Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zoek je een leuke treinbouwruimte?

Gestart door jakeman zondag 18 juli 2010, 15:47:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De bouw van mijn baan
Heyhey,

Ik wil de Trambaan besturen met de pendelfunctie op de Ecos of uiteraard ook met Koploper. Het Faller carsystem lijkt mij ook te besturen met koploper echter daarvoor ben ik nog allerlei draadjes aan het lezen en ook het systeem van Miniatur Wunderland in hamburg aan het bestuderen, met de automatische acculaders waar de auto's inrijden als de accu op is. Fantastisch hoe dat werkt!! Op dit moment zijn ze het onderstel voor de tafel aan het lasse ndus helaas ben ik jullie nog even foto's verschuldigd. Die zullen weldra volgen als ik de eerste houten platen erop kan gaan monteren. Momenteel ben ik uiteraard druk met dingen te verkrijgen uit mijn verlanglijstje en technische zaken als meten, electrische sturingen en meldingen, koploper en Esu zaken aan het bestuderen.
De afmetingen van de baan zijn nu 380 cm aan beide hoekzijden. Ik heb ook een andere versie gemaakt voor als aan 1 zijde de lengte langs de muur 380cm kan zijn maar de andere zijde 'slechts' 315 cm lang. Alle hoeken zijn 45 graden behalve de hoek die is uiteraard 90 graden. Mijn Treinkelder is echter nu groter omdat ik toen het ontwerp klaar was, toch voor een ander huis gekozen heb. je gelooft het nooit, maar ik ben dus weeer het ontwerp aan het aanpassen, en proberen iets interessanters met de zijnlijn te doen, de draaischijf op stationsniveau proberen te krijgen, meer Tramspoor en nog flauwere bochten in de zichtbare hoofdtrajecten. helaas heeft M* voor de 2274 geen buitenbocht, en is er geen radius tussen R2 en R4, dus het wordt erg veel met flexrail werken. Ook hiervoor ben ik al flink wezen zoeken naar de beste oplossing om snel en efficient flexrail te zagen en buigen.


Ik houd jullie op de hoogte!!

Groeten JaKe
Re:De bouw van mijn baan
Wauw Jake, wat een mooi plan! Gezien het aantal rails en treinen wat je nu hebt, neem ik aan dat je die mooie open auto uit je avatar gaat verkopen om dit niet geringe begrotinkje rond te krijgen ? ;-)

Succes ermee!

Roland
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Ik ben benieuwd naar het eind ontwerp. Aan de hand van de afmetingen zie ik dat het een flinke baan wordt.
Succes met je ontwerp.

Groet, Andre
Re:De bouw van mijn baan
caponordtraveller
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hoi dag Jake,

knap plan heb je !  :) Veel rijdende treinen mogelijk en dus veel beweging, altijd een leuk gegeven.  :lol:

Alleen zal je rug er niet zo tevreden mee zijn  :?
Zorg dat je dus eerst achteraan begint te bouwen en dan stelsel matig vooraan aan en bijbouwd,

succes zou ik zeggen en vooral veel plezier eraan !!!  :lol:


tot dan


steven
Re:De bouw van mijn baan
Hieronder nog een Foto van de 'probeerbaan'op de zolder van ons oude huis. Ik mis m'n treinen heel erg, want ivm de verhuizing ben ik nog niet toegekomen om in de kelder van ons nieuwe huis te beginnen met de opzet van de nieuwe baan, maar het zal niet lang meer duren!! Het onderstel van de nieuwe tafel heb ik laten lassen en wordt aankomende week geleverd dusss...... ik zal snel meer foto's erop zetten met het begin van de bouw van de nieuwe baan!

Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Jake,

Leuke foto's van je oude probeerbaan. Ben benieuwd naar je nieuwe baan.

Groet, Andre
Re:De bouw van mijn baan
Hier een leuk nieuw plaatje van m'n nieuwe ontwerp voor de baan in de kelder van ons nieuwe huis, nu als test met m'n zelfgemaakte nieuwe achtergrond erachter. Die achtergrond wil ik laten drukken en achter de baan ophangen.
Re:De bouw van mijn baan
Hier 3 foto's van station Antwerpen waar ik deze week was, waar we binnenkort iets gaan filmen voor een speelfilm. Een ontzettend mooi station!
Re:De bouw van mijn baan
Re:De bouw van mijn baan
Re:De bouw van mijn baan
Mooi station inderdaad, erg ingenieus. Moet je is een keer naar hbf Berlin gaan, daar kijk je je ogen uit :shock:
Re:De bouw van mijn baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De bouw van mijn baan
Dag Jake.
Geweldig dat je binnenkort in je nieuwe ruimte een treinbaan kunt gaan bouwen.
Het station van Antwerpen is een prachtig staaltje architectonische kunst en zou op een grote Belgische baan zeker prachtig staan! 8)
Misschien een "meester" project voor onze Belgische bouw kunstenaars?

Veel plezier en succes met de bouw van je nieuwe baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De bouw van mijn baan
Eindelijk een proefje in de kelder van ons nieuwe huis: testopstelling voor de lengte van de stationssporen :-)
En eindelijk eens een fatsoenlijke treinenruimte! 1 kelder van maar liefst 900x420 cm (zie foto), en 2 kelders van 400x320 cm. Dit wordt een treinen mini world :D

Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Jake,

Tja, daar kan menig forum lid niet tegen op, tegen deze geweldige afmetingen.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Succes, Andre
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

:shock: lekker veel ruimte voor je hobby,
Zie dat je ook plannen hebt voor een digitale versie van FCS,
er zijn mij in ieder geval 2 systemen bekend. 
vooral omdat je nog moet beginnen met de aanleg van je FCS is misschien MCC een goede keus.


DINAMO / MCC
http://dinamo.vanperlo.net/   zie ook http://www.1op87.nl/  en      Spoorh0.nl
MCC werk met 2 zenddraden in de rijweg en reedcontacten en wordt onder andere gebruikt bij http://www.railzminiworld.com/

En DC-Car  dit werk door middel van IR  meer info op http://www.miniatuura.nl/

succes met je keuze

Groetjes Eric
Re:De bouw van mijn baan
Hier een leuk filmpje van de oude proefbaan op zolder waarin je al wat van mijn rijdend materiaal kan zien:

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="
Re:De bouw van mijn baan
 ik kan niet wachten met de voortgang van mijn nieuwe baan, maar moet nog even op het onderstel van de treinafel wachten!
Re:De bouw van mijn baan
Mercruiser
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Die witte blokken waar jij je rails op hebt liggen in dit filmpje, is dat gewoon piepschuim?

Het ziet er nl zo strak uit... hoe heb je dat gedaan..

Ben benieuwd naar je uiteindelijk baanplan en project..

Groetjes..
Re:De bouw van mijn baan
Dag Mercruiser W

Dat zijn piepschuimen blokken die kan je kopen in hellingen van 3% en 4%, ze zitten aan elkaar vast en zijn heel buigbaar door het zigzag patroon waarin ze gesneden zijn. Je kan ze ook makkelijk uit elkaar halen en zo je helling verlengen of inkorten.  Dat is ideaal want zo kan je even experimenteren met je hellingen en vormen van je baan met je helling. Het kost per complete helling 14 Euro als ik me niet vergis, en heb het gekocht bij De Spoorzoeker in Borkel en Schaft, een erg leuk klein winkeltje waar ze vooral 2 rail hebben, maar ook inruil dingen en aparte dingen zoals ook de brug die ik daar gekocht heb en nog nergens anders ben tegen gekomen:

http://www.de-spoorzoeker.nl/index.php?id=3&a=product&pid=6593


Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Inderdaad mooi spul, die helling. Als ik de link volg, kom ik echter uit bij de (overigens ook interessante) workshop. Heb je een leverancier van die hellingen en denk je dat je die ook permanent in een (onzichtbaar) gedeelte van je baan) op kunt nemen? Met andere woorden: is het stabiel genoeg?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
William
Re:De bouw van mijn baan
De link gaat naar de hoofdpagina van winkel " de Spoorzoeker"  in Borkel en schaft (onder Valkenswaard), waar ik dat materiaal gekocht heb. Een erg leuke winkel met ook veel 2e hands, veel "specialere dingen" zoals Kato Trams, tramrails, H0e, H0m, TT en scenery materiaal. Ze zijn overwegend 2-rail en Uhlenbrock georienteerd maar hebben ook een vitrine 3-rail. Voorop de pagina van deze winkel staat inderdaad nu een uitnodiging voor een workshop, maar links en boven kun je naar producten, contact etc.
Als je de gesneden piepschuim blokken, want dat zijn ze feitelijk, goed vastlijmt of met dubbelzijdige plaktape vastzet is het inderdaad erg stevig. Bij mij in elk geval zat het zeer goed vast, zo vast zelfs dat het piepschuim afbreekt als ik het met enige kracht probeer los te halen. Ik zet het eerst vast met spelden voor de precieze vorm en als het dan helemaal goed is pas met dubbelzijdige tape stuk voor stuk. De rails kun je vervolgens evt met lange naalden of tevens dubbelzijdige plaktape vastzetten die je in het piepschuim prikt. Laat maar een foto zien als je het op je baan hebt gebruikt!

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Hier even een leuk filmpje van m'n nieuwe proefbaan in het nieuwe huis: de E103 en E110 samen achter elkaar  8) Ondertussen wordt de eerste module gebouwd en de proefbaan voorbereid voor Rocrail met Loconet ! :-)

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2007

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

je hebt een mooie ruimte ter beschikking 8)

Heb je al een nieuw plan?

Groetjes, John
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Jake,

Is die hele ruimte voor je modelbaan gereserveerd? Dan heb je een prachtige ruimte om je uit te leven.
Leuk filmpje van 2 mooie treinstellen.

Groet, Andre
Re:De bouw van mijn baan
Hey ja de hele kelder is in principe voor de baan gereserveerd, maar ik begin met de eerste modules zodat ik altijd flexibel blijf in het aanpassen van de baan, omdat ik de baan ook als vitrine of op een beurs zou willen kunnen inzetten. Hiernaast heb ik nog 3 kelders van 3 bij 4 meter, daar zou in de toekomst een H0e baan kunnen komen of een schaduwstation of klimspiralen voor de hoofdbaan. Ach maar dat is toekomstmuziek :-)

Hier kan je nog wat mijn ruimte en nieuw materiaal zien: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20174.0
Hier wat foto's van de grootste Kelder; hij is 950 bij 420 cm!






Dit is de kelder ernaast waar ik net begonnen ben met de eerste module:

Dit is de "voorraadkelder" met rails, airbrush, originele verpakkingen, scenery etc:



Ziehier de eerst aanzet van het dorpje in elkaar gezet door m'n vriendin, de precieze vorm en samenstelling daar zijn we nog niet over uit, maar het staat alvast niet slecht als decoratie in de gang van ons huis:
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Wat een waanzinnige ruimtes heb je tot je beschikking. :shock:
Daar kunnen de meeste (waaronder ik ook) alleen maar van dromen.
Succes met de bouw van je baan.

Gr.
René
Re:De bouw van mijn baan
Dennis1984
gast

Re:De bouw van mijn baan
Wat een gigantische kelder zeg! Ik zie dat je in Valkenswaard woont... vind het zo jammer dat huizen in de randstad bijna niet onderkelderd zijn :(. In Limburg is dat volgens mij bij veel meer huizen wél het geval! Je kunt wel een Tilly-project beginnen in die kelder van jou, of is dat niet je bedoeling?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De bouw van mijn baan
Wauw wat een ruimte!

Je hoopt nog dat je de lotto wint voor 10.000 rails? :lol:
Re:De bouw van mijn baan
 :shock: Had vroeger ook zo'n ruimte met verwarming op een zolder,... Maar ben nu verhuisd en heb het nu niet meer...


groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van mijn baan
Citaat van: Tilly op donderdag 30 december 2010, 04:05:52
Hoi Jake,

je hebt een mooie ruimte ter beschikking 8)

Heb je al een nieuw plan?

Groetjes, John



Hoi John,
Ik heb een paar goede plannen gemaakt waarbij ik altijd min of meer bij hetzelfde stations- en stadsplan uitkwam, en over sommige andere dingen bleef ik teveel twijfelen. Daarbij zijn de financien ook een kwestie in die zin dat een dergelijk groot plan min of meer in de orde van jouw plan ten opzichte van de plek in mijn kelder plus de bouw ervan toch wel een 5-6-7 jarenplan zal worden. Daarom heb ik besloten te beginnen met de bouw van de modules van het hoofdstation, schaduwstation en klimspiraal en het gedeelte waar ik zeker over ben, zodat ik ook eerder kan gaan rijden, en later de andere modules kan afmaken. Zo blijf ik enigzins flexibel met het plan, en kan ik de baan verplaatsen of veranderen, aangezien sommige modules op meerdere manieren aan elkaar kunnen. Ik hou je zeker op de hoogte met foto's en uiteraard ben je hier ook welkom voor een koffie en een praatje.
Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

Waanzinnege ruimtes heb je, een paar kelders  :shock: :shock:

Ben blij dat ik een ruimte heb van 3 bij 4 voor mijn baantje  :? 8) :lol: :lol: :lol:

Gr Einte
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van mijn baan
Dag Jake.

Stond daar in de hoek nog ergens een jumbo-jet? :mrgreen:
Tjeemig man wat een ruimte . . .
Moet nog wel 't een en ander gebeuren lijkt me.
Veel plezier met bouwen :wink:

Groeten,

Erik.
Re:De bouw van mijn baan
Ja ik begrijp de reactie volledig, dat was die van mij en mijn vriendin ook toen we naar dit huis gingen kijken en de eerste rondleiding kregen.. We vonden de huizenprijzen in Nederland de pan uit rijzen en wilde meer ruimte, toen kwamen we dit dus tegen, en goed bereikbaar langs de snelweg Eindhoven-Antwerpen. Ook voor mijn werk moet ik regelmatig naar Breda, en dat is nu ook dichterbij dan vanaf Valkenswaard. Ik rijd soms voor mijn werk zo'n 1200 km per week, en ben dan ook wel eens naar Hoorn, Enkhuizen etc gereden waar ik dan toch leuke treinen via Marktplaats heb opgehaald, dus afstand is voor mij niet zo'n probleem. Belgie lijkt voor veel mensen ver, maar dat is dus heel dichtbij :-)

Hieronder de tekening van de bouw van de eerste 4 modules waarvoor het Hout zojuist is binnengekomen en een idee voor (voorlopige) uitbreidingen zodat ik in elk geval kan gaan rijden:



Als de eerste modules klaar zijn kan ik van daaruit de baan gaan uitbreiden zodanig dat ik bijna weer bij het originele idee van de driehoekbaan uitkom!


Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2007

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

een prachtruimte en een mooi plan.

Groetjes en tot binnenkort, John
Re:De bouw van mijn baan
Hier nog wat nieuwe foto's van m'n materiaal op 't in aanbouw zijnde eerste schaduwstation!


En hier de Tram, vorige keer in Houten gekocht, voor in het stadje als dat ooit klaar komt! Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De bouw van mijn baan
Dag Jake.
Zo te zien begint nu alles in elkaar te passen! 8)
Mooie ruimte, mooi ontwerp en ook mooi materieel.
Het trammetje is prachtig en zal in een oud vestingstadje prachtig tot zijn recht komen.
Nu nog "even" de baan bouwen en klaar is Kees Jake! :lol:

Veel plezier en succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De bouw van mijn baan
EKdesign
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

man wat een ruimte, het is al eerder geschreven, daar zou menig modelspoorliefhebber jaloers op zijn, ik in ieder geval wel. :lol:
Mooi plan en ben benieuwd naar je eerste bouwfoto`s de komende tijd.
Suc6 met de opbouw.
Re:De bouw van mijn baan
Ziezo niet stil gezeten de eerste module staat op zijn poten! Hoop eind vd week te kunnen beginnen met het solderen van de ringleiding en meldcontactpunten van het schaduwstation!


groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Hallo, lo,lo,lo,lo (echo)

Wat een balzalen zeg. Boffert. Succes met de bouw.

Gr. Peter
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De bouw van mijn baan
Wouw Jake,

Wat een machtige ruimte heb jij in je nieuwe huis. Leuk bouwplan heb je en ik ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien.

Nog bedankt voor je reactie op mijn topic.

Groet

Ronald
Re:De bouw van mijn baan
Pff ziezo het is weer veels te laat maarrr....
Hier nog een paar foto's van de bouw van de eerste 3 modules; het schaduwstation wat onder het hoofdstation komt te liggen:



Morgen gaat de zaag in de rails:D :

Morgen gaat de zaag in de rails:D
Groeten Jake
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
mooi schaduwstation bengt me op ideeen, van die dremel ga je heel veel plezier beleven.
Re:De bouw van mijn baan
Dat ziet er strak uit. Dat belooft wat voor de toekomst.

Gr. Peter
Re:De bouw van mijn baan
Dennis1984
gast

Re:De bouw van mijn baan
Dat wordt mooi Jakeman!

Is het nou beter om met een Dremel je rails door te slijpen dan bijvoorbeeld zagen met een Roco railszaagje?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:De bouw van mijn baan
EKdesign
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

Dat is een degelijk en erg mooi begin, ziet er stevig en verzorgd uit.
Blijf je draadje volgen, suc6 met de bouw van je modules. 8)
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:De bouw van mijn baan
Jake,

Ik zie dat het laat is geworden.

Het ziet er heel mooi uit.

Groet,
Bert
Re:De bouw van mijn baan
hallo

ziet er alvast heel mooie uit

groeten
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

Dat ziet er mooi uit zo, mooie hout constructie  :D

Succes er mee verder  :D

Gr Einte
Re:De bouw van mijn baan
Electronica Freak
gast

Re:De bouw van mijn baan
mooie stevige constructie  8)

Gr,
Matthijs
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De bouw van mijn baan
Lekker ambitieus plan, ik zie dat je ervaring hebt. Dacht dat mijn kelder groot was (900x380) maar daarnaast heb jij er nog twee. Succes gewenst!