Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

36741 maakt kortsluiting - Help!

Gestart door Laenderbahn027 maandag 12 juli 2010, 21:53:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
36741 maakt kortsluiting - Help!
Gisteren een 36741 (T12) opgehaald voor setje 4789. Vandaag de loc op de baan gezet: maakt deze op de één of andere manier kortsluiting. Zodra de wielen de rails raken, zie je vonkjes en schiet de mobile station op STOP. Op de analoge rollenbank treedt ook kortsluiting op wanneer ik er ook maar een beetje spanning op zet.

De loc komt nagenoeg nieuw uit de doos. Iemand een idee/ suggestie hoe dit op de lossen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Of de draad van de sleper zit ergens klem, sluiting met chassis.
Of er zit een draadje los dat tegen het chassis komt.
In het ergste geval is/zijn er een/of meer diodes van de gelijkrichter op decoderprint doorgeslagen.

Mvg,
Peter
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Dat kan van alles wezen.
Haal de kap er eens af en kijk of er wat los zit, bij deze lok is dat zeer eenvoudig 1 schroefje boven in de kap.
Plaats dan als het kan een foto van de lok zonder kap en de onderkant.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: Freak op maandag 12 juli 2010, 22:07:40
Of de draad van de sleper zit ergens klem, sluiting met chassis.
Of er zit een draadje los dat tegen het chassis komt.
In het ergste geval is/zijn er een/of meer diodes van de gelijkrichter op decoderprint doorgeslagen.

Mvg,
Peter

Kortom: maar eens open schroeven om te zien of er iets loos is. Ik kreeg er zondag tijdens het testen wel even kort beweging in (op de rollenbank), maar daarna was het ook snel afgelopen. Ik dacht eerst dat het aan de rollenbank lag...

Citaat van: Lodewijk op maandag 12 juli 2010, 22:09:55
Dat kan van alles wezen.
Haal de kap er eens af en kijk of er wat los zit, bij deze lok is dat zeer eenvoudig 1 schroefje boven in de kap.
Plaats dan als het kan een foto van de lok zonder kap en de onderkant.

Dat ga ik zeker doen/ proberen, alleen is dit bij dit model niet mogelijk. Voor de duidelijkheid: het is een T12, en geen BR74 (foutje mijn kant). Er zitten onderin 4 minuscule schroefjes, waarvan 2 tussen de voorste 2 assen. Maar eens proberen of ik daar bij kan. Zoals al beschreven is bij dit model op het forum, is alles tamelijk fragiel... Hopelijk vanavond meer, maar mocht iemand al eerder tips hebben.

Wanneer de verkoper de aankoopbon nog heeft, ga ik ermee naar de winkel, dan mogen ze er daar mee hobbyen. Bij een oude loc: OK, maar deze is nog nagenoeg nieuw in de doos en dan gaat het me een beetje te ver... Als ik nu geen bon heb, kan ik er dan toch mee terug? Er zit immers 2 jaar garantie op en de loc zit niet al meer dan 2 jaar in het programma. Ongeacht de eigenaar zou deze toch nog moeten gelden? Wat is jullie ervaring daarin?

Alvast bedankt weer,
William
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: William027 op dinsdag 13 juli 2010, 08:24:09

Voor de duidelijkheid: het is een T12, en geen BR74 (foutje mijn kant). Er zitten onderin 4 minuscule schroefjes, waarvan 2 tussen de voorste 2 assen. Maar eens proberen of ik daar bij kan. Zoals al beschreven is bij dit model op het forum, is alles tamelijk fragiel... Hopelijk vanavond meer, maar mocht iemand al eerder tips hebben.

Alvast bedankt weer,
William
Zie ook ===>  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23552.0
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Yep, dat is 'm. Bedankt!
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
is er al meer bekend?
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Nee, op dit moment niet.

Gisteravond heb ik de loc niet open gedraaid aangezien ik dat bij deze loc amper aandurf. Ik ga het vanavond nog een keer proberen.

Tevens ben ik op zoek naar de bon voor eventuele garantie. Dan ga ik me er niet druk om maken en het risico lopen dat er ergens iets afbreekt.

Ik blijf het alleen raar vinden dat een nagenoeg nieuwe loc niet functioneert. Dan is hij misschien toch niet zo nieuw meer. Zodra ik meer weet, zijn jullie de eersten die het te horen krijgen.

Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Of de vorige eigenaar is ermee aan het hobbyen geweest.
Zo heb ik van een mede forummer (zal geen namen noemen) een grijze br44 M*37881 gekocht die "nieuw" zou zijn.
De motor zat nagenoeg vast, de lok waggelde en de tender was besmeurd met kolen prut.
Ik geloof de "nieuw'' praatjes niet meer zozeer.
Het scheelt dat ik er handigheid in heb gekregen ze weer als nieuw aan het lopen te krijgen.
En heb er ook meteen kogellagertjes in gebouwd.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Dat kan natuurlijk altijd, maar in dit geval heb ik zonder meer goede reden te geloven dat dit niet het geval is.

Het openen van de loc gaat ook niet lukken (d.w.z.: ik ga het niet proberen). Waarom? Zie onderstaande tekening. De achterste schroefjes lukken nog wel, maar die tussen de wielen zijn een crime. En zoals al eerder opgemerkt was: hij is mooi, maar fragiel... Dat wordt dus naar de "dealer", maar voor de zekerheid neem ik ook nog even contact op met M zelf. Eens kijken wat zij zeggen...

Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Gelijk heb je.

mvg: Alex
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Oke sucses.
edit: laat aub even weten wat het was als hij weer heel is.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: Lodewijk op dinsdag 13 juli 2010, 20:27:43
Oke sucses.
edit: laat aub even weten wat het was als hij weer heel is.

Doe ik, alhoewel anderen mij wel eens van het tegendeel beschuldigd hebben...
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Inmiddels een mail naar M gestuurd over wat te doen, aangezien ik dus:

1) geen aankoopbewijs heb;
2) een loc heb die hoe dan ook nog in de garantieperiode valt.

Zodra ik een reactie heb, horen jullie weer van me.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Hoi William027 ,als je bij aankoop van deze lok met pin hebt betaalt.
Dan kun je dit als bewijs van aankoop via een afschrift kopie bevestigen.
Denk dat je dan wel recht op garantie hebt.
Is maar een hint .
Mvgr ger
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Goed punt, zou ik nog kunnen proberen.

Bedankt Ger, voor het meedenken!
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Hoi William027 dit is na mijn weten rechts geldig .
groetjes ger
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: gerrie op woensdag 14 juli 2010, 14:14:48
Hoi William027 ,als je bij aankoop van deze lok met pin hebt betaalt.
Dan kun je dit als bewijs van aankoop via een afschrift kopie bevestigen.
Denk dat je dan wel recht op garantie hebt.
Is maar een hint .
Mvgr ger

Punt is dan natuurlijk wel dat er iets van een specificatie op moet staan. Anders kan er bij wijze van spreken vanalles gekocht zijn. Maar goed, het wordt meegenomen in het proces!
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Allen,

Zojuist de loc naar Willies gebracht, nog steeds zonder garantiebewijs of kassabon. We hebben afgesproken dat hij er eerst naar zal kijken. Mocht hij niets kunnen vinden, dan gaat de loc alsnog naar M.

Na een emaildiscussie met M zelf kwam namelijk naar voren dat ik hem maar op moest sturen. Er werd geen toezegging gedaan dat dit onder garantie zou vallen. Tja, dan breng ik hem gewoon naar Willies natuurlijk.

Nu maar afwachten. Ik ben benieuwd! Zodra ik meer weet, meld ik me weer op dit topic (of eerder, als er vragen zijn natuurlijk).

Nu naar Extrema!
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: William027 op dinsdag 13 juli 2010, 19:29:02
Het openen van de loc gaat ook niet lukken (d.w.z.: ik ga het niet proberen).

Een paar schroefjes losdraaien is toch wel te doen? Hoe wil je in de toekomst je lok onderhouden, je zult zo af en toe toch eens de aandrijving moeten smeren.

Gewoon proberen met een passende schroevendraaier. Het stelt echt niets voor.

Gr, Ben.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:16:39
Gewoon proberen met een passende schroevendraaier. Het stelt echt niets voor.
Gr, Ben.
Nou Ben, voor een minder ge-oefende knutselaar kan het best lastig zijn: Zie ===> http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23552.0
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Meestal is het openen geen probleem,maar het nadien fatsoenlijk dichtmaken geeft vaak duidelijk meer problemen. Hopelijk komt hij er nu goed vanaf.Zonder te veel kosten.

Mvg: Alex
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Oefening baart kunst zou ik zeggen. Als je iets niet probeert leer je het nooit.

In die mannen van de treinenwinkel heb ik weinig of geen vertrouwen dus ben benieuwd hoe de lok terug komt.

Gr, Ben.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Daar heb je gelijk Ben.
Ik heb altijd mijn locs netjes om laten bouwen door Hans - Kroko04 lekker hier dichtbij,denk dat ik het wel 20 x gezien hebt.Maar durf het nog steeds niet zelf. Ben bang dat ik weer is ga trillen en dat dan die bout van die mooie krassen maakt waar dan ook. Heb hier nog een helemooie sprinter staan 3 rail....maar durf er gewoon niet aan te beginnen om hem digitaal te maken.
Vind het zonde als ik de boel verstiert.

Ik denk dus dat hij ongeveer het zelfde probleem heeft (dan zonder trillen dan he)... :lol:

Mvg: Alex
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:30:18
Oefening baart kunst zou ik zeggen. Als je iets niet probeert leer je het nooit.
Gr, Ben.
Mee eens. Maar: "Op een ouwe fiets moet je 't leren..". 'k Begrijp wel dat 'ie z'n nieuwe lok niet als studie-object durft te gebruiken.t
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:16:39

Een paar schroefjes losdraaien is toch wel te doen? Hoe wil je in de toekomst je lok onderhouden, je zult zo af en toe toch eens de aandrijving moeten smeren.

Gewoon proberen met een passende schroevendraaier. Het stelt echt niets voor.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Zoals al aangegeven heb ik het echt wel geprobeerd. De twee achterste schroefjes is geen enkel probleem. Het zit hem vooral in de twee kleine schroefjes tussen de assen, zoals aangegeven op de tekening. Je kunt hier alleen bij onder een lichte hoek, hetgeen betekent dat wanneer je iets verkeerds doet, de remmen er aan gaan. Dan ben ik nog veel verder van huis. Ik zal eens kijken in de handleiding of ik de motor uberhaupt dien te onderhouden, of dat het smeren alleen bij de tandwielen hoeft te gebeuren. Ik ben inmiddels echt wel iets gewend met locs uit elkaar draaien, maar dit gaat me net een tandje te ver...

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 17 juli 2010, 14:24:52
Meestal is het openen geen probleem,maar het nadien fatsoenlijk dichtmaken geeft vaak duidelijk meer problemen. Hopelijk komt hij er nu goed vanaf.Zonder te veel kosten.

Mvg: Alex

In dit geval dus beiden.

Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:30:18
Oefening baart kunst zou ik zeggen. Als je iets niet probeert leer je het nooit.

In die mannen van de treinenwinkel heb ik weinig of geen vertrouwen dus ben benieuwd hoe de lok terug komt.

Gr, Ben.

Helemaal mee eens. Daarom ben ik er met wat oudere modellen ook helemaal niet bang voor om te proberen, ongeacht de waarde. Echter, bij dit model is alles zoveel fijner en breekbaarder... Ik ben het helemaal niet gewend joh ;-)!

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 17 juli 2010, 14:43:34
Daar heb je gelijk Ben.
Ik heb altijd mijn locs netjes om laten bouwen door Hans - Kroko04 lekker hier dichtbij,denk dat ik het wel 20 x gezien hebt.Maar durf het nog steeds niet zelf. Ben bang dat ik weer is ga trillen en dat dan die bout van die mooie krassen maakt waar dan ook. Heb hier nog een helemooie sprinter staan 3 rail....maar durf er gewoon niet aan te beginnen om hem digitaal te maken.
Vind het zonde als ik de boel verstiert.

Ik denk dus dat hij ongeveer het zelfde probleem heeft (dan zonder trillen dan he)... :lol:

Mvg: Alex

Trillen ook wel hoor. Ombouwen durf ik echter wel ;-)... "De boel verstieren" vind ik een prima beschrijving van de geestelijke drempel die mij tegenhoudt hier zelf verder mee te gaan.

Citaat van: Nobody op zaterdag 17 juli 2010, 15:15:48
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:30:18
Oefening baart kunst zou ik zeggen. Als je iets niet probeert leer je het nooit.
Gr, Ben.
Mee eens. Maar: "Op een ouwe fiets moet je 't leren..". 'k Begrijp wel dat 'ie z'n nieuwe lok niet als studie-object durft te gebruiken.t

En aldus geschiedde: meerdere oudere locs heb ik al nagenoeg volledig uit elkaar gehad. Leuk!

Tot slot (wat betreft deze post): van opleiding ben ik chemicus. Daarnaast ben ik echt niet te beroerd om nieuwe dingen te proberen. Echter, door schade en schande wijs geworden respecteer ik de zegswijze "ieder z'n vak" inmiddels enorm. Als ik mijn dealer al niet meer kan vertrouwen in deze, wie dan wel? In theorie weet ik ook echt wel hoe ik mijn auto moet onderhouden, maar toch laat ik dat een vakman doen, hoewel ik daar ook niet altijd vertrouwen in heb. Dit is een vergelijkbaar verhaal, alleen op een andere (financiele) schaal.

Met vriendelijke groet,
William
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
William,

ik heb eens naar de exploded view tekening gekeken, en daaruit blijkt dat je het kunststofplaatje met de remmen en veren met drie schroefjes los kunt maken. Die zitten dan niet meer in de weg, en vervolgens kun je makkelijk bij de andere twee schroefjes van het huis.

Walter
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Dat gebruiken we dan weer voor de volgende keer. Bedankt Walter!
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Citaat van: Wasmi op zondag 18 juli 2010, 14:24:33
William,

ik heb eens naar de exploded view tekening gekeken, en daaruit blijkt dat je het kunststofplaatje met de remmen en veren met drie schroefjes los kunt maken. Die zitten dan niet meer in de weg, en vervolgens kun je makkelijk bij de andere twee schroefjes van het huis.

Walter
Had ik reeds gememoreerd: ===> Het weer aanbrengen en vastdraaien van de voorvermelde kleine kruiskopjes kreeg ik niet voor elkaar alvorens de sleper en wielasafdekking weg te nemen.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Klopt Wim, daar staat me iets van bij. Ach, misschien ben ik wel te laks geweest, heb ik te weinig doorzettingsvermogen getoond. Maar nogmaals, mee speelde zonder meer dat de loc nog zo goed als nieuw is en binnen de garantie valt. En jeumig, wat een gepriegel. Wat is er gebeurd met vroeger, toen je 1 grote schroef, verstopt in 1 of andere schoorsteen had... ;-)
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Tja, toen werden de modellen nog ontworpen door mensen.
Nu doen computers dat.
En die houden geen rekening met het feit dat mensen het evt. onderhoud moeten doen.
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Update van vandaag: er is iets mis met de decoder. Daardoor gaat de loc alsnog terug naar M, om te kijken of men deze daar kan repareren of vervangen. De loc wordt niet eerder terug verwacht dan over 3 weken (inclusief sluiting van de winkel). Kortom: we wachten verder af...

Kan dit trouwens, kortsluiting door een defecte decoder? Ik kan me voorstellen dat de loc dan helemaal niets meer doet, maar kortsluiting geven? I don't know...
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Nieuwsupdate: de loc staat klaar bij de dealer, met een kostenplaatje van... 12 euro! Ik ga 'm vanmiddag, anders morgen na Houten ophalen. Tevens zal ik doorvragen wat er precies mis mee was, aangezien hij dit zojuist aan de telefoon niet kon vertellen. Er moet toch een specifiekere reden aan te duiden zijn dan "iets" met de decoder?

Ik ben benieuwd hoe deze rijdt... Happy!
Re:36741 maakt kortsluiting - Help!
Net wat je zegt, iets met de decoder, lekker duidelijke omschrijving. :lol: