Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.

Gestart door Remie zaterdag 17 juli 2010, 22:59:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Oriënt express. Nederlandse model baan
Remie

Kijk uit naar het filmpje en/of foto's, misschien ga ik nog compleet overstag en ga ook voor de Orient Express ;-)

Veel plezier ermee, want beide zijn ongelooflijk mooi

Marcel
Re: Oriënt express. Nederlandse model baan
Hierbij een impressie van de nieuwe loc van de Oriënt express. Er komen nog betere foto's!





De loc heeft wel wat moeite met de sleep, ik ga nog kijken hoe ik hem zwaarder kan maken zodat hij minder slipt. Het is werkelijk een schitterend model!!
Ik zit er aan te denken de standaard decoder te vervangen voor een sound. Is dit een kwestie van draadjes omsolderen en klaar? Of moet er nog wat veranderen aan de motor?
Helaas kan er geen rookgenerator in, verder is het echt een top loc!
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Gefeliciteerd met deze hele mooie loc :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Ik hoop dat je er heel veel plezier van zal hebben.
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Remie , ik ben niet zo van de stoomlocs , maar dit zou hier toch wel (ook met die rijtuigen natuurlijk) prima op de baan passen.

Een schitterende set zo bij elkaar.Waar je oprecht trots op mag wezen.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Hola,
Nu wil ik geen spelbreker zijn, maar een dergelijke lokomotief heeft echt nooit voor de Orient Express gestaan! Niet voor niets heeft ze ook grote tractie problemen met zulk een sleep. Ze is er niet voor gebouwd.
Zoek een Pruisische P8 pf een S3/6 erbij en je bent klaar!

Echter het mooie van modelspoor is dat je helemaal zelf mag beslissen wat er op je baan rijdt en in welke samenstelling dan ook. Als jij het leuk vindt, mag het. Succes.

Hasta la Pasta
Fred
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Hele mooie lok Remie, maar ik ben het wel met Fred eens, het is een lok die niet bij die sleep past! Achter dit lokje hoort een aantal 2 of 3-assige rijtuigen.

Mvrgr

Frank
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Hoi Remie

Ik vind de loc en de rijtuigen prachtig. :P
Je moet gewoon doen wat je zelf wilt dat is toch het leuke aan de hobby.
Bij mij rijd ook alles door elkaar vind ik zelf leuk een hoop kennisen vinden het soms een rotzooitje .
Als je het zelf maar leuk vind.

mvg Tony
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
In de begintijd stonden er minder pretentieuze locs voor. Zie (o.a.) ===> klik
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Bijpassend of niet, ik vind het wel geinig staan! Ik heb de gewichten uit de wagons gehaald en de slepers zijn verwijderd, de interieur verlichting wordt via de loc loc gevoed. De wrijvingskracht is zodoende heel erg toegenomen en de loc kan de trein nu prima trekken.

Hier een filmpje van de loc in actie (op afbeelding klikken om naar het filmpje te gaan):
Re: klein en fijn! Br 34. Nederlandse model baan
Yeah, bewegende plaatjes van de trein :thumbup:. Bedankt!

Of het nu de juiste loc is of niet, het is een mooie compositie geworden. Nogmaals heel veel plezier ermee.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
 8o Ik zie in de linker hoek koploper op z'n zij liggen  :O BTW leuk filmpje :)
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Nog een filmpje:


Helaas gaat de kwaliteit van het filmpje heel erg achteruit bij het uploaden...
Citaat van: Davio op zondag 02 juni 2013, 09:12:33
8o Ik zie in de linker hoek koploper op z'n zij liggen  :O BTW leuk filmpje :)
Klopt, ik ben nogal bezig met de baan en dan is het niet handig als de treinen automatisch gaan rijden.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Hoi Remie

Prachtige sleep op dat filmpje. :P

Tony
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Tada:
Nieuwe seinpalen.

En daarnaast heb ik gehoord dat ik mijn vwo diploma heb verdiend  :thumbup:


Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Ondanks dat de foto een rood kruisje geeft  :D, toch gefeliciteerd met je diploma  :thumbup:
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Inmiddels "doet" de afbeelding het. Heel erg bedankt voor je felicitatie  :D
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Hoi Remie

Dubbel feest nieuwe seinpalen en een diploma.
Van harte gefeliciteerd. :thumbup:

Tony
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Hèhè, eindelijk kan ik je nu ook feliciteren met je seinpalen. Veel plezier ermee.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Bedankt voor de felicitaties :)

Inmiddels is één van de twee seinen in werking genomen.


Re: Filmpje. Nederlandse model baan
GE WEL DIG mooi :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Zie ik het goed: als het sein op geel springt geeft de lichtbak het cijfer "2"?
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Dit zou een vier moeten zijn, helaas zie je dat het ledje de ene plek feller verlicht dan de andere plek.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Aha, een "4" dus. Bedankt voor je antwoord.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Hoi Remie,

Gefeliciteerd met het behalen van je diploma  :thumbup: :thumbup:
Je nieuwe stomer is erg leuk, zo ook de rijtuigen die er achter hangen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Bedankt Peter!

Groet,
Remie
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Na een ruime maand stilte heb ik besloten om deze baan af te breken. Er is steeds minder ruimte over om verder te bouwen. De volgende baan komt op dezelfde tafel, echter maak ik er een verdieping bovenop. Ik heb al een aantal plannen. Het eerste ontwerp van het schaduwstation is klaar, deze is nog lang niet perfect. Vooral de helling is lastig te ontwerpen, maar daar kom ik wel uit.

Het wordt misschien toch tijd om koploper onder de knie te krijgen, deze vakantie moet ik maar eens de handleiding doornemen. Ik wil op de tafel van 3*1,6 m zo'n 15 treinen kunnen laten rijden. Mijn huidige baan is prima met analoge systemen te schakelen (wat ik leuker vind), maar bij die nieuwe baan zal ik toch aan koploper moeten beginnen.

Voordat ik de boel afbreek zal ik nog wel veel foto's maken.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Een baan afbreken is nooit leuk, maar als je geen uitbreidingsmogelijkheden hebt... :sad:
Gelukkig komt er iets anders voor in de plaats :thumbup:, iets "groters".

Succes met het bestuderen van Koploper en natuurlijk ook met de bouw van de nieuwe baan.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Remie,

Als je de boel afbreekt, neem dan eerst eens tijd om met een proefbaantje met koploper te spelen. Leg tijdelijk de Aelderbaan aan. Alles ervoor heb je vermoedelijk wel. Bekijk hiervoor de Beginnershandleiding maar eens.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Hallo,

De laatste tijd ben ik niet meer zo actief geweest op het forum. Inmiddels ligt de Aelderbaan op de treinen tafel. De basis van koploper heb ik onder de knie. De treinen rijden volledig automatisch. Op het ogenblik ben ik bezig om de uitgebreide functies in koploper te ontdekken.

Zo heb ik nu bijvoorbeeld de roco telescoopwagens die automatisch open gaan na enkele seconden nadat de goederentrein is gestopt in een bepaald blok en weer dicht gaan voordat de trein gaat rijden.

De volgende uitdaging is het omhoog laten gaan van de pantograaf van de bovenleidinginspectie wagen wanneer de trein is gestopt. Aangezien de panto op een ander adres staan dan de locomotief zelf is dit nog wel lastig. Het is niet mogelijk om de twee adressen gelijk te stellen aangezien het plateau op het dak dan reageert op de snelheden die de loc krijgt.

Beetje bij beetje begin ik koploper te begrijpen. In mijn nieuwe baanplan wil ik vol op gebruik maken van de mogelijkheden van koploper. Zo wil ik locomotieven laten omlopen etc.
Re: Filmpje. Nederlandse model baan
Goed om te lezen dat je nog leeft :wink: en dat er ook vorderingen te melden vallen :thumbup:. Succes met de verdere ontdekkingsreis.
Re: Een nieuw begin. Nederlandse model baan
En dan kan ik nu de eerste foto's van de nieuwe baan laten zien! Onderstaand is een drietal foto's van het schaduwstation.





En voor de nieuwe baan heb ik weer veel rails nodig. Hier weer een nieuwe partij. Nog drie driewegwissels, twee kruisingen, vier normale wissels en aardig wat wisselaandrijvingen te gaan.



Re: Een nieuw begin. Nederlandse model baan
Na een maand zijn er eindelijk plaatjes met rails :thumbup:. Succes met de verdere bouw.
Re: Een nieuw begin. Nederlandse model baan
Succes met de opbouw!
Re: Een nieuw begin. Nederlandse model baan
Gisteren druk bezig geweest met het aansluiten van decoders en wisselaandrijvingen.
Ik ga gebruik maken van 3 bezetmeldpunten per blok.
Wat mij opvalt is dat het een enorme spaghetti massa wordt met al die draden. Misschien toch maar wat boekbinders aanschaffen.



http://
Ik heb zes conradaandrijvingen gekocht. Helaas zijn die niet met een k83 te besturen, dus heb ik er een relais tussen moeten zetten.

Totaal overzicht van het schaduwstation. Op de voorgrond drie van de 8 nieuwe slaaprijtuigen.


Edit Gerard: 2e linkje zichtbaar gemaakt
Re: Een nieuw begin. Nederlandse model baan
Hoezo spaghetti :mrgreen:.

Boekbinders zou idd een oplossing zijn om die dradenzooi netjes weg te werken. Succes met de bouw verder :thumbup:.

(PS: ik heb even de 2e link aangepast, zodat er de foto zichtbaar werd.)
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Mooie wagons Remie! Ben benieuwd naar de verdere opbouw.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
remie,

conrad aandrijvingen zijn met een simpel hulpmiddel te schakelen met een k083
kijk maar eens in de wiki
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_K83_als_motor-schakelaar
ook bij de buren (beneluxspoor) kun je daarover een artikel vinden en een beschrijving van de benodigde transistors en weerstanden
de toepassing van een relais begrijp ik niet helemaal

cees
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Cees,

Ik had nog 3 bistabiele relais liggen van viessmann. De relais zijn aangesloten op een analoge wisselstroom transformator. Doordat de bruine draden van de aandrijving een diode bezitten wordt de aandrijving met een piekspanning gevoed. De relais zorgt er voor dat de voeding over één van de twee diodes komt. Voordeel hiervan is dat de ecos niet wordt belast en dat ik de relais gebruik die ik anders over had.

Remie
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Hoi Remie,

Ik raad je aan om Servo's toe te passen voor de wissels. Geen Märklin aandrijvingen of die van Conrad. De servo's kun je gemakkelijk aan sturen met een Digirails servodecoder DR4024, of een OC32 van VPEB. Goedkope servo's vind je op Ebay of stuur dit lid eens een pb'tje ;)

Zelf inmiddels ervaring met de Märklin aandrijvingen = hopeloos. De Conrads werken goed met een kleine schakeling maar maken een bende herrie. Dus toen voor servo's gekozen, en dat bevalt uitstekend. Zou niet meer anders willen.

Reken verder het eens uit wat het per wissel gaat kosten. Dan ga je gauw genoeg kiezen voor servo's.


En inderdaad, order je spaghetti, gaat je in de toekomst héééééél veel gedonder schelen.
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Bedankt voor de tips Wijbe!
Helaas net wat te laat. Ik heb alle wisselaandrijvingen+ decoders al gekocht. In totaal heb ik 6 conrad aandrijvingen en een stuk of 30 van Marklin.

De aandrijvingen van conrad maken een stuk minder geluid als je ze op een externe trafo aansluit waarvan de rijregelaar slechts op een kwart staat.

De bedrading ga ik voor het grootste deel opnieuw aanleggen waarbij ik ook wat meer op kleurcodes ga letten.

Ik las over de mogelijkheid om dynamische blokken te creëren zodat ik twee treinen op 1 spoor in het schaduwstation kan zetten om de ruimte optimaal te gebruiken. Hiervoor moeten de contactrails even wat opschuiven omdat de trein niet op de in- en uitrijmelder stil mag staan. De contatcrails moeten dus 1 rail opschuiven. Verder is het een leuke programmeerklus.  :thumbup:

Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Soldeer je wel meteen de Märklin aandrijvingen door? Of zorg je ervoor dat je ze van de onderkant kunt bereiken? (Waar de wissel komt, gat zagen)
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
De problemen met de aandrijvingen zijn mij bekend, dus ik hou daar inderdaad rekening mee.
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Verder een goeie dikke ringleiding eronder, en dan onder en bovenbaan 'gescheiden'. Als je 'stroom' te kort komt kan je makkelijk op een gedeelte een booster aansluiten. Verder alle kabels scheiden. Bezetmelders in eigen gootje, wissels in eigen gootje etc.

Verder ben ik niet zo weg van piepschuim, maakt een bende troep.  :D :D
Re: Nederlandse modelbaan. Bouw schaduwstation.
Na een avondje met koploper stoeien heb ik nu (als het goed is) 4 dynamische blokken ingesteld. Hiervoor heb ik de duidelijke uitleg van Koos gebruikt. Er is één onderdeel waar ik niet uit kom. Ik kan nergens in koploper dit schermpje vinden om koploper te laten zeggen dat de lengtes dynamisch bepaald moeten worden:

Citaat van: KdeB op woensdag 25 september 2013, 16:08:35


Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik hier kom?
Morgen hoop ik de dynamische blokken uit te kunnen testen.

Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Hoi Remie

Dit scherm krijg je alleen wanneer je in onderhouden blokken in het blok voor de dynamische blokken het aantal blokken op 2 zet.
Staat ook in de uitleg vanaf dit plaatje even omhoog scrollen en goed lezen.

Succes en plezier met Koploper.

Mvg
Koos
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Hallo Koos,

Bedankt voor het antwoord! Ik heb het hele topic gelezen en bij elke stap gekeken wat je aan het instellen bent zodat ik ook begrijp wat ik doe. Ook in de handleiding van koploper zelf heb ik zitten zoeken naar de term dynamische lengte, maar daar kwam ik alleen uit op het automatisch bepalen van treinlengtes.

Bij het blok voor het dynamische station heb ik opgegeven dat de selectie van het blok op basis van de optimale lengte wordt bepaald. Hierbij vormen blok  1+9 en 2+8 dynamische blokken en is blok 7 een 'normaal'blok waar de trein mag keren. Voor blok 1 en 2 heb ik dus gezegd dat er twee blokken vooruit gekeken moet worden. Blok 7 heb ik echter de 1 laten staan. Uit blok 5, 6 en 7 staat hetzelfde genoteerd, ofwel elk tapje van blok 3 ziet er hetzelfde uit

Bij aanvullende blokgegevens hebben blok 1 en 9 dezelfde lengte. Dit geldt ook voor blok 2 en 8.



Zou ik een fout maken, of kijk ik over de knop heen?

Groet,

Remie
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Waarom zet je een vinkje bij keer loc?

Mvg
koos
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Hallo Koos,

Het blok dat na blok 3 komt bestaat nog niet (ik heb nu alleen nog maar het schaduwstation liggen). Nu is blok 3 dus een doodlopend spoor. De treinen moeten nu dus keren in blok 3 om naar het volgende blok te kunnen. Het vinkje is hiervoor nodig als ik het goed heb.

Zodra de bovenbaan er ligt kan dit veranderd worden. Maar door dit te doen kan ik al met koploper aan de slag.

groet,

Remie
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Remie

Teken en vul alle parameters in in je database, ook bezetmelders, daarna kun je testen in simulatie modus, zo leer je Koploper goed begrijpen.
In Dynamische blokken kan maar vanuit 1 richting bereden worden, dus een trein mag niet keren.
Wil je toch je treinen laten rijden dupliceer dan je database wanneer alles goed is ingevuld en pas die aan voor de werkelijkheid, dus voor blok 3 aantal blokken 1 en zet een vinkje bij keer loc.

Mvg
Koos
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Koos,

In de simulatie rijden de treinen, maar de blokken zijn niet dynamisch. Ik dacht dat het blok voor de twee dynamische blokken gewoon kon gebruikt worden om te keren.

Ik zal dan wel na blok 3 nog een blok maken waar wel gekeerd kan worden. Ik snap nog steeds niet hoe ik bij 'onderhoud Blokken: dynamische lengte kom.'

Remie

Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.
Remie

Plaats of mail mij de database van koploper, zal ik eens kijken

Mvg
Koos