Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:16:39
Een paar schroefjes losdraaien is toch wel te doen? Hoe wil je in de toekomst je lok onderhouden, je zult zo af en toe toch eens de aandrijving moeten smeren.
Gewoon proberen met een passende schroevendraaier. Het stelt echt niets voor.
Gr, Ben.
Hoi Ben,
Zoals al aangegeven heb ik het echt wel geprobeerd. De twee achterste schroefjes is geen enkel probleem. Het zit hem vooral in de twee kleine schroefjes tussen de assen, zoals aangegeven op de tekening. Je kunt hier alleen bij onder een lichte hoek, hetgeen betekent dat wanneer je iets verkeerds doet, de remmen er aan gaan. Dan ben ik nog veel verder van huis. Ik zal eens kijken in de handleiding of ik de motor uberhaupt dien te onderhouden, of dat het smeren alleen bij de tandwielen hoeft te gebeuren. Ik ben inmiddels echt wel iets gewend met locs uit elkaar draaien, maar dit gaat me net een tandje te ver...
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 17 juli 2010, 14:24:52
Meestal is het openen geen probleem,maar het nadien fatsoenlijk dichtmaken geeft vaak duidelijk meer problemen. Hopelijk komt hij er nu goed vanaf.Zonder te veel kosten.
Mvg: Alex
In dit geval dus beiden.
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:30:18
Oefening baart kunst zou ik zeggen. Als je iets niet probeert leer je het nooit.
In die mannen van de treinenwinkel heb ik weinig of geen vertrouwen dus ben benieuwd hoe de lok terug komt.
Gr, Ben.
Helemaal mee eens. Daarom ben ik er met wat oudere modellen ook helemaal niet bang voor om te proberen, ongeacht de waarde. Echter, bij dit model is alles zoveel fijner en breekbaarder... Ik ben het helemaal niet gewend joh
!
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 17 juli 2010, 14:43:34
Daar heb je gelijk Ben.
Ik heb altijd mijn locs netjes om laten bouwen door Hans - Kroko04 lekker hier dichtbij,denk dat ik het wel 20 x gezien hebt.Maar durf het nog steeds niet zelf. Ben bang dat ik weer is ga trillen en dat dan die bout van die mooie krassen maakt waar dan ook. Heb hier nog een helemooie sprinter staan 3 rail....maar durf er gewoon niet aan te beginnen om hem digitaal te maken.
Vind het zonde als ik de boel verstiert.
Ik denk dus dat hij ongeveer het zelfde probleem heeft (dan zonder trillen dan he)...
Mvg: Alex
Trillen ook wel hoor. Ombouwen durf ik echter wel
... "De boel verstieren" vind ik een prima beschrijving van de geestelijke drempel die mij tegenhoudt hier zelf verder mee te gaan.
Citaat van: Nobody op zaterdag 17 juli 2010, 15:15:48
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 17 juli 2010, 14:30:18
Oefening baart kunst zou ik zeggen. Als je iets niet probeert leer je het nooit.
Gr, Ben.
Mee eens. Maar: "Op een ouwe fiets moet je 't leren..". 'k Begrijp wel dat 'ie z'n nieuwe lok niet als studie-object durft te gebruiken.t
En aldus geschiedde: meerdere oudere locs heb ik al nagenoeg volledig uit elkaar gehad. Leuk!
Tot slot (wat betreft deze post): van opleiding ben ik chemicus. Daarnaast ben ik echt niet te beroerd om nieuwe dingen te proberen. Echter, door schade en schande wijs geworden respecteer ik de zegswijze "ieder z'n vak" inmiddels enorm. Als ik mijn dealer al niet meer kan vertrouwen in deze, wie dan wel? In theorie weet ik ook echt wel hoe ik mijn auto moet onderhouden, maar toch laat ik dat een vakman doen, hoewel ik daar ook niet altijd vertrouwen in heb. Dit is een vergelijkbaar verhaal, alleen op een andere (financiele) schaal.
Met vriendelijke groet,
William