Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS modellen

Gestart door stephan99 dinsdag 29 oktober 2019, 21:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS modellen
Lid sinds: 2015

offline
NS modellen
Hallo allemaal

Ik had laatst een gesprek met andere hobbyisten over het onderwerp dat er zo weinig met het Nederlands materieel wat nu rijdt wordt gedaan door de grote merken. Als je nu bekijkt wat er nu is heb je wel een aantal NS traxx-en maar dat komt naar mijn gevoel alleen dat ze die mal hadden en die dus gebruiken. En marklin heeft wel een aantal ICMen uitgebracht maar allemaal 4 delig met doorloopkop en oude bestemmingaanduiding. Maar een gemodeniseerde ICMm heb ik nog niet gezien in model. Een VIRM is wel uitgebracht door rivarossi maar over de kwaliteit kunnen we het nog hebben en ook maar 4 delig en geen 6 delige. En wachten tot er een VIRMm1 komt kunnen we denk ik nog heel lang wachten. Een SGMm is dan wel uitgebracht door fleischmann maar een SLT of FLIRT wordt door de merken geen woord over gesproken. En hetzelfde voor de NID/DDZ. Wat is nou de reden dat het lijkt dat Nederland steeds een beetje wordt overgeslagen. Alleen piko heb wel een serie met de Stadler GTW met nederlandse spoorbedrijven maar dan houd het ook echt op.  Een mooi voorbeeld is dat pas de DB een nieuwe ICE heeft en meteen 4 merken komen met het model namelijk marklin, roco, piko en fleischmann. Wat kan nou de reden zijn dat Nederland bij de grote merken zo achterblijft?

Groetjes Stephan
Re: NS modellen
Aliebengalie
gast

Re: NS modellen
Nederland is een klein kikkerland tov bv Duitsland , in Duitsland zijn veel meer modeltrein liefhebbers dan we hier hebben.

Als je dan kijkt wat de kosten van mallen kosten , moet je heel wat treinstellen/locs verkopen om winst te kunnen maken.

En zo kan je nog wel even doorgaan denk ik.

Mvg: Alex
Re: NS modellen
Lid sinds: 2015

offline
Re: NS modellen
Hallo Alex

Wat je zegt heb je wel gelijk in maar waarom kan artitec het dan wel met de dieseltreinstellen en de binnenkoppen en nu gaan die 1300 ook als warme broodjes over de toonbank

Groetjes Stephan 
Re: NS modellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: NS modellen
Beste Stephan,

Artitec produceert in het Verre Oosten, dat is goedkoper, daarnaast zullen ze veel minder indirecte kosten (overhead en ondersteunende afdelingen) hebben en wie weet hoeveel of hoe weinig ze verdienen....

Ik heb in de dertig jaar dat ik de producten verkocht van de grootste grondverzet machine fabrikant in de wereld wel geleerd dat grotere bedrijven echt kijken naar "hoeveel levert het op en kan ik met dezelfde financiële investering elders meer geld verdienen".

Dus Nederland wordt niet overgeslagen, maar is gewoon een te kleine markt.

Groet, Anne W
Re: NS modellen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: NS modellen
Vergeet je de scheepsdiesels niet Anne,............... ;)
Re: NS modellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: NS modellen
 @citaat

Die scheepsdiesels worden gemaakt door die grootste grondverzet machine fabrikant in de wereld......, maar ik weet van mijn collega's die die grondverzet machines moesten verkopen, dat er in de strategie van de fabrikant weinig verschil zit, behalve het feit dat (komt hij), het aantal bulldozers in de wereld hoger is als het aantal scheepsdiesels.

Groet, Anne W
Re: NS modellen
Lid sinds: 2015

offline
Re: NS modellen
Hallo

Ik begrijp wel dat Nederland een klein land is en ik snap dat je een VIRM of Icmm nergens anders ik de wereld tegenkomt maar waarom komt marklin dan wel weer met een 1200 met bietenwagens en roco blijft naar komen met die 1100 en nu hebben ze de sik ook. Het blijft allemaal een beetje hangen rond de jaren 70 80

Groetjes Stephan
Re: NS modellen
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS modellen
Goed,

Citaat van: stephan99 op dinsdag 29 oktober 2019, 21:16:43
Wat kan nou de reden zijn dat Nederland bij de grote merken zo achterblijft?

Een te kleine markt. Deze wordt al behoorlijk goed bedient door de "kleinere" merken zoals Artitec. Je moet niet vergeten dat een nieuw model makkelijk een voor investering van een 1 - 2 met 5 nullen groot is. Als je niet zeker weet dat je minimaal 500 stuks verkoopt (zie bij de forumacties de minimale hoeveelheden) Bij die investeringen zit je op een bedrag van rond de 200 tot 300 euro ontwikkeling per eenheid. Dan moet de fabrikant, de importeur en de winkelier er nog wat op verdienen. Wil je een variant maken dan zal je mogelijk de mallen moeten aanpassen wat dan weer een extra investering is. En dan kan je nooit meer het eerste model maken.

Citaat van: stephan99 op woensdag 30 oktober 2019, 13:03:01
Ik begrijp wel dat Nederland een klein land is en ik snap dat je een VIRM of Icmm nergens anders ik de wereld tegenkomt maar waarom komt marklin dan wel weer met een 1200 met bietenwagens en roco blijft naar komen met die 1100 en nu hebben ze de sik ook. Het blijft allemaal een beetje hangen rond de jaren 70 80

Mooi of niet?  :) Dan zie je dus dat er weer ergens oude mallen gevonden zijn. Deze dan iets aangepast worden en dat als "nieuw" in de markt gezet wordt. De Sik is een nieuwe ontwikkeling en deels een basis voor wat meer van dat soort kleine modellen (zie het als bij een autoplatform). Dus goedkoper in het ontwikkelen. Daarnaast is de jaren 70 en 80 (Tijdperk III / IV) ontzettend populair bij de modelspoorders.

Groet Ronald.
Re: NS modellen
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS modellen
De Stadler Flirt zou moeten kunnen. Is in ieder geval gebaseerd op een standard ontwerp.
Persoonlijk het liefst een SLT, maar ja precies één kleurvariant tot nu toe en dat gaat voorlopig wel niet veranderen.