aankan, maar toch Loconet kan gebruiken en daarmee de seinen, terugmeldingen en zoveel mogelijk wissels aan te sturen. Dit is voor een 3rail baan een van de beste oplossingen lijkt me.

ESU komt dit jaar uit met een adapter: ECoSlink :arrow: Loconet  :important: :important:
vanwege deze ontwikkeling ben ik ook van plan om loconet te gaan gebruiken i.c.m. de ECoS :biggrin:

gr,
Matthijs
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Matthijs,
Op het moment dat ik met Loconet wilde werken had ESU het nog niet, en de print zal een stuk goedkoper zijn dan de ESU en hetzelfde werk doen. Als er niet zo'n print zou bestaan, dan had ik ongetwijfeld die van ESU gekocht. Ben er wel benieuwd naar, de werking ervan en de levertijd wanneer men er daadwerkelijk 1 in huis kan hebben. Volgens mij heeft ESU (nog) geen Loconet bezetmelders. Ik wilde niet met S88 en de diode truuk gaan werken omdat ik dat een achterhaald systeem vond, ook al werkt het wel bij een aantal mensen en zijn zij er tevreden over. Wel ga ik deze week toch maar over tot de aanschaf van de Ecos2.

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake, ik herken dat wel, een baan bouwen is bijna verslavend, zeker als het lekker loopt, maar na middernacht wordt ik wel teruggefloten door mijn vrouw  :D.
Om de een of andere reden heb ik je topic nog nooit eerder geopend, ik schaam me diep  :oops: :lol:. Wat een mooie en solide module bouw laat je zien, ik ben zeer benieuwd naar de scennery, vr gr Arie
Re:De bouw van mijn baan
Electronica Freak
gast

Re:De bouw van mijn baan
Citaat van: jakeman op dinsdag 08 februari 2011, 11:58:33
Volgens mij heeft ESU (nog) geen Loconet bezetmelders.

klopt , ESU heeft geen loconet bezetmelders.
of ze er mee gaan komen , zal de toekomst wel uitwijzen :confused: :cool:

gr,
Matthijs
Re:De bouw van mijn baan
ron van den broek
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Je hebt het gas er op zo te zien en je onderneem het goed en degelijk, compliment.
Wat betreft je water: giethars heb ik geen ervaring mee, bootlak wel al enkele malen.
Bevalt mij prima, je moet uiteraard wel wat geduld hebben want je moet laag voor laag gieten en het heeft nu eenmaal tussendoor z'n droogtijd nodig. Je kleur kan je zelf bepalen dmv je bodem te schilderen. En dan kan je ook je diepte bepalen met de verf, bv donker egaal is diep maar doe je de kanten weer wat lichter creëer je ook weer diepte van de zijkant van het riviertje of sloot naar meer diepte in het midden. En zorg dat alles goed afgedicht is want water loopt overal naar toe ook waar het niet mag en zeker als he water giethars of lak blijkt te zijn.

Mvg Ron :)
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

Ben het met je eens over de voordelen van K-rail t.o.v. C-rail. De C-rail is wel mooi robust en heeft goede rijeigenschappen, maar je moet inderdaad veel slijpen (en dus beschadigen) om je blokken te maken. Dit geeft een probleem als je eventueel ooit iets veranderd en besluit om rails te verkopen.

Wat betreft het afbrokkelen van het kunststof. Dit is een probleem bij de eerste generatie C-rail. Tegenwoordig is dit probleem niet meer aanwezig, omdat blijkbaar de samenstelling van het kunststof gewijzigd is. Je kunt een mail naar Märklin Duitsland sturen met eventueel foto's van de beschadigde rails. Vaak wordt het kosteloos of tegen een kleine vergoeding opgelost en heb je mooie nieuwe rails. In de rails vindt je aan de onderzijde een fabricage stempeling met een datum. Aan te bevelen is rails aan te schaffen van na 2000.

Ik zie dat je zelfs verhogingen maakt van multiplex dit ziet er zeer fraai uit. Waarschijnlijk werk jij met een bovenfrees om die mooie schuinte te verkrijgen aan de randen van het hout. Als ik zie hoe jij werkt kan ik niet wachten om straks je scenery te zien.

Succes verder met bouwen.

Groet  Ronald
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Ik had helemaal niet in de gaten dat je al zo hard aan het bouwen bent. Het ziet er allemaal heel gaaf uit. En ondanks het moordend tempo dat je aan de dag legt ook goed doordacht. Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen.
Re:De bouw van mijn baan
Dank Ron voor de tips, ik heb zojuist toch maar eens 2 pakken (dure) waterdrops van Noch gekocht en ga daar eens mee experimenteren, maar eerst wat extra diepte maken in de vaargeul van het riviertje, dichtplamuren, stenen, riet en rotsen inplakken, schilderen, drogen en dan de oven in met die waterdrops!!
Ik moet eerst het water ingegoten hebben voordat ik de boel straks aan alle kanten dichtbouw en er dan niet goed meer bijkan. De hoofdbouw stagneert en wacht op een stukje scenery dus :-)

Arjan, dank voor de lof ik kijk nog regelmatig vol bewondering naar je servo's en filmpje. Ik hoop dat het mij ook lukt de servo's en automatisering zo goed werkend te krijgen!

Ronald, ik heb helaas geen bovenfrees, maar heb gewoon de decoupeerzaag met vaste hand en wat voorzichtigheid goed schuin gehouden met zagen :-)
Ik wil nog meer diepte creeren in het midden van de rivier en ben daarmee nog wat aan het stoeien geweest. Dank voor je lof!

Heb inmiddels de Ecos 2 gekocht en een 2rail bouwer blij gemaakt met de Intellibox en power4 booster. Heb er al even mee zitten stoeien en wat locs ingevoerd, maar kon het niet laten weer verder te bouwen zodat ik zsm de automatisering kan testen. Nu is het nog even wachten op de Loconet-Ethernet print, die bij het testen bij Bert nog niet helemaal deed wat ie moest doen, maar dat zal vast en zeker goed komen, tenslotte werken ze er o.a. zeer succesvol mee op de MSG Venlo.
Zsm volgt weer een foto update, op naar het level van het hoofdstation!!

Groeten en goedenacht wederom

Jake